onko sairaanhoitajan koulu vaikea?
myönnän, tyhmästi esitetty kysymys. mutta näin aikuisiällä kiinnostaisi kyseinen koulutus, osasyynä varma työpaikka. onko siellä kauheasti matematiikkaa (lääkelaskut???) mikä oli vaikeinta mielestänne siellä. on jotenkin korkeampi kynnys näin aikuisiällä lähteä vaihtamaan alaa, kun pitäisi suoriutua jotenkin paremmin kuin silloin nuorena. en ole ihan ikäloppu itsekään, mutta kuitenkin jo 3-kymppinen 3 pienen lapsen äiti ja varmaan eri tilanteessa kuin suurin osa kouluun menevistä nuorista.
onhan siinäkin kai aikuiskoulutuspuoli?
asiasta tietävät kertokaa kokemuksista.
Kommentit (24)
Kannattaa miettiä myös niitä.
Jatkuva kiire ja riittämättömyyden tunne.
On kyettävä itsenäiseen työskentelyyn ja päätöksentekoon, lääkärit kun eivät ole pitelemässä potilaita kädestä 24/7, vaan hoitaja on se ensimmäisen joka tekee huomioita potilaan voinnissa ja sen muutoksessa (riippuu toki paikasta).
Lisäksi työn fyysinen kuormittavuus voi olla paha, työasennot ovat huonoja eikä joka paikassa ole sitä helpottavia välineitä.
Henkinen puoli onkin jo ihan oma asiansa... Kestätkö nähdä sitä tuskaa, kipua, kuolemaa ja epätoivoa joka päivä?
Itse koen tuon henkisen puolen olevan se vaikein tässä työssä. Lisäksi jatkuvan kiireen alla työskentely ja tunne siitä, että työtä ei ehdi tehdä niin hyvin kuin itse haluaisit tai potilas ansaitsee.
Lisäksi yleinen arvostus hoitohenkilökuntaa kohtaan on aika alhaalla. Tulet todennäköisesti kokemaan haukkumista, fyysistä väkivaltaa ja ehkä uhkailuakin, sekä potilaiden että omaisten taholta.
No, nämä riippuvat tietysti paljolti siitä missä työskentelee, mutta kannattaa pohtia myös näitä em seikkoja.
Jos ala oikeasti kiinnostaa niin tervetuloa! Hoitajista on pulaa joten työtä ainakin tulee riittämään!
Miten se voi olla niin vaikeaa tajuta ;)
Olen kohta valmis sh, suolenpätkiä ja onnettomuuspotilaita en ole ehtinyt nähdä koulutuksen aikana ainuttakaan, myöskään ruumiinavaukseen ei olla päästy. Monia muita juttuja kuitenkin: Itsemurhaa yrittäneitä, nuorena syöpään kuolevia, haisevia haavoja, verta, oksennusta, paskaa ja kyyneliä sekä useita hyviä hetkiä.
Lääkelaskuista pääsee läpi kuka vaan kun töitä tekee. Moni muu asia onkin haastavampaa, kuten oppia sietämään epävarmuutta, oppia hallitsemaan osastotyön kaaosta ja koulussa pitää polla ehjänä ryhmätöiden, esseiden, harjoitustuntien, ohjaustuntien ja typerien maikkojen seassa.
Jos minäkin, yhden lapsen yh selvisin koulusta elättäen samalla perheeni hoitotyön keikkaa tehden ja lapsenikin tunnistaa vielä...
Työelämä on tosiaan oma lukunsa, mutta itse onneksi löysin osaston, jonka yövuoroissa keikkuu samanhenkistä hoitajamateriaalia...
Ammattikorkeakoulu on korkeakoulu, josta valmistutaan alempaan korkeakoulututkintoon.