Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen silmienväri ja isän epäilyt isyydestään

Vierailija
04.07.2023 |

Meillä on lapsi jolla on ruskeat silmät. Lapsi on nyt 2v. Lapsen isä on nyt jostain saanut päähänsä, että lapsella ei muka voisi olla ruskeita silmiä, koska minulla on vihreä-ruskeat ja hänellä siniset. Lapsen silmien väri on ihan selkeästi ruskea. Tämä on hänen mielestään syy epäillä ettei hän olisikaan lapsen isä. Miten saa selitettyä miehelle, että silmienväriin vaikuttaa moni asia?

Kommentit (245)

Vierailija
201/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isyystesti tulisi tehdä aina synnytyksen yhteydessä.

Se taas tarkoittaa sitä, että kaikkien isäoletettujen on pakko tulla mukaan synnytykseen halusi tai ei.

voisi koskea ainoastaan sitä miestä, jolta nainen tulevaisuudessa tulee vaatimaan elatusmaksuja.

Ei vaan otetaan mukaan ihan kaikki mahdolliset miehet, joita nainen on tavannut 9 kk aikaisemmin.

tulee ruuhkaa testauspaikkoihin

Vierailija
202/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isyystesti tulisi tehdä aina synnytyksen yhteydessä.

Se taas tarkoittaa sitä, että kaikkien isäoletettujen on pakko tulla mukaan synnytykseen halusi tai ei.

voisi koskea ainoastaan sitä miestä, jolta nainen tulevaisuudessa tulee vaatimaan elatusmaksuja.

Ei vaan otetaan mukaan ihan kaikki mahdolliset miehet, joita nainen on tavannut 9 kk aikaisemmin.

tulee ruuhkaa testauspaikkoihin

Siis synnytyssaliin, tuossahan sanottiin, että isyystesti pitää tehdä aina synnytyksen yhteydessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Ap:llä kerran on vihreä-ruskeat eli pähkinänruskeat silmät, niin ei kai siinä ole mitään ihmeellistä, että hänen lapsellaan on ruskeat silmät.

Tässä hyvin lyhyt selitys siitä, miksi oikeastaan kaikissa silmissä on vain yhtä väriä eli ruskeaa, vaikka ne näyttäisivätkin eri värisiltä:

https://kuntoplus.fi/terveys/miksi-kaikilla-ihmisilla-on-oikeasti-ruske…

Vierailija
204/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isyystestillähän se selviää. Kuitenkin loukkaantuisin siitä että mies syyttää minua pettämisestä. Ja vielä tuossa vaiheessa kun lapsi on 2v. Miettisin, mitä miehen elämässä/päässä mahtaa olla meneillään, kun yhtäkkiä keksii tuollaista? Onko huomionkipeä, kateellinen, pettääkö itse jne.

Vierailija
205/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Ap:llä kerran on vihreä-ruskeat eli pähkinänruskeat silmät, niin ei kai siinä ole mitään ihmeellistä, että hänen lapsellaan on ruskeat silmät.

Tässä hyvin lyhyt selitys siitä, miksi oikeastaan kaikissa silmissä on vain yhtä väriä eli ruskeaa, vaikka ne näyttäisivätkin eri värisiltä:

https://kuntoplus.fi/terveys/miksi-kaikilla-ihmisilla-on-oikeasti-ruske…

Tuossa jutussa on myös hyvä selitys sille, miksi oma vihreä silmien värini tuntuu vaihtelevan, välillä näyttää harmaammalta, välillä sinisemmältä.

Vierailija
206/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isälläni on ruskeat silmät ja äidillä vihreät. Meistä lapsista minä olen ainoa vihreäsilmäinen, kolme sisarustani on sinisilmäisiä. Sen sijaan sekä minun että sinisilmäisen siskoni lapsella on ruskeat silmät. Minun lapseni isän silmät on siniset ja siskon lapsen isän silmät myös jotain sinisävyä.

Tässäkään ei ole mitään omituista ja genetiikan kannalta järjen vastaista. Vaikka isäsi on ruskeasilmäinen (ilmiasu) hän kantaa toisena geeninä sinisilmäisyyden geeniä, samoin vihreäsilmäinen äitisi.

Tuskin, koska isän suvussa kaikki on ruskeasilmäisiä.

Ja tosiaan, sekä minun että siskoni lapsilla on molemmilla ruskeat silmät, vaikka kenelläkään vanhemmistaan, minulla, siskolla tai meidän miehillä, ei ole.

