Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen yksinhuoltaja - asun omistusasunnossa - loppuuko asumistukeni kokonaan, eli asunto myyntiin, vai

Vierailija
30.06.2023 |

No ei sitten kun vuokralle saamaan asumistukea.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näistä esityksistä yksikään ole vielä ollut edes käsittelyssä, eikä mennyt läpi. Saati, että olisivat käytössä.

Hallitusohjelmaan on sangen kehno. Sisältää esim työllistymistä vaikuttavia toimia, perustuslain vastaista puhumattakaan.

Hallitusohjelmahan* vaikeuttavia*

Vierailija
22/43 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole huoleti, ei ole poistumassa asumistuki sinulta. 

Omistusasujia on asumistuen saajista vain 2 %, eli ihmisiä joilla on sairauden tai vastaavan takia ansiot laskeneet, heille on ihan perusteltua maksaa tilapäisesti asumistukea, joka ei ole tarkoitettu lopulliseksi. 

STM ei ole suositellut, eikä suosittele asumistuen poistamista koska siitä ei saada vastaavaa hyötyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysloman asumistukinon tilapäinen ja kuuluu samalla tavalla kun tilapäinen toimeentulotakaus työttömälle, oikeastaan vielä perustellumpi.

Ei kai äitiä ja vauvaa viskata kadulle jonkun 10 kk takia jolloin vauvan voisi ajatella aikaisintaan vievänsä hoitoon.

Vierailija
24/43 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat pitäisi saada nopeasti työelämään, asumistuen leikkaamisen jälkeen on oltava töissä opintojen ohella. Opinnot viivästyy.

Vierailija
25/43 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki pitäisi lopettaa kaikilta yli 25-vuotiailta.

No ei, kyllä mä sen suon pientä eläkettä saaville.

Vierailija
26/43 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni omistusasuntoon ei kuulukaan saada tukea. Ikinä.

Ootpa pölö... tukia ei kuulu saada, jos ei tuota valtiolle tarpeeksi verorahoina!

Jokainen maksakoot verojen kautta omat valtion maksamat tuet!

Vierailija
27/43 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuokralla asujalta kysytään tukea hakiessa onko säästöjä tai omaisuutta, olisi kyllä outoa jos omistusasunnossa saisi tukea, kohtuus kaikessa.

Vierailija
28/43 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hallitus säästää siinä, että ajetaan henkilö muuttuneen työllisyystilanteen vuoksi muuttamaan vuokralle? Vuokranantajien asiaako tässä ajetaan?

Mielestäni kohtuutonta, että henkilön pitäisi muuttaa tukien perässä kodistaan muualle varsinkin silloin, jos 1) työttömyyttä voidaan pitää tilapäisenä (esim. vuosi) tai 2) jos omistusasuminen tulee (valtiolle) halvemmaksi kuin vuokraus.

Tietysti tuella pitää olla yläraja paljonko maksetaan ja henkilö on itse vastuussa siitä, miten kattaa ylimenevän osan. Systeemissä jossa tuen määrä ei ole vakio, tuen ei mielestäni tarvitse riittää lainanlyhennyksiin, vaan vain juokseviin kuluihin (hoitovastike, lämmitys ym.). Jos juoksevat kulut ovat vaikkapa 300 euroa ja vastaavan asunnon vuokra 700 euroa, niin totta kai valtion kannattaa tukea omistusasuntoon jäämistä (tarvitsee maksaa vähemmän tukea).

Eikä niitä asuntoja niin vain myydä esim. Pikkupaikkakunnalla.

Jo pelkästään Kelan byrokratian pyörittäminen maksaa. Kannatan siksi systeemiä, jossa asumistuki joku tietty summa ja sillä henkilö etsii itselleen sopivan kämpän. Jos jollain jää rahaa tuesta yli joitain kymppejä, todennäköisesti se menee heti kiertoon (ruokakauppaan ym) eli ei yhteiskunta siinä juurikaan häviä.

Vierailija
29/43 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on se oikea syy, miksi hallitus tulee kaatumaan ennen syyskuuta. Pöljät.

Vierailija
30/43 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupee itsesi vuokranantajaksi.

Vierailija
31/43 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näistä esityksistä yksikään ole vielä ollut edes käsittelyssä, eikä mennyt läpi. Saati, että olisivat käytössä.

Hallitusohjelmaan on sangen kehno. Sisältää esim työllistymistä vaikuttavia toimia, perustuslain vastaista puhumattakaan.

Miten nämä tietää sitten kertoa että puolenvuoden päästä astuis jo voimaan.

Vierailija
32/43 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus kaatuu joten unohda koko juttu.

Vierailija
33/43 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hallitus säästää siinä, että ajetaan henkilö muuttuneen työllisyystilanteen vuoksi muuttamaan vuokralle? Vuokranantajien asiaako tässä ajetaan?

Mielestäni kohtuutonta, että henkilön pitäisi muuttaa tukien perässä kodistaan muualle varsinkin silloin, jos 1) työttömyyttä voidaan pitää tilapäisenä (esim. vuosi) tai 2) jos omistusasuminen tulee (valtiolle) halvemmaksi kuin vuokraus.

Tietysti tuella pitää olla yläraja paljonko maksetaan ja henkilö on itse vastuussa siitä, miten kattaa ylimenevän osan. Systeemissä jossa tuen määrä ei ole vakio, tuen ei mielestäni tarvitse riittää lainanlyhennyksiin, vaan vain juokseviin kuluihin (hoitovastike, lämmitys ym.). Jos juoksevat kulut ovat vaikkapa 300 euroa ja vastaavan asunnon vuokra 700 euroa, niin totta kai valtion kannattaa tukea omistusasuntoon jäämistä (tarvitsee maksaa vähemmän tukea).

