OP varoittaa: kotitalouksien on syytä varautua korkokustannusten nousun jatkumiseen
Vaikuttaa siltä, että euribor tulee nousemaan vielä kunnolla. Ei taida nykyinen 5% asuntolainan korko riittää inflaation taltuttamiseen. Aiheuttaako teille ongelmia ?
https://www.talouselama.fi/uutiset/op-varoittaa-kotitalouksien-on-syyta…
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi enää 5k opintolainaa maksettavana, ja muijan lainat maksetaan pous elokuussa. Sen jälkeen ei enää koskaan lainaa!
Mulla vielä 4K opintolainaa jäljellä. ASP-tilille menee edelleen rahaa, mutta en tiedä tohtiiko ikinä mitään lainoja ottaa. Asuntolainaa ei nyt ensimmäisenä tule otettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi enää 5k opintolainaa maksettavana, ja muijan lainat maksetaan pous elokuussa. Sen jälkeen ei enää koskaan lainaa!
Mulla vielä 4K opintolainaa jäljellä. ASP-tilille menee edelleen rahaa, mutta en tiedä tohtiiko ikinä mitään lainoja ottaa. Asuntolainaa ei nyt ensimmäisenä tule otettua.
Odottele rauhassa ja seuraa asuntomarkkinoita. Kun hinnat laskee niin osta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Otimme kiinteäkorkoisen lainan, joten korkomme on koko laina-ajalta alle 1%. Ei siis haittaa meitä muuten, paitsi että asuntomarkkinat hiljenevät ja asuntojen hinnat voivat laskea. Haittaa on siis lähinnä myyntitilanteessa. Ja myydessäkin, kun on maksanut matalia korkoja, on paremmassa asemassa, sillä asuntomme todellinen hinta, sisältäen lainan maksun kulut, jää alhaisemmaksi kuin korkeaa korkoa maksavilla. Jossain on asuttava.
Tehän ootte nyt asuntolainaloukussa, ette te voi sitä asuntoanne myydä, koska pankin ei ole mikään pakko suostua vakuudenvaihtoon. Jos haluatte pitää halvasta lainastanne kiinni, niin asutte siinä nykyisessä kodissa nyt kiltisti niin kauan kuin korot on korkealla tai kunnes olette saaneet lainanne maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa jankkaaminen.
Mulla on edelleen korkokatto 1.78%, laina otettu 16kk sitten. Suojaus maksoi muutaman kympin kuussa. Vain idiootit jättivät sen ottamatta.Hajaantukaa.
Nämä korot tulevat heikentämään ostovoimaa ja täten myös aiheuttavat työttömyyttä. Oletteko myös töissä suojatyöpaikassa ?
En ole töissä, minulla olisi varaa maksaa koko laina pois kerralla.
Mutta sijoituksille saa nyt ison tuoton kun korot nousussa, lainani kulut tuon alle 2% niin olisi rahan hukkaan heittoa maksaa laina pois nyt kun pääomallani tienaan.
Jaa, korkokattohulluko se taas pitkästä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa jankkaaminen.
Mulla on edelleen korkokatto 1.78%, laina otettu 16kk sitten. Suojaus maksoi muutaman kympin kuussa. Vain idiootit jättivät sen ottamatta.Hajaantukaa.
Nämä korot tulevat heikentämään ostovoimaa ja täten myös aiheuttavat työttömyyttä. Oletteko myös töissä suojatyöpaikassa ?
Mutta sijoituksille saa nyt ison tuoton kun korot nousussa, lainani kulut tuon alle 2% niin olisi rahan hukkaan heittoa maksaa laina pois nyt kun pääomallani tienaan.Jaa, korkokattohulluko se taas pitkästä aikaa.
Joo tää kaveri on hauska, käteistä on vaikka kuinka ja sijoitukset tekee aina vaan plussaa. Silti on lainaa.
Olen kyllä ihan lopen kyllästynyt näihin historiallisiin tapahtumiin elämän peruspalikoiden kanssa. Yhden vuoden aikana sähköstä tulee 500% kalliimpaa, asuntolainojen korko nousee 400%, ruoan hinta tuplaantuu. Ei mut hei, palkka nousi 3,75% jeejee. Minulla loppuu usko tulevaisuuteen ja yhteiskunnan jatkuvuuteen. Tasan mihinkään ei voi luottaa. Onko vesi huomenna 20x kalliimpaa kuin tänään, tuleeko kohta joku hengittämisvero, laitetaanko nettiliittymien hinta seitsenkertaiseksi?
En oikeasti enää jaksa. Olen niin pettynyt yhteiskuntaan etten osaa luottaa enää minkään jatkuvuuteen. Ja sitten ihmetellään kun ikäiseni eivät tee lapsia.
t.kolmekymppinen
Kiinteä tasaerä 1% korolla ja jäljellä 5500€ 🤷🏻. Mites teillä muilla helsinkiläisillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa jankkaaminen.
Mutta sijoituksille saa nyt ison tuoton kun korot nousussa, lainani kulut tuon alle 2% niin olisi rahan hukkaan heittoa maksaa laina pois nyt kun pääomallani tienaan.Jaa, korkokattohulluko se taas pitkästä aikaa.
