Emme jaksa pitää pihaa kauniina
OKT. Emme jaksa pitää pihaa kauniina. Haittaako? Joka kevättalvi ajattelen, että nyt tsemppaamme. Mutta ei vain pysty. Liian työlästä muun elämän ohella.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua harmittaisi, että naapurilla olisi ruma ja hoitamaton piha. Itse tykkään pihanlaitosta ja kauniista puutarhasta. Ymmärtäisin silti kyllä, että aina ei jaksa, eikä aina edes tarvitse jaksaa. Eikä kaikkia kiinnosta pihan hoito, ja sekin on ihan ok. Vaikka minua harmittaisikin.
Tätä juuri pelkään, mutta en vain pysty. Mikä sinua tarkalleen harmittaisi asiassa?
Minua harmittaisi, jos haluaisin myydä oman kotini, ja naapurista saisi sellaisen mielikuvan, että siellä asuu jotain hörhöjä, jotka eivät pidä omasta omaisuudestaan huolta. Ostajia pelottaisi, että olette häiriöksi koko naapurustolle.
Vaikuttaa alueen yleiseen ilmeiseen ja alentaa muidenkin talojen arvoa, jos pihoista ei pidetä huolta.
Toivottavasti joudutte myymään omanne alihintaan.
Kiitos vastauksesta. Ymmärrän, jos haluaa ympäristön näyttävän hienostoalueelta. Asiatonta silti toivoa toisille pahaa vain siksi, että jotkut eivät osaa/pysty/halua paneutua pihanhoitoon naapureita varten. Elämässä on todella paljon muita velvollisuuksia ja muuta tekemistä. Olemme ostaneet tämän talon loppuelän koti -ajatuksella.
Ei pihan mikään kaunis kukkatarha tarvitse olla, mutta SIISTI SEN PITÄÄ OLLA. Mikä tarkoittaa , että kaikki tavara pistetään varastoon tai kuljetetaan kaatopaikalle . Jos on nurmikkoa se joko ajetaan siistiksi tai annetaan ketokukkien kasvaa. Mutta syksyllä se on niitettävä vaikk viikatteella ja haravoitava pitkät heinät pois silmistä ja kuljetettava pois.
VIITSITKÖ EDES SEN VERTAA ap?
Vierailija kirjoitti:
Ei pihan mikään kaunis kukkatarha tarvitse olla, mutta SIISTI SEN PITÄÄ OLLA. Mikä tarkoittaa , että kaikki tavara pistetään varastoon tai kuljetetaan kaatopaikalle . Jos on nurmikkoa se joko ajetaan siistiksi tai annetaan ketokukkien kasvaa. Mutta syksyllä se on niitettävä vaikk viikatteella ja haravoitava pitkät heinät pois silmistä ja kuljetettava pois.
VIITSITKÖ EDES SEN VERTAA ap?
Miksi? Miksi pitää haravoida?
Vierailija kirjoitti:
Olemme ostaneet tämän talon loppuelän koti -ajatuksella.
Niinhän useimmat muutkin, mutta elämä ei aina mene kuten haluaisi.
Kunhan ette kerää sinne mitään vanhoja autonromuja tai muuta roskaa.
Ei meilläkään pahemmin pihaa puunata. Iso piha joissa paljon koivuja ja mäntyjä. Osa piha jätetään tarkoituksella niityksi ja muu piha ajellaan 3-5 kertaa kesässä. Keväällä haravoidaan ja osa menee ruohonleikkuriin. Onneksi ei ole montaa naapuria ja vain kolmen talon asukkaat ajaa meidän ohi.
Naapurit kyllä laittavat pihaansa ja pitävät nurmikon matalana. Meidän puustoiseen pihaan mielestäni sopii tietty rosoisuus. Joitain istutuksia on. Vuohenputkea vastaan en ole jaksanut taistella vielä. On vallannut pari paikkaa.
Että haittaako minua ajatus siitä, että jossain päin Suomea tai maailmaa on aapeen piha, jota ei ole hoidettu?
Jos se haittaisi, kyseenalaistaisin mielenterveyteni vahvasti.
Miksi sitten asua ok-talossa jos ei jaksa ylläpitää? Ei pihan tarvitse olla mikään englantilainen puutarha. Mutta ihmisistä saa kyllä laiskan ja saamattoman kuvan jos piha on täynnä roinaa ja huoltotoimet tekemättä. Suosittelen kerrostaloasumista jos on ok talon ylläpitäminen liian raskasta. Ymmärrän toki jos on jotain isompia ongelmia. Mutta myös mielen hyvinvointiin vaikuttaa millaisessa ympäristössä ihminen elää.
