Tänään pestään taas 7 koneellista pyykkiä! Sähkö on ilmaista!
Tai siis siitä jopa maksetaan että käytän sähköä, 0,5cent/kwh.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Ai kamala! Ihanko oikeesti säilötte likapyykkiä päivätolkulla, että sitten kun on halpaa sähköä, raaskii niitä pestä? Paljonko teillä menee esim.sukkiin ja alusvaatteisiin rahaa, jos ette raaski pestä niitä jo olemassa olevia, kuin pörssisähkön mukaan?
Kai te istutte kynttilänvalossa, ja syötte hedelmiä/vihanneksia vain, jos sähkön hinta on liikaa?
En ole koskaan laskenut paljonko minulla on vaatteita, mutta varmasti pärjäisin kuukauden pesemättä pyykkiä. Lakanat laitat yleensä suoraan sängystä pesuun. On säilytystilaa niin puhtaille kuin likaisillekin vaatteille, ja kyllä esimerkiksi vaaleita vaatteita ei ihan hetkessä synny koneellista.
Ei kai ne sukat tai alushousut maksa loppupeleissä yhtään enempää 😃 siis jos on viidet sukat ja käyttää niitä joka viides päivä tai jos on viidetkymmenet sukat ja käyttää niitä joka viideskymmenes päivä. Siis jos sukat kestää vaikkapa viisikymmentä käyttökertaa, niin eiköhän sitä päädy kummallakin käyttötavalla maksamaan yhtä paljon sukistaan. 🤔
Kynttilänvaloa ei heinäkuussa tarvitse kun avaa kaihtimet. 😆
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vinkuvat noista siirtomaksuista. Juu, totta kai siirtomaksut tulevat aina (samoin sähköyhtiön "marginaali"), mutta totta kai on järkevämpää käyttää sähköä silloin, kun se on halpaa, niin säästää edes sen osan.
Tällä hetkellä hinta on miinuksella, ja jos vertaa esim. torstain hintaan (keskimäärin yli 13c/kwh), niin ilman muuta kannattaa tänään tehdä hommat, jotka vastivat sähköä.
Olet aivan oikessa, sähkö kannattaa nyt tänään käyttää (pestä pyykkiä, valmistaa ruokaa, ladata sähköauto(t)) jos on pörssisähkösopimus, otsikossa on sana "ilmainen", minusta se on eri asia kuin esim. edullinen.
Pyykit on pestävä maksoi mitä maksoi sähkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vinkuvat noista siirtomaksuista. Juu, totta kai siirtomaksut tulevat aina (samoin sähköyhtiön "marginaali"), mutta totta kai on järkevämpää käyttää sähköä silloin, kun se on halpaa, niin säästää edes sen osan.
Tällä hetkellä hinta on miinuksella, ja jos vertaa esim. torstain hintaan (keskimäärin yli 13c/kwh), niin ilman muuta kannattaa tänään tehdä hommat, jotka vastivat sähköä.
Olet aivan oikessa, sähkö kannattaa nyt tänään käyttää (pestä pyykkiä, valmistaa ruokaa, ladata sähköauto(t)) jos on pörssisähkösopimus, otsikossa on sana "ilmainen", minusta se on eri asia kuin esim. edullinen.
Juuri nyt sähkön tuntihinta on puoli senttiä miinuksella ja meillä sopparissa on marginaali tuon puoli senttiä. Eli juuri nyt sähkö on meillä ilmaista, ja siihen katsoisin tuon aloittajankin viittaavan. Ja joo, elä ota ihan noin vakavasti vauvapalstan otsikoita. 😀
Vierailija kirjoitti:
Mä olen jo tehnyt jättimäisen makaronilaatikon ja lasagne on parhaillaan uunissa. Näistä saadaan ensi viikon ruuat pakastimeen, niin voi sieltä sitten ottaa ja mikrossa lämmittää "kalliin sähkön" päivinä. Pyykkikone on päällä ja lakanat vaihdetaan kaikista sängyistä ja pestään ja kuivataan kuivausrummussa. Iltapäivällä varmaan sauna vielä päälle.
Tässä on kyllä uuttera arjen Martta! 👍🏻 Ihailtavaa tuo ruuanvalmistus. Minä olen ketjusta siis se, joka juo aina lisää kahvia. 🤣 No nyt on eka koneellinen pyörimässä ja laitoin aamuistunnolla käydessä sähköhammasharjan lataukseen, vaikka se nyt ei pahemmin sähköä kulutakaan. Mutta laiska töitään luettelee!
Vierailija kirjoitti:
Joko saat pyörittää sitä koko hereilläoloaikasi tai sitten niin nopealla ohjelmalla ettei tule puhdasta
Meillä ainakin pyykinpesukone ja kuivuri toimivat ihan nappia painamalla, ei tarvitse käyttää aikaa koneen pyörittämiseen. Siinähän ne itsestään hurrailee kun kotipäivää viettää. Ja ei todellakaan mitä ressiä aiheesta, siellä ne pyykkikorin pohjimmaiset neuleet odottelee tarvittaessa seuraavaan tai vaikka sitäkin seuraavaan pyykkipäivään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä jos joku pystyy tuohon pörssisähköllä pelaamiseen, meillä on maalämpö niin ei kannattanut pörssisähkö. Tuli yksi 900€/kk lasku niin vaihtui äkkiä pois.
