Monet itkee kun työttömät saa korvauksia mutta miettikää kuinka paljon menee valtion varoja koko työvoimaorganisaation pyörittämiseen ja kaikkiin huhaa-kursseihin?
Itse kannatan kansalaispalkkaa. Se voisi olla hyvin vastikkeellista esim valmius toimia päiväkodissa yhtenä päivänä viikossa tai kouluissa välituntivalvojina tai ulkoiluttaa vanhuksia yms yms
Ja että yksityiset firmat hoitavat koko työvoimapalvelut.
Valtiolla ei ole varaa pitää mitään toimimatonta palvelua työttömille.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut yhdellä tälläisellä "huuhaakurssilla". Se oli 2 viikkoa kestävä työnhakukurssi. Oli muuten tan hetkisen elämäni varmasti paras ja hyödyllisin kurssi, jonka olen käynyt.
Olin työttömäna ja jonkin aikaa hakenut töitä siinä onnistumatta. Menin kurssille ja siellä opin mm. tekemään hakemukset hieman toisin ja esiintymään puhelimessa paremmin jne. Sain sen jälkeen kaikki työpaikat, joita hain. Valitsin niistä yhden ja olen ollut samassa paikaas töissä 13 vuotta.
Kurssin opeilla olen auttanut muutamaa kaveria hakemaan ja todellakin saamaan työpaikan. Pari kaveria näistä on halunnut myös vaihtaa työpaikkaa ja pyytäneet apua uudestaan halemuksen tekoon ja saaneet hakemansa paikan.
Olen käynyt työkkärin järjestämillä muillakin kersseilla. Mm ensiapu, tulityö, hygieniapassi, työturvallisuus, atk, matikan kertaus... Jos en olisi ehtinyt työtä saamaan, niin olisin mennyt johonkin laitossiivoojan pikakurssille. Koen, että näistä on ollut vain ja ainoasta hyötyä.
Jokaisella kurssilla, jolla kävin oli vähintään puolet kurssilaisista todella huonolla asenteella ja kyräilivät ja kiroilivat kuinka kurssi on turha, eikä ikinä tule tarvitsemaan sitä mihinkään ja pelkkää kyykyttämistä tälläset kurssit. Jopa ensiapukurssilla oli tälläistä väkeä. Jos miettii sitä, että mun nykyisellä työpaikalla pitää sääntöjen mukaan tietty määrä henkilöstöstä olla ensiapukoulutettuja, niin en koe mitenkään työnhaun kannalta huonoksi jos cv:ssä on maininta tuoreesta ensiapukurssista.
Tekstisi tärkein kohta on "13 vuotta sitten".
Nykypäivänä vaikka kirjoittaisit kuinka hyvän hakemuksen, niin ei välttämättä töitä heru, kun hakijoita on niin paljon. Ja siis myös hyviä hakijoita. Miten erottua parinsadan muun hakijan joukosta?
Toisekseen: itsekin suoritin n. 10 vuotta sitten työttömänä ollessa hygienapassin ja anniskelupassin. Ihan vain omaksi ilokseni. Nyt olen työttömänä ollut pitkästä aikaa, ja olen yrittänyt päästä työturvallisuuskorttikoulutukseen useamman kuukauden ajan. Enpä ole päässyt: hakijoita on n. 60 joka kuukausi (koulutus järjestetään siis vain kerran kuussa), ja kurssin osallistujamäärä taisi olla 12. Eli joka kuukausi monta kymmentä jää ilman paikkaa. Koulutuksesta olisi iso apu työllistymiseeni.
Pitää siis muistaa, että asiat on nyt eri tavalla kuin 10-15 vuotta sitten. Joka tapauksessa on hienoa, että sinä sait aikanaan apua työllistymiseen työkkärin kautta. Itsekin aikanaan sain opiskella työttömyysetuudella pari vuotta, ja siitä olen edelleen kiitollinen :)
työnteko on tavallaan turhaa kirjoitti:
Paha juttu, kun talous ei nouse siivoilemalla tai olemalla edes lääkäri.
Lääkäri joka pelastaa ihmishenkiä tai pidentää kansalaisen ikää, teke tavallaan karhunpalveluksen taloudelle.
Kaikista paras olisi ympäristöllekin että annettaisi ihmisille tietty määrä rahaa. Se tulisi halvimmaksi.
Loppupelissä työnteko on monilla aloila turhaa ja tuottamatonta toimintaa. Lähinnä tyhmille ihmisille harraste tai intohimo josta koostuu heidän itsetuntonsa.
Minäkin käyn töissä, mutta en kyllä kuvittele että se tämän maan taloutta kohottaa. Päinvastoin.
Sen lisäksi ympäristö kärsii.
Kun tiettyjä aloja ja töitä ei arvosteta ja se näkyy matalissa palkoissa, niin tavallaan ei olla enää yhteisöllisiä ja tunneta veljeyttä tai sisaruutta toisiamme kohtaan.
Eli käytännössä ei kannata tehdä töitä, koska ne on roskaa.
Sodassa ei myöskään kannata uhrata itseään, koska ei ole yhteisöllisyyttä.
wolt-kuskeja ei enää arvosteta kuten viiskytluvulla. Kukaan ei sano wolt-kuskille aamulla että: "hyvää huomenta herra wolt-kuski".
