Mihin vanhempasi ovat pakottaneet sinut?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Lapsena pyhäkouluun. En ymmärrä miksi minun sinne piti mennä kun sisaruksieni ei tarvinnut. Toiset jäi pihale leikkimään ja mun piti lähteä pyhäkouluun.
Ihan sama minulla! Veljet oli kyllä vanhempia mutta vilkkaita joten siksi ei ehkä laitettu. Minut kilttinä ja hiljaisena laitettiin. Toinen se että minua varmaan yritettiin sosiaalistaa ikäisteni seuraan.
Lapsena sieneen tai marjaan mukaan. Mun ei tarvinnut kerätä.
Vierailija kirjoitti:
Pakottivat muuttamaan omilleen vaikka en ollut valmis. Romahdin. Veivät mielisairaalaan ja jättivät sinne pitkäksi aikaa. 20+ vuotta myöhemmin paljastui että olen autistinen ja siksi itsenäistyminen oli vaikeaa. Vanhemmat myönsivät että tiesivät miten tulee käymään omien kokemustensa myötä. Kulissit ovat heille kuitenkin aina olleet tärkeämmät kuin lasten terveys. Jätti pysyvät vauriot. Päivääkään en ole töitä tehnyt enkä vanhempien kanssa ole enää tekemisissä.
Vanhemmilla ei ole velvollisuutta elättää aikuista autistia kotonaan eivätkä vanhemmat pysty päättämään kauanko joku aikuinen lapsi on mielisairaalassa.
Toki olisi ollut inhimillisempää saada sinut jonnekin tukiasuntolaan.
Jos jotain siivoamista ja sukujuhlia ei lasketa, niin ei käytännössä mihinkään.
Aikuisena puuttuvat vielä vähemmän asioihini. Välit ovat aina olleet hyvät.
Pakottivat menemään ärsyttävien sukulaisten juhliin jossa ei puhuttu mitään, en mene enää. Ahdistavaa on juhlat joissa ei puhuta.
Hakemaan keskaria kaupasta kuusitoista vuotiaana.
Minä en kyllä saa mieleeni yhtään asiaa, johon minut olisi lapsena pakotettu kotona. Koulussa piti syödä epämieluisaa ruokaa lautanen tyhjäksi ja kulkea lappu kaulassa, kun olin unohtanut jonkun tärkeän jutun ja että muistaisin sen seuraavana päivänä viedä. Tämä siis 70-luvulla. Mutta en muista kotona tulleeni pakotetuksi. Kyllä komennettiin ja neuvottiin, mutta ei sen enempää.