Saan rahaa käyttööni enää 340e entisen 555e sijaan kuussa, kun perustoimeentulotuessani kohtuullistettiin asumismenot...En pärjää tällä rahalla, mitä voin tehdä?!!
Koko ajan haen halvempaa asuntoa ja olen todistanut sen kelalle, mutta silti kohtuullistivat.
Ei vain ole helppo saada uutta asuntoa pitkäaikaistyöttömänä...
Mistä lisätuloa? En haluaisi alkaa tekemään rikoksia...
Kommentit (163)
Mielestäni tuo summa riittää elämiseen erittäin hyvin. T. OMASTA VALINNASTANI asun ja opiskelen ulkomailla eli saan ulkomaan opintotukea ja asumistukea yhteensä n. 460€/kk, josta pitäisi myös vuokra maksaa. Toki vaihtoehto olisi nostaa myös opintolainaa mutta itse käyn opintojen ohella töissä, sillä tuolla summalla ei opiskelumaassani maksa edes vuokraa. Ymmärrän, että valinta on omani ja siksi en siitä valitakaan. Arvotan kansainvälisen kokemuksen ja hyvän tutkinnon sen yli, että hetken elää pienellä budjetilla.
Vuokran sekä muiden kulujen jälkeen tuo reilu 300€ tuntuisi isolta summalta. Ymmärrän toki, että inflaation on kurittanut Suomea kovastikin mutta niin on myös muita maita.
Ehdottaisin ensiksi työnhakua, mitä taidatkin jo tehdä. Kannattaa hakea myös niitä ei-oman alan duuneja. Usein vapaita paikkoja on esim. henkilökohtaisena avustajana tai siivoojana. Ymmärrän, ettei välttämättä ole monen ensimmäinen valinta koska ovat raskaita ammatteja mutta luulisi kelpaavan jos rahalle tarvetta. Iso kunnioitus heitä kohtaan, jotka näissä duuneissa painavat päivästä ja vuodesta toiseen.
Työn lisäksi kannattaa ottaa haltuun vuoden ajasta riippuen esim. marjastus, kalastus, sienestys, pullojen keräys. Lisäksi jos on kätevä käsistään voi käsitöillä saada kivoja lisätuloja. Tsemppiä!
Olen itseasiassa, kiitos kysymystä. Tein puhelinmyyntiä vuoden, koska en saanut edes työmarkkinatukea (olin alle 25 ja olin ollut toisella paikkakukannalla määräaikaisessa työssä enkä tajunnut hakea opiskelupaikkaa = karenssi). Kyllä siitä toimeentulon sai ja pärjäsin ilman tukia, vaikka tiukkaa oli ja työ ihan todella kurjaa. Käytin sen vuoden pohdiskeluun, mitä haluan opiskella ja hain opiskelemaan seuraavana vuonna.