OP varoittaa: kotitalouksien on syytä varautua korkokustannusten nousun jatkumiseen
Vaikuttaa siltä, että euribor tulee nousemaan vielä kunnolla. Ei taida nykyinen 5% asuntolainan korko riittää inflaation taltuttamiseen. Aiheuttaako teille ongelmia ?
https://www.talouselama.fi/uutiset/op-varoittaa-kotitalouksien-on-syyta…
Kommentit (156)
Ainoa keino taltuttaa inflaatio on nostaa korot inflaatiota korkeammalle. Taloushistoriaa. 9% korot tulossa.
Kiinteä korko, 1,52 vielä lähes neljä vuotta. Vaikka velka hyvin nyt vielä tovin lyhenee, koitettava jatkaa säästölinjalla, jotta pystyy tarvittaessa tekemään kertalyhennyksen koron noustessa.
Vierailija kirjoitti:
Andrei Koivumäki synkkänä asuntomarkkinasta – "Pakkomyynnit alkavat syksyn jälkeen"
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/133b86a0-a7e8-4473-9db7-b5e…
Budjetoin 6% korkotason mukaan tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa keino taltuttaa inflaatio on nostaa korot inflaatiota korkeammalle. Taloushistoriaa. 9% korot tulossa.
Oho, missä 9 prosentin inflaatiota on? Meillä Euroopassa se on vähän maasta riippuen vitosen tienoilla ja laskussa. Turkissako asut?
Aika jämptit korot. Tietysti tuo on kaikesta muusta pois, meidän perheessä jää matkailu ja ravintolat, elokuussa korkotarkastus.
Vierailija kirjoitti:
Ei lainoja, ei huolia.
Työttömyys lisääntyy. Tietysti jos ei huoleta kela life tai on suojatyöpaikka, niin kaikki ok.
Lyhennystä vaan äkkiä, jos tilillä yhtään rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lainoja, ei huolia.
Työttömyys lisääntyy. Tietysti jos ei huoleta kela life tai on suojatyöpaikka, niin kaikki ok.
Minä puhuinkin itsestäni. Ei lainoja, ei huolia. Ei asuntolainaa ja muut ostamiset aina säästämisellä, ei kulutusluotoilla. Mutta minä olenkin pian kuusikymppinen, olen kasvanut erilaisessa kulttuurissa kuin nuoremmat sukupolvet. Samoin olen perimiseni jo perinyt.
Tällä hetkellä olen aika tyytyväinen syntymäaikaani. 🙂
No kohta meillä köyhilläkin voi olla saumaa ostaa oma koti. Ei ollut varhaiskasvatuksen opena rajaa vielä vuosi sitten kohta voi saada oman. Vuokraa on kyllä maksettu vuosia yli 1200 e kk....
Vierailija kirjoitti:
Andrei Koivumäki synkkänä asuntomarkkinasta – "Pakkomyynnit alkavat syksyn jälkeen"
Itse uskon, että varsinkin uudiskohteissa, joissa iso osuus rahoituslainaa, näin tulee tapahtumaan. Jotkut hölmöt eivät ehkä ole tajunneet asunnon ostohetkellä, että mikäli korot nousevat, koskee se sekä omaa asuntolainaa että rahoitusvastiketta (mikäli ei ole varaa maksaa rahoituslainaosuutta pois).
Todennäköisesti korkeiden rahoitusvastikkeiden taloyhtiöissä tullaan näkemään myös tapauksia, joissa muut osakkaat joutuvat vastaamaan maksukyvyttömän asukkaan rästeistä.
Mä otin just uuden asuntolainan, suuruus 60 tonnia. Korkotilanne sai hankkimaan edullisemman rivitaloasunnon ok-talon sijasta, lisäksi muutamalle ekalle vuodelle on korkosuojaus.
Eivät nousevat korot ahdista, jos on tarvittaessa tajunnut korkosuojata lainansa eikä ole nollakorkojen aikaan mennyt ottamaan ylimitoitettua asuntolainaa. Useinhan maksuvaikeuksiin joutuvat he, ketkä ostavat kalliimpaa kuin mihin oikeasti olisi varaa.
Otit uuden lainan muuttaessasi edullisempaan asuntoon?
Vierailija kirjoitti:
Otit uuden lainan muuttaessasi edullisempaan asuntoon?
Ei, vaan isompaan muutettiin ja maksettiin miehen kanssa puoliksi. Jos oltais muutettu ok-taloon, olisi oma lainaosuuteni ollut n. 100t (osa kauppahinnasta rahoitettiin säästöillä).
Ei haittaa, koska emme osta velaksi kuin asunnon vuonna 2009. Silloin sai vielä järkevään hintaan, pankkien marginaali oli vain 0,5 %-yksikköä ja korko nollassa seuraavat 13 vuotta. :D
Nyt on asuntolainaa sellainen murunen jäljellä, että ihan sama vaikka korko olisi 20%.
Vierailija kirjoitti:
No kohta meillä köyhilläkin voi olla saumaa ostaa oma koti. Ei ollut varhaiskasvatuksen opena rajaa vielä vuosi sitten kohta voi saada oman. Vuokraa on kyllä maksettu vuosia yli 1200 e kk....
Mitä voitat asunnon hinnassa, sen häviät moninkertaisesti lainarahan hinnassa. Tällä hetkellä asunnon ostaminen lainarahalla on paljon kalliimpaa kuin vuosi sitten, vaikka asuntojen hinnat olisivatkin pudonneet.
Mieti paljonko sulla menee vuokriin vuosien saatossa, kun kuhnailet omistusasunnon ostamisen kanssa....
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa, koska emme osta velaksi kuin asunnon vuonna 2009. Silloin sai vielä järkevään hintaan, pankkien marginaali oli vain 0,5 %-yksikköä ja korko nollassa seuraavat 13 vuotta. :D
Nyt on asuntolainaa sellainen murunen jäljellä, että ihan sama vaikka korko olisi 20%.
Mikset maksa pois vai onko ihan sama vaikka maksat korkoina rahaa pankille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lainoja, ei huolia.
Virallisesti on työvoimapula jota varten pitää haalia ukkoja pitkin maailmaan. Ei pitäisi pieni työttömyys olla pahasta.
Milläs lyhentää asuntolainaa jos kukaan ei halua vuokrata ylihintaista asuntoasi? Jos vuokrani nousee niin aiheutan mittavan vesivahingon enkä maksa korvauksia. Siinäpä sinulla on mietittävää.