Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

NYT JYSÄHTI! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 on ollut vain 7,1 senttiä kilowattitunnilta. Hei, te kalliin kiinteähintaisen sopimuksen ottaneet, millä perustelette kalliimman sopimuksen järkevyyttä??? Miksi vanhat ihmiset eivät älyä ottaa pörssisähköä?

Pörssisähkön valinnut
05.07.2023 |

Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 (sis. alv)
Tammikuu 8,66 snt/kWh
Helmikuu 8,81 snt/kWh
Maaliskuu 8,16 snt/kWh
Huhtikuu 6,66 snt/kWh
Toukokuu 3,30 snt/kWh

Mistähän syystä moni on sopinut maksavansa monta kertaa kalliimpaa hintaa vuoden tai kahdenkin vuoden ajan? :O
Olen huomannut, että varsinkin ikäihmiset tekevät näitä kalliita määräaikaisia sopimuksia. Mistähän johtuu?

Kommentit (2287)

Vierailija
1881/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkö onkin jännä juttu. Meidän firman kahvipöydässä useammasta ukosta on tullut sähköuskovainen. Kaikki keskustelut pyörii sähkön ympärillä, menneessä hinnassa/tulevassa hinnassa ja sähkön käytössä ja käyttämättömyydessä. Tylsää jankata aina samaa aihetta meidän muiden mielestä mutta sellaista se kai on pörssittäjien elämä.

Meillä kahvipöydässä ukot kiroo kalliita 8-9c sopimuksiaan. Yksi pösilö oli ottanut 2v 23c sopimuksen ja se on nyt huokaillut melkein kaksi vuotta sitä.

Ollaan aina joka päivä muistutettu sille kuinka tyhmä se on.

Näissä trollauksissa traagista on se, että jos sisältö pitää paikkansa, niin se tekee sinusta ihan vtun paskan ihmisen. Ja jos taas sisältö ei pidä paikkaansa niin se tekee sinusta vain trollin jolla ei ole mitään arvoa kenellekään.

Vierailija
1882/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomenna pörssisähkö on taas kallista. Kiva. Koko viikon säästöt palaa siinä.

Ei ainakaan meillä.

Yöllä menee noin 55kWh lämmitysvaraajaan ja seuraavan kerran se menee päälle klo 22 kun taas halpaa ja halpa yösiirtokin vielä.

Päivällä kuluu töiden jälkeen muutama hassu kWh.

Simple as hell.

Tätä määrispellet ei ymmärrä.

Juuei, mikä ihmeen lämmitysvaraaja tai sähkölämmitys.

Ne on niitä sellaisia millä säästetään rahaa. Yöllä varataan betonilattiaan lämpöä ja lämmitetään käyttövesi miinushintaisella sähköllä. Aamusta ilt

Puhumattakaan siitä, että yöllä ladataan sähköauto ilmaiseksi. Siitä kun vähennetään se bensan hinta mikä menisi fossiilisella autolla ajamiseen niin voittoa kilisee kassaan rajusti. Lisäksi kun ajelee päivällä työajot 0,53 snt kilometrikorvauksella niin mihin helvettiin sen kaiken tulevan rahan laittaa kun nykyiselle peruspalkallekaan ei keksi enää mitään käyttöä?

Eli perustelet 50ke auton ostamista säästöillä?

Tosin mikäs siinä, voihan se olla että pörssisähkö on silloin oikeasti kannattava vaihtoehto kun hommaa 50kWh:n akun jonka lataa joka yö tai ylipäätään kun on halpaa. Kyllä sillä keskihinnan alas saa mutta aika marginaalista touhua on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1883/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen on ollut kuukausia kun laskuja on maksettu kyyneleet vuotaen.

Ei ole laskujen maksu tai sähkön hinta kiinnostanut sen jälkeen kun valmistuin AMK:sta insinööriksi ja menin töihin. Suosittelen muillekin, minä ainakin olen ollut tyytyväinen.

Hullu se on joka töitä tekee! Tuhlaat elämäsi töissä.

nii sinä se vaan olet perseauki ja kattelet sieltä kerrostalo luukun ikkunasta ulos kun ei muuhun varaa.äkkiä sitä pääsee samaan jamaa kun sä yks lause vaa pomolle.mut omakoti talo ja veneily on kivaa slummmi elämä ei.

Tykkään kyyhöttää täällä yksiössäni ja pitää turvallisen 8c sopimuksen kun Kela maksaa sen kui

kyllähän itsemurha yksiössä on kiva olla perseauki sen uskon.mulla rento työ ja palkka 4000e kk voin tehä jotain järkevääkin.lisää vaa leikkauksia tukiin kiva kattoa köyhiä reppanoita.mulle toi sähkö ihan yks hailee kun kummatkin töissä niin ei tunnu missään.

Vierailija
1884/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkö onkin jännä juttu. Meidän firman kahvipöydässä useammasta ukosta on tullut sähköuskovainen. Kaikki keskustelut pyörii sähkön ympärillä, menneessä hinnassa/tulevassa hinnassa ja sähkön käytössä ja käyttämättömyydessä. Tylsää jankata aina samaa aihetta meidän muiden mielestä mutta sellaista se kai on pörssittäjien elämä.

