Hoiva-avustajan palkka 2000 e kk ja lähihoitajan vain 100 e enemmän.
Kommentit (74)
Täytyykin antaa lääkelupien vanheta, jättää uusimatta ja jatkaa hoiva-avustajana. Vai onnistuukohan vakituisessa työsuhteessa hyvinvointialueella?
Vierailija kirjoitti:
Täytyykin antaa lääkelupien vanheta, jättää uusimatta ja jatkaa hoiva-avustajana. Vai onnistuukohan vakituisessa työsuhteessa hyvinvointialueella?
Onnistuu.
Peruspalkka 2005 euroa päivävuorossa.
Ei lääkevastuuta eikä kirjauksia.
Erittäin mukavaa duunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruspalkka vai palkka lisien jälkeen jostai Iltalehden jutusta luettuna vai missä vertailua on tehty?
Peruspalkka. Siis kaveri valmistui hoiva-avustajaksi ja häneltä sain tiedon.
Lähihoitajana teet kumminkin vastuullisempaa työtä.
Tämä on hauska.
Mitä eroa on hoiva- avustajan ja lähihoitajan työnkuvassa? Jotain konkreettista, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Olen lähäri ja MIELUUSTI tekisin hoiva-avustajana... jäisi pois se saamarin lääkkeiden kanssa pelaaminen ja kaikenmaailman arviointisavotta.
Eikö lääkelaskut ota sujuakseen? ;) vaihda insinöörin hommiin, tuplasti helpompaa vai miten se meni..
Hoiva-avustajia/lähihoitajia koulutettiin rytinällä kunnes hyvinvointialueiden leikkaukset alkoivat.
Hoitajat tekevät jatkossa hoiva-avustajien työt, tuuraukset, pätkät eläkeläiset. Siinäpä sitä ns. hoitajapulaa. T: ex hoitaja
Mulla lähihoitajana kotihoidossa peruspalkka 2600e ja 2-vuorotyön lisät. Tää yksityisellä.
Vierailija wrote:
Mitä eroa on hoiva- avustajan ja lähihoitajan työnkuvassa? Jotain konkreettista, kiitos.
Hoiva-avustaja ei koske lääkkeisiin. Eikä varmaan kirjaa/tee arviointeja.
Laitoshuoltajakin tienaa enemmän. Lähtöpalkka 2126e plus mahdolliset kokemuslisät, ikälisät ja siihen vielä mahdolliset vuorotyönlisät.
2378,91/kk lähohoitaja, vanhusten ympärivuorokautinen pitkaikaishoiva, helsingin kaupunki
2415,33/kk lähihoitaja, vammaisten päivätoiminta, helsingin kaupunki
2585,24/kk arvoivan kuntoutusyksikön resurssipooli, helsingin kaupunki
2511,06/kk lähihoitaja,vakituinen, kotihoito, helsingin kaupunki
2662,71- 2928,98e/kk Lähihoitaja, määräaikainen, vuodeosastotyö (mm pitkäaikaishoiva vanhustenhuollossa, ei vastuualueita tai vastuuasukkaita), Seure
2878,09- 3165,90e/kk lähihoitaja, kotihoidon kiertävä,ei vastuuhoidettavia, seure 2878,09- 3165,90e/kk
... ei hirveästi tarvitse miettiä miksi hoitoalalla on pulaa vakituisista hoitajista... vähemmän vastuuta,enemmän liksaa...
2105,38/kk hoiva-avustaja vammaisten asumispalvelut/vanhusten ympärivuorokautiset asumispalvelut, helsingin kaupunki. ei vastuualueita tai vastuuhoidettavia. ei lääkehoidon vastuuta eikä yksintyöskentelyä. vain perushoitotyö. muutaman satasen palkkaero lähihoitajaan jos työpaikkana on esimerkiksi palvelutalo.
Mä teen keikkaa kotihoidossa, palkka 17,50e tunti. Ei vastuuasiakkaita. Oon ihan tyytyväinen, työajat ja vapaa-ajan saa täysin valita itse kun työntekijöille on jatkuva tarve.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Hoiva-avustaja ei koske lääkkeisiin. Eikä varmaan kirjaa/tee arviointeja.
Tarkoitus kai alunperin ollut se että hoiva-avustajat ei tee hoitotoimenpiteitä. He voivat avustaa ruokailussa, pestä pyykkiä yms.
Sairaanhoitajilla on laajempi työkuva ja mahdollisuudet valita mieluisa työpaikka.
Aikoinaan oli kai ihan tarkoituskin että apu- ja perushoitajat keskittyivät siihen sananmukaisesti perushoitoon ja sairaanhoitajat lähinnä lääkehoitoon, vielä parikymmentä vuotta sitten lähoitajat tekivät lähinnä perushoitoa.Nyt ilmeisesti niin kova pula työvoimasta, että koulutetaan hoiva-avustajia? Vai mikä mahtaa olla syynä?
Vierailija wrote:
Sairaanhoitajilla on laajempi työkuva ja mahdollisuudet valita mieluisa työpaikka.
Aikoinaan oli kai ihan tarkoituskin että apu- ja perushoitajat keskittyivät siihen sananmukaisesti perushoitoon ja sairaanhoitajat lähinnä lääkehoitoon, vielä parikymmentä vuotta sitten lähoitajat tekivät lähinnä perushoitoa.Nyt ilmeisesti niin kova pula työvoimasta, että koulutetaan hoiva-avustajia? Vai mikä mahtaa olla syynä?
Parikymmentä vuotta sitten vanhainkodeissa oli mm. kodinhoitajia jotka tekivät niitä töitä joihin nyt haluttaisiin hoiva-avustajia.
Niin jos on täydet tunnit. Useimmiten henkilökohtaisilla avustajilla ei ole täysiä tunteja vaan työ on osa-aikaista.
Jokatapauksessa lähihoitaja kuten myös hoiva-avustaja vaatii koulutuksen. Koulutukseen ei pääse noin vaan, opintotukea ja lainaa ei saa noin vaan eikä ammatti sovi ihan kenelle tahansa, vaikka niin luuletkin.
1. Mitä eroa on hoiva-avustajalla ja hoitoapulaisella?oon nähny molempia työilmotuksia.
2. Pääseekö kumpaankaan ilman koulutusta? Vaik sijaiseksi?
Saavatko pistää? Ottaa verinäytteitä?
Vierailija wrote:
1. Mitä eroa on hoiva-avustajalla ja hoitoapulaisella?oon nähny molempia työilmotuksia.
2. Pääseekö kumpaankaan ilman koulutusta? Vaik sijaiseksi?
Saavatko pistää? Ottaa verinäytteitä?
Kumpaankaan ei pääse ilman koulutusta. Eikä kumpikaan saa lääkelupia eli laillisesti eivät voi pistää tai muutenkaan osallistua lääkehoitoon.
Jep... täällä yksi alanvaihtaja ihmettelee myös noita lähärin ja tuota sairaanhoitajankin palkkaa. Sain entisessä työssäni 1500 euroa enemmän palkkaa bruttona kuin nykyisen työpaikkani kokenut sairaanhoitaja.