KAIKKI?  enpä usko että tiedät vanhempien esi-isiesi silmien väriä. Geenejä siirtyy eteenpäin joka sukupolvessa, myös sitä peittyvää sinistä vaikka kaikki ilmiasut olisivat ruskeista.

Kaikki jotka tunnen, eli siis isovanhempien vanhempiin asti. Myös isopapan äidillä oli ruskeat silmät. Isän suku on kotoisin maasta, missä ruskeasilmäisyys muutenkin on erittäin yleistä ja sinisilmäisiä tuskin onkaan.

Mikä sinua niin kovasti rassaa siinä, että isäni puolelta mitä todennäköisimmin ei ole sinisilmäisyyden geenejä tarjolla?

Rassaa se, että selvästi et tunnu ymmärtävän geeneistä juuri mitään. Ei sillä ole mitään väliä, että isopapan enon esivanhemmissa ei ole ollut sinisilmäisyysgeenejä. Jossain vaiheessa niitä on sukuunne tullut, ja silloin ne voivat siirtyä myös eteenpäin.

Eri

Mitä ihmettä oikein selität?

Eiköhän henkilö itse tiedä sukunsa paremmin.

Ja ihan vaan tiedoksi jotta voit lopettaa turhan jankkaamisen, sinisilmäisen henkilön molemmilla vanhemmilla ei tarvitse olla "sinisilmäisyyden geenejä".

Silmien värin ruskeaksi tietäminen ei e-d-e-l-l-e-e-n-k-ä-ä-n tarkoita, että henkilön kantamat silmän väriä määrittävät geenit tiedettäisiin. Siksi koko sössötys on aivan turha, vaikka pidättäydyttäisiin perimän vanhentuneessa palikkamallissa. Äsken lainaamasi oli ensimmäinen viestini aiheesta. Ärsyttää päättelykyvyn puute.

Sama eri

Vierailija
207/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää ihmiset ketkä edelleen pitää kiinni niistä äärimmäisen yksinkertaistetuista peruskoulun oppikirjaesimerkeistä, missä sinisilmäiset saa sinisilmäisiä lapsia jne.

Elämäm kolu :(

Vierailija
208/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta päätellen moni tuntuu uskovan, että kaikilla on silmät tasaisesti samaa väriä. Minä itse en osaa edes kertoa minkä väriset silmät minulla on. Käytän sanaa kirjavat, kun niissä on sinistä, vihreää, ruskeaa ja oranssia. Ainut tasainen väri on silmien ulkokehällä oleva vihreä rengas.

Minulla myös. Vihertävän harmaa rengas ulkokehällä, sisäpuolella vihertäviä, ruskeita ja lähinnä meripihkan värisiä säikeitä. Tuo silmien väri on nimeltään hazel, suomeksi käytetään nimitystä pähkinänruskea, vaikka se ei kovin hyvin kuvaa tuota silmien väriä. Tyypillistä on juuri monivärisyys, mutta väriyhdistelmiä on hyvin paljon erilaisia. Googlella löytyy kuvia.

Vierailija
209/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset vaan myönnä, että kävit vieraissa?

Vierailija
210/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on tosi tummanruskeat silmät, miehelläni semmoset sinertävänviherävänkukertavat 😉. Kuudesta lapsestamme vain kolmella on ruskeat silmät, yhdellä vihertävät, ja kahdella semmoiset vihertävänsinertävän-sekalaiset. Ettei se ruskea värikään niin dominoiva ole, kuin aikoinaan biologian tunneilla painotettiin..

Voi jestas sentään tätä järkeilyä *facepalm* - ei se dominoivuus tarkoita sitä että joku ruskeasilmäisyyden geenin siittiö olisi voimakkaampi uimari :D geenilotollahan se sieltä tulee mikä ja mitä kantava siittiö ehtii maaliin ja niillä voi olla eri yhdistelmiä geenejä. Teillä on täysin normaalitilanne. Kaksi heterotsygoottista (toinen geeni sin, toinen rus ja ilmiasu ruskea)  ruskeasilmäistä vanhempaa voi yhtä todennäköisesti saada 10 sinisilmäistä lasta kuin 10 ruskeasilmäistä lasta.

Sä voit olla vaikka mikä astrologi, oraakkeli, tai noita, mutta siihen aikaan kun itse kävin koulua, -70 ja -80-luvulla juurikin painotettiin noita dominoivia geenejä, niin silmien värissä, kuin esimerkiksi korvan lehden ns.nipukasta.Kunhan nyt osallistuin keskusteluun, voit ottaa sen herneen pois nenästäsi ja hengittää syvään..