Asun uudella okt alueella ja olen saanut naapurilta ilkeilyä liian paljosta pihan laitosta. Saisi olla vain nurmikko, pihakivetys, tramppa, grilli ja iso terassi. Muu on "turhaa". Olen istuttanut puita paljon koska pidäb kovasti puista pihassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei pihaa tarvitse hoitaa mutta romuvarastoja pitkin pihaa en voi sietää.
Sama täällä.
Vierailija kirjoitti:
Kauneus on katsojan silmissä, joten jos ette jaksa hoitaa pihaa ei teidän tarvitse.
Olen hoitanut eri paikoissa asuessani pihojani ja mitä enemmän vuosia minulle tulee sen paremmin tajuan, ettei pihaa todellakaan pidä nyppiä ja hoitaa liikaa.
Amatööripuutarhurit tunnistaa juuri siitä kamalasta krääsämäärästä, jolla he "sisustavat" pihaansa ja nyppivät kaiken pois. Istuttavat ylijalostettuja kasveja, joita eivät yksikään ötökkä voi pölyttää ja suihkivat myrkkyjä ns rikkaruohoja torjuakseen.
Joka pihassa pitää olla ainakin se yksi täysin hoitamaton alue, jossa luonto saa elää ehdoillaan.
MInullakin on naapuri, joka vetelee ranteitaan auki kun en suostu tasoittamaanan talvella routivaa savimaata tasaiseksi saati lannoittamaan nurmikkoa. Joka kevät hän aloittaa saman lallatuksen yhteisen multakuorman tilauksesta, mutta noudatan puutarhaisäni neuvoa että puutarhurin on myös ymmärrettävä milloin luonto sanelee ehdot
Sinulla on viisas isä! :) Jos ei ole puutarhajykertäjä, ei se pihan laitto vain kiinnosta. Pidän luonnontilaisesta pihastamme ja se on mielestäni kaunis ja rentouttava.
27 vuotta sitten jätettiin tämä puolen hehtaarin moreeni-hiekkatontti suurimmaksi osaksi alkuperäiselle kuntalle ja puustolle. Ne alueet, jotka piti aukaista rakentamista ja kulkemista varten on soraa tai hiekkaa, Nurmikkoa on joskus alussa ollut ehkä 10 neliötä, mutta kun se alkoi kasvaa enemmän sammalta kuin ruohoa, kylvin siihen kuivan hiekkamaan ketoniityllä viihtyviä kukkia. Nykyään ei ole enää yhtään nurmikkoa, vain salaperäistä polkuja ja tontilla luonnostaan viihtyviä kasveja, oleskelualueet on laatoitettu. Tätä pihaa saa jykertää, jos haluaa, mutta se on tehty sellaiseksi, ettei tarvitse, jos ei halua. Keväällä haravoin pihatieltä tippuneet lehdet ja havunneulaset, se on aika lailla ainoa pakollinen pihatyö lumettomaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme ostaneet tämän talon loppuelän koti -ajatuksella.
Niinhän useimmat muutkin, mutta elämä ei aina mene kuten haluaisi.
No, mutta tämä nyt oli hieman epäolennainen sivupolku tässä. Ei liity asiaan varsinaisesti. Jos ero tulisi, jompi kumpi osapuoli jäisi tähän kuitenkin asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten asua ok-talossa jos ei jaksa ylläpitää? Ei pihan tarvitse olla mikään englantilainen puutarha. Mutta ihmisistä saa kyllä laiskan ja saamattoman kuvan jos piha on täynnä roinaa ja huoltotoimet tekemättä. Suosittelen kerrostaloasumista jos on ok talon ylläpitäminen liian raskasta. Ymmärrän toki jos on jotain isompia ongelmia. Mutta myös mielen hyvinvointiin vaikuttaa millaisessa ympäristössä ihminen elää.
Viihdymme omakotitalossa. Emme asu pihalla, vaan talossa. Olemme kyllä pihallakin, muttemme saa aikaiseksi puunata sitä naapureita varten.
Minua harmittaisi, jos haluaisin myydä oman kotini, ja naapurista saisi sellaisen mielikuvan, että siellä asuu jotain hörhöjä, jotka eivät pidä omasta omaisuudestaan huolta. Ostajia pelottaisi, että olette häiriöksi koko naapurustolle.
Vaikuttaa alueen yleiseen ilmeiseen ja alentaa muidenkin talojen arvoa, jos pihoista ei pidetä huolta.
Toivottavasti joudutte myymään omanne alihintaan.