Monet itkee kun työttömät saa korvauksia mutta miettikää kuinka paljon menee valtion varoja koko työvoimaorganisaation pyörittämiseen ja kaikkiin huhaa-kursseihin?
Itse kannatan kansalaispalkkaa. Se voisi olla hyvin vastikkeellista esim valmius toimia päiväkodissa yhtenä päivänä viikossa tai kouluissa välituntivalvojina tai ulkoiluttaa vanhuksia yms yms
Ja että yksityiset firmat hoitavat koko työvoimapalvelut.
Valtiolla ei ole varaa pitää mitään toimimatonta palvelua työttömille.
Kommentit (89)
Kansalaispalkan vastikkeellisuuden toteuttaminen tulisi aivan uskomattoman kalliiksi. Pelkkä kansalaispalkka maksaisi luultavasti enemmän kuin nykyinen tukijärjestelmä (joskin sen nettokustannus yhteiskunnalle saattaisi työn kannattavuuden takia olla pienempi), mutta puhdetöiden teettäminen tulisi helvetisti kalliimmaksi.
Ihmisillä on kuvitelma, että loinen voidaan vain passittaa omissa vaatteissaan ilman työkaluja tai mitään muitakaan juttuja lähimpään puistoon keräämään paskaa. Periaatteessa joo, käytännössä ei. Lisäksi työnjälkeä olisi vaikea kontrolloida ilman kallista koneistoa, ja vaikka homma saataisiinkin utopiassa toimimaan, työt loppuisivat ensimmäisen parin päivän jälkeen, kun kaikki puistot ja kadut oltaisiin lakaistu.
Ja joo, noista kursseista ei kyllä ole mitään hyötyä. Itse olen elämäntapatyötön, koska on kivempi elää muiden rahoilla, ja olen 10v aikana käynyt kolmesti näillä etäkursseilla ja olen valinnut ne itse, kun on "jotain pitänyt valita". 3kk mukavaa rupattelua valmentajan kanssa kerran parissa viikossa, ja välillä vähän netistä copypastettuja CV:itä ja niiden "lähettelyä" eri firmoihin (ei niitä oikeasti kukaan mihinkään lähetä), ja sitten kirjoitellaan mukavaa palautetta puolin toisin ja vedetään taas lonkkaa pari vuotta.
Nykyinen tukimäärä on esim. pk-seudulla noin 1300e/kk. Viimeinen tt-päätös itselläni oli 1427e, sisältäen perusosan, vuokran, sähkölaskun, veden ja lääkekulut. Ensi kuussa menee rikki, kun tulee kotivakuutus vielä päälle. Toisin sanoen joku 300-500e perustulo ei riittäisi oikeastaan edes ruokakulujen kattamiseen, asumis- ja muut kulut jäisivät kokonaan maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansalaispalkka ja se vastikkeelliseksi.
Voisi kehittää jonkun nettipalvelun josta kansalaispalkkaa nauttiva voi varata itselleen töitä. Jokaiselle työttömälle joku tuntimäärä kk joka pitää työskennellä.
Miksi ei töitä joka päivälle? Ei muutkaan saa ilmaista rahaa. Kerran viikossa voisi etsiä muunlaista työtä.
Siis tietysti näin. Ja sieltä sitten töihin. Mutta kansalaispalkkaa ei saa vastikeettomasti.
Mitä työtä ajattelit teettää neliraajahalvautuneella tai syntymäsokealla kansalaisella?
Yritystuet pois. Ne ovat vastikkeettomia. Moni peeskokkare nostaa niitä peräkanaa ja kaaraa sitten firmansa konkkaan. Ja ei kun uutta pskaa liikeideaa kohti.
Neliraajahalvaantunut voi tehdä työtä jossa ei tarvitse raajoja ja syntymäsokea voi tehdä työtä jossa ei tarvitse näköä.
Yritys- ja maataloustuet pois kokonaan. En ymmärrä miksi rikkaille miljonääreille pitää maksaa jotar tukia jotta pyörittävät firmaansa tai farmiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kansalaispalkan vastikkeellisuuden toteuttaminen tulisi aivan uskomattoman kalliiksi. Pelkkä kansalaispalkka maksaisi luultavasti enemmän kuin nykyinen tukijärjestelmä (joskin sen nettokustannus yhteiskunnalle saattaisi työn kannattavuuden takia olla pienempi), mutta puhdetöiden teettäminen tulisi helvetisti kalliimmaksi.
Ihmisillä on kuvitelma, että loinen voidaan vain passittaa omissa vaatteissaan ilman työkaluja tai mitään muitakaan juttuja lähimpään puistoon keräämään paskaa. Periaatteessa joo, käytännössä ei. Lisäksi työnjälkeä olisi vaikea kontrolloida ilman kallista koneistoa, ja vaikka homma saataisiinkin utopiassa toimimaan, työt loppuisivat ensimmäisen parin päivän jälkeen, kun kaikki puistot ja kadut oltaisiin lakaistu.