Vierailija
211/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta päätellen moni tuntuu uskovan, että kaikilla on silmät tasaisesti samaa väriä. Minä itse en osaa edes kertoa minkä väriset silmät minulla on. Käytän sanaa kirjavat, kun niissä on sinistä, vihreää, ruskeaa ja oranssia. Ainut tasainen väri on silmien ulkokehällä oleva vihreä rengas.

Minulla myös. Vihertävän harmaa rengas ulkokehällä, sisäpuolella vihertäviä, ruskeita ja lähinnä meripihkan värisiä säikeitä. Tuo silmien väri on nimeltään hazel, suomeksi käytetään nimitystä pähkinänruskea, vaikka se ei kovin hyvin kuvaa tuota silmien väriä. Tyypillistä on juuri monivärisyys, mutta väriyhdistelmiä on hyvin paljon erilaisia. Googlella löytyy kuvia.

Kiitos vinkistä. Googlasin ja sieltähän löysin omat silmäni.

Vierailija
212/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isälläni on ruskeat silmät ja äidillä vihreät. Meistä lapsista minä olen ainoa vihreäsilmäinen, kolme sisarustani on sinisilmäisiä. Sen sijaan sekä minun että sinisilmäisen siskoni lapsella on ruskeat silmät. Minun lapseni isän silmät on siniset ja siskon lapsen isän silmät myös jotain sinisävyä.

Tässäkään ei ole mitään omituista ja genetiikan kannalta järjen vastaista. Vaikka isäsi on ruskeasilmäinen (ilmiasu) hän kantaa toisena geeninä sinisilmäisyyden geeniä, samoin vihreäsilmäinen äitisi.

Ja tosiaan, sekä minun että siskoni lapsilla on molemmilla ruskeat silmät, vaikka kenelläkään vanhemmistaan, minulla, siskolla tai meidän miehillä, ei ole.

KAIKKI?  enpä usko että tiedät vanhempien esi-isiesi silmien väriä. Geenejä siirtyy eteenpäin joka sukupolvessa, myös sitä peittyvää sinistä vaikka kaikki ilmiasut olisivat ruskeista.

Kaikki jotka tunnen, eli siis isovanhempien vanhempiin asti. Myös isopapan äidillä oli ruskeat silmät. Isän suku on kotoisin maasta, missä ruskeasilmäisyys muutenkin on erittäin yleistä ja sinisilmäisiä tuskin onkaan.

Mikä sinua niin kovasti rassaa siinä, että isäni puolelta mitä todennäköisimmin ei ole sinisilmäisyyden geenejä tarjolla?

Rassaa se, että selvästi et tunnu ymmärtävän geeneistä juuri mitään. Ei sillä ole mitään väliä, että isopapan enon esivanhemmissa ei ole ollut sinisilmäisyysgeenejä. Jossain vaiheessa niitä on sukuunne tullut, ja silloin ne voivat siirtyä myös eteenpäin.

Eri

Ja ihan vaan tiedoksi jotta voit lopettaa turhan jankkaamisen, sinisilmäisen henkilön molemmilla vanhemmilla ei tarvitse olla "sinisilmäisyyden geenejä".

Silmien värin ruskeaksi tietäminen ei e-d-e-l-l-e-e-n-k-ä-ä-n tarkoita, että henkilön kantamat silmän väriä määrittävät geenit tiedettäisiin. Siksi koko sössötys on aivan turha, vaikka pidättäydyttäisiin perimän vanhentuneessa palikkamallissa. Äsken lainaamasi oli ensimmäinen viestini aiheesta. Ärsyttää päättelykyvyn puute.

Sama eri

Päästä nyt jo hyvänen aika irti niistä äärimmilleen yksinkertaistetuista peruskouluesimerkeistä, mihin aikaan tuskin edes tiedettiin geeneistä juuri mitään.

Henkilö, jolla ei ole lainkaan sinisilmäisiä tai sinisilmäisyyden geenejä suvussaan, voi saada sinisilmäisen lapsen, varsinkin sinisilmäisen ihmisen kanssa.

Mitään varsinaisia "sinisilmäisyysgeenejä" ei oikeastaan ole olemassa, on vain geenejä, jotka ovat mukana määrittämässä silmien väriin liittyviä asioita.

Vierailija
213/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on tosi tummanruskeat silmät, miehelläni semmoset sinertävänviherävänkukertavat 😉. Kuudesta lapsestamme vain kolmella on ruskeat silmät, yhdellä vihertävät, ja kahdella semmoiset vihertävänsinertävän-sekalaiset. Ettei se ruskea värikään niin dominoiva ole, kuin aikoinaan biologian tunneilla painotettiin..