Eikä niitä asuntoja niin vain myydä esim. Pikkupaikkakunnalla.

Jo pelkästään Kelan byrokratian pyörittäminen maksaa. Kannatan siksi systeemiä, jossa asumistuki joku tietty summa ja sillä henkilö etsii itselleen sopivan kämpän. Jos jollain jää rahaa tuesta yli joitain kymppejä, todennäköisesti se menee heti kiertoon (ruokakauppaan ym) eli ei yhteiskunta siinä juurikaan häviä.

Miksi siihen vuokraan saisi rahaa jos joutuu myymään ensin asuntonsa? Suurimmalla osalla jää rahaa velan poismaksun jälkeen käteen asuntokaupoista, niillä sitten maksetaan se vuokra, ei tukiaisilla.

Vierailija
34/43 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi valtion pitäisi tukea sun omaisuuden kerryttämistä? Jos et töissä saa kunnon palkkaa ja et ole puolison kanssa kykenevä elämään niin kyllä. Sitä vastuuntuntoiset aikuiset tekevät: sopeutuvat elämään omien tulojen mukaan.

Mahtavaa, upeaa ajatusvirtaa. Olet ilmeisesti näitä, joilla kaikki elämässä sujunut kuin rasvattu. Onnittelen Sinua ja hyväonnisuuttasi. Onnea.

Ei se ole onnea että teen töitä ollakseni hyvä siinä mistä minulle palkkaa maksetaan. Selitä ihmeessä, miksi minun pitäisi raataa niska limassa että joku muu saa rahaa tekemättä mitään?

Vierailija
35/43 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni omistusasuntoon ei kuulukaan saada tukea. Ikinä.

Eli sinusta valtion pitäisi kustantaa kaikille asuminen eli maksaa vuokrat? Jos ihminen ostaa omalla palkallaan asunnon itselleen ja perheelleen ja väliaikaisesti tarvitsee vähän tukea asumiskuluihin, niin on parempi vaihtoehto että myy asunnon ja valtio maksaa kaikki asumiskulut sen sijaan ?

Kuulostaa jotenkin omituiselta että oman asunnon hankkimisesta rangaistaan eli yritteliäisyydestä. Omistusasuja on jo ehkä monta vuotta kustantanut kaiken asumisen ja välillä sattuu työttömyyttä tai jotain muuta, niin rangaistaanpa sitä ahkeraa paskiaista ja pistetään myymään asunto. Maksetaan sitten tonnin vuokra sille sen 150€ sijasta. Ihanan kallista! Verot nousee.

Vierailija
36/43 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi valtion pitäisi tukea sun omaisuuden kerryttämistä? Jos et töissä saa kunnon palkkaa ja et ole puolison kanssa kykenevä elämään niin kyllä. Sitä vastuuntuntoiset aikuiset tekevät: sopeutuvat elämään omien tulojen mukaan.

Mahtavaa, upeaa ajatusvirtaa. Olet ilmeisesti näitä, joilla kaikki elämässä sujunut kuin rasvattu. Onnittelen Sinua ja hyväonnisuuttasi. Onnea.

Ei se ole onnea että teen töitä ollakseni hyvä siinä mistä minulle palkkaa maksetaan. Selitä ihmeessä, miksi minun pitäisi raataa niska limassa että joku muu saa rahaa tekemättä mitään?

Varmaan siksi että se toinen ei kykene tekemään töitä ja on inhimillistä pitää huolta heikoimmista. Kyllä siitä veromäärästä jää sinulle valtaosa omaan käyttöön. Älä suotta kadehdi työkyvytöntä.

Vierailija
37/43 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitä mieltä Kela on, tervetuloa kerhoon. Hyvä jos olet aiemmin saanut, mää en koskaan.

Olen aina ihmetellyt, että miten ihmiset eivät tajua, ettei Kansaneläkelaitos laadi yhtäkään lakipykälää saati vahvista niitä.

Vierailija
38/43 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki poistuu omistusasunnoista.

Yrittäjillä katsotaan vuokra-asuntoon jatkossa kaikki tulot, ei pelkkiä yel-tuloja.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/da50d94c-4241-49c8-814c-60bfd6749…

Vierailija
39/43 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sä jotenkin hassu? Mun elämässä ei todellakaan ole kaikki sujunut kuin rasvattu. Mistä sä edes niin ajattelet? Olen tällä hetkellä puolivuotta sitten työttömäksi jäänyt, kahden lapsen osa-aikahuoltaja. Mulla oli kolmio, mutta jouduin sen myymään, koska ei työttömyyskorvaus sitä kattanut. Lapset asuvat osat viikot mun luona uudessa osoitteessa ja isällään toisen puolikkaan. Miksi riehaannuit noin? Kuten sanoin lainaamassasi tekstissä, että aikuiset ihmiset sopeutuvat elämään tulojensa mukaan. Se tarkoittaa asunnon myymistä. Asumisoikeusasunto tai omakotitalo on vain etuoikeus ja varakkaiden ihmisten oikeus. Ei köyhien, työttömien tai osa-aikatyöläisten. 

Omakotitalo vain varakkaiden etuoikeus?

No mä olen työtön ja asun omakotitalossa.

Vierailija
40/43 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämä ole niitä röllejä taas.

Tosiasiassa omistusasuntoihin on erittäin vähän saanut asumistukea. Kokonaissumma on aivan mitätön verrattuna vuokralaisten tukiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä