Voiko hautajaisten muistotilaisuuden järjestää kotona, jos on vähän vieraita? Joskus täällä joku suuttui,kun kysyin
ja sanoi, että se on lesken asia. Kaipa aikuiset lapsetkin voi jotain ehdottaa.
Kommentit (30)
No tietysti voi, miksei voisi? Olen itsekin ollut tällaisessa muistotilaisuudessa, joka järjestettiin vainajan ja tämän lesken kodissa.
Järjestetttiin sukulaisen muistotilaisuus kotona. Seurakunnasta olisivat halunneet tulla mukaan tilaisuuteen mutta ilmoitettiin että pidetään vain perheen ja läheisten kesken.
Eli onnistuu.
Tottakai voi. Usean sukulaiseni muistotilaisuus on ollut lämminhenkisesti kotona.
Muistotilaisuuden voi pitää tai olla pitämättä missä haluaa. Suomessa hautajaistavat eroavat paikkakunnalta toiselle. Jossain on vielä tapana, että muistotilaisuuteen voi tulla kuka tahansa.
Tottakai voi. Miksi ei voisi. Ja muistotilaisuuteen kutsutaan, kirkkoon hautajaisiin saa tulla kuka vaan.
Tietenkin onnistuu. Tosin jos joku aikuisista lapsista suunnittelee, että mennään vanhempien kotiin ja äiti siellä keittää kahvit ja kattaa pullat pöytään, niin silloin kannattaa miettiä toiseen kertaan.
Olen ollut useammissakin kotona järjestetyissa muistotilaisuuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Muistotilaisuuden voi pitää tai olla pitämättä missä haluaa. Suomessa hautajaistavat eroavat paikkakunnalta toiselle. Jossain on vielä tapana, että muistotilaisuuteen voi tulla kuka tahansa.
No ei se kyllä noin mene missään. Jonkun kotiin ei tule kuin kutsutut. Kuka tahansa voi painua mihin lystää.
Tietenkin. Nykyään siunaus ja muistotilaisuus pidetään yhä useammin vain läheisten läsnäollessa. Äidin siskon muistotilaisuus pidettiin tämän kotona. Oli vain lapset perheineen ja äiti, joka oli ainoa sisar ja muutenkin läheinen.
tottakai ennen vallan järjestettiin kotona. paljon mukavampikin kuin johonkin tehdas halliin änkeä.
Tietenkään te aikuiset lapset ette voi järjestää muistotilaisuutta asunnossa, jossa ette itse asu ilman asunnossa asuvan lesken suostumusta - tästäkö se kiista aiemmin tuli?
En ole ollut koskaan kotona pidetyssä muistotilaisuudessa. Lähes aina se on ollut seurakunnan tiloissa. Toisaalta jos porukka on vähän, niin miksi ei. Jos lapset ovat into piukeana suunnittelemassa tilaisuutta lesken kotiin, niin se olisi outoa.
Kyllä voi. Pidimme äidillemme pienet hautajaiset, muistotilaisuus hänen kauniissa kodissaan oli lämmin ja ihana oli kuin hän olisi itse ollut läsnä
Tottakai voi kotona järjestää. Toisaalta aikuiset lapsetkin voi järjestää omalla kustannuksellaan hienomman tilaisuuden, jos ei ole perikunnalla varaa muuten, kuin kotona järjestää.
Yleensäkin omankin vanhemman >80 v tapauksessa on aika "vaikea" tilanne, kun noutaja tulee. Kaikki hänen ystävät ja työkaverit alkaa olla kuolleet vanhuuteen. Sukulaisia ei kiinnosta, kun asuvat kaukana ja huonosti pitäneet yhteyttä jo eläessään. On vain minä ja minun perheeni.
meidän suvussa aina kirjoitti:
tottakai ennen vallan järjestettiin kotona. paljon mukavampikin kuin johonkin tehdas halliin änkeä.
Mukavaa se on sille, joka vain istahtaa valmiiseen pöytään ja sen jälkeen sohvalle.
Meilläkin on pidetty muistotilaisuus kotona. Pitopalvelu toi ruuat paikalle, ja heidän henkilökuntansa hoiti tarjoilun. Oli mukava tulla siunaustilaisuudesta kotiin, jossa kaikki oli valmiina, eivätkä suvun naisjäsenet juoksennelleet päättömästi keittiön ja oleskelutilojen välillä tarjoiluvatien kanssa.
Voi ilman muuta ja tietenkin voi.
Tottakai voi - tosin niin, että esimerkiksi se leski ei joudu tekemään itse mitään, lapset, naapurit tai kumminkaimat hoitaa, jos kotona muistotilaisuus pidetään.
Miehen (varaton) täti kuoli, muistotilaisuus sisaruksille pidettiin miehen äidin kotona, tädin lapset eivät halunneet muistotilaisuutta vaan lähtivät samantien siunaustilaisuudesta omille teilleen. Leski kuoli sitten pahimpaan korona-aikaan, niin ei mitään muistotilaisuutta voitu edes suunnitella (käytännössä kaikilla jäljellä olevilla sukulaisilla joku vakava perussairaus).
Että kaikenlaista sitä maailmaan mahtuu.
Tottakai voi.