Kysymys sektion kokeneille - vatsan palautuminen?
Olin maanantaina sektiossa ja koska ensimmäinen tuli alateitse niin jäi kovin ihmetyttämään tämä vatsan palautuminen.
Eli vaikka aikaa onkin kulunut vasta muutama päivä niin vatsa on edelleen aika reippaan kokoinen ja kovahko. Ei siis sellainen löysä pehmeä vatsa mikä oli alatiesynnytyksen jälkeen.
Aluksi ajattelin, että johtuu ilmavaivoista, joita olikin ensimmäiset kolme päivää rutkasti. Mutta nyt ei tunnu siltä että olisi ilmavaivoja, mutta vatsa edelleen kovan oloinen ja iso(!!)
Pieni paniikin poikanenkin ehti jo tulla, että eikö tämä vatsa aio ollenkaan laskea!
Olen ihan normaali painoinen, ja leikkaava lääkärikin "ihasteli" kuinka vauvan liikkeet näkyivät niin hyvin päältä katsottuna koska ei ole paljoakaan rasvaa tuossa välissä.
Mistä ihmeestä tämä siis johtuu? Tietääkö kukaan? Kokemuksia kaivataan :D
Kommentit (4)
Moi! Meidän kuopus leikattiin tosiaan huhtikuussa 2007 ja mielestäni vatsa kyllä hävisi lähes samantien. Tottakai se on yksilöllistä ihan kaikissa tapauksissa, toisillahan vatsa häviää alatiesynnytyksenkin jälkeen paljon nopeammin kuin toisilla.
Leikkaushaava oli mulla kovan tuntuinen ja aivan sen alla oleva alue vatsasta ehkä kuukauden päivät. Mutta muuten vatsa oli kyllä ihan juuri sellainen "löllö" kuin esikoisen alatiesynnytyksenkin jälkeen. Ihan samanmoinen siis.
Onko sulla kunnolla koitettu, että kohtu on lähtenyt supistumaan? Mulle sanoi eräs kätilö osastolla että joskus sektion jälkeen kohtu ei "tajua" supistua kunnolla ja silloin voi tietty vatsa pömpöttää vaikka kuinka ja kauan. Mutta toki luulis, että ne ovat siellä osastolla sun vatsan ja kohdun kunnolla katsoneet...?
Noh, vaikea arvuutella muuta!! Kyllä se vatsa siitä varmasti katooa pikkuhiljaa. Ehkä elimistösi vaan reakoi eritavalla sektioon? En tiedä, ihan hatusta vetelen näitä arvailuja :o)
Tsemppiä nyt kuitenkin ja voimia pikkuisen kanssa.
T jepuli rv25
... kohtu on kyllä katsottu ja se oli pari päivää sitten menossa jo navan alla. Kuitenkin mun masu alkaa jo muutama sentti rintojen alta.
Niin ja jos toi kohtu ei olis lähtenyt veäytymään (mitä itsekin vähän mietin) niin jälkivuotohan pitäisi olla todella runsasta - vaarallisen runsasta. Mutta mulla on jälkivuotoa todella vähän.
No ehkä kyse on just siitä, et elimistö ei ehkä ole tajunnut et vauva on sieltä jo pois... Sais kyllä kohta tajuta - taa "vauva-masu" alkaa pikkuhiljaa ahdistamaan... :(
heips! itse olen kokenut kaksi sektiota ja vatsan palutuminen vie kyllä jonkun aikaa itselläni ei ole kokemusta normaalin synnytyksen palautumisesta mutta nyt kuopus on 8kk ja vatsani on jo niin normaali kuin on tullakseen =) itselleni tehtiin ns bikiniviilto eli vaakatasoon ensimmäisen viikon näytin siltä miltä jotkut pienimahaiset menneessään synnyttämään vaikka itselläni oli jo nyytti kainalossa. yksilöllistä tämä palautuminenkin on siinähän joudutaan katkaisemaan vatsalihaksia ja olisi aika tärkeää että ne yhdistyvät toisiinsa paranemisvaiheessa siis kannattaa välttää painavien juttujen nostelua . Toisen kohdalla se on hieman vaikeeta kun esikoinen haluaa syliin ja kaikkea. Mutta uskon että saat vatsasi takaisn dont worry!
Minut leikattiin vajaa 2vko sitten,ja kyllä vatsa on nyt jo laskenut melkoisesti..joten älä huolehdi,kyllä se siitä laskeutuu!tuosta kovuudesta en tiedä,koska itselläni vatsa oli kyllä heti pehmeä..nahkat roikku :p