Mitä tehdä yksin kauniina lomapäivänä?
Lomaa runsaasti takana sekä edessä, ne muutamat harvat ystävät joko reissussa tai töissä. Meinannut yksinäisyys iskeä, mutta koitan olla lannistumatta.. Mitähän mukavaa voisi tehdä yksin tällaisena aurinkoisena lomapäivänä?
Suunnittelin jos lähtisi autolla seikkailemaan ja kiertelemään vaikka rantoja, mutta auringonotto/uiminen yksin tuntuu vähän tyhmältä. Jonkun luontopolun voisi ehkä myös käydä kiertämässä tai käydä torilla kävelemässä, mutta niitä olen tehnyt jo aika riittämiin.. Lenkkeily on sellainen mikä ei "nolota" yksin, mutta ei ole oikein lomatekemistä. Ehkä pyöräily?
Kommentit (27)
Suurinta osaa ihmisistä tuskin kiinnostaa, ja tuskin edes noteeraavat jos menet yksin kahville, rannalle jne. Sitä paitsi, mistä he tietäisivät oletko oikeasti yksinäinen vai omasta tahdosta viettämässä lomapäivääsi yksin.
Kiitos ihanista vinkeistä, tuli tosi monia hyviä ideoita :) Eritoten se, että mitä tekisin jos olisin ystävän kanssa ja se, että yksin oleminen voisi olla perheenäidille luksusta. Itsekin vietin yhden puolikkaan kesän silloisen puolison lasten kanssa (itse olen lapseton), kun puolisolla ei ollut lomaa ollenkaan. Ei se itsestäkään ihan lomailulta silloin tuntunut!
Tärkeää oli myös kun joku kirjoitti, että pitää luopua siitä ajatuksesta, että yksin asioiden tekeminen olisi tyhmää. Kai sitä vain ajautuu ajattelemaan niin, kun on jo mennyt siihen yksinäisyyden tilaan. :)
Olen aamun suunnitellut aika kivaa reissua kotimaassa junaillen, piristää jo pelkästään sen odottaminen. En varannut vielä mitään, en jotenkin uskalla, mutta ehkä myöhemmin tänään kunhan suunnittelen vielä lisää ja varmistan pari asiaa.
Nyt on hiusväri päässä ja kunhan saan vaatteet päälle voisin käydä huoltamassa pyöräni (on vielä talviteloilla, hups :D) ja lähteä pyöräilemään! Myös matonpesu oli tosi kiva idea, hyödyllistä ja mukavaa kesätekemistä.
Tekisi myös mieli mennä vaikka rullaluistelemaan tai frisbeegolfaamaan tai suppailemaan, ne ovat sellaisia juttuja joita tekisin ystävän kanssa mutta yksin en jotenkin kehtaa. Jos olisi oma piha niin pelaisin mölkkyä tai heittäisin tikkaa, mutta ne ovat kerrostalon pihassa hieman liian noloja yksin :D
Kyllä tämä tästä.
AP
Vierailija kirjoitti:
En halua tehdä tästä vastakkainasettelua tai väheksyä yksinäisyydentunnetta.
Näin perheenäitinä koen kuitenkin tuollaiset yksinvietetyt vapaapäivät luksuksena. Kun kukaan ei vaadi minulta mitään ja saan olla vain omissa ajatuksissani. Mennä minne hyvältä tuntuu eikä tarvitse ottaa ketään muuta huomioon.
Tottakai ymmärrän että tilanne on ap:llä eri, mutta voisitko silti saada kiinni tuosta ajatuksesta, että on melkeinpä etuoikeus saada tehdä vain oman mielen mukaan niitä asioita, mistä nauttii.
Toisinaan se tuntuu etuoikeudelta, suurimman osan ajasta yksinäiseltä. Riippuu tietenkin siitä, kuinka paljon vapaa-ajasta viettää yksinään. Itse vietän lähes koko vapaa-ajan itsekseni, koska on vain kourallinen ystäviä, joilla on tietenkin muutakin elämää. Lomalla se tuntuu pahemmalta; olisi aikaa ja energiaa tehdä jotain yhdessä. Sillon siitä ajatuksesta, että se olisi etuoikeus, ei oikein saa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua tehdä tästä vastakkainasettelua tai väheksyä yksinäisyydentunnetta.
Näin perheenäitinä koen kuitenkin tuollaiset yksinvietetyt vapaapäivät luksuksena. Kun kukaan ei vaadi minulta mitään ja saan olla vain omissa ajatuksissani. Mennä minne hyvältä tuntuu eikä tarvitse ottaa ketään muuta huomioon.
Tottakai ymmärrän että tilanne on ap:llä eri, mutta voisitko silti saada kiinni tuosta ajatuksesta, että on melkeinpä etuoikeus saada tehdä vain oman mielen mukaan niitä asioita, mistä nauttii.
Toisinaan se tuntuu etuoikeudelta, suurimman osan ajasta yksinäiseltä. Riippuu tietenkin siitä, kuinka paljon vapaa-ajasta viettää yksinään. Itse vietän lähes koko vapaa-ajan itsekseni, koska on vain kourallinen ystäviä, joilla on tietenkin muutakin elämää. Lomalla se tuntuu pahemmalta; olisi aikaa ja energiaa tehdä jotain yhdessä. Sillon siitä ajatuksesta, että se olisi etuoikeus, ei oikein saa kiinni.
Me muut yksinäiset kyllä pystytään samastumaan tähän, kun lomalla onkin yhtäkkiä yksin kellon ympäri. Siinä on aika paljon aikaa tuhlattavaksi. Yksinäisyyttä ei kuitenkaan kenenkään pitäisi hävetä, se ei useinkaan ole oma syy.
AP tässä, tulinkin matonpesuun. Oli nerokas idea! Löytyy juttukavereita muista pesijöistä (ja kuivumista odottelevista) jos haluaa, mutta tarvittaessa pystyy vetäytymään autoon omaan rauhaan. Uimaranta vieressä niin halutessaan pääsee polskimaankin :) Suurkiitos matonpesuvinkin kirjoittaneelle, tulen toistekin ja suosittelen muillekin yksinäisille!
Täytyy kyllä sanoa että itse harrastan tuota päämäärätöntä pyöräilyä kesällä ja varsinkin omakotitaloalueilla on joskus hassun absurdi tunnelma jostain syystä. Ihan kuin Stepfordin naisissa tai soundgardenin Black hole sun videossa missä niien naamat vääristyy.
En tiedä onko tämä vain oma havaintoni vai kokeeko muutkin tätä.