Mitä tarkoittaa kun jonkun ihmisen seurassa jännittää aivan valtavasti?
Mulla on yksi aivan ihana, sosiaalinen ja suloinen miestuttava, jonka kanssa viihdyn ja vietetään aikaa, käydään syömässä ja jutellaan. Olen hiukan päässyt häneen ihastumaankin tässä kevään mittaan, vaikka lähtökohtaisesti ei ollakaan tekemisissä siinä mielessä. Hänellä on pilkettä silmässä, huumorintajua ja älyä vaikka millä mitalla.
Koen kuitenkin todella outoja fyysisiä tiloja hänen seurassaan, joita aluksi yhdistin tähän omaan ihastumiseeni, mutta nyt parin päivän sisällä aloin pohtia voisiko kyseessä olla jotain muuta. Menen jotenkin ihan lukkotilaan hänen kanssaan, välillä ihan fyysisesti menee vasen korva lukkoon. Saatan vapista, hengästyä ja pulssi hakkaa tuhatta ja sataa. Jännitän jotenkin todella kovasti, enkä välttämättä pysty rentoutumaan yhdessäolon aikana lainkaan. Menen jotenkin sellaiseen muu maailma unohtuu -tilaan, jossa ympäristöä on vaikea huomioida ja asiat jotenkin menee harson taakse. Tuntuu että välillä on vaikea puhua, ääntä ei lähde kunnolla. Puhe jotenkin takeltelee, ääni ei kanna. Yhdistän tämänkin jännitykseen hänen seurassaan.
Mietin, että onko tässä jotain henkimaailman juttuja nyt mukana, että kuitenkin kaiken sen ulkokuoren alla aistin jotain pelottavaa? Miksi minua fyysisesti pelottaa niin paljon hänen seurassaan? Samalla hänen seuransa kiehtoo, mutta tämä oman elimistön tapa reagoida on kuin kulkisin suden rinnalla.
Osaako kukaan vastata? Pinnan alla piilevä psykopaatti, josta vaistot yrittää varoittaa?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuollaiset tunteet on liittyneet tosi vahvaan ihastukseen jota olen kokenut kolme kertaa elämässä. Oksettava ja paniikin omainen tunne, ajattelun sumeneminen, halu paeta paikalta. Siis tosi tosi vahvaa ihastumista mikä ei ole johtanut mihinkään. Pakonomaista toisen ajattelua ja omaa riittämättömyyden tunnetta. Varsinaiset parisuhteet mulla on alkanut enemmän kaverillisista tunteista.
Kiitos tästä viestistä. Taisin juuri oivaltaa jotakin omasta elämästäni ja tavastani käydä ihmissuhteisiin.
Luota tunteeseesi, intuitio kertoo koko ajan sinulle, että jokin ei ole kunnossa. Olet ihastunut häneen ja nuo tuntemukset hämmentävät siksi sinua, mutta ne yrittävät varoittaa sinua lähtemästä viemään pidemmälle juttua. Termi "gut feeling" kuvaa asiaa hyvin ja siihen kannattaisi luottaa.
Itse olen ihastunut pari kertaa syvästi henkilöihin, joiden seurassa jännitin lähes koko ajan ja oli tunne "jännän äärellä" olemisesta, keho ei rentoutunut ollenkaan, vaan aina tuntui samanlaista jännitystä, jota ei saanut laantumaan niillä keinoilla, joilla yleensä saan, tai että jännitys menee muuten vaan ohi. Lopulta olin melko toksisten ihmisten kanssa tekemisissä ja oppi tuli vahvasti kantapään kautta. Toinen paljastui jopa rikolliseksi lopulta, jota en hänestä tiennyt tutustuessani. Mutta intuitio olisi kertonut molemmilla kerroilla, ettei kannata ja yritti varoittaa viimeiseen saakka ja se on jälkeenpäin kaduttanut, etten tuntemuksiini luottanut. Nykyään kuuntelen aikalailla kehoani uusiin tuttavuuksiin tutustuessani ja harvoin (jos koskaan) tuntemukset pettävät.
Voisiko olla mahdollista, että ihastuminen yhdistettynä siihen, että suhteenne on jotain ehkä virallisempaa laatua tai enintään ystävyyttä, aiheuttaisi tuon? Tarkoitan, että jos pyrkisit suhteeseen hänen kanssaan, voisit olla vapaammin, mutta nyt joudut ehkä piilottamaan ihastustasi ja se tekee olosi ristiriitaiseksi. Tämmöinen vaihtoehto tuli mieleen, mutta voihan se jotenkin johtua siitä miehestäkin.
Toisaalta on mahdollista, että mies käyttäytyy vastaavasta syystä ristiriitaisesti sinua kohtaan ja se ristiriitaisuus aiheuttaa tuon oudon olon. Itse olen ainakin huomannut sellaisen, että jos jonkun harrastuskaverin tai työkaverin kanssa on jotain kemiaa tai kipinää tai vaikka ihan vain jos tulee erittäin hyvin juttuun, on hirveän vaikea olla oma itsensä, kun aina yhtäkkiä tajuaa, että olen ehkä liian tuttavallinen, sitten pitää ottaa etäisyyttä välillä. Jotenkin vaikeaa, kun ihmiset niin herkästi kavahtaa liian tuttavallista. Jos taas kyse olisi ihan rehellisestä kiinnostuksesta, voi olla vapaammin. Samoin exien yms. kanssa voi olla aika rennosti läheinenkin.
Intuitio ei petä koskaan. Omaa intuitiotaan voi myös kehittää ja oppia kuuntelemaan paremmin. Nykyään saatan tunnistaa joidenkin ihmisten mielenliikkeet ja ajatukset. Ne tihkuvat läpi, halusi toinen tai ei. En kaikkien, mutta joidenkin. Läheisten, joskus, sekä pahantahtoisten ihmisten.
Minä jännitän yleensä ihmisiä, joista pidän. Aluksi ainakin.