Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nettovarallisuus

Vierailija
02.11.2025 |

Laskin että omani on kasvanut vähän yli 50000€ neljän vuoden aikana. Tämä vuosi ollut selkeästi huonoin. Miten teillä muilla? Lasketteko nettovarallisuuttanne ja näkyykö tämä taloudellinen lasku numeroissa?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen vika 

Vierailija
2/20 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaha, kysyt täällä tuollaista?? Jep. Mun nettovarallisuus kolmen yksinhuoltajana ei ole kasvanut tänä vuonna. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kasvanut tämän vuoden aikana paljoakaan valitettavasti.

Vierailija
4/20 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson silloin tällöin, mitä on pankkitilillä ja sijoituksissa. Kun ei ole velkoja, ei tarvitse laskea.

Vierailija
5/20 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katson silloin tällöin, mitä on pankkitilillä ja sijoituksissa. Kun ei ole velkoja, ei tarvitse laskea.

Miksi ei tarvitse?

Vierailija
6/20 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahuli meidän, joka olet taivaissa

Pyhitetty olkoon sinun nimesi.

Tulkoon sinun valtakuntasi.

Tapahtukoon sinun tahtosi,

myös maan päällä niin kuin taivaassa.

Anna meille tänä päivänä

meidän jokapäiväinen leipämme.

Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,

niin kuin mekin anteeksi annamme niille,

jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.

Äläkä saata meitä kiusaukseen,

vaan päästä meidät pahasta.

[Sillä sinun on valtakunta

ja voima ja kunnia iankaikkisesti.]

Aamen. 💰💰💰🧎🏻

Vierailija
7/20 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nettovarallisuus on jo aikuinen mies, ei se enää kasva.

Vierailija
8/20 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskeskelut kannattaa tehdä inflaatiokorjattuna.

Vierailija
9/20 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin pörssi on viimeiset pari kuukautta ollut kovassa nousussa joten siltä suunnalta on varallisuus kasvanut.

Vierailija
10/20 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun kasvoi tietysti hitaammin ja mitä enemmän omaisuutta on kertynyt, sitä nopeammin se on kasvanut. Indeksirahastoa ja säästöjä on helppo seurata, mutta asuntojen tarkkaa hintaa on vaikea arvioida realisoimatta niitä. 

Olen kuitenkin arvioinut, että 30 vuoden aherruksen, säästämisen ja sijoittamisen jälkeen kasassa on miljoona. Perintöäkin pitäisi vielä tulla noin 300.000€.

Vierailija
11/20 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen laskeslellut että jos nettovarallisuus kasvaisi kahdella tonnilla per kuukausi niin olisin tosi onnellinen. Tällä hetkellä tuohon en valitettavasti pääse.

Vierailija
12/20 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen laskeslellut että jos nettovarallisuus kasvaisi kahdella tonnilla per kuukausi niin olisin tosi onnellinen. Tällä hetkellä tuohon en valitettavasti pääse.

Tuossakin olisijo melkoinen tekeminen. Mediaanipalkkaiselle jää noin 2000€/kk käteen. Siitä kun maksaa asumisen ja laskunsa, ei säästöön ja sijoituksiin kauheasi jää. Joka puolella Suomea ei asunnon hintakaan nouse ja vuokralla asuminen vaikeuttaa säästämistä.

Vierailija
13/20 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossakin olisijo melkoinen tekeminen. Mediaanipalkkaiselle jää noin 2000€/kk käteen. Siitä kun maksaa asumisen ja laskunsa, ei säästöön ja sijoituksiin kauheasi jää. Joka puolella Suomea ei asunnon hintakaan nouse ja vuokralla asuminen vaikeuttaa säästämistä.

EI ihan mahdoton juttu. Minulla on jäänyt palkasta käteen parinkymmenen vuoden aikana 2000 - 3000e/kk. Jatkuvasti ollut asuntolainaa päällä. Se on periaatteessa joka kuukausi nettosäästämistä. Siihen kun lisää useita onnistuneita asuntokauppoja, ostanut halvalla ja myydessä kunnon voitto niin kyllähän tuo varallisuus karttuu. Ja se mitä jää säästöön niin sijoitan, asuntoihin ja  osakekaupatkin onnistuneet.

Suurin syy omaisuuden karttumiseen on kuitenkin ns.järkevästi kuluttaminen kuitenkaan pihistämättä mistään (aina uutta autoa ostettu, ulkomaan matkoja). Talouden kustannusten jakaantuminen puolison kanssa, ei lapsia. Elämä on valintoja. Lopputulos nettovarallisuus satoja tuhansia. 

Vierailija
14/20 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastoissa ollut pari vuotta ihan törkeät tuotot! En viitsi summia tänne laittaa, mutta kummasti se raha tekee rahaa, vaikka nukkuu pää tyynyllä, ainakin nettipankissa näyttää siltä. 

Silti elellään kuin ennenkin. En osaa shoppailla enkä pröystäillä. En halua kuluttaa maapallon varoja turhuuksiin. 

Yksikään työkaveri ei pysty edes kuvittelemaan, että minä, nuhjuinen muija olenkin aika varakas. Ja käyn töissä tottumuksesta. 

Vierailija
15/20 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahastoissa ollut pari vuotta ihan törkeät tuotot! En viitsi summia tänne laittaa, mutta kummasti se raha tekee rahaa, vaikka nukkuu pää tyynyllä, ainakin nettipankissa näyttää siltä. 

Silti elellään kuin ennenkin. En osaa shoppailla enkä pröystäillä. En halua kuluttaa maapallon varoja turhuuksiin. 

Yksikään työkaveri ei pysty edes kuvittelemaan, että minä, nuhjuinen muija olenkin aika varakas. Ja käyn töissä tottumuksesta. 

Hieno homma hei.

Vierailija
16/20 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalla osalla alle 50 vuotiaista taitaa olla miinuksella järjettömien asuntolainojen ym takia.

Vierailija
17/20 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama, olen eläkeläinen mutta minua pyydetään vielä töihin silloin tällöin.

Jotkut luulevat että on pakko käydä töissä.

Vierailija
18/20 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhennämme lainoja puolison kanssa noin 1200€ / kk josta oma osuuteni on puolet.

Lisäksi pyrin laittamaan 400€/kk säästöön joka kuukausi. 

Pelkästään näillä nettovarallisuuteni kasvaa noin 12000€/v.

Lisäksi olemassaolevia sijoituksia noin 30.000 joiden tuotto keskimäärin 7%, eli sieltä tulee varallisuuden kasvua noin 2100€ /v.

Lisäksi omistan kiinteistöjä (oma asunto + kesämökki) noin 350000€ arvosta. Näiden arvonkehitys on viime vuodet ollut negatiivista, mutta pitkällä aikajaksolla arvonnousua on kuitenkin tullut noin 2% vuodessa. Se tekee 7000€/v. 

Eli nettovarallisuuteni kasvaa keskimäärin 12000+2100+7000=21100€ joka vuosi. Ei huonosti. 

Nettopalkkani on noin 3500€/kk. Ilman isoa asuntolainaa olisin paljon köyhempi. 

Vierailija
19/20 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettovarallisuutta on noin 213 000€ Tänä vuonna nettovarallisuutta kertyy/kertynyt lisää vajaat 40 000€. Ei näillä kyllä kehuskelemaan pääse

Vierailija
20/20 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuotot (ja tappiotkin) tehdään vasta myydessä, Siihen asti paskapaperikin on arvokkaampaa kuin rahasto-osuudet tai omistetut osakkeet

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi