Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen silmienväri ja isän epäilyt isyydestään

Vierailija
04.07.2023 |

Meillä on lapsi jolla on ruskeat silmät. Lapsi on nyt 2v. Lapsen isä on nyt jostain saanut päähänsä, että lapsella ei muka voisi olla ruskeita silmiä, koska minulla on vihreä-ruskeat ja hänellä siniset. Lapsen silmien väri on ihan selkeästi ruskea. Tämä on hänen mielestään syy epäillä ettei hän olisikaan lapsen isä. Miten saa selitettyä miehelle, että silmienväriin vaikuttaa moni asia?

Kommentit (245)

Vierailija
181/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isyystesti pitäisi vaan aina rutiinimaisen tehdä niin tämmöisiltä naukumisilta säästyttäisiin.

Vierailija
182/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja identtisellä kaksossiskollani on eriväriset silmät. Molemmilla ruskeat, mutta minulla selkeästi tummemmat kuin hänellä. Minulla on myös pupillin ympärillä selkeämpi "tähtimäinen" tummanruskea alue kuin siskolla. Ja meillä on sentään periaatteessa sama perimä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa mitään isyystestiä tarvita, koska mies on väärässä. Silmien väri periytyy monimutkaisemmin kuin mitä oppikirjoissa kerrottiin. Nyt vaan pitäisi saada mieskin oppimaan se.

Oppikirjoissa nimen omaan kerrotaan miten sinisilmäinen ja ruskeasilmäinen saavat ruskeasilmäisiä lapsia 50 tai 100% todennäköisyydellä. Ei oppikirjoissakaan väitetään että sinisilmäinen sais aina sinisilmäisiä lapsia.

Vai oletteko kaikki käyneet jotain apukoulua. Niistä kirjoista en sitten tiedä vaikka näin oiskin.

Vierailija
184/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää ihmiset ketkä edelleen pitää kiinni niistä äärimmäisen yksinkertaistetuista peruskoulun oppikirjaesimerkeistä, missä sinisilmäiset saa sinisilmäisiä lapsia jne.

Missä oppikirjoissa tällaista muka on?

Ainakaan yleisopetuksen oppikirjoissa ei ole tällaisia esimerkkejä. Ihan siitä syystä että se ei pidä paikkaansa.

Vierailija
185/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tämäkin isä olla taas yksi "Risto".

Vierailija
186/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta päätellen moni tuntuu uskovan, että kaikilla on silmät tasaisesti samaa väriä. Minä itse en osaa edes kertoa minkä väriset silmät minulla on. Käytän sanaa kirjavat, kun niissä on sinistä, vihreää, ruskeaa ja oranssia. Ainut tasainen väri on silmien ulkokehällä oleva vihreä rengas.

Vierailija
187/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä nyt jo ymmärtää, että koulukirjat ei periytymisen osalta vastaa nykyistä geenitutkimusta.

Vierailija
188/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää ihmiset ketkä edelleen pitää kiinni niistä äärimmäisen yksinkertaistetuista peruskoulun oppikirjaesimerkeistä, missä sinisilmäiset saa sinisilmäisiä lapsia jne.

Ihmetyttää ihmiset, jotka edelleenkään eivät osaa käyttää suomen relatiivipronomineja oikein. Se jos mikä on kuitenkin yksinkertaista perinnöllisyysoppiin verrattuna.

Ihmetyttää mistä teitä pilkunussijoita oikein sikiää, olisi isäsi käyttänyt kondomia

Vierailija
189/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on parempi tehdä se isyystesti niin poistuu kertaheitolla kaikki epäilykset. Muuten tuo vaan jatkuu ja jatkuu vuosien aikana. Pahimmassa tapauksessa lapsen aikana isä miettii isyyttään.

Pitäisi kuulua perustesteihin Suomessa niin ei äitien tarvitse aina selitellä onkohan tuo nyt sen ja sen lapsi

Ongelma ei ole se lapsen silmienväri, vaan sen miehen vainoharhaisuus.