Voi jestas sentään tätä järkeilyä *facepalm* - ei se dominoivuus tarkoita sitä että joku ruskeasilmäisyyden geenin siittiö olisi voimakkaampi uimari :D geenilotollahan se sieltä tulee mikä ja mitä kantava siittiö ehtii maaliin ja niillä voi olla eri yhdistelmiä geenejä. Teillä on täysin normaalitilanne. Kaksi heterotsygoottista (toinen geeni sin, toinen rus ja ilmiasu ruskea)  ruskeasilmäistä vanhempaa voi yhtä todennäköisesti saada 10 sinisilmäistä lasta kuin 10 ruskeasilmäistä lasta.

Sä voit olla vaikka mikä astrologi, oraakkeli, tai noita, mutta siihen aikaan kun itse kävin koulua, -70 ja -80-luvulla juurikin painotettiin noita dominoivia geenejä, niin silmien värissä, kuin esimerkiksi korvan lehden ns.nipukasta.Kunhan nyt osallistuin keskusteluun, voit ottaa sen herneen pois nenästäsi ja hengittää syvään..

Olen eri, eikä minulla ole hernettä nenässä, mutta geenitutkimus on sinun kouluaikojesi jälkeen mennyt eteenpäin noin 50 vuotta eli puoli vuosisataa!! - Toivottavasti aloittajan mieskin saa jostain päivitetyt tiedot silmien värin periytymisestä.

Vierailija
214/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Sama eri

Päästä nyt jo hyvänen aika irti niistä äärimmilleen yksinkertaistetuista peruskouluesimerkeistä, mihin aikaan tuskin edes tiedettiin geeneistä juuri mitään.

Henkilö, jolla ei ole lainkaan sinisilmäisiä tai sinisilmäisyyden geenejä suvussaan, voi saada sinisilmäisen lapsen, varsinkin sinisilmäisen ihmisen kanssa.

Mitään varsinaisia "sinisilmäisyysgeenejä" ei oikeastaan ole olemassa, on vain geenejä, jotka ovat mukana määrittämässä silmien väriin liittyviä asioita.

Niin, koko sukusepustukseen ei ole siis mistään näkökulmasta yhtään mitään järkevää syytä.

Vierailija
215/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko tosissaan jotkut tulee tänne vänkäämään ja perustelemaan näkemyksiään sillä ysiluokan bilsankirjalla vuodelta 1985, missä kerrottiin että ruskeasilmäiset keskenään voi joskus harvoin saada sinisilmäisen lapsen, ruskeasilmäinen ja ruskeasilmäinen voi saada ruskea- tai sinisilmäisen lapsen, mutta sinisilmäisen keskenään ei voi saada ruskeasilmäistä lasta?

:D

Vierailija
216/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun toisella lapsella on siniharmaat silmät vaikka mulla ruskeat.

Samoin iho, mutta isä sanoi ettei onneksi käyttänyt vihreää kortsua......

Vierailija
217/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No,meillä on kyllä myös ruskeasilmäinen poika, vaikka me vanhemmat olemme sinisilmäisiä. Näin vain käy toisinaan. Lapsi on kyllä niin isänsä näköinen, ettei ole vaihtunut isä eikä lapsi!

Vierailija
218/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää ihmiset hyvät ymmärtää, että silmien väri on vain heijastus, minkä määrittää melaniinin määrä.

Vierailija
219/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minunkin lapseni isä epäili samaa. Kuulemma kaikilla hänen lapsillaan kuului olla ruskeat silmät koska hänelläkin on. Lapseni peri kuitenkin kauempaa omasta suvustani sini-ruskeat silmät. Minulla on ruskeanvihreät silmät.

Loukkaannuin aivan kauheasti tuosta isyysepäilystä. Sanoin, että minä voin olla montaakin eri asiaa, mutta tämän kokoluokan petturi en ole. Sanoin, että mennään vaikka saman tien DNA-testiin. Ei kelvannut, mutta puheet loppuivat siihen.

Nyt lapsella on niin selvästi niin monia isänsä piirteitä, ettei ole enää mitään syytä epäillä.

Vierailija
220/245 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikilla ihmisillä on sekalaisen väriset silmät, vaikka ne heijastuisikin sinisinä, vihreinä ja ruskeina. Usein sekavärisyys näkyy ihan katsomallakin, esimerkiksi sinisissä tai vihreissä silmissä näkyy ruskeaa tai keltaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä