Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parhaat kikkasi vähentää hävikkiruokaa?

Vierailija
01.07.2023 |

Meillä on usein jääkaapissa jotain sellaista jota lopulta joutuu heittämään roskikseen kun ei syödäkään. Esim. jogurtit, leivänpäälliset, kasvikset. Tuntuu että paras olisi käydä joka päivä kaupassa ja ostaa vain kulloinkin mietitty ruoka koska ei tuo hävikki mitään ilmaista ole. Asun teinin kanssa kahdestaan ja hän saattaa todellakin lähteä hakemaan itse iltapalaa kaupasta vaikka jääkaapissa olisi litra jogurttia ja banaaneja. Toisaalta ei huvita enää ostaa mitään mutta onko tyhjä jääkaappikaan mitenkään hyvä...

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta yksin asuneena käyn kaupassa joka toinen viikko. Ruokani teen mausteallergian takia itse ja pakastan annoksina. Yleensä on jopa kuukauden valmiit ruuat koska en viitsi joka päivä yhtä annosta alkaa tekemään, enkä halua syödä samaa ruokaa kahtena päivänä peräkkäin. Kasviksista ja juureksista käytän vain sellaisia jotka pystyy kuumentamaan niin hävikkiä ei tule niistäkään kuoria enempää. Uunijuurekset, muusit, erilaiset kasvissekoitukset ryöpättynä voi myös pakastaa annoksina. Joskus ostan tarjouksista valmiita pakastesekoituksia.

Biojätteisiin minulla menee vain juuresten kuoret, kahvinpurut ja teepussit sekä kananmunien kuoret. Satunnaisesti jotain kasvisten kantoja tms.

Rahaa säästyy niin ostoksissa kuin sähkölaskussakin. Ruuat lämmitän mikrossa. Hellaa/uunia käytän max 10 päivänä/kk kun keskitetysti teen useampaa ruokaa kerralla.

Jääkaappiin en osta mitään tuoretuotteita (esim hedelmiä) muulloin kuin lapsenlasten ollessa luonani kun niitäkään en juuri pysty syömään.

Vierailija
42/81 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä rahalla teini lähtee hakemaan itselleen iltapalaa kaupasta? Sillähän se hävikkiongelma ratkeaa, että käydään hakemassa vain se, joka syödään saman tien.

Meillä, joilla lähikauppa on kymmenien kilometrien päässä, on käytettävä enemmän järkeä ja suunniteltava. Työpäivinä voidaan käydä kaupassa vaikka joka päivä, mutta toisinaan tulee viikkoja, että käydään vain kerran tai ehkä kahdesti. Silloin mietitään etukäteen, mitä puuttuu ja ostetaan sitä.

Hävikki vähenee ostamalla pitempään säilyviä ruokia silloin, kun niitä ei ole tarkoitus syödä heti. Pakastin on hyvä apu.

Eläimille kelpaa sellainenkin ruoka, joka ei ole enää ihmisravinnoksi sopivaa. Ulkokoira voi hyvinkin haudata jo valmiiksi vanhentuneen lihan kypsymään mieleisekseen.

Teinillä on ihan omat palkkarahat (oppisopimuksella opiskelee).

Osta ruokaa vaan itsellesi, jos teini haluaa ostaa itse mieleisensä ruuat

Vierailija
44/81 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö jugurteissa ole kuitenkin viikkojen päiväykset ja voi syödä senkin jälkeen. Eikö leikkelettä tai juustoa todellakaan tule syödyksi väli- tai iltapalana? Opetelkaa tekemään ja syömään niistä jotain gourmee-välipalaa. Jos asetelmasi on niin ahdas, että viikonloppuna on pakko saada muutama siivu, joita ei muuten syödä, niin sitten hävikki on vain hyväksyttävä.

Kun en syö itse väli- ja iltapaloja juurikaan eikä lapsellekaan maistu se mitä jääkaapissa on vaan se mitä milloinkin mieli tekee ja sen ostaa itse. En voi lastakaan väkisin syöttää tietyillä aineksilla kuitenkaan.

