Säästäväisyyden ja luovuuden iloa
Taloyhtiömme pihaan tuli vihdoin muovin- ja kartonginkeräyslaatikot.
Ongelmana oli vaan kierrätystilan puute keittiössämme, ja se, että olin lentää per - siilleen, kun näin että pienetkin muoviset kierrätyslootat keittiönkaappiin maksoivat läheisessä halpahallissa 38 €/kpl.
Kierrätys on hyvä asia, mutta a) en todellakaan maksa jäteastioista noin paljoa, ja b) mitä kestävää kehitystä se on, että _ostan_ lisää uutta tehtailla tehtyä ja rekoilla kuljetettua muovia kotiin, kierrättääkseni ympäristöystävällisyyden nimissä..?
(Ympäristöystävällisin ostoshan on se, jonka jätät ostamatta.)
No, katsoin että tiskialtaan alla olevaan roskiskaappiin mahtuisi yksi leveä hylly lisää, ja mies löysi hetken etsiskelyn jälkeen roskalavalta hyllytason, sahasi sen sopivan mittaiseksi ja kiinnitettiin se roskiskaappiin. (sen alle mahtui vielä jo olemassa olevat sekajäte- ja biojäteastiat, sekä lasipurkkien laatikko)
Sitten minä pesin vanhan tapettiliisteriastian, joka oli varastossa, (siitä tuli juuri sopiva kartongille), yhden ylimääräisen vadin otin saunasta (siitä muoveille astia) ja muovisesta säästetystä karkkilaatikosta tuli vielä hyvä rasia metallijätteille.
Nämä kolme "uutta" astiaa mahtuivat passelisti "uudelle" hyllytasolle roskiskaappiin, niihin mahtuu juuri tarkoituksenmukaisesti niihin kuuluvat jätteet, eikä maksanut mitään.
Tämä jos mikä on mielestäni kierrätystä sanan varsinaisessa merkityksessä :D
Kommentit (7)
Aivan. Olen itsekin ihmetellyt kierrätysastioiden hintoja, ja ihmisiä jotka ostavat niitä kaappeihinsa. Eikö ihan vaikka kestokassit (joita kaikilta löytyy jo valmiina) aja ihan saman asian?
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Olen itsekin ihmetellyt kierrätysastioiden hintoja, ja ihmisiä jotka ostavat niitä kaappeihinsa. Eikö ihan vaikka kestokassit (joita kaikilta löytyy jo valmiina) aja ihan saman asian?
Kestokassit olis varmasti kans ihan yhtä toimivia!
Ap
Kestokassit on loistava veto! Niillä muuttelee helposti. Inhoan muuttolaatikoita!
Tuo on sitä halveksittua aitoa oikeaa kierrätystä jota vanhemmat sukupolvet ovat pitäneet ihan luonnollisena tapana toimia. Nykyään kaikki kierrätys ja ekologisuus on markkinoijien viherpestyä trendiä. Hävitetään kaikki vanha (toimiva ja käyttökelpoinen) ja ostetaan uutta kierrätyksen ja ekologisuuden nimissä ja voidaan hehkuttaa miten nykyaikaisia ollaan. Eikä tajuta että tuli tehtyä juuri niin kuin markkinoiva ja tavaraa myyvä osapuoli haluaa. Ei sitä turhaan sanota että myyminen on psykologiaa. Ihmiset on suhteellisen helppo puhua ostamaan, olen tehnyt tätä itsekin ja omatunto soi joka päivä. En tule tekemään enää koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on sitä halveksittua aitoa oikeaa kierrätystä jota vanhemmat sukupolvet ovat pitäneet ihan luonnollisena tapana toimia. Nykyään kaikki kierrätys ja ekologisuus on markkinoijien viherpestyä trendiä. Hävitetään kaikki vanha (toimiva ja käyttökelpoinen) ja ostetaan uutta kierrätyksen ja ekologisuuden nimissä ja voidaan hehkuttaa miten nykyaikaisia ollaan. Eikä tajuta että tuli tehtyä juuri niin kuin markkinoiva ja tavaraa myyvä osapuoli haluaa. Ei sitä turhaan sanota että myyminen on psykologiaa. Ihmiset on suhteellisen helppo puhua ostamaan, olen tehnyt tätä itsekin ja omatunto soi joka päivä. En tule tekemään enää koskaan.
Todellakin, ihmiset on helppo puhua ostamaan ja vakuuttumaan, että juuri tämä turhuus on se mitä tarvitset ja elämäsi paranee 100%. Ja minä saan rahasi.
Ei hassumpaa. Ilahduttaa ihmisten viitseliäisyys.
Tykkään.