Mitäs sitten, kun dna-testin jälkeen mies alkaa väittää että ap tai joku muu taho on väärentänyt testin tuloksen?

Entä sitten, kun mies alkaa väittää, että tämä lapsi ei ole se sama lapsi joka heillä oli vauvana, vaan ap on vaihtanut lapsen toiseen. Tehdäänkö silloinkin dna-testi?

lopettaisit nainen nyt tuon perseilyn, miksi noin vastustat DNA-testiä, pelkäätkö jotakin?

Vierailija
190/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen silmien väriin voi tosiaan vaikuttaa moni asia. esim postinkantajan tai putkimiehen silmien väri.

Vierailija
191/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isyuystesti maksaa alle 200€, joten miksi viivytellä?

Vierailija
192/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on parempi tehdä se isyystesti niin poistuu kertaheitolla kaikki epäilykset. Muuten tuo vaan jatkuu ja jatkuu vuosien aikana. Pahimmassa tapauksessa lapsen aikana isä miettii isyyttään.

Pitäisi kuulua perustesteihin Suomessa niin ei äitien tarvitse aina selitellä onkohan tuo nyt sen ja sen lapsi

Ongelma ei ole se lapsen silmienväri, vaan sen miehen vainoharhaisuus.

Mitäs sitten, kun dna-testin jälkeen mies alkaa väittää että ap tai joku muu taho on väärentänyt testin tuloksen?

Entä sitten, kun mies alkaa väittää, että tämä lapsi ei ole se sama lapsi joka heillä oli vauvana, vaan ap on vaihtanut lapsen toiseen. Tehdäänkö silloinkin dna-testi?

olet selvästi miettinyt jo paljon hyviä selityksiä sille, että isyystesti ei todista miestäsi isäksi. arvaat siis testin tuloksen jo etukäteen.

Vierailija
193/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isyystesti tulisi tehdä aina synnytyksen yhteydessä.

Se taas tarkoittaa sitä, että kaikkien isäoletettujen on pakko tulla mukaan synnytykseen halusi tai ei.

Vierailija
194/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykiatrikäynti ap:n miehelle maksaisi jopa alle 200 euroa.

Vierailija
195/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isälläni on ruskeat silmät ja äidillä vihreät. Meistä lapsista minä olen ainoa vihreäsilmäinen, kolme sisarustani on sinisilmäisiä. Sen sijaan sekä minun että sinisilmäisen siskoni lapsella on ruskeat silmät. Minun lapseni isän silmät on siniset ja siskon lapsen isän silmät myös jotain sinisävyä.

Tässäkään ei ole mitään omituista ja genetiikan kannalta järjen vastaista. Vaikka isäsi on ruskeasilmäinen (ilmiasu) hän kantaa toisena geeninä sinisilmäisyyden geeniä, samoin vihreäsilmäinen äitisi.

Tuskin, koska isän suvussa kaikki on ruskeasilmäisiä.

Ja tosiaan, sekä minun että siskoni lapsilla on molemmilla ruskeat silmät, vaikka kenelläkään vanhemmistaan, minulla, siskolla tai meidän miehillä, ei ole.

KAIKKI?  enpä usko että tiedät vanhempien esi-isiesi silmien väriä. Geenejä siirtyy eteenpäin joka sukupolvessa, myös sitä peittyvää sinistä vaikka kaikki ilmiasut olisivat ruskeista.

Kaikki jotka tunnen, eli siis isovanhempien vanhempiin asti. Myös isopapan äidillä oli ruskeat silmät. Isän suku on kotoisin maasta, missä ruskeasilmäisyys muutenkin on erittäin yleistä ja sinisilmäisiä tuskin onkaan.

Mikä sinua niin kovasti rassaa siinä, että isäni puolelta mitä todennäköisimmin ei ole sinisilmäisyyden geenejä tarjolla?