Vierailija
45/81 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 vuotta yksin asuneena käyn kaupassa joka toinen viikko. Ruokani teen mausteallergian takia itse ja pakastan annoksina. Yleensä on jopa kuukauden valmiit ruuat koska en viitsi joka päivä yhtä annosta alkaa tekemään, enkä halua syödä samaa ruokaa kahtena päivänä peräkkäin. Kasviksista ja juureksista käytän vain sellaisia jotka pystyy kuumentamaan niin hävikkiä ei tule niistäkään kuoria enempää. Uunijuurekset, muusit, erilaiset kasvissekoitukset ryöpättynä voi myös pakastaa annoksina. Joskus ostan tarjouksista valmiita pakastesekoituksia.

Biojätteisiin minulla menee vain juuresten kuoret, kahvinpurut ja teepussit sekä kananmunien kuoret. Satunnaisesti jotain kasvisten kantoja tms.

Rahaa säästyy niin ostoksissa kuin sähkölaskussakin. Ruuat lämmitän mikrossa. Hellaa/uunia käytän max 10 päivänä/kk kun keskitetysti teen useampaa ruokaa kerralla.

Jääkaappiin en osta mitään tuoretuotteita (esim hedelmiä) muulloin kuin lapsenlasten ollessa luonani kun niitäkään en juuri pysty syömään.

Tuo olisi ihailtavaa mutta itsellä tuolle vielä kotona asuvalle lapselle nyt täytyy hankkia jotain minunkin ja joskus taas tekee mieliteko että haluan vaikkapa hedelmiä ja sitten ostan niitä, jokunen tulee syötyä itsekin mutta loput jää. Nytkin jääkaapissa on 4 kpl rasia kiivejä joista olen itse syönyt 2 ja katsoin että ne 2 sinne jäänyttä on jo aika pehmenneitä ettei sellaisenaan kyllä ainakaan mene enää. Lisäksi ostin eilen mielitekona rasiallisen mansikoita ja viikolla 2 päärynää (mutta nämä vielä syömättä, ehkä menevät nyt viikonloppuna kuitenkin)

Vierailija
46/81 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastan muhennoksia.

Pakastimessa on aina perunaa ja vihanneksia.

Isken niitä kattilaan veden kanssa, laitan kasvisliemikuution ja mustapippuria, ja lopuksi lisään jotain ylijäämää mitä jääkaapista löytyy, olipa se sitten kinkkua, kalkkunaa tai makkaraa.

Vierailija
47/81 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kysyt vinkkejä, jos et halua muuttaa toimintaasi? Jokaiseen vinkkii keksit syyn miksi ei käy sinulle

Vierailija
48/81 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kysyt vinkkejä, jos et halua muuttaa toimintaasi? Jokaiseen vinkkii keksit syyn miksi ei käy sinulle

No ei mulla kaikkeen ole vastasyytä mutta noita valmiita ruokabokseja tai puuroja ei nyt ainakaan ole järkeä ostaa tähän talouteen koska sitten mulla olisi ne boksien ruoat ja puurovehkeet ja silti minä itse tai viimeistään teini hakisi mitä mieli tekee kuitenkin. Muut ehdotukset kyllä otan ajattelun alle mutta ei suoraan voi ottaa mitään. Kuten vaikka sitä että älä osta hedelmiä jos niitä kuitenkin menee joskus jonkun verran niin mikä sitten ikinä olisikaan juuri meille paras käytäntö.

Vierailija
49/81 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap haluaa vain valittaa, en minäkään ymmärrä miksi kyselee tyhmiä kun ei tahdo elämäntapaansa muuttaa.

Vierailija
50/81 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tulee paljon hävikkiä kun käyn ruokajonoissa ja sieltä annetaan syötävän ruuan lisäksi kaikkea sellaista, mitä ei syödä.

Ei harmita juurikaan, koska olivat ilmaisia.

Eikö sinulle ole kukaan kertonut, että sieltä ole pakko ottaa sellaista, jota et syö? Ehkä joku muu mielellään ottaisi ne, jotka sinä heität metsään, kuten maitojauheet.

Ei päästä itse valkkaamaan ruokakasseja, ne on mitä ne on. Maitojauhetta käyttäisin leivontaan, jos sitä sattuisin joskus saamaan. En tiedä ketään joka huolisi päiväysvanhoja makkaroita tai vege-eineksiä, joten ne menevät roskiin.

Vierailija
51/81 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap haluaa vain valittaa, en minäkään ymmärrä miksi kyselee tyhmiä kun ei tahdo elämäntapaansa muuttaa.

Enkä valita kun haluaisin niitä käyttökelpoisia neuvoja, saada jonkun ahaa-elämyksen. Mutta joku ruokaboksin ostaminen vaan ei ole sitä. Oikea ruoka usein meneekin hyvin mutta nämä muut särpimet.

Vierailija
52/81 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei jää juuri mitään haaskuuseen, jotkut hedelmien ja kasvisten kuoret mutta kukapa niitä söisi muutenkaan

Teen isoja annoksia ruokaa, siitä syödään 2pv ja loput 1-2 annoksen rasioissa pakkaseen. Näitä syödään kiireviikoilla ja opiskelijamme ovat myös tankanneet itselleen kun käyvät.

Niin pientä määrää ei olekaan ettei voisi jatkaa seuraavalle aterialle. Esim 1 nakki/lihapulla/leikkelesiivu ja joku ylijäänyt kasvis, vaikka peruna + kananmunat = seuraavan päivän munakas.

Uunijuuresten jämistä sosekeitto.

1 paistettu kanafile/pari rkl savulohta tai pari siivua kinkkua silppuna+tomaattikastike tai kermaa ja siitä saa pastan kahdelle.

1 pala lihaa (kana, possu tai nauta), kourallinen kylmiä nuudeleita, kevätsipulia, soijakastiketta, inkivääriä, sweet chiliä = marinoitu aasialainen lisuke salaattiin

Leivän kannikat krutongeiksi, annan kuivaa itsekseen ja laitan lasipurkkiin

Nahistuneet hedelmät/marjat ja vähän hillosokeria = hilloke kakkuun/jugurttiin jne (just tein 2 aprikoosista ja 4 mansikasta). 5 min homma

Mä voisin jatkaa tätä listaa loputtomiin.

Vierailija
53/81 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yhden hengen talous ja kaupassa käyn kerran viikossa. Ruokahävikki on nolla. Kokkaan joka päivä lounaan ja usein jää yli, se menee annosrasiaan pakasteeseen. Jugurttia en syö esim. ollenkaan sellaisenaan, kurkkusalaatin kastikkeeksi ostan joskus maustamatonta jugurttia. Voita voi pakastaa. Jos leipä kuivahtaa, pannulle oliiviöljyä ja valkosipulia muutan yrtin kera ja leivät pieninä paloina joukkoon ruskistumaan ym. hyvää voi tehdä leivästä. Leikkeleitä en juuri käytä, juustoja kyllä. Makkaraakaan en suosi ollenkaan. Jääkaapissa on silti tarvitsemiani ruoka-aineita kuten kefiiriä, jonka valmistan itse päivittäin puolesta litrasta luomumaitoa, kirkastettua voita paistamiseen, nyt kesällä pari meloonia. Luomumaitoa pari kolme litraa riittää viikoksi kefiirin valmistukseen. Ennen inflaatiota meni kk kauppaan jotain 120 euroa nyt on noussut muutamalla kympillä kauppalasku. Rahasta sinänsä ei ole huolta mutta kaikenlaista haaskausta ja liikaa ostamista en voi sietää. Pakasteessa on lihaa, kanaa ja erilaisia kaloja ja pakastevihanneksiakin löytyy kun talvella ei ole kasvimaata mistä hakea tuoretta. 

Vierailija
54/81 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei jää juuri mitään haaskuuseen, jotkut hedelmien ja kasvisten kuoret mutta kukapa niitä söisi muutenkaan

Teen isoja annoksia ruokaa, siitä syödään 2pv ja loput 1-2 annoksen rasioissa pakkaseen. Näitä syödään kiireviikoilla ja opiskelijamme ovat myös tankanneet itselleen kun käyvät.

Niin pientä määrää ei olekaan ettei voisi jatkaa seuraavalle aterialle. Esim 1 nakki/lihapulla/leikkelesiivu ja joku ylijäänyt kasvis, vaikka peruna + kananmunat = seuraavan päivän munakas.

Uunijuuresten jämistä sosekeitto.

1 paistettu kanafile/pari rkl savulohta tai pari siivua kinkkua silppuna+tomaattikastike tai kermaa ja siitä saa pastan kahdelle.