Meillä kahvipöydässä ukot kiroo kalliita 8-9c sopimuksiaan. Yksi pösilö oli ottanut 2v 23c sopimuksen ja se on nyt huokaillut melkein kaksi vuotta sitä.

Ollaan aina joka päivä muistutettu sille kuinka tyhmä se on.

Näissä trollauksissa traagista on se, että jos sisältö pitää paikkansa, niin se tekee sinusta ihan vtun paskan ihmisen. Ja jos taas sisältö ei pidä paikkaansa niin se tekee sinusta vain trollin jolla ei ole mitään arvoa

Niin totta. Ja yksi sama tyyppi tuotakin alapeukuttelee. Minkähänlainen fiilis tuollaisella ihmisellä on itsensä kanssa? 

Vierailija
1885/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllähän itsemurha yksiössä on kiva olla perseauki sen uskon.mulla rento työ ja palkka 4000e kk voin tehä jotain järkevääkin.lisää vaa leikkauksia tukiin kiva kattoa köyhiä reppanoita.mulle toi sähkö ihan yks hailee kun kummatkin töissä niin ei tunnu missään.

Mistä lähtien määrishomot on saanut tehdä töitä!??

Eikös homous ole vieläkin sairaus? Joku tässä sun tarinassa ei täsmää nyt.

mistä hiton homoista puhut?.onko pää menny noin sekasi itsemurha yksiössä ja makaronia syödessä.en tiedä mikä sopimus meillä on eikä kiinosta kun rahaa on.

Vierailija
1886/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään kyyhöttää täällä yksiössäni ja pitää turvallisen 8c sopimuksen kun Kela maksaa sen kui

Eli kirjoittelet täällä paskaa johon vastaat itse vielä suuremmalla annoksella paskaa. Onko pää kipeä?

PS. sä missään töissä käy, kukaan ei palkkaisi tuollaista mulkkua.

Vierailija
1887/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien määrishomot on saanut tehdä töitä!??

Eikös homous ole vieläkin sairaus? Joku tässä sun tarinassa ei täsmää nyt.

mistä hiton homoista puhut?.onko pää menny noin sekasi itsemurha yksiössä ja makaronia syödessä.en tiedä mikä sopimus meillä on eikä kiinosta kun rahaa on.

Sinusta ja kumppanistasi. Älä nyt tyhmäksi taas heittäydy vaikka sairas oletkin.

kyllä olen onnellinen kun sun kaltaisten hullujen tukia on leikattu nyt toivotaan vielä kunnon hintojen nousua.mitä kuuluu pikku itsemurha yksiöön hullu?

Vierailija
1888/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai tuo pörssisähkö kiinnostele kuin sähkölämmittäjiä. 

Vierailija
1889/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kirjoittelet täällä paskaa johon vastaat itse vielä suuremmalla annoksella paskaa. Onko pää kipeä?

PS. sä missään töissä käy, kukaan ei palkkaisi tuollaista mulkkua.

onko kela elätistä outoa kun joku käy töissä.tule kattomaan työsopimusta saat samalla turpaa.kato meitä työssä käyviä on paljon teitä tuki elättejä vaa parisataa tuhatta.kiukuttaako olla perseauki?

Vierailija
1890/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikai tuo pörssisähkö kiinnostele kuin sähkölämmittäjiä. 

Näköjään määrissääliökerrostalohomoja kiinnostaa.

Säästö jossain kerrostalon sähkölaskussa on mitätöntä. 

Vierailija
1891/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Isommassa aikahorisontissa pörssisähkö ei ole ollut halvin vaihtoehto oikeastaan ikinä."

On ollut aina, on nyt ja tulee aina olemaan. Pörssisähköä se määräaikainenkin on mutta siihen sähköyhtiö joutuu hinnoittelemaan riskiä sisään. Sähköfutuurit noteerataan New Yorkin pörssissä.

Sivulta 80 lainattua:

Tein jokin aika sitten vertailun jossa laskin tiedossa olevien pörssisähkön kk-keskihintojen avulla mitä pörssisähkö olisi tullut maksamaan meidän taloudessa vuodesta 2018 alkaen. Kuukausikohtaiset kulutukset on siis tiedossa, kuten myös se mitä oikeasti olemme määräaikaisilla sopimuksilla maksaneet.

Pörssisähkön spot-hintaan on lisätty marginaaliksi 0,2 senttiä / kWh. Listauksessa + tarkoittaa että määräaikainen on tullut x euroa kalliimmaksi ja miinus että on tullut halvemmaksi.

2018 -315,70e

2019 -173,32e

2020 +119,49e

2021 -926,40e

2022 -1825,72e

2023 +719,34e

Eli yhteensä n. 2400 euroa olisi pörssisähkö tullut meidän taloudessa maksamaan enemmän kuuden vuoden aikana, julkaistuista pörssisähkön keskimääräisistä kk-hinnoista laskettuna. 

