Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen silmienväri ja isän epäilyt isyydestään

Vierailija
04.07.2023 |

Meillä on lapsi jolla on ruskeat silmät. Lapsi on nyt 2v. Lapsen isä on nyt jostain saanut päähänsä, että lapsella ei muka voisi olla ruskeita silmiä, koska minulla on vihreä-ruskeat ja hänellä siniset. Lapsen silmien väri on ihan selkeästi ruskea. Tämä on hänen mielestään syy epäillä ettei hän olisikaan lapsen isä. Miten saa selitettyä miehelle, että silmienväriin vaikuttaa moni asia?

Kommentit (245)

Vierailija
41/245 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on vihreät, lasten isällä siniset, tytöllä siniset ja pojalla ruskeat.

Ei ole kukaan epäillyt.

"Äiti oli sinisilmäinen, lapsi oli ruskea silmäinen ja isä todella sinisilmäinen"

Vierailija
42/245 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi peri mun harmaat silmät. Isällä sä ruskeat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/245 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa mitään isyystestiä tarvita, koska mies on väärässä. Silmien väri periytyy monimutkaisemmin kuin mitä oppikirjoissa kerrottiin. Nyt vaan pitäisi saada mieskin oppimaan se.

Todella harvinaista.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000004466054.html

Auttamattoman vanhentunutta tietoa.

Tiede ei vanhene tai mitätöidy mielipiteiden voimalla toimivan sosiaalisen median avulla.

Vierailija
44/245 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/minka-variset-silmat-lapsesi-voi-sa… kyll se on ihan tiedettä :D sama kun kihartuvat hiukset

Vierailija
45/245 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isyystesti kannattaa tehdä sillä kaksi sinisilmäistä ei voi oikeassa todellisuudessa saada ruskeasilmäistä  lasta eikä ruskeasilmäiset vanhemmat sinsisilmäistä.

Suomessa jostain kummasta syystä on paljon äitejä jotka puolustelevat tätä mahdolllisuutta joka on mahdollinen mutta äärimmäisen harvinainen ja kyse on silloin jomman kumman "geenivirheestä."

Höpönlöpön mitä juttuja.

Kumpi olet itse; idiootti vai huorintekijä

Tällaiset tapaukset ovat todella harvinaisia.

https://www.thetech.org/ask-a-geneticist/articles/2004/is-it-possible-f…

"Two people with blue eyes can have a child with brown eyes. This is because their might be a recessive gene in one of the parents which carries the brown eyes."

Kaiva toki vielä vaikka vähän vanhentuneempaa tietoa aiheesta. Vaikka vuodelta 1936.

Jo vuosia sitten on havaittu, että silmienväri ei määräydy noin yksinkertaisesti.

Vierailija
46/245 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistakaa että vauvojen silmien väri saattaa vähän vaihtua, mutta kyllä tää niin pitävää tiedettä on että voit ihan syystä pyytää testiä jos yhtään epäilyttää

Vierailija
47/245 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on ruskeaa silmissä, miksi se ei muka voi periytyä teidän puolen suvusta. Miehen logiikka?

En tosiaan tiedä. Hän perustelee epäilyksiään sillä, että lapsella on paljon ruskeammat silmät kuin minulla, siis ihan yksivärisen ruskeat.

Niin. Lapsellanne on sinun puoleltasi ruskeasilmäisyysgeeni DOMINOIVANA ja miehesi puolelta sinisilmäisyysgeeni RESESSIIVISENÄ.

Lisäksi miehesi on IDIOOTTI. Onneksi älykkyys periytyy äidiltä.

ei periydy :D ei tiedetä mistä se periytyy niinkun ei montaa muutakaan asiaa.

Vierailija
48/245 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on ruskeaa silmissä, miksi se ei muka voi periytyä teidän puolen suvusta. Miehen logiikka?

En tosiaan tiedä. Hän perustelee epäilyksiään sillä, että lapsella on paljon ruskeammat silmät kuin minulla, siis ihan yksivärisen ruskeat.

Niin. Lapsellanne on sinun puoleltasi ruskeasilmäisyysgeeni DOMINOIVANA ja miehesi puolelta sinisilmäisyysgeeni RESESSIIVISENÄ.

Lisäksi miehesi on IDIOOTTI. Onneksi älykkyys periytyy äidiltä.

Olet itse idiootti. Käytät nettiä vain hakeaksesi tukea omien ajatuksesi oikeellisuuteen. Tämä tietysti onnnistuu sillä netti on täynnä väärää tietoa.

