Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kaksisuuntainen mielialahäiriö näkyy seurustellessa tai tapaillessa?

Vierailija
04.07.2023 |

Onko jotain yhtenäisiä piirteitä?

Kommentit (212)

Vierailija
201/212 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40% bipo:a sairastavilla sanotaan olevan lisäksi join persoonallisuushäiriö (Lähde: Duodecim). Kertooko tämä siitä että n. 40% bipoista on aiheutunut trauman/ traumojen seurauksena?

Ei kerro

Tv. psykologi

Vierailija
202/212 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedin maanisessa vaiheessa tohtorin väitöskirjan opinnot läpi pikapikaa ja väittelinkin vielä. Työpaikkakin löytyi enempi yrittämätttä, kun itsetunto oli kohdillaan. Nyt sitten ihmettelen, miten tähän asemaan päädyin. Lääkkeitä syön lähinnä siinä vaiheessa, kun alkaa olo mennä synkäksi. 

Sairaudesta on myös hyötyä. Suurin osa toimitusjohtajista taitaa olla jonkinlaisia bipoja. Osa lääkkeillä ja osa ilman. Kyse on myös muustakin. Sairaus ei määrittele ihmistä, jos sen ei anna määritellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/212 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Olen tehnyt työssäni lastensuojelun kanssa paljon yhteistyötä ja kyllä siellä vanhemmilla korostuu m-puolen ongelmat. Lapsilla on turvatonta kun aikuiset eivät pysty huolehtimaan edes itsestään.

Mun mielestä jokainen saa seurustella kenen kanssa haluaa, mutta kun lapsia harkitaan mukaan kuvioon, on vastuullisuutta oltava enemmän. Kaikista ei ole vanhemmaksi.

Ei ole asiallista, että kommentoit täällä ja leimaat ihmisiä!

Koira älähti, kun osui arkaan paikkaan

Faktoja on turha kaunistella

Vierailija
204/212 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös entisellä yökerhokuninkaalla Sedu Koskisella tämä ole. Erikoisia tempauksia on ollut ja lopulta löytyi nukkumasta hiekkarannoilta Fugesta, vaikka hetkeä aiemmin oli olevinaan tehty miljoonadiilejä asunnoista siinä hiekkarantojen yläpuolella. Ei olisi päässyt Suomeen ilman ulkopuolista apua. Rankka sairaus, todella rankka.

Vierailija
205/212 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtelevat mielialat asiasta kun asiasta

Ja mielipiteet. Hypossa ollaan narsisteja ja maailmanomistajia; läheisillä ei ole paskankaan arvoa. Sitten taas masiksessa itkeä piiperretään ja kadutaan. Suoraan sanottuna minusta tämä ei edes ole sairaus, vaan paskaa luonnetta pl psykoosit.

Selvä, kiitos. Ite oon tosi mukava luonteeltani ja mun mielialan vaihteluista kärsin eniten mä. Sulkeutunut oon seurustelulta koska tuskin kukaan normaali (siis sellanen ei väkivaltainen , narsistinen tms) sitten jaksais mua. Lohduttavaa tietää että nää psykoositkin johtuu vaan mun pashasta luonteesta 

Vierailija
206/212 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tietysti voidaan tutkia, ei tarvitse odottaa että joutuu osastolle. Kysytään valtava määrä kysymyksiä ja sitten lähipiiri voi kirjoittaa vapaamuotoisesti asioista, jotka henkilön elämässä herättää huolta. Niin niitä diagnooseja tehdään. Toisilla ollut vaan masennusta ja bipo selviää sitten kun on eka mania ja päätyy sinne osastolle.

jos päätyy. Täytyy tehdä jotain tosi holtitonta ja näkyvää että sinne pääsee, vaikka hurjastella liikenteessä tms. 

Ei todellakaan tarvitse. Diagnoosin saa aika kevyillä perusteilla. Monella homma karkaa vasta sitten, koska perseilyyn on joku hyvä ns. syy. 

Puhuin osastolle joutumisesta, en diagnoosista.

Diagnoosin varmaan saakin suht helposti, jos rehellisesti kuvaa maniaoireita ja masennusjaksoja.

Vierailija
207/212 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cheek kai on kertonut julkisesti tätä sairastavansa ja Tuomas Enbuske?

Vierailija
208/212 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MT ongelmaisiin ei kannata koskea. Juokse!

Varmaan puolella aikuisista on ollut jotain mt-ongelmaa joskus, yleisimmin masennusta tai ahdistusta. Jos se on lievää niin ei se suhdetta kaada. Mutta hoitamaton bipo todellakin kaataa, ja lisäksi saattaa joutua setvimään kaikenlaisia sekoiluja kuten äkkipäissä tehtyjä asuntokauppoja tai sijoituksia.

Vierailija
209/212 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti se mania tuntuu niin hyvältä että

lääkkeet jätetään sen vuoksi pois, vaikka tiettäisi että aiemmin on käynyt huonosti. Tuohan on tavallaan addiktiosairaus.

Vierailija
210/212 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei välillä vastaa ollenkaan ja välillä pommittaa viesteillä yötä myöten, se on huono merkki

Vierailija
211/212 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cheek kai on kertonut julkisesti tätä sairastavansa ja Tuomas Enbuske?

Envuskella taisi olla myös Asperger, mikä selittää outoa käytöstä

Vierailija
212/212 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksisuuntaista sairastava ystäväni sanoi, että jos hänen elämässään menee joku asia hyvin tai jonkun ihmisen kanssa hyvin, hänellä saattaa tulla halu/tunne pilata se. Onko tällainen yleistäkin? En ole ennen kuullut vastaavaa

Jaa'a minulla ainakin tapana itse sabotoida kaikki hyvä elämästäni mutta se ei taida kuulua sairaudenkuvaan vaan on lähinnä se miten omat aivot reagoi kaikkeen muuhun. Minulla on tarve olla aina kontrollissa, mitä en tietenkään ole ja siksi syömishäiriö ja itse sabotointi tulee kuvioon kun ne antavat minulle illuusion siitä että minä pystyn kontrolloimaan jotain. Edes tuhoamalla jos en muuten.

Miksi on tarve kontrolloida? Mitä tapahtuisi, jos et olisi kontrollissa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän