Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini ei syö.

Vierailija
04.07.2023 |

Mikä neuvoksi? Olen kysynyt että onko joku hätänä, ja saanut vastaukseksi että ei ole. Nyt kolmen päivän aikana on syönyt yhden jogurtin! Olen pyytänyt nätisti syömään, tehnyt hänen lempi ruokiaan jne, mutta mikään ei auta.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti se edes juo

Vierailija
2/33 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin sitten vaan sen kummemmin neuvottelemalla. Jos huomiota hakee, niin sitä pitää antaa. Ihan kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakee huomiota.

Vierailija
4/33 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kiinnittää liikaa huomiota tai painostaa. Tee jääkaappiin jotain ruokaa valmiiksi jota voi sitten itse mikrossa lämmittää. Ja salaattia myös!

Vierailija
5/33 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko päihteiden käyttöä?

Vierailija
6/33 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuitenkin juo, niin paastoilu on terveellistä.

Vierailija
7/33 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömishäiriö on vakava sairaus, josta selviämiseen tarvitaan usein ulkopuolista apua. Paranemisen todennäköisyys kasvaa, mitä aikaisemmin syömishäiriöön puututaan ja apua lähdetään hakemaan. Syömishäiriötä ei kannata yrittää parantaa yksin, vaan apua kannattaa hakea heti.

Vierailija
8/33 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömishäiriö on vakava sairaus, josta selviämiseen tarvitaan usein ulkopuolista apua. Paranemisen todennäköisyys kasvaa, mitä aikaisemmin syömishäiriöön puututaan ja apua lähdetään hakemaan. Syömishäiriötä ei kannata yrittää parantaa yksin, vaan apua kannattaa hakea heti.

Samaa mieltä, toinen laihduttaa selvästi. Syömään pakottaminenkaan ei ole oikea tai ainakaan ainoa vaihtoehto, mutta jotain apua tuo nuori tarvitsee. Moni nuorihan laihduttaa juuri noin, ja siitä saa helpolla loppuelämän riesakseen syömishäiriön, usein anoreksian, mikä vaihtuu myöhemmin bulimiaan, siitä toipuville usein taas ahmimishäiriöön.

Vierailija
9/33 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanonut että se on lihava ja sille tullut huono itsetunto. Se siinä on takana.

Vierailija
10/33 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla muuta kirjoitti:

Joku sanonut että se on lihava ja sille tullut huono itsetunto. Se siinä on takana.

Olen erittäin hämmentynyt jos näin on. On siis todella hoikka. Ap

Vierailija
11/33 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini voi olla hoikka, mutta hän voi silti nähdä itsensä lihavana. Se että jättää melkein kokonaan syömättä on todella huono merkki.

Vierailija
12/33 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipeänä esim. flunssavirus tai vatsa ollut kipeänä? Syömishäiriö? Syö muualla makeaa ja suolaista? Loukkaantunut henkisesti tai tapahtunut jotain..? Onko mitään suolaista ottanut, entä juomaa..? Onko kotiruoka pahaa ja samaa. Mistä hän pitää itse. Entä grillibroileri ja limonadi. Onko häneltä vaadittu liikaa ja tulee nyt siitä ongelmia, yrittää hallita edes syömistä. Laihdutus?

Vierailija
13/33 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeta mennä viereen ja sano. että istut siinä niin kauan, kuin hän kertoo mikä on hätänä.

Vierailija
14/33 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydän kipee joku loukannut ulkonäköön liittyen. Kannusta puhumaan, teininä ottaa asiat niin raskaasti.

Vierailija
15/33 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä jos voisitte keskustella asiasta syyllistämättä. Tärkeää kuunnella mitä nuori sanoo, mutta myös sanoa oma mielipide niin että nuori tajuaa sinun tarkoittavan hyvää. Mun mielestä kuulostaa vähän huolestuttavalta jos syömättömyys alkaa ihan tyhjästä ja lempiruoatkaan ei maistu. Itse kipuillut samojen asioiden kanssa ja vanhemmat saaneet takoa järkeä päähän.

N31

Vierailija
16/33 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä on juuri sellaista aikaa, että tyttösi saattaa päättää palaavansa kouluun laihtuneena. Älä katso läpi sormien, jos on jo valmiiksi hoikkakin.

Vierailija
17/33 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli nuorempana (ehkä vieläkin) syömishäiriö. Onnistuin valehtelemaan siitä vanhemmilleni niin, etten ikinä joutunut avun piiriin.

Ainakin itselleni hirvein asia oli ajatus avun piiriin joutumisesta, koska pelkäsin että siellä pakottavat minut syömään ja lihon. Nyt vanhempana ja viisaampana olisin toivonut että vanhempani olisivat keskustelleet asiasta syyttelemättä, mutta niin että olisin päässyt pohtimaan miksi käyttäydyin niin.

Onko mahdollista päästä juttelemaan esim koulun kautta jollekin? Painottaen teinille että häntä ei siis pakoteta syömään täällä vaan ideana on vain pohtia, miksi syöminen lisää ahdistusta/syömättä jättämisestä saa hyvänolontunnetta.

Vierailija
18/33 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli nuorempana (ehkä vieläkin) syömishäiriö. Onnistuin valehtelemaan siitä vanhemmilleni niin, etten ikinä joutunut avun piiriin.

Ainakin itselleni hirvein asia oli ajatus avun piiriin joutumisesta, koska pelkäsin että siellä pakottavat minut syömään ja lihon. Nyt vanhempana ja viisaampana olisin toivonut että vanhempani olisivat keskustelleet asiasta syyttelemättä, mutta niin että olisin päässyt pohtimaan miksi käyttäydyin niin.

Onko mahdollista päästä juttelemaan esim koulun kautta jollekin? Painottaen teinille että häntä ei siis pakoteta syömään täällä vaan ideana on vain pohtia, miksi syöminen lisää ahdistusta/syömättä jättämisestä saa hyvänolontunnetta.

Mulla oli toi sama pelko nuorempana. Onneksi äiti osasi valita oikeat sanat kun homma meni välillä överiksi. Koskaan ei pakotettu syömään. Järki tuli sitä kautta että en halunnut itse kohdella itseäni niin huonosti.

Vierailija
19/33 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jo syönyt?

Vierailija
20/33 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla muuta kirjoitti:

veikkaisin tätä myös