Voisko alapeukuttaja kertoa miten pörssisähkö voi olla kannattavaa jos lämmitys toimii sähköllä? Ihan mielenkiinnosta haluan kuulla.
Vai meinataanko tällä että se lämmitysjärjestelmä sitten kytketään aina vain yöksi päälle kun sähkö on halvempaa? Taitaa viedä moninkertaisesti sähköä sitten kun joutuu kylmää taloa lämmittämään päivän säästämisen jälkeen.
Toinen koneellinen pyykkiä menossa ja ekat pyörii kuivurissa. 💪🏻
Muistuttelen samalla kotitaloustuntien oppeja eli tyynyt on hyvä pestä kerran kvartaalissa ja peitot ja sijauspatjan suojus kahdesti vuodessa. Tänään on siis hyvä päivä paitsi olla isänmaallinen myös pelastaa perheensä pölyallergialta. 🤩
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä jos joku pystyy tuohon pörssisähköllä pelaamiseen, meillä on maalämpö niin ei kannattanut pörssisähkö. Tuli yksi 900€/kk lasku niin vaihtui äkkiä pois.
Voisko alapeukuttaja kertoa miten pörssisähkö voi olla kannattavaa jos lämmitys toimii sähköllä? Ihan mielenkiinnosta haluan kuulla.
Vai meinataanko tällä että se lämmitysjärjestelmä sitten kytketään aina vain yöksi päälle kun sähkö on halvempaa? Taitaa viedä moninkertaisesti sähköä sitten kun joutuu kylmää taloa lämmittämään päivän säästämisen jälkeen.
Olen kuullut hard core -sähkölämmittäjistäkin. Silloin termostaatti säädetään lämmittämään esim. 25 C asti yön edullisina tunteina, ja kun sähkö talvella kallistuu aamulla kahdeksan? aikoihin, laitetaan lämmitys pois päältä. Talo sitten jäähtyy muutaman asteen päivän mittaan, kunnes taas kalleimmat sähkötunnit ovat jo ohitse. Toki nuo lämpöasteet voi jokainen säätää mieluisekseen, ideana siis että yöllä lämmitetään vähän yli ja kalleinta tunteina saa sitten lämpö siitä laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut hard core -sähkölämmittäjistäkin. Silloin termostaatti säädetään lämmittämään esim. 25 C asti yön edullisina tunteina, ja kun sähkö talvella kallistuu aamulla kahdeksan? aikoihin, laitetaan lämmitys pois päältä. Talo sitten jäähtyy muutaman asteen päivän mittaan, kunnes taas kalleimmat sähkötunnit ovat jo ohitse. Toki nuo lämpöasteet voi jokainen säätää mieluisekseen, ideana siis että yöllä lämmitetään vähän yli ja kalleinta tunteina saa sitten lämpö siitä laskea.
Kuka pystyy nukkumaan 25 asteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka pystyy nukkumaan 25 asteessa?
Heitin lukeman ihan hatusta 😃 Ainakin minulla on erinomainen lämmönsieto, olen paljon matkustellut Aasiassa. Ajastimella voi säätää tuonkin että lämmitys päällä vaikkapa klo 04-07, jolloin 25 astetta tulee vasta kuuden jälkeen.
Vaihtoehtoisesti voi säätää vaikka 22 asteeseen jos on viileämmän ystävä. Minä en itse haluaisi asua 18-asteisessa kämpässä, mutta ymmärrän että joidenkin muiden sisäinen termostaatti pitää siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ai kamala! Ihanko oikeesti säilötte likapyykkiä päivätolkulla, että sitten kun on halpaa sähköä, raaskii niitä pestä? Paljonko teillä menee esim.sukkiin ja alusvaatteisiin rahaa, jos ette raaski pestä niitä jo olemassa olevia, kuin pörssisähkön mukaan?
Kai te istutte kynttilänvalossa, ja syötte hedelmiä/vihanneksia vain, jos sähkön hinta on liikaa?
Mulla on aina ollut pyykkipäivä kerran viikossa. Ei ole iso homma tsekata mihin kohtaan viikkoa se pyykkipäivä kannattaa sijoittaa, että on vähän halvempi sähkö.
Vihreät:
-sähkö tulee pistorasiasta
-kan nabis on kiva juttu
-yhyyy, oikeistohallitus
-rahaa saa automaatista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityksissä vikaa, jos laskee päivällä enemmän kuin asteen verran ja vaikka laskisikin, niin onhan se halvempaa käyttää yöllä vaikka 20 kWh kuin päivällä 10 kWh ja yöllä 10 kWh.
Sähkösauna jo lämmitettiin. Seuraavaksi pyykkikone pyörimään!