Voitko keskeyttää kumppanisi tai ystäväsi sanomalla, että tämä aihe ei oikeastaan kiinnosta minua?
Minusta on tullut vanhemmiten keskustelussa jotenkin valikoivampi. Saatan nykyään sanoa suoraan kaverille tai puolisolleni, että hei, tämä aihe ei kiinnosta eikä kosketa minua, puhutaanko jostain muusta (tai parhaassa tapauksessa ei puhuta ollenkaan).
Olen alkanut arvostaa itseäni enemmän, mutta tapahtuuko se keskustelukumppanin arvostuksen kustannuksella?
Ihan esimerkin antaakseni, en esimerkiksi ole tippaakaan kiinnostunut Amerikan Gladiaattoreista tai OG Ulla-maijasta. Jos keskustelu menee niille raiteille, pyydän hiljaisuutta, ettei minun tarvitse esittää kuuntelevani kiinnostuneena.
Oletko huomannut tekeväsi samaa?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
En voi. Mielestäni huonoa käytöstä. Itsekästä eikä mitään itseni arvostamista. Läheisenikin kuuntelevat kiinnostuneena minua, vaikka ehkä aiheet ei aina heitä kiinnosta.
Jollekin random työkaverille voisin sanoa noin. Mutta en ikinä läheiselle tai ystäville. Ikinä.
Minun tuttuni eivät näytä kuuntelevan, jos heitä ei kiinnosta. Joku on sanonutkin, että "asia ei koske minua, joten en osaa kommentoida".
Joskus he vain esim. lähtevät toiseen huoneeseen, kun juttuni on vielä kesken.
Olen yleensä aika hiljainen ja olen jonkin verran oppinut harkitsemaan, mistä asioista puhun kellekin.
Joten en enää kainostele sanoa, jos jonkun puheenaiheet ovat alueella, josta en ole ollut kiinnostunut aiemmin.
Tietysti poikkeuksiakin on. En juuri kehtaa sanoa, jos raha-asiat eivät kiinnosta, koska kaikkienhan pitäisi nykyään kiinnostua rahasta. Mutta esim. pesäpallosta ja yleisurheilusta voin sanoa, etten ole seurannut niitä enkä tiedä niistä siksi juuri mitään. Politiikka-aiheeseen olen kommentoinut joskus, että juuri nyt tuo aihe ei kiinnosta enkä jaksa ajatella sitä nyt.
Kyllä minä yleensä sanon jos aihe on jokin muu kuin yhden illan panoni, moni mies ei sitä kestä.
Miehet eivät oikein kestä kuulla yhden illan panoistani. Kerran tapailin miestä jolle kerroin aika lailla yksityiskohtaisesti seksuaalisuudestani, esim minkä kokoisesta tykkään, missä olen sitä harrastastanut, kuinka monen tuntemattoman kanssa olen luonut ihmissuhteita jne.
Sanoi suoraan, että hän ei halua kuulla näitä.
No suljimpa sitten korvani kaikille hänenkin jutuilleen!
Sitä ihmistä en sen jälkeen halua tavata. Ei sitten kiinnosta minuakaan enää hänen seuransa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä yleensä sanon jos aihe on jokin muu kuin yhden illan panoni, moni mies ei sitä kestä.
:D Aika pakkomielteisesti sä tuuttaat noita juttujas. Tässä sulle sitä kaipaamaasi H U O M I O T A, ole hyvä ja ei kestä kiittää
Kuuntelen aikani ja sitten alan kertomaan jostakin muusta. Ehkä sitten keskeytän epäkohteliaasti.
Tuo panojuttu on aivan typerää. Luultavasti olet niin puutteessa, että asia pyörii koko ajan mielessäsi. Etkö ole tosiaankaan koskaan päässyt ns.pukille? Lopeta hyvä ihminen!
En sano suoraan päin naamaa vaan vaihdan aihetta johonkin muuhun. Amerikan Gladiaattoreista käännän aiheen vaikka Rooman gladiaattoreihin ja sitä kautta Italian matkusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D Aika pakkomielteisesti sä tuuttaat noita juttujas. Tässä sulle sitä kaipaamaasi H U O M I O T A, ole hyvä ja ei kestä kiittää
Voin kertoa sinulle, että minulla on 165 yhden illan panoa näin naisena. Ja saan kyllä todella paljon huomiota, kommenttisi on jälleen yksi huomio siitä miten monet eivät kestä kuunnella kuinka vahva nainen olen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo panojuttu on aivan typerää. Luultavasti olet niin puutteessa, että asia pyörii koko ajan mielessäsi. Etkö ole tosiaankaan koskaan päässyt ns.pukille? Lopeta hyvä ihminen!
Kuten kommentoin minulla on naisena 165 yhden illan panoa, sen lisäksi jos en jaksa joskus ulos lähteä niin minulla on muistoni ja satisfyer.
Todella paheksuttavaa tämä teidän kommentointinne.
Ette kestä vahvaa naista.
Kyllä, ystävyyssuhteeni ovat läheisiä ja niissä saa sanoa mikä kiinnostaa ja mikä ei. Samoin on ollut parisuhteissa.
Ketään ei loukata. Pidämme toisistamme, vaikka meillä on omat mielipiteemme ja välillä olemme väsyneitä tai ei vaan kiinnosta. Itsekin voin miettiä mistä aiheesta puhun toiselle ja jos se aihe ei toista kiinnosta, niin kerron asian tosi lyhyesti enkä odota keskustelua.
Yleensä meitä ystävieni kanssa toki kiinnostaa toistemme asiat ja kaikki tärkeät asiat kuunnellaan ja keskustellaan.
jos joku puhuu pitkästi esim naapurin kummin kaimasta, jota en tunne ,sanon, että en tunne eikä kiinnosta. vanhemmat sukulaiset, ei aina tajua että tuntemattomien arkitoimet, ei ole kiinnostava puheenaihe.
sit jos joku puhuu tylsästä aiheesta, saatan sanoa asiasta kolmanteen ja aloitan uuden puheenaiheen. myönnän, et ennen kuuntelin toisten monologeja pitkään.nykyään keskeytän jos asia todella tylsää. nämä tylsät monologit, voi viedä ystävät ja ihmiset ympäriltä, joten siksi on hyvä keskeytää ,että toinen tietää lopettaa jos puhuu samat asiat moneen kertaan.
Kauniisti voi sanoa, että mene nyt jumalauta jo asiaan
Riippuu aiheesta, jos se on masennuksesta, suolisto-vaivoista tai työasioista vapaa-ajalla, niin kyllä.
Kuulostaapa lapselliselta. Joillakin itsekeskeisyys vain pahenee iän myötä.
Vierailija kirjoitti:
Kauniisti voi sanoa, että mene nyt jumalauta jo asiaan
Niinpä, kommunikaatiotyylillä on aika paljon väliä. Me esim. mieheni kanssa molemmat saatamme hoputtaa toista lempeästi, jos juttu kaartelee tylsissä lillukanvarsissa. Mutta on eri asia todeta tylysti että Hiljaa, mua ei kiinnosta. Riippuu myös keskusteluaiheen vakavuudesta, kuinka soveliasta on keskeyttää.
Voin ja olen joskus keskeyttänytkin kumppanin. Hänellä on harrastus, josta haluaa aina jauhaa ja johonkin pisteeseen asti kuuntelen tietysti ja keskustelen aiheesta. Mutta joskus haluaisin puhua muustakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos aihe liittyy ideoihin, konsepteihin ja rakenteisiin, niin kuuntelen mielelläni vaikkei itselläni olisi mitään aikaisempaa kosketuspintaa siihen. Opin mielelläni uutta ja kuuntelen varsinkin asiasta innostunutta, lähes asiasta riippumatta.
Jos taas aihe on joku toinen ihminen, hänen käytöksensä, tai joku jonninjoutava televisio-ohjelma, tms., niin sellaiseen en jaksa elämääni käyttää ja pyrin ilmaisemaan sen tahdikkaasti.
Great minds dicuss ideas etc. tulee mieleen.
En oo kyllä sanonut :D Kyllä sitä varmasti puolin ja toisin välillä kuunnellaan jotain semmosta mikä ei ole se oma pala kakkua. Isälleni oon tota kyllä käyttänyt aika usein...🤔 Hän on sellainen höpöttäjä aina välillä.