Katsotaan vain toiseen suuntaan.
Kelan ja työvoimaviranomaisen työntekijöitä on yhteensä noin 11500 , joten kansalaispalkka poistaisi näistä varmaankin 60-70 prosenttia. Mutta eihän mikään hallitus uskalla alkaa tätä tunkiota pöyhimään, se on vissi se..
Vierailija kirjoitti:
työnteko on tavallaan turhaa kirjoitti:
Lääkäri joka pelastaa ihmishenkiä tai pidentää kansalaisen ikää, teke tavallaan karhunpalveluksen taloudelle.
Kaikista paras olisi ympäristöllekin että annettaisi ihmisille tietty määrä rahaa. Se tulisi halvimmaksi.
Loppupelissä työnteko on monilla aloila turhaa ja tuottamatonta toimintaa. Lähinnä tyhmille ihmisille harraste tai intohimo josta koostuu heidän itsetuntonsa.
Minäkin käyn töissä, mutta en kyllä kuvittele että se tämän maan taloutta kohottaa. Päinvastoin.
Kun tiettyjä aloja ja töitä ei arvosteta ja se näkyy matalissa palkoissa, niin tavallaan ei olla enää yhteisöllisiä ja tunneta veljeyttä tai sisaruutta toisiamme kohtaan.
Eli käytännössä ei kannata tehdä töitä, koska ne on roskaa.
Sodassa ei myöskään kannata uhrata itseään, koska ei ole yhteisöllisyyttä.
wolt-kuskeja ei enää arvosteta kuten viiskytluvulla. Kukaan ei sano wolt-kuskille aamulla että: "hyvää huomenta herra wolt-kuski".
Katsotaan vain toiseen suuntaan.
Tämä! Komppaan kympillä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen sosiaaliturva-järjestelmä ja eläkkeet tulisi korvata vastikkeellisella perustulolla. Ja jotta olisi oikeutettu tähän perustuloon olisi tehtävä yhteiskuntapalvelua kuten vapaaehtoistyötä, siivous tyotä, katujen puhdistusta, auttamista, seuranpitoa ja naapuriapua.
Ikä ihmeen 8nto sinulla on ollut saada viimeisen kahden kuun aikana eläkeläiset töihin?
Niinpä. Töitä kun ei riitä työikäisillekään. Jos palkattaisiin eläkeläisiä, jotka ovat koulutettuja ja kokeneita, alansa ammattilaisia, irtisanottaisiin mahdollisesti niitä nuorempia ja vielä tehottomampia työntekijöitä. Työttömyys vaan pahenisi.
Nyt on pula työntekijöistä. Ketään ei tarvitse irtisanoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos vastikkeellinen työ toteutetaan, niin velaksihan se tehdään. Kommunismi ei toimi, vaikka se olisi millä nimellä kulloinkin. Otetaan esimerkki. Mies A saa määräyksen puiston haravointiin. Virkailija 1 antaa sen tiedoksi virkailijalle 2, joka määrää miehen A ilmoittautumaan virkailijalle 3. Virkailija 3 tekee A:lle työmääräyksen ja antaa työkalut. A haravoi määräyksen mukaisesti leiviskänsä ja vie haravan virkailijalle 3, joka raportoi työn suoritetuksi virkailijalle 2 ja edelleen virkailijalle 1, joka raportoi toiseen osastoon, että tuki voidaan nyt maksaa. Siellä asian käsittelee virkailija 4. Edullisimmaksi puiston haravointi tulisi teettämällä työ virkailijalla 3. Tällaista hölmönrallia nyt ajetaan vain, että saadaan purkaa vihaa työttömiin.
Puhumattakaan siitä, että työtön x ei luultavasti ole kovinkaan motivoitunut tuohon hommaan. Miksi olisikaan, kun siitä ei makseta kunnon palkkaa? Eli harava heiluu hyvin laiskasti, jos ollenkaan, ja potkuilla ei voi uhkailla, koska se olisi xlle vaan positiivinen kehityskulku. Ilman rahaa häntä ei voi jättää kuitenkaan, varsinkin jos tulee paikalle ja on näennäisesti haravoivinaan.
Puhumattakaan yritystuista, joita Kokoomus syytää kaverikapitalismin hengessä
ystävilleen. Se siitä "vapaasta" markkinataloudesta ja kilpailusta.
Byrokratian rattaissa ne te-työntekijätkin juoksevat. Mutta totta tuo, hirveästi palaa rahaa asioihin, joissa pyöritellään papereita, siirrellään ihmisiä eri paikkoihin milloin milläkin päätöksellä. Monelle voisi olla se oikea paikka sairaseläke. Mietityttää myös kuinka työtä etsiviä ihmisiä pistetään joillekin ihan pilipalikursseille. Ja kaikki tuo turha kurssittaminen, varsinkin kun palveluita ostetaan yksityisiltä, maksaa tolkuttomia summia. Kurssien ja muiden työllistymistä edistävien toimien täysimittainen pyöritys työllistää te-keskuksen henkilöstöä ja tuo rahaa firmoille, jotka näitä -usein anniltaan heikkoja- kursseja järjestävät. Eikö tuossa olisi perkaamista?