Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juodaanko muualla maailmassa maitoa ruokajuomana?

Vierailija
05.07.2023 |

Onko tämä jokin metsäläisten suomalaisten tapa? Itse en ole maitoa juonut sellaisenaan enää teinivuosien jälkeen. Joskus nuorena aikuisena metsäläiset isovanhemmat tätä ihmettelivät.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa, muita maita en tiedä.

Vierailija
2/54 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juodaan, aika monessa maassa.... Kannattaa vähän vaikka matkustella tai jotain..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on? Juo mitä haluat.

Vierailija
4/54 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on Pohjois-Eurooppalainen tapa. Oudonpaa mun mielestä on se, että britit juo teetä ruokajuomana.

Vierailija
5/54 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juodaan, aika monessa maassa.... Kannattaa vähän vaikka matkustella tai jotain..

Osaisitko nimetä näitä maita? Itse olen matkustanut noin 20 maassa, enkä ole nähnyt aikuisten juovan maitoa ruokajuomana missään. Toki olen ulkomailla matkustaessani turistin asemassa ja nähnyt paikallisten syövän pääasiassa ravintoloissa. Eiväthän suomalaisetkaan yleensä tilaa ravintolassa ruokajuomaksi maitoa. Yksityiskodissa olen aterioinut vajaassa kymmenessä maassa Etelä-, Keski- ja Itä-Euroopassa sekä Etelä-Amerikassa, eikä näissä ole juotu maitoa ruoan kanssa.

Vierailija
7/54 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinassa ruuan kanssa juodaan lämmintä maitoa.

Vierailija
8/54 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

oSA afrikalaisheimoista käyttää. Lehmän kaulalaskimoa pidetään auki ja lasketaan maitoa sekaan ja juodaan. 

https://www.youtube.com/shorts/iDkWs-LXp6U

Vierailija
9/54 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Ruotsissakaan aikuiset maitoa juo. En kyllä ole Suomessakaan vuosikymmeniin törmännyt aikuiseen, joka joisi maitoa. Arkiaterioilla juomana on vesi ainakin kaikilla niillä, joita tiedän ja tunnen.

Vierailija
10/54 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa sillä on väliä.

Maidon juonti aterioilla estää ravinnosta saatavan raudan imeytymistä.

Vierailija
11/54 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä juon maitoa Että pääsen päivittäin kauppaan näkemään kassatsirbulan

Vierailija
12/54 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en joisi maitoa aterialla?

Vierailija
13/54 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tunne ketään, joka juo maitoa ruokajuomana. En muista vuosikymmeniin nähneeni sellaista, en edes töissä. Vai onko tämä alueellista? Minä olen helsingissä.

Joskus aikanani kävin jenkeissä, ja ihmettelin heidän maidonjuontiaan. En muista, juotiinko sitä aterioilla, mutta yleisesti käytettiin enemmän.

N55

Vierailija
14/54 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa sillä on väliä.

Maidon juonti aterioilla estää ravinnosta saatavan raudan imeytymistä.

Paitsi ettei maitoa tarvitse tietenkään juoda jokaikisellä aterialla. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
15/54 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan tapa oli maitoteollisuuden eli pääasiassa Valion ja maataloustuottajien masinoiman "kansanvalistuskampanjan" ja kouluruokailujen perua, mutta aika katoavaa kansanperinnettä taitaa olla täälläkin.

Vierailija
16/54 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vihaat maitoa?

Vierailija
17/54 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa tietämätön. Mm pohjoisamerikassa usa, kanada maitoa juodaan todella paljon ja sitä myydään 2 litran muovi pöniköissä. Googlaappa jonkun usa kaupan maitohyllyt. Sama australiassa. Maitoa kuluu.

Vierailija
18/54 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tunne ketään, joka juo maitoa ruokajuomana. En muista vuosikymmeniin nähneeni sellaista, en edes töissä. Vai onko tämä alueellista? Minä olen helsingissä.

Joskus aikanani kävin jenkeissä, ja ihmettelin heidän maidonjuontiaan. En muista, juotiinko sitä aterioilla, mutta yleisesti käytettiin enemmän.

N55

Missäpäin Yhdysvaltoja tämä oli? Minun käsittääkseni maidon juonti on sielläkin sellaisten alueiden erikoisuus, joilla maitoa paljon tuotetaan. Eli kai lähinnä pohjoisen ja keskilännen maatalousvaltaiset alueet. Eli pitkälti samoin kuin Euroopassakin.

Vierailija
19/54 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N55

Minä juon maitoa, ex-mies joi maitoa, nykyinen mies juo maitoa. Sisko juo maitoa, iso osa kavereista ja tutuista juo maitoa. En tiedä onko jotenkin alueellista. Toki en minäkään töihin raahaa maitoa kuin kahvimaidon, muuten juon vettä. Ravintolassa myös vettä tai limsaa tai olutta. Mutta kotona pääsääntöisesti maitoa, mikä sen parempaa 😋

Vierailija
20/54 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksankielisissä maissa en ole koskaan nähnyt maitoa ruokajuomana.