Vierailija
49/245 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/minka-variset-silmat-lapsesi-voi-sa… kyll se on ihan tiedettä :D sama kun kihartuvat hiukset

Ei tuo ole tiedettä vaan hupisivusto, missä on erittäin yksinkertaistetun mallin perusteella laadittu taulukko. Kuten huomaat itsekin, siellä mainitaan että kyseessä on arvio. Maikkarilla taitaa bilsa rajoittua peruskouluun.

Vierailija
50/245 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vakuuttelisi yhtään mitään vaan loukkaantuisin syvästi vihjauksista.

Näytä prinssi Georgen kuvaa miehelle. Georgella on selkeästi tummanruskeat silmät. Isällään eli prinssi Williamilla on siniset silmät ja äidillään Catherinella vedenvihreät silmät.

Vierailija
51/245 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isyystesti kannattaa tehdä sillä kaksi sinisilmäistä ei voi oikeassa todellisuudessa saada ruskeasilmäistä  lasta eikä ruskeasilmäiset vanhemmat sinsisilmäistä.

Suomessa jostain kummasta syystä on paljon äitejä jotka puolustelevat tätä mahdolllisuutta joka on mahdollinen mutta äärimmäisen harvinainen ja kyse on silloin jomman kumman "geenivirheestä."

Höpönlöpön mitä juttuja.

"Two people with blue eyes can have a child with brown eyes. This is because their might be a recessive gene in one of the parents which carries the brown eyes."

Ap:lla ei ole siniset silmät, vaan hän kantaa ruskeasilmäisyyden geeniä.

Sinä olet yhtä idíootti kuin hänen miehensä, pahempikin, kun et todistetusti ymmärrä lukemaasi.

Vierailija
52/245 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies etsii tekosyytä erota. Ehkä itse tehnyt jotain tuomittavaa. 

Vierailija
53/245 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosta jutusta on jätetty harmaat silmät kokonaan huomioimatta. Harmaasilmäiaiäkin on kuitenkin jokseenkin paljon.

Isälläni on ruskeat ja äidilläni siniset. Itselläni juurikin harmaat.

Vierailija
54/245 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmien väri ei periydy kuten ehkä peruskoulussa opetettiin. Oikeasti silmien väriin vaikuttaa useampi geeni ja lisäksi jossain määrin olosuhteet.

Vierailija
55/245 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on täysin siniset silmät, siis ihan koulukirjaesimerkki. Samoin on isällä, ja äidillä ruskeat..

Omilla lapsilla just nämä "harmaanruskeat" kuten isällään.

Vierailija
56/245 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpönlöpön mitä juttuja.

Kaiva toki vielä vaikka vähän vanhentuneempaa tietoa aiheesta. Vaikka vuodelta 1936.

Jo vuosia sitten on havaittu, että silmienväri ei määräydy noin yksinkertaisesti.

"Vuosia sitten...?

Ei tiede tutki uudestaan jo tutkittua asiaa kymmenen tai kahdenkymmenen välein; tämä asia on tutkittu jo ajat sitten.

Suomen tieto on ehkä tavoittanut myöhemmin.

Vierailija
57/245 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko sulla Ap pienenä ruskeat silmät? Mulla oli lapsena ruskeat nappisilmät, sitten aikuisiällä muuttuivat vihreän-ruskeiksi. Olen muuten ainut ruskeasilmäinen meidän 6-henkisessä perheessä. Mun mummolla (isän äidillä) oli ruskeat silmät ja muutenkin olen perinyt ulkonäköni häneltä.

Vierailija
58/245 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, miten silmien väri periytyy, ei tätä tapausta ratkaise, joten siitä on ihan turha vääntää. Ap:n mies on epäilyksensä heittänyt ilmaan, ja itse ainakin vetäisin vastaavassa tilanteessa herneet hyvin syvälle nekkuun. Teettäisin isyystestin, ja sen perusteella sitten ratkoisin loppuelämän dilemmaa: jatkaako suhdetta pettämistä epäilevän kanssa, vai antaako olla. Jos epäilyille ei ole mitään syytä, tämä tuskin on/jää ainoaksi laatuaan. Joka tapauksessa suhteessa on jo särö.

Vierailija
59/245 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

no pitääkö se hupisivusto omalla kohdalla paikkansa ? veikaan että 99%. etsää voi pettämises takia perimää kumota.

Vierailija
60/245 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämäm koulusta valmistunut tämä miehesi?

Ruskeasilmäisyys on dominoiva piirre, joten puolet ruskeasilmäisen ja sinisilmäisen lapsista on ruskeasilmäisiä, jos ruskeasilmäinen on ruskeasilmäisen ja sinisilmäisen lapsi.

Silmien värin periytyminen toimii karkeasti ottaen näin.

Tämä opetettiin peruskoulussa.

No ei kyllä taidettu ihan noin opettaa...