Ukonilma sanalle etsitään korvaajaa. Onko teillä neutraalia ehdotusta?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö hyvä nykyihmisen tolvana edes sen vertaa oman kansasi historiaa, kulttuuria ja mytologiaa, että "ukko" tuossa yhteydessä ei viittaa mieheen, vaan Ukko-jumalaan, joka synnyttää ukonilman ja ukkosen?
Mutta Ukko oli miespuolinen, joten sukupuolittunut se on.
Ja koska Ukko-sana on laajentunut merkitsemään miestä, ei ukonilma-sanaa voi pitää hyväksyttävänä.
Kyllä voi, koska kyse on luonnonilmiöstä. Kasveilla ja kukilla ym voi olla sukupuolittunut nimi, koska ne eivät ole ihmisiä. On olemassa esim ukonhattu (kukka/kasvi)
Turha ruveta revittämään tästä asiasta, koska nämä nimet eivät ole mitenkään ihmiseen liittettäviä.
Sähkömies on mies, kuten nimi sanoo, mutta sähköasentaja voi olla mies tai nainen.
ja vaikka miehet nyt lähinnä vinkuu, että miten typeriänaiset on, kun ne ei voi olla putkimiiehiä, niin itse miehet on kaikessa hiljaisuudessa vaihtaneet ammattinimikkeet, joissa on ollut naista kuvaava pääte ja ne on vaihdettu sukupuolineutraaleihin.
Kuten: pankkineiti=pankkivirkailija
Kassaneiti=kassa
Emäntä (keittiö)=keittiöpäällikkö
Lentoemäntä=stuertti jne
Nyt kun miesnimikkeitä halutaan poistaa ammattinimikkeistä se onkin typerää ja turhaa akkojen vouhotusta.
Vierailija kirjoitti:
taivaanakan PMS-ilma
Ja tämäkö ei muka ole sukupuolittunut nimi; viittaa johonkin sukupuoleen?
Vastakkaisten sähkövarausten purkaus ilma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
taivaanakan PMS-ilma
Ja tämäkö ei muka ole sukupuolittunut nimi; viittaa johonkin sukupuoleen?
ei viittaa, koska pojillakin voi nykyisin olla pimppi ja kuukautiset
Vierailija kirjoitti:
Rajuilma. Voitin, laittakaa palkinto.
Olin sua ennen. Et voittanu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajuilma voi olla esim. myrsky ja kova lumisade talvella ilman ukkosta.
Vierailija kirjoitti:
Taivaan pieru.
Kannatan tätä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajuilma voi olla esim. myrsky ja kova lumisade talvella ilman ukkosta.
Ei voi.
"Ne ovat kaksi eri asiaa. Myrskyn määritelmään kuuluu, että tuulen keskinopeus on vähintään 21 metriä sekunnissa. Tällaisiin lukemiin törmätään voimakkaisiin matalapaineisiin liittyen, erityisesti Suomessa talviaikaan.
Rajuilma puolestaan on kesällä tapahtuva ilmiö, johon liittyy ukkosta ja rankkoja sadekuuroja.
Tuolloin tuulen nopeudet voivat olla hetkellisesti hyvin voimakkaita. Mutta myrskyn määritelmä ei toteudu, koska tuuli ei ole yhtäjaksoisesti 21 metriä sekunnissa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö hyvä nykyihmisen tolvana edes sen vertaa oman kansasi historiaa, kulttuuria ja mytologiaa, että "ukko" tuossa yhteydessä ei viittaa mieheen, vaan Ukko-jumalaan, joka synnyttää ukonilman ja ukkosen?
Jep, aloittaja ei ole perillä edes yleissivistyksestä.
Jaahas, sivistynyt woke uskovainen tulee tähänkin ketjuun selittämään kuinka ukoilla voi olla pimppi ja akoilla pippelit. Tuleeko mulle festarikielto rangaistuksena? 🤣🤣🤣
Ap
Ukonilma
Henkilöilma
Akanilma
Anopin ja Apen ilma
Poikainilma
Tytönilma
Koiranilma
Haukansilmäilma
Kesäsalamointi
Venäjän mielialasalama (voit vaihtaa toisen maan tarvittaessa alkuun)