1 pala lihaa (kana, possu tai nauta), kourallinen kylmiä nuudeleita, kevätsipulia, soijakastiketta, inkivääriä, sweet chiliä = marinoitu aasialainen lisuke salaattiin

Leivän kannikat krutongeiksi, annan kuivaa itsekseen ja laitan lasipurkkiin

Nahistuneet hedelmät/marjat ja vähän hillosokeria = hilloke kakkuun/jugurttiin jne (just tein 2 aprikoosista ja 4 mansikasta). 5 min homma

Mä voisin jatkaa tätä listaa loputtomiin.

Jatka ilman muuta! Tässä alkaa nyt olla sellaisia vinkkejä joita juuri olin vaillakin, tuhannet kiitokset!

Vierailija
55/81 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä valita kun haluaisin niitä käyttökelpoisia neuvoja, saada jonkun ahaa-elämyksen. Mutta joku ruokaboksin ostaminen vaan ei ole sitä. Oikea ruoka usein meneekin hyvin mutta nämä muut särpimet.

Luulisi vähän yksinkertaisemmankin ymmärtävän, ettei kanata ostaa sitä mikä ei kulu jääkaapista

Vierailija
56/81 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole oikeastaan mitään hävikkiä, perunoistakin syön kuoret.

Perunat meilläkin syödään kuorineen, sehän se paras osa on. Mutta sitten taas vaikkapa uusien perunoiden kanssa täytyy olla voita, no se "kilohinnaltaan edullisin" purkki on 600 g niin arvaa vaan tuleeko käytettyä loppuun asti ennen kuin menee päiväys...

Voi elämä....

Ostakaa ensikerralla vain voinappeja tai 200g paketti.

Voita voi käyttää leivän päällä, ruuan paistamiseen ja leivontaan myös

Vierailija
57/81 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi vähän yksinkertaisemmankin ymmärtävän, ettei kanata ostaa sitä mikä ei kulu jääkaapista

Huoh. Kun tätä joudun JANKUTTAMAAN että mulla on taloudessa myös lapsi jolle tottakai täytyy tarjolla olla ruokaa vaikka itse hankkiikin paljon. Samoin itselle tulee ostettua kokeiluun jotain kastikkeita tms jota sitten ei tulekaan tilaisuutta kokeilla. Leikkelepaketti kuivuu loppupäästä, samoin juustot jne. Voisitte lukea noita aikaisempia kommentteja ettei tarvitsisi jatkuvasti toistaa itseään.

Vierailija
58/81 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jag håller koll på svinn med 3 metoder, vilka är

- grossistförpackningar

- vakuumering hemma

- frys

Alla ingredienser finns i Keep och de som fattas har en tom kryssruta framför.

Då man exempelvis får för sig att baka en pizza, kollar man ingredienserna i receptet och från Keep vilka som fattas. I affären köper man endast det som fattas samt det som är på något bra erbjudande. Det senare vakuumeras och läggs i frysen. Resten används rakt av.

Som resultat finns det mesta hemma hela tiden, i lämpliga förpackningar och med ett minimalt svinn.

Vierailija
59/81 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on asenteessasi, jonka olet opettanut myös lapsellesi. Sinun mielestä aima pitää saada sitä mitä juuri sillä hetkellä tekee mieli, viis siitä mitä kaapissa jo on. Ihminen ei kuole nälkään, vaikka ei saisi juuri sen hetkisen mieliteon mukaista ruokaa vasn tekee sitä, mihin aineet on jo kaapissa36

Vierailija
60/81 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on asenteessasi, jonka olet opettanut myös lapsellesi. Sinun mielestä aima pitää saada sitä mitä juuri sillä hetkellä tekee mieli, viis siitä mitä kaapissa jo on. Ihminen ei kuole nälkään, vaikka ei saisi juuri sen hetkisen mieliteon mukaista ruokaa vasn tekee sitä, mihin aineet on jo kaapissa36

No kukapa ei syö mitä mieli tekee? En ymmärrä sitä väkisin syömistä, itse jätän ruoan vaikka kokonaan välistä jos ei juuri sillä hetkellä tee mieli jääkaapissa pari päivää lojunutta makaronilaatikkoa mutta lapsi todella tarvitsee ruokaa ja menee sitten vaikka grillille. En voi pakottaa tuon ikäistä syömään enää mitään mitä hän ei halua. Ja musta se nyt on muutenkin outoa että syötäisiin vain siksi että päiväys menee eikä siksi että on tarve ja halu.