Asiaa. Lämpöpumput foorumilla yksi käyttäjä kirjasi kerran samanlaisen laskelman. Sillä oli kymmenen vuoden track siinä ja tulokset samanlaiset. AIka helposti on voittanut pörssin lopulta kun on vain osannut vertailla tarjouksia. 

Vierailija
1892/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaa. Lämpöpumput foorumilla yksi käyttäjä kirjasi kerran samanlaisen laskelman. Sillä oli kymmenen vuoden track siinä ja tulokset samanlaiset. AIka helposti on voittanut pörssin lopulta kun on vain osannut vertailla tarjouksia. 

Siinä tuo taitaa olla kiteytettynä vastaus AP:n ihmettelyyn. Mitäpä sitä vaihtamaan jos tähänkin asti on touhu ollut kannattavaa. Aika monelle pörssisähkö toisi lisäksi vaan turhaa säätöä elämään, sen lisäksi että sillä ei välttämättä edes säästäisi mitään.

Vierailija
1893/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

NYT SE ON TUTKITTU JA TODISTETTU. PÖRSSISÄHKÖ ON TUTKIJAN MUKAAN HALVIN JA MÄÄRIS KALLEIN.

Paananen tuli vertailussaan lopputulokseen, että hänen sähkölämmitteisessä omakotitalossa pörssisähkö olisi tullut keskimäärin halvimmaksi vaihtoehdoksi lokakuusta 2023 syyskuuhun 2024, joskin hybridisopimus olisi tullut lähes yhtä halvaksi. Kiinteähintainen, määräaikainen oli näitä kalliimpi.

Energiaviraston markkinat-osaston johtaja Antti Paananen

https://yle.fi/a/74-20116669

Vierailija
1894/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NYT SE ON TUTKITTU JA TODISTETTU. PÖRSSISÄHKÖ ON TUTKIJAN MUKAAN HALVIN JA MÄÄRIS KALLEIN.

Paananen tuli vertailussaan lopputulokseen, että hänen sähkölämmitteisessä omakotitalossa pörssisähkö olisi tullut keskimäärin halvimmaksi vaihtoehdoksi lokakuusta 2023 syyskuuhun 2024

Eli sähköasiantuntija pääsee juuri tietyssä markkinassa just ja just samaan kuin joku hybridisoppari. 

Tuon perusteella voi sanoa että normipullianen voi huoletta unohtaa pörssisähkön.

Toi sun itse keksimäsi otsikko on ihan puutaheinää.

Vierailija
1895/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paananen tuli vertailussaan lopputulokseen, että hänen sähkölämmitteisessä omakotitalossa pörssisähkö olisi tullut keskimäärin halvimmaksi vaihtoehdoksi lokakuusta 2023 syyskuuhun 2024

Eli sähköasiantuntija pääsee juuri tietyssä markkinassa just ja just samaan kuin joku hybridisoppari. 

Tuon perusteella voi sanoa että normipullianen voi huoletta unohtaa pörssisähkön.

Toi sun itse keksimäsi otsikko on ihan puutaheinää.

mitä helvettiä puitte mikä sähkö soppari on kelläkin heittääkö päässä noin kovin.mua ei ainakaan kiinosta paskaakaan mikä sähkö soppari naapurilla on vai onko mitään.

Vierailija
1896/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paananen tuli vertailussaan lopputulokseen, että hänen sähkölämmitteisessä omakotitalossa pörssisähkö olisi tullut keskimäärin halvimmaksi vaihtoehdoksi lokakuusta 2023 syyskuuhun 2024, joskin hybridisopimus olisi tullut lähes yhtä halvaksi. Kiinteähintainen, määräaikainen oli näitä kalliimpi.

Energiaviraston markkinat-osaston johtaja Antti Paananen

https://yle.fi/a/74-20116669

Paananen ja Yle löi jauhot määristen kurkkuun.

Vierailija
1897/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010122991.html

Nyt puhuvat tavalliset suomalaiset: Ei ollut halpaa pörssisähkö, 500600 euron lasku joka kuukausi

Lukija sanoo, että tammikuussa arvionsa sähkölaskusta on noin 6001000 euroa pörssisähköllä, pakkaspäivien lukumäärästä riippuen. 300 euroa on jo nyt kertynyt tammikuun alkupäivinä, vaikka laskettu asunnon lämpötila 18 astetta ja saunottu vain kahtena iltana halvan sähkön aikana.

Karua touhua on pörssisähkön kanssa touhuaminen.

Vierailija
1898/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ole, vaan halvempaa kuin yksikään saatavilla oleva määräaikainen. 7,80 snt/kwh.

Vierailija
1899/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ole, vaan halvempaa kuin yksikään saatavilla oleva määräaikainen. 7,80 snt/kwh.

Kivat sulle. Mulla kuluu suurin osa sähköstä klo 13-19. Valitettavasti. 

Vierailija
1900/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivat sulle. Mulla kuluu suurin osa sähköstä klo 13-19. Valitettavasti. 

Mene töihin.