Ketä muita hävettää puhua suomea ulkomailla?
Jostakin syystä mua hävettää puhua suomea ulkomailla. Aattelen aina että mitäköhän ihmiset siitä aattelee ja miltä se kuulostaa...aika moni on sanonut että oudolta ja jotenkin kovalta ja monotoniselta. Onko kellään muilla samoja fiiliksiä?
Kommentit (34)
Mitä asiaa meidän suomalaisten EI tarvitse hävetä? Kieltä täytyy hävetä, samoin junttimaisuutta, juroutta, kännäämistä, Lordia, tankeroenglantia ja ohjelmaan valittuja kohteita Amazing Racessa....jne. Lista lienee loputon.
Surullista, että jollain on niin huono itsetunto että aina ulkomailla liikkuessaan miettii miltähän tää mun puhe nyt mahtaa tuon ja tuonkin korvissa kuulostaa. Kuten joku jo sanoikin, tuo ja tuo ei varmaan edes kiinnitä sinuun tai puheeseesi mitään huomiota.
Höpöttelen täällä englanninpuhumisesta... just joo hipheijaa!!!
ei yleensä hävetä. Jos lähistöllä on jokin suomalainen törttö, niin sitten kyllä hävettää.
Asun ulkomailla. Hyvin usein, kun tulee ilmi, että olen suomalainen, on ensimmäinen kommentti tämä: " teillä Suomessa on korkea elintaso ja asiat hyvin" .
Minä aina mietin ensimmäiseksi että öööööö, joo onhan meillä myllypuron leipäjonot... Mitä lie alemmuudentunnetta. Pitäisi olla ylpeä tuosta mielikuvasta, joka monella ulkomaalaisella on!
kun vertaat elintasoamme muihin maihin tällä maapallolla. AIka kärkipäässä se Suomen elintaso keikkuu.
En ole tullut ajatelleeksikaan, että voisi hävetä. Enemmän olen joskus nuorena nauttinut siitä, kun voi puhua törkeitä ihmisistä ilman, että kukaan tajuaa...
yhtään mitään sitten vaan nätisti HYMYILEE :D
Mieheni ei puhu suomea mitenkaan kovin hyvin, mutta aina Milanon-vierailuillamme han haluaa ehdottomasti puhua kanssani suomea esim. busseissa jne. Meista molemmista on hauskaa kayttaa tata yhteista " salakieltamme" . Ihmisten naamoista nakee etta he kelaavat, mika tuo eksoottinen kieli oikein mahtaakaan olla jota nuo kanssamatkustajat kayttavat...
Eli jos italialaista ei haveta puhua suomea Italiassa, niin herranen aika, ei kai sitten suomalaistenkaan pitaisi sita haveta!
Minäkin olen suomea puhuva juntti ulkomamma =) Lapsille puhun aina suomea, eikä minulle kuuden vuoden aikana kukaan ole asiasta huomauttanut mitään kielteistä.
Vältän kutienkin huutamista suomeksi yleisillä alueilla, en myöskään kailota bussissa kännykkään kovalla äänellä. Näitä en tosin tekisi millään kielellä.
Sehän aiva loistava kieli, meitä on vain 5 miljoonaa maailmassa jotka ymmärtää sitä, mitä mainioin salakieli.
Kerran työmatkalla puhuin kännykkään suomea italialaisen kyydissä. Hän kysyi: onko tuo suomea? Sehän kuulostaa kauniilta, melkein kuin italialta. En tiedä voisiko italialainen enää suurempaa kohteliasuutta suomen kielestä sanoa???
Ja muutankin, suomen kieli on jotenkin älykkäämpi kieli, kuin noi muut, missä vaan prepositioilla muutetaan sanan tai lauseen merkitystä.
Sehän aiva loistava kieli, meitä on vain 5 miljoonaa maailmassa jotka ymmärtää sitä, mitä mainioin salakieli.
Kerran työmatkalla puhuin kännykkään suomea italialaisen kyydissä. Hän kysyi: onko tuo suomea? Sehän kuulostaa kauniilta, melkein kuin italialta. En tiedä voisiko italialainen enää suurempaa kohteliasuutta suomen kielestä sanoa???
Ja muutankin, suomen kieli on jotenkin älykkäämpi kieli, kuin noi muut, missä vaan prepositioilla muutetaan sanan tai lauseen merkitystä.
olen asunut ulkomailla 8 vuotta ja lapsen kanssa puhun suomea joka paiva ja joka paikassa... Eipa ole tullut edes mieleen haveta... kaikkea sita kuuleekin ...
Asun Etelä-Espanjassa ja täällä meitä suomalaisia on tuhansia, joten salakielenä sitä ei voi pitää, vaikka jotkut suomalaiset niin täälläkin ajattelevat. Välillä junassa kuuntelen, kun jotkut suomalaiset puhuvat vaikka mitä paskaa ja luulevat, ettei kukaan ymmärrä. Itte en ole tippaakaan suomalaisen näköinen, joten kukaan ei koskaan varmaan usko, että mitään ymmärtäisin. Mieheni on ulkomaalainen ja puhuu lähes täydellistä suomea. Vaikka suomea puhuukin hyvin pieni määrä ihmisiä, voi tulla yllätyksiä.
Maailmalla asuessani sain aikaan monta mielenkiintoista keskustelua,
kun uteliaat leikkipuistossa tulivat kyselemään mitä kieltä lapselleni puhuin. Koskaan en kuullut mitään negatiivista kommenttia kielestä, korkeintaan hämmästelyä, koska kieli ei kuulostanut miltään kuulijan aikaisemmin kuulemalta kieleltä.
Olen ylpeä kauniista suomenkielestä, ja se on kivaa kun sitä voi puhua ilman että " ulkomaalaiset" ymmärtää...