Vuokra-asunnon roskiskaappi alkanut haista
Kyseessä 60 luvun talo, tuskin mitään putkiremontteja sen jälkeen tehty. En tiedä mistä voi haju tulla, huoltomies kävi ja kuulemma ei löytänyt mitään. Mutta hänen nenään ei haissut.. Ei tietysti kun oli ikkuna ja tuuletin silloin päällä. Haju on voimakkain kun tulee kotiin. Kaikki putket näyttää ehjiltä ja lattia ja seinät. Eikö huoltomiehet sitten tee mitään vaan pitääkö asunnosta vaan muuttaa piakkoin pois?
Kommentit (13)
Ostaa hyvää pesuainetta ei mitään halpaa. Ei noita 60 luvun kaappeja enää raikkaaksi saa
Et sitten viitsinyt kirjoittaa kuinka asot on kamalia ja kuinka muiden pitää muuttaa vuokra-asuntoihin?
Tai että hyi hyi hajuvedet ovat kamalia ja haiskaa mielummin vaikka pskalle ja puhtaan pyykin tuoksu on hyi hyi?
Olethan ilmoittanut tästä kirjallisesti vuokranantajalle? Koska sulla on laillinen (AVHL) velvollisuus tarkkailla asunto ja ilmoittaa mahdollisista vioista, ja jollet ole niistä ilmoittanut, vuokranantaja voi pitää sinua osasyyllisenå vahinkoihin ja tai niiden pahenemiseen, vaikka ne olisivatkin johtuneet ihan vain tkniikan vanhenemiseeta tms. Ja vuokranantaja on siinä oikeassa, koska jos laiminlyöt ilmoittamisen, vuokranantaja ei tiedä niitä korjatakaan. Jos sen sijaan olet tehnyt ilmoituksen, kirjallisesti, olet vapaa kaikesta vastuusta ja vuokranantaja maksaa kaiken itse.
Hajun todennäköisin lähde on harvaankäytetyn tiskikoneen viemäri. Ne vuotaa hajua lähes aina, mutta sitä ei huomaa jos konetta käyttää usein. Aja koneenpuhdistustabletti korkeimmalla mahdollisella lämpötilalla.
Toinen mahdollisuus onettä viemärintuuletus on jostain vähän tukossa ja haju siksi tunkee ulos joko allaskaapin hajulukosta tai jostain muusta liitoksesta kaapissa. Tätä et pysty korjaamaan itse, ja tukos voi olla sun asunnon ulkopuolellakin.
Kolmas mahdollisuus on, että joku putki kaapissa vuotaa vähän, vaikka näyttää ehjältä. Kokeile, tuntuuko joku kostealta veden käytön jälkeen. Tarkista myös tiskikoneen liitännät. Tämä on se, josta tulee isoimmat kulut. Kosteusvaurio on kaapin pohjalevyn alla, lattiassa.
Vierailija kirjoitti:
Olethan ilmoittanut tästä kirjallisesti vuokranantajalle? Koska sulla on laillinen (AVHL) velvollisuus tarkkailla asunto ja ilmoittaa mahdollisista vioista, ja jollet ole niistä ilmoittanut, vuokranantaja voi pitää sinua osasyyllisenå vahinkoihin ja tai niiden pahenemiseen, vaikka ne olisivatkin johtuneet ihan vain tkniikan vanhenemiseeta tms. Ja vuokranantaja on siinä oikeassa, koska jos laiminlyöt ilmoittamisen, vuokranantaja ei tiedä niitä korjatakaan. Jos sen sijaan olet tehnyt ilmoituksen, kirjallisesti, olet vapaa kaikesta vastuusta ja vuokranantaja maksaa kaiken itse.
Hajun todennäköisin lähde on harvaankäytetyn tiskikoneen viemäri. Ne vuotaa hajua lähes aina, mutta sitä ei huomaa jos konetta käyttää usein. Aja koneenpuhdistustabletti korkeimmalla mahdollisella lämpötilalla.
Toinen mahdollisuus onettä viemärintuuletus on jostain vähän tukossa ja haju siksi tunkee ulos joko allaskaapin hajulukosta tai jostain muusta li
En ole vuokra isännälle, mutta huoltoon kyllä joten eikö se lasketa. Mutta hänen nenään ei haissut....
Vierailija kirjoitti:
Toinen mahdollisuus onettä viemärintuuletus on jostain vähän tukossa ja haju siksi tunkee ulos joko allaskaapin hajulukosta tai jostain muusta li
No ei siis mitään kosteaa tunnu tai näytä mistään tippuvan. Viemärit ei my ökään ole tukossa. Tämä on vain pieni kämppä niin joudun oleilla tuon viemärin lähettyvillä niin jos olisi isompi en varmaan huomaisi. Mutta vuokraisäntä tuskin tänne mitään remontteja tehnyt kymmeniin vuosiin oli kaikki niin kuluneen näköistä. Huoltomies kyllä katsoomo tarkasti kaikki liitokset ja putket yms.
Hyvänen aika.
Pese se roskiskaappi ja kaikki roska-astiat vaikka desinfiointiaineella. Kaikissa asunnoissa ne alkaa haiskahtamaan välillä muutaman kuukauden välein. Pistä kompostipussin alle sanomalehteä, niin se astia pysyy pidempään hajuttomana. Kyllä niistä astioista ja kaapeista alkaa jossain vaiheessa tuju haju tulla, jos on kierrätyskaappina ja kompostiastia. Nykyään roskapussit on ohuita, miksi ne astiat alkaa haista, vaikka näyttäisivät puhtailta. Hajut tarttuu pussien läpi.
Meillä ei erityisemmin haissut, mutta vettä vuoti välillä vähän altaiden alta, jos laskettiin paljon vettä. Piti vaihtaa kaikki tiivisteet ja puhdistaa kertynyt rasva viemäriputkesta, niin alkoi toimimaan hyvin.
Nuo pitäisi muutaman vuosikymmenen välein tarkastaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei erityisemmin haissut, mutta vettä vuoti välillä vähän altaiden alta, jos laskettiin paljon vettä. Piti vaihtaa kaikki tiivisteet ja puhdistaa kertynyt rasva viemäriputkesta, niin alkoi toimimaan hyvin.
Nuo pitäisi muutaman vuosikymmenen välein tarkastaa.
Mulla tuli uudessa asunnossa vettä altaan alle saumasta. Ei ne vaihtaneet tiivistettä vaan laittoi jotain ainetta altaan reunaan. Reikä tukittiin yläpuolelta. Ihan vinkiksi, jos joku haluaa korjata tuollaisen ongelman itse.
Jospa, kerrostalossa, haju tulee ilmastointikanavista?
Mulla keittiön oven suussa on tuntunut outoa hajua. Kämpässä olen mielestäni kaikki paikat nuuskinut, putsasin jääkaapin haihdutusastian, ei auta.
Sitten tässä yhtenä kesäiltana himaan tullessa takapihalla mun asunnon portaan kohdilla hirvee löyhkä
.. valitettavasti en katsonut minkä asunnon parvekkeen ovi tai ikkuna sepposen selällään. Näinpä päättelen, haju tulee ilmastoinnin kautta. Joku tupakoi kämpässään ja on ehkä tukkinut kämppänsä poistoilma-aukon.
Nyt haju ei tunnu, kun ihmiset pitävät helteen takia ikkunoita täysin avoinna.
No pyydä joku sinne silloin kun haisee.