Hänelle pitää vastata että miksi otti annuiteetin alunperinkään, kiinteä tasaerä on paljon järkevämpi valinta. Ei joudu ostamaan jotain korkotuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otimme kiinteäkorkoisen lainan, joten korkomme on koko laina-ajalta alle 1%. Ei siis haittaa meitä muuten, paitsi että asuntomarkkinat hiljenevät ja asuntojen hinnat voivat laskea. Haittaa on siis lähinnä myyntitilanteessa. Ja myydessäkin, kun on maksanut matalia korkoja, on paremmassa asemassa, sillä asuntomme todellinen hinta, sisältäen lainan maksun kulut, jää alhaisemmaksi kuin korkeaa korkoa maksavilla. Jossain on asuttava.
Tehän ootte nyt asuntolainaloukussa, ette te voi sitä asuntoanne myydä, koska pankin ei ole mikään pakko suostua vakuudenvaihtoon. Jos haluatte pitää halvasta lainastanne kiinni, niin asutte siinä nykyisessä kodissa nyt kiltisti niin kauan kuin korot on korkealla tai kunnes olette saaneet lainanne maksettua.
Voi pässi. Pankki ei varmasti pistä yhdellekään velalliselle hanttiin, joka haluaa maksaa alle 1% korolla olevan lainan ennenaikaisesti takaisin. Mieti nyt vähän tarkemmin miten pankkitoiminta menee.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä ihan lopen kyllästynyt näihin historiallisiin tapahtumiin elämän peruspalikoiden kanssa. Yhden vuoden aikana sähköstä tulee 500% kalliimpaa, asuntolainojen korko nousee 400%, ruoan hinta tuplaantuu. Ei mut hei, palkka nousi 3,75% jeejee. Minulla loppuu usko tulevaisuuteen ja yhteiskunnan jatkuvuuteen. Tasan mihinkään ei voi luottaa. Onko vesi huomenna 20x kalliimpaa kuin tänään, tuleeko kohta joku hengittämisvero, laitetaanko nettiliittymien hinta seitsenkertaiseksi?
En oikeasti enää jaksa. Olen niin pettynyt yhteiskuntaan etten osaa luottaa enää minkään jatkuvuuteen. Ja sitten ihmetellään kun ikäiseni eivät tee lapsia.
t.kolmekymppinen
Voi kyynel sun kanssa. Nyt sitten vain kierähdät sellälleen odottamaan kuolemaa. Pettyneenä yhteiskuntaan... voi luoja mikä velliperse.
Vierailija kirjoitti:
t.kolmekymppinen
Niinpä! Seuraavaksi luvassa ainakin hiilijalanjälki-kiintiö kaikille, lihaa ja lentoja vain tietty määrä vuodessa jne. Ja kyllä, olen tosissani.
Vierailija kirjoitti:
t.kolmekymppinen
Näinhän se on ja suomessa jos saat korotuksen niin siitä lähtee aina vaan enemmän veroja. Lapsilisäkin on jäänyt matalaksi, joskus se oli jopa hyvä lisä palkkaan.
Kela elätit ja muunmaalaiset vie liikaa veroja.
Vierailija kirjoitti:
t.kolmekymppinen
Ja hallitus haluaa vaan kurjistaa ja leikata lisää. Suomalaisten ostovoima on jo romahtanut historiallisen alas.
Hallituksen pakko leikata, työttömät pitäisi kyllä saada töihin. Saadaan kaikilta veroja alas.
Oma asunto- osake maksettu kokonaan. Sijoitusasuntolainaa 63 000€. Korko 12kk Euribor. Seuraava korontarkistus elokuun loppupuolella. Korko tulee nousemaan reilusti. Onneksi sijoitusasunto joten korot 100%:sti vähennyskelpoisia kun kulunhankkimiskuluja ovat. Joten loppupelissä + - 0.
Nämä varoitukset kannattaa kyllä ottaa tosissaan. 0,5% tulee vielä ainakin nousemaan loppu vuonna.
Suhdanteet ovat aina vaihdelleet ja maailman kriisit ne pukkaavat aina vauhtiin. Tämä alkanut ajanjakso kestänee 10vuotta, sitten taas jotain muuta, mutta alas päin menee ainakin Suomi, ja lujaa. Kiitos exhallituksen leväperäisyyden.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen pakko leikata, työttömät pitäisi kyllä saada töihin. Saadaan kaikilta veroja alas.
Työttömät hakevat 4 työpaikkaa kuukaudessa. Työnantaja on se, joka valitsee töihin.
Kohta heikkenee irtisanomissuoja.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/39aa29b3-e460-4a1b-92cd-56f6a2d91…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät hakevat 4 työpaikkaa kuukaudessa. Työnantaja on se, joka valitsee töihin.
Kohta heikkenee irtisanomissuoja.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/39aa29b3-e460-4a1b-92cd-56f6a2d91…
Kenet tahansa voidaan irtisanoa tuosta vaan.
Sanoppa muuta, kyllä v*tuttaa. Koko lapsuus huonoissa vaatteissa/asunnossa ja nyt sit kituutetaan taas. No vois ne asiat olla huonomminkin