Rassaa se, että selvästi et tunnu ymmärtävän geeneistä juuri mitään. Ei sillä ole mitään väliä, että isopapan enon esivanhemmissa ei ole ollut sinisilmäisyysgeenejä. Jossain vaiheessa niitä on sukuunne tullut, ja silloin ne voivat siirtyä myös eteenpäin.

Eri

Vierailija
196/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se taas tarkoittaa sitä, että kaikkien isäoletettujen on pakko tulla mukaan synnytykseen halusi tai ei.

voisi koskea ainoastaan sitä miestä, jolta nainen tulevaisuudessa tulee vaatimaan elatusmaksuja.

Vierailija
197/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isälläni on vihreät silmät, äidillä ruskeat. Minulla vihreät.

Miehen äidillä on ruskeat silmät ja miehen isällä siniset silmät. Miehellä on ruskeat silmät.

Minun ja mieheni lapsilla on harmaat silmät. Selitäppä tämä.

Kaikilla lapsillanne on kaikki värigeenit olemassa. Sattuma on määrittänyt, mitkä geenit tulevat näkyviin.

Vierailija
198/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

voisi koskea ainoastaan sitä miestä, jolta nainen tulevaisuudessa tulee vaatimaan elatusmaksuja.

Ei vaan otetaan mukaan ihan kaikki mahdolliset miehet, joita nainen on tavannut 9 kk aikaisemmin.

Vierailija
199/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykiatrikäynti ap:n miehelle maksaisi jopa alle 200 euroa.

niin kerralta, mutta niiden rahastajien luona käydään säännöllisesti vuosia. ei ole halpaa.

Vierailija
200/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isälläni on ruskeat silmät ja äidillä vihreät. Meistä lapsista minä olen ainoa vihreäsilmäinen, kolme sisarustani on sinisilmäisiä. Sen sijaan sekä minun että sinisilmäisen siskoni lapsella on ruskeat silmät. Minun lapseni isän silmät on siniset ja siskon lapsen isän silmät myös jotain sinisävyä.

Tässäkään ei ole mitään omituista ja genetiikan kannalta järjen vastaista. Vaikka isäsi on ruskeasilmäinen (ilmiasu) hän kantaa toisena geeninä sinisilmäisyyden geeniä, samoin vihreäsilmäinen äitisi.

Tuskin, koska isän suvussa kaikki on ruskeasilmäisiä.

Ja tosiaan, sekä minun että siskoni lapsilla on molemmilla ruskeat silmät, vaikka kenelläkään vanhemmistaan, minulla, siskolla tai meidän miehillä, ei ole.

KAIKKI?  enpä usko että tiedät vanhempien esi-isiesi silmien väriä. Geenejä siirtyy eteenpäin joka sukupolvessa, myös sitä peittyvää sinistä vaikka kaikki ilmiasut olisivat ruskeista.

Kaikki jotka tunnen, eli siis isovanhempien vanhempiin asti. Myös isopapan äidillä oli ruskeat silmät. Isän suku on kotoisin maasta, missä ruskeasilmäisyys muutenkin on erittäin yleistä ja sinisilmäisiä tuskin onkaan.

Mikä sinua niin kovasti rassaa siinä, että isäni puolelta mitä todennäköisimmin ei ole sinisilmäisyyden geenejä tarjolla?

Rassaa se, että selvästi et tunnu ymmärtävän geeneistä juuri mitään. Ei sillä ole mitään väliä, että isopapan enon esivanhemmissa ei ole ollut sinisilmäisyysgeenejä. Jossain vaiheessa niitä on sukuunne tullut, ja silloin ne voivat siirtyä myös eteenpäin.

Eri

Mitä ihmettä oikein selität?

Eiköhän henkilö itse tiedä sukunsa paremmin.

Ja ihan vaan tiedoksi jotta voit lopettaa turhan jankkaamisen, sinisilmäisen henkilön molemmilla vanhemmilla ei tarvitse olla "sinisilmäisyyden geenejä".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi