Kiinteät ja liharuuat... kymysyksiä :)
Hei!
Mitä lihaa olette ensimmäisenä antaneet lapsellenne?
Ja liharuokien valmistuksesta... teettekö isomman määrän kerralla ja pakastatte?
Laittaakaahan hyviä käytännönvinkkejä :)
Voi muutenkin laittaa reseptejä ja ideoita 6kk ikäisille vauveleiden ruuaksi.
-Pilvibaby
Kommentit (3)
Meillä aloitettiin kanalla, sitten lohi ja viimeisenä possu. Kanan rintafileen kypsensin keittämällä sen sitruunamehulla ja välimeren yrttimausteella maustetussa vedessä. Tehosekoittimessa hienoksi, lisäsin mukaan keitinlientä ja ruokaöljyä. Lohen kypsesnsin uunissa foliossa, mausteeksi sitruunamehua ja tilliä ja ruokaöljyn kanssa soseeksi. Vähärasvaista possun jauhelihaa keitin " klöntteinä" maustepippurilla ja laakerinlehdellä maustetussa vedessä. Ja taas keitinliemen ja öljyn kanssa soseeksi. Lihat olen pakastanut jääpalamuoteissa, punnittuna ovat n. 10g painavia kikkareita. Lisään lihaa sitten perussoseiden sekaan ja hyvin on ainakin meidän pojalle maistunut. Perussoseita olen tehnyt pakkaseen kolmen laisia. Peruna-, riisi- ja ohrapohjaisia. Niitä annan sitten vuoropäivinä. Seuraavaksi teen varmaan kalkkunaa kunhan entiset ovat huvenneet.
Rietu ja poika 7+kk
Naudan jauhelihaa olen keittänyt maustamattomassa vedessä, sitten pakastanut aluksi jääpalarasioihin ja myöhemmin isompiin astioihin. Nyt tein samanlaisen satsin kalkkunan jauhelihasta. Jauheliha helppo soseuttaa. Samoin voi valmistaa soseita suikalelihoista, -kaloista, -kanasta, yms. Kypsyvät nopeasti keitettäessä. Keitettäessä pinnalle tulee vaahtoa, mikä on hyvä ottaa pois. Teen kerralla sen 400-600g.
Samoin teen pakkaseen valmiiksi soseita kasviksista ja perunasta. Keitetty ja soseutettu peruna sopii hyvin pakastettavaksi, kun soseuttaa sen jonkun kasviksen joukkoon. Näin kun valmistaa, niin ruokaa riittää moneksi päiväksi tai jopa viikoiksi. Helppo ottaa mukaankin. Ostan hyvin vähän valmiita soseita. Lihaa kannattaa antaa aluksi vain teelusikallisen kerralla tai sen pakastuskuution verran, pikkuhiljaa lisäten, ettei tule liikaa proteiinia.
niin ja meidän tyttö nyt 6kk ja syö aamulla ja illalla puuron ja kaksi kertaa lihakasvissoseannoksen ja yhden hedelmäsoseen. Hyvä tyttö syömään ;-) ja maitoa vielä päälle joko pullosta tai rinnasta. Silti " pienikokoinen" 6800g ja 64.5cm.
Näin muuten tein myös esikoisen (myös tyttö) kanssa. Ilman mausteita ja suolaa koko ensimmäisen vuoden. Nyt 6-vuotiaana syö todella monipuolisesti ja turhempia nirsoilematta ja maustettu ruokakin kelpaa.
Mukavia ruoantekohetkiä...
Vielä...
Kertokaahan valmistetun lihan pakastuksesta.
Minulla kun ei ole aikaisemmin ollut tapana pakastaa valmistettuja ruokia, mutta nyt lapsen myötä ei muuta ehtisikään kuin ruokaa laittamaan, jollei sitä pakastaisi...
Joten käytännön vinkkejä kaipailen :)
Teettekö lihastakin sekoittimella mössöä, jonka pakastatte kuutioina?