Lapsen silmienväri ja isän epäilyt isyydestään
Meillä on lapsi jolla on ruskeat silmät. Lapsi on nyt 2v. Lapsen isä on nyt jostain saanut päähänsä, että lapsella ei muka voisi olla ruskeita silmiä, koska minulla on vihreä-ruskeat ja hänellä siniset. Lapsen silmien väri on ihan selkeästi ruskea. Tämä on hänen mielestään syy epäillä ettei hän olisikaan lapsen isä. Miten saa selitettyä miehelle, että silmienväriin vaikuttaa moni asia?
Kommentit (245)
Sianjättöaika. Ansaitset parempaa.
Isälläni on vihreät silmät, äidillä ruskeat. Minulla vihreät.
Miehen äidillä on ruskeat silmät ja miehen isällä siniset silmät. Miehellä on ruskeat silmät.
Minun ja mieheni lapsilla on harmaat silmät. Selitäppä tämä.
Jos sulla on ruskeaa silmissä, miksi se ei muka voi periytyä teidän puolen suvusta. Miehen logiikka?
Vierailija kirjoitti:
Mulla vihreät, lasten isällä siniset. Kaksi lasta sinisillä silmillä ja kaksi ruskeilla. Isälläni on ruskeat silmät. Hyppää yli sukupolven.
No eikä hyppää. Kyllä ruskeasilmäisillåkin usein on ruskeasilmäisiä lapsia.
Sisaruksistani kolmella on ruskeat silmät ja yhdellä siniset. Isällä ruskeat silmät.
Mutta vanhempien silmien väri yksistään ei kerro lasten silmien väriä.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä on "vihreä-ruskeat" silmät??
Esimerkkejä
https://images.app.goo.gl/6itGLK1sPpk33AEE6
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa mitään isyystestiä tarvita, koska mies on väärässä. Silmien väri periytyy monimutkaisemmin kuin mitä oppikirjoissa kerrottiin. Nyt vaan pitäisi saada mieskin oppimaan se.
Muyt kato kun yksinkertaiselle ei kelpaa selitykset vaan pitää olla jotain mitä ne ymmärtää, siksi isyystesti.
Isyystesti kannattaa tehdä sillä kaksi sinisilmäistä ei voi oikeassa todellisuudessa saada ruskeasilmäistä lasta eikä ruskeasilmäiset vanhemmat sinsisilmäistä.
Suomessa jostain kummasta syystä on paljon äitejä jotka puolustelevat tätä mahdolllisuutta joka on mahdollinen mutta äärimmäisen harvinainen ja kyse on silloin jomman kumman "geenivirheestä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa mitään isyystestiä tarvita, koska mies on väärässä. Silmien väri periytyy monimutkaisemmin kuin mitä oppikirjoissa kerrottiin. Nyt vaan pitäisi saada mieskin oppimaan se.
Muyt kato kun yksinkertaiselle ei kelpaa selitykset vaan pitää olla jotain mitä ne ymmärtää, siksi isyystesti.
Se sama näkyy dna-testissä, jonka voi tilata. Ei siihen aina tarvita kunnan testiä.
Tekisin isyystestin ja jättäisin sen epäilevän sian. Elatuksesta turha testin jälkeen yrittää luistaa :)
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on ruskeaa silmissä, miksi se ei muka voi periytyä teidän puolen suvusta. Miehen logiikka?
En tosiaan tiedä. Hän perustelee epäilyksiään sillä, että lapsella on paljon ruskeammat silmät kuin minulla, siis ihan yksivärisen ruskeat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihreät silmät, missä iiriksen ulkoreuna on tummanvihreä. Sen sijaan iiriksen keskiosa on ruskea.
No, nehän ovat sitten kuitenkin vihreät silmät ja jos sulla vihreät- ja miehellä siniset silmät niin lapsella ei varmasti voi olla ruskeat silmät.
Vierailija kirjoitti:
Isyystesti kannattaa tehdä sillä kaksi sinisilmäistä ei voi oikeassa todellisuudessa saada ruskeasilmäistä lasta eikä ruskeasilmäiset vanhemmat sinsisilmäistä.
Suomessa jostain kummasta syystä on paljon äitejä jotka puolustelevat tätä mahdolllisuutta joka on mahdollinen mutta äärimmäisen harvinainen ja kyse on silloin jomman kumman "geenivirheestä."
Höpönlöpön mitä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Todella harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla vihreät, lasten isällä siniset. Kaksi lasta sinisillä silmillä ja kaksi ruskeilla. Isälläni on ruskeat silmät. Hyppää yli sukupolven.
No eikä hyppää. Kyllä ruskeasilmäisillåkin usein on ruskeasilmäisiä lapsia.
Sisaruksistani kolmella on ruskeat silmät ja yhdellä siniset. Isällä ruskeat silmät.Mutta vanhempien silmien väri yksistään ei kerro lasten silmien väriä.
Tarkoitin, että meillä hyppäsi ja voi hypätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihreät silmät, missä iiriksen ulkoreuna on tummanvihreä. Sen sijaan iiriksen keskiosa on ruskea.
No, nehän ovat sitten kuitenkin vihreät silmät ja jos sulla vihreät- ja miehellä siniset silmät niin lapsella ei varmasti voi olla ruskeat silmät.
Millä perusteella ei voisi?
Vierailija kirjoitti:
Älä levitä väärää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tosiaan tiedä. Hän perustelee epäilyksiään sillä, että lapsella on paljon ruskeammat silmät kuin minulla, siis ihan yksivärisen ruskeat.
Niin. Lapsellanne on sinun puoleltasi ruskeasilmäisyysgeeni DOMINOIVANA ja miehesi puolelta sinisilmäisyysgeeni RESESSIIVISENÄ.
Lisäksi miehesi on IDIOOTTI. Onneksi älykkyys periytyy äidiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella harvinaista.
Auttamattoman vanhentunutta tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöpön mitä juttuja.
Kumpi olet itse; idiootti vai huorintekijä
Tällaiset tapaukset ovat todella harvinaisia.
https://www.thetech.org/ask-a-geneticist/articles/2004/is-it-possible-f…
"Two people with blue eyes can have a child with brown eyes. This is because their might be a recessive gene in one of the parents which carries the brown eyes."
Mä en alkaisi opettaa äijälle biologiaa, vaan kysyisin, mitä hän aikoo tehdä asialle. Uskooko hän lapsensa äitiä, eroaako vai teettääkö isyystestin? Vai aikooko hän vaan jatkaa epäilysten esittämistä?