Ja joo, noista kursseista ei kyllä ole mitään hyötyä. Itse olen elämäntapatyötön, koska on kivempi elää muiden rahoilla, ja olen 10v aikana käynyt kolmesti näillä etäkursseilla ja olen valinnut ne itse, kun on "jotain pitänyt valita". 3kk mukavaa rupattelua valmentajan kanssa kerran parissa viikossa, ja välillä vähän netistä copypastettuja CV:itä ja niiden "lähettelyä" eri firmoihin (ei niitä oikeasti kukaan mihinkään lähetä), ja sitten kirjoitellaan mukavaa palautetta puolin toisin ja vedetään taas lonkkaa pari vuotta.
Nykyinen tukimäärä on esim. pk-seudulla noin 1300e/kk. Viimeinen tt-päätös itselläni oli 1427e, sisältäen perusosan, vuokran, sähkölaskun, veden ja lääkekulut. Ensi kuussa menee rikki, kun tulee kotivakuutus vielä päälle. Toisin sanoen joku 300-500e perustulo ei riittäisi oikeastaan edes ruokakulujen kattamiseen, asumis- ja muut kulut jäisivät kokonaan maksamatta.
Sanoisin että maksimissaan 300-500e kansalaipalkka/perustulo ja tuen saanti loppuu kun saa töitä ja palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen sosiaaliturva-järjestelmä ja eläkkeet tulisi korvata vastikkeellisella perustulolla. Ja jotta olisi oikeutettu tähän perustuloon olisi tehtävä yhteiskuntapalvelua kuten vapaaehtoistyötä, siivous tyotä, katujen puhdistusta, auttamista, seuranpitoa ja naapuriapua.
Ikä ihmeen 8nto sinulla on ollut saada viimeisen kahden kuun aikana eläkeläiset töihin?
Vierailija kirjoitti:
Ehdollinen ja vastikkeellinen kansalaispalkka joka velvoittaa tekemään yhteiskuntapalvelua tuen saamiseksi. Sillä tulisi korvata kaikki nykyiset tuet ja eläkkeet ja se tulisi olla pienempi kuin pienin mahdollinen palkka jotta sillä pienellä palkalla eläminen olisi kannattavampaa kuin kansalaispalkka.
Millä ajattelit estää sen, että kohta ei kaikki firmoissa tarjottava työ olis kanslaisalkkaa vastaan suoritettavaa.
Työpaikat vähenisivät ja kaikki olisimme jatkossa tekemässä työtä vastikkeellisen kansalaispalkkamme eteen. Te olette urpoja!
Vierailija kirjoitti:
Vastikkeellinen kansalaispalkka ei ola kansalaispalkka. Se on sama kuin nykyinen työmarkkinatuki/toimeentulotuki.
Se vastikkeellisuus, sen valvominen ja sen järjestäminenhän siinä juuri on se kallis osa. Uskon, että veronmaksajat jää tästä "vastikkeellisuudesta" oikeasti miinuksen puolelle, kun maksavat kaikki toimenpiteet ja himmelit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdollinen ja vastikkeellinen kansalaispalkka joka velvoittaa tekemään yhteiskuntapalvelua tuen saamiseksi. Sillä tulisi korvata kaikki nykyiset tuet ja eläkkeet ja se tulisi olla pienempi kuin pienin mahdollinen palkka jotta sillä pienellä palkalla eläminen olisi kannattavampaa kuin kansalaispalkka.
Millä ajattelit estää sen, että kohta ei kaikki firmoissa tarjottava työ olis kanslaisalkkaa vastaan suoritettavaa.
Työpaikat vähenisivät ja kaikki olisimme jatkossa tekemässä työtä vastikkeellisen kansalaispalkkamme eteen. Te olette urpoja!
Miksi kansalaispalkkaa pitäisi maksaa niille, jotka ovat työsuhteessa ja saavat siitä työsopimuksen mukaista palkkaa?
Kävin joskus kurssin jonne työkkäri pakotti ja siellä kurssilla tehtiin palapeliä, ristikoita ja olisi pitänyt laulaakin vielä ja sen jälkeen minä menin ovesta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän tämä "pienin mahdollinen palkka" mielestäsi on? Itse saan osa-aikatyöstä 400 euroa kuukaudessa. Pitäisikö kansalaispalkan olla siis vähemmän kuin 400e? Entäs jos on nollasoppari ja saa välillä 0 euroa? Pitäisikö kansalaispalkan olla vähemmän kuin se?
Tietysti jos "pienin mahdollinen palkka" tarkoittaa kokoaikatyön palkkaa niin sittenhän se kansalaispalkka voisi olla vaikka 1000 euroa. Jolloin toki esim. nykyinen osa-aikatyöni ei suinkaan olisi kannattavampi.
Parannusehdotus:
-Kielletään osa-aikatyöt, nollasopparit ja kaikki muut vastaavat työt joilla ei voi tulla toimeen
-Minimipalkaksi 1600 euroa
-Kansalaispalkaksi 1000 euroa
Sillä on tosiaankin työllistävä vaikutus. TE-toimiston virkailijat vielä auttavat kurssin järjestäjiä, jos näyttää siltä, että halukkaita osallistujia on liian vähän. He alkavat ehdottamaan kurssia sellaiselle porukalle, joille siitä ei ole vähääkään hyötyä. Byrokratiahimmelin helmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin työttömänä runsaat kaksi vuotta koronan aikaan. Ihan huvikseni. Osallistuin yhdelle etänä järjestetylle kurssille. Olen siis toimihenkilötehtävissä ollut, alempi korkeakoulututkinto. Kurssi oli rehellisesti eivan soopaa. Oli useampia opettajia, joille kaikille esittäydyttiin pitkän kaavan mukaan. Todellista ajanhukkaa sekin. Eikä tämä ole ainoa työkkärin kurssien kokemukseni. Työllistyin kurssin jälkeen omatoimisesti. Vahvisti vain tunnetta siitä, että nämä kurssit ovat pääosin täyttä kakkea.
Nuo kurssit ovat todella kalliita yhteiskunnalle.
Itse näin työssäni näitä laskuja ja oli kyllä järkytys. Esim yhdellä kurssilla oli kolme osallistujaa ja siinä kyllä paloi yhteiskunnan varoja. Kurssin järjestäjä tietysti kiittää kun pääsi kauppaamaan verorahoja.
Näitä kursseja toteuttavat konsultteina kokoomuksen hyvävelifirmat. Ei siinä sen kummempaa salaisuutta ole, miksi kokoomus suosii näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikat vähenisivät ja kaikki olisimme jatkossa tekemässä työtä vastikkeellisen kansalaispalkkamme eteen. Te olette urpoja!Miksi kansalaispalkkaa pitäisi maksaa niille, jotka ovat työsuhteessa ja saavat siitä työsopimuksen mukaista palkkaa?
No jos sillä kansalaispalkalla saisi pakkotyöllistettävän firmalle ilmaiseksi tai ainakin paljon halvemmalla, miksi se firma palkkaisi työsuhteeseen ja maksaisi sitä työehtosopimuksen mukaista palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin työttömänä runsaat kaksi vuotta koronan aikaan. Ihan huvikseni. Osallistuin yhdelle etänä järjestetylle kurssille. Olen siis toimihenkilötehtävissä ollut, alempi korkeakoulututkinto. Kurssi oli rehellisesti eivan soopaa. Oli useampia opettajia, joille kaikille esittäydyttiin pitkän kaavan mukaan. Todellista ajanhukkaa sekin. Eikä tämä ole ainoa työkkärin kurssien kokemukseni. Työllistyin kurssin jälkeen omatoimisesti. Vahvisti vain tunnetta siitä, että nämä kurssit ovat pääosin täyttä kakkea.
Itse näin työssäni näitä laskuja ja oli kyllä järkytys. Esim yhdellä kurssilla oli kolme osallistujaa ja siinä kyllä paloi yhteiskunnan varoja. Kurssin järjestäjä tietysti kiittää kun pääsi kauppaamaan verorahoja.
Mihin ne kurssien järjestäjät sitten työllistyisi? Puhelinmyyjiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnan ja valtion töihin ei yksityisiin firmoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse näin työssäni näitä laskuja ja oli kyllä järkytys. Esim yhdellä kurssilla oli kolme osallistujaa ja siinä kyllä paloi yhteiskunnan varoja. Kurssin järjestäjä tietysti kiittää kun pääsi kauppaamaan verorahoja.Mihin ne kurssien järjestäjät sitten työllistyisi? Puhelinmyyjiksi?
Siivoojiksi. Baareihin.
Sinä oikeasti vihaat siis niin kovasti vanhuksia ja lapsia, että olet valmis heittämään kenet tahansa vastahakoisen pakotetun ja sinne soveltumattoman sinne vanhuksia ja lapsia rääkkäämään ulkoiluttajaksi? Itse en kyllä todellakaan haluaisi läheiseni seuraksi jotain pakotettua ketä tahansa sinne, josta ei ole mitään tietoa siitä, että mitä tämä siinä hommassa tekee vaiko eikö tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikat vähenisivät ja kaikki olisimme jatkossa tekemässä työtä vastikkeellisen kansalaispalkkamme eteen. Te olette urpoja!Kunnan ja valtion töihin ei yksityisiin firmoihin.
Mitä ovat ne kunnan ja valtion työt noin ihan konkreettisesti, mitä nämä pakkotyöläiset voivat tehdä? Ja tietysti mitä sellaisia, jotka eivät syö jonkun työpaikkaa niin, että palkkatöiden sijaan voidaan ottaa pakkotyöläisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnan ja valtion töihin. Ei yksityiselle.
Jos yritys ei toimi, ilman halpatyövoimaa, ilmaisia harjoittelijoita ja työkokeilijoita, niin se pitää päästää tuskissaan ja yrittäjä etsii muuta hommaa.