Naapurin suurten puiden oksat tulevat monta metriä meidän tontille kaupungissa
Mitä teen kun naapurin vanhat isot vaahterat ja tammet on heti aidan takana ja oksat latvoihin saakka roikkuvat meidän puolella jo katon rännien päällä. Sikä neuvoksi
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun puut kasvaa myös naapureiden puolelle mutta ei ne naapuruston mikki hiiret uskalla tulla sanomaan. Samoin linkoan lumeni aidan yli naapureille.
Kyllä olet kova jätkä.
Kiitos, niin olen. Aamuisin kuuntelen myös kovaa stereoita ja nostelen puntteja autotallin edessä.
No olet tosi kova jätkä. Me jouduttiin yksien asukkaiden takia tällaiseenkin kauhun sekaiseen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun puut kasvaa myös naapureiden puolelle mutta ei ne naapuruston mikki hiiret uskalla tulla sanomaan. Samoin linkoan lumeni aidan yli naapureille.
Kyllä olet kova jätkä.
Kiitos, niin olen. Aamuisin kuuntelen myös kovaa stereoita ja nostelen puntteja autotallin edessä.
No olet tosi kova jätkä. Me jouduttiin yksien asukkaiden takia tällaiseenkin kauhun sekaiseen elämään.
Mitäs olette vässyköitä?
Kiitos kannustuksesta ja hyvistä neuvoista keskustelun aikana.
ihanaa elämää omakotitalohelvetissä. Varo, ettei niiden kärpäset loukkaa sun ilmatilaa.
Rajaa pitkin oksat vaan snip snip. Tarvii mitään kysellä varsinkaan jos aidan toisella puolella on tuollainen aivo vammainen yksilö tai kaksilo.
Ne suuret puut oli siinä varmaan jo silloin kun ostit talosi? Vai vanhusko olet ja asunut siinä 50 vuotta?
Olisit jättänyt ostamatta!
Ota kuvia ja videoi sen puun oksisto. Ränneistä, katosta. Aloita kuvaaminen maasta tontin rajalta.
Auttaa paljon, jos jälkeenpäin tulee riitaa. Muista kuvata paikat myös karsinnan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ota kuvia ja videoi sen puun oksisto. Ränneistä, katosta. Aloita kuvaaminen maasta tontin rajalta.
Auttaa paljon, jos jälkeenpäin tulee riitaa. Muista kuvata paikat myös karsinnan jälkeen.
Loistava vinkki!
Onko miten suuri kaupunki? Eikö tuohon asiaan jo julkisivulautakunta tmv puutu?
ote Eräistä naapuruussuhteista annetun lain (26/1920) 8. pykälästä:
”Se, jolle oman tahi nautintaoikeudella hallitsemansa maan käyttämisessä johtuu haittaa naapurin alueelta tunkeutuvista juurista, olkoon oikeutettu ottamaan ne pois. Sama olkoon laki sieltä ulottuviin oksiin nähden, ellei omistaja kohtuullisessa ajassa siihen kehotuksen saatuaan niitä poista.”
Pykälän perusteella voitte siis vaatia puiden juurien ja oksien poistamista, mikäli niistä aiheutuu teille haittaa.
Lähde omakotitaloliitto
Huomautat naapurillesi, annat aikaa poistaa, sopiva aika 2 vkoa- 1 kk, riippuen siitä voiko itse poistaa vai tarvitseeko ammattilaisen. Jos ei poista, voit itse poistaa. Minä otin avuksi rak.tarkastajan, mutta asun pikkukaupungissa, täällä saa viranhaltijan paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt naapurilta, voisiko puiden oksia leikata? Meillä on paljon isoja puita ja ne kasvavat osin naapurin puolella. Edellinen naapurimme ei halunnut, että oksia leikataan, vaikka tulivat tosi pitkälle ja matalalle heidän ajotielleen. Nyt saimme uudet naapurit ja he pyysivät oitis, että oksia leikattaisiin ja näin myös tehtiin. Ihmisillä voi olla erilaisia ajatuksia ja toiveita, eikä sinunkaan naapurisi voi niistä tietää, jos asiasta ei ole puhuttu. Kehottaisin siis keskusteluun ystävällisessä hengessä!
Itse asiassa kysymys kuuluu: leikkaako naapuri ne vai leikkaatteko te. Luultavasti naapuri tietää aivan hyvin, että ei ne saa yltää tontin rajan yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ne valtavat määrät lehtiä aina itse lakaissut, mutta se määrä ei mahdu edes kompostiin. Nyt alkaa jo harmittaa.
Lakaissut?
Aina ei sanat sovi. Rännit puhdistanut ja haravoinut ja vienyt osan sorttiin. Mutta ei tämä ole asian ydin vaan puiden oksien sahaaminen ja paksujen juurien turmelema kiviaidan osa, jonka turmelusta minua silloin syyttivät.
Mitä sille kiviaidalle oikeasti tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä voi olla ap:n naapuri, koska tämä on asunut lapsesta saakka tuolla. Ap:lla piti olla uudet naapurit, kun rajankäyntikin on tehty.
Vain silloin kun niistä on konkreettista haittaa. Näin sanoo naapuruussuhdelaki.
Voit ilmoittaa naapurillesi, että sinun puolella olevat oksat katkaistaan täsmälleen rajalta. Ilmoita etukäteen se naapurille, ja kysy, haluaako tehdä sen itse vai hoidatko sinä homman.
Itse en ole mitään lupia naapurilta kysellyt. Kaikki oksat jotka tulevat puolellemme, olen sahannut poikki ja se siitä.
Ei sun tartte keskustella, mutta ilmoita naapurille, että joko hän leikkaa oksat ja siivoaa ne, tai sitten sinä teet sen ja kulut maksaa naapuri.