Miksi sosionomeilla on niin surkea palkka?
Työ on kuitenkin kuormittavaa ja opinnotkin todella työläät.
Kommentit (76)
Helppo lyhyt koulutus diipadaapaa ja kohta saat sossuna yli 3000 palkkaa. Tai lastenkotiin juomaan kahvia nuorten kanssa. Miksi pitäisi maksaa enemmän. 40 sivun " opparin" väsää viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosionomi on kuin toistaitoinen lähihoitaja. Opinnot eivät ole työlästä nähneetkään.
Sosionomina sekä yhteiskuntatieteiden maisterina sanon, että olet totaalisen väärässä. Minä tiedän mistä puhun. Sinä et.
No ehkä sosionomiopinnot voivat olla yhtä työläitä kuin ytm-opinnot, mutta käypäs kokeilemassa di-kursseja.
Kuinka niin kirjoitti:
Helppo lyhyt koulutus diipadaapaa ja kohta saat sossuna yli 3000 palkkaa. Tai lastenkotiin juomaan kahvia nuorten kanssa. Miksi pitäisi maksaa enemmän. 40 sivun " opparin" väsää viikossa.
Tässä kaikkitietävän viisas kommentti 😳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin aloituspalkka valmistumisen jälkeen 2300€/kk. Pääkaupunkiseutu.
Kaupan kassa tienaa saman verran ilman koulutusta.
Kaupankassan pitäisi saada enemmänkin, kun miettii mitä voittoa kauppaketjut tekee.
Sen tulisi maksaa kansalaisilleen kelvollista tuloa hyvästä työstä.
Sen sijaan se päättää toimia epäisänmaallisesti ja riistää omia kansalaisiaan!
Kaupankassa on paljon tuottavampi ala kuitenkin kuin sosionomi.
Mutta kaupan kassa ei sitä kaupan tulosta tee.
Vrt. esim. koodari jonka työstä riippuu onko firmalla mitään myytävää, joten palkka sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
-Sosionomina olen vetänyt luotiliivit päälle ja lähtenyt poliisien kanssa kotikeikoille.
-Sosionomina olen istunut itsetuhoisen nuoren huoneen ovella yön ja vahtinut, että hän ei tapa itseään.
-Sosionomina olen nostanut maahan polvilleen rojahtaneen kirkuvan äidin, joka kertoo ensimmäistä kertaa elämässään jollekin lapsuudessa kokemastaan vuosia kestäneestä seksuaalisesta hyväksikäytöstä isänsä taholta.
-Sosionomina olen kuunnellut kuinka alakouluikäinen lapsi kertoo isänsä tekemästä rankasta väkivallasta perheenjäseniä kohtaan. Yksityiskohtaisesti kerrottuna.
-Sosionomina minä olen istunut useamman kerran sairaalan odotustilassa huonokuntoisen asiakkaan kanssa saadakseni asiakkaan itseltään turvaan ja saamaan riitävää apua psykiatrisesta sairaalasta.
- Sosionomina minä olen nähnyt kuinka 2- vuotias käärii hihaansa ja leikkii piikittämistä. Matki äitiään.Ja niin edelleen ja niin edelleen ja niin edelleen.
Helppoa työtä.
Helpompaa kuin kaupan kassan?
Niin mikä tuossa on erityisen vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Sosionomina olen vetänyt luotiliivit päälle ja lähtenyt poliisien kanssa kotikeikoille.
-Sosionomina olen istunut itsetuhoisen nuoren huoneen ovella yön ja vahtinut, että hän ei tapa itseään.
-Sosionomina olen nostanut maahan polvilleen rojahtaneen kirkuvan äidin, joka kertoo ensimmäistä kertaa elämässään jollekin lapsuudessa kokemastaan vuosia kestäneestä seksuaalisesta hyväksikäytöstä isänsä taholta.
-Sosionomina olen kuunnellut kuinka alakouluikäinen lapsi kertoo isänsä tekemästä rankasta väkivallasta perheenjäseniä kohtaan. Yksityiskohtaisesti kerrottuna.
-Sosionomina minä olen istunut useamman kerran sairaalan odotustilassa huonokuntoisen asiakkaan kanssa saadakseni asiakkaan itseltään turvaan ja saamaan riitävää apua psykiatrisesta sairaalasta.
- Sosionomina minä olen nähnyt kuinka 2- vuotias käärii hihaansa ja leikkii piikittämistä. Matki äitiään.Ja niin edelleen ja niin edelleen ja niin edelleen.
Helppoa työtä.
Helpompaa kuin kaupan kassan?Niin mikä tuossa on erityisen vaikeaa?
😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoa työtä.
Kusisit housuusi sosionomin hommissa.
Sossujen (ytm/vtm) palkka on noussut vähitellen (kuitenkin kymmenen vuoden sisällä) alle kolmesta tonnista neljään tonniin erityisesti lastensuojelussa, mutta sosionomeille tätä ei ole tapahtunut. Kysymys kuuluu miksi ei yhtään ole noussut? Ap:n mainitsema palkka ei todellakaan ole ok tosta hommasta.
Itselläni ja työkavereillani on joko salaiset osoitteet ja puhelinnumerot tai turvakielto. Moni on somessa myös muunnellulla nimellä. Tässä työssä joutuu suojaamaan itsensä ja perheensä.
Vitsaillaan keskenämme, että nämä ovat niitä alan palkan bonuksia.
Vierailija kirjoitti:
Sossujen (ytm/vtm) palkka on noussut vähitellen (kuitenkin kymmenen vuoden sisällä) alle kolmesta tonnista neljään tonniin erityisesti lastensuojelussa, mutta sosionomeille tätä ei ole tapahtunut. Kysymys kuuluu miksi ei yhtään ole noussut? Ap:n mainitsema palkka ei todellakaan ole ok tosta hommasta.
Meidän hyvinvointialueella ei kenenkään sossun palkka lähentele neljää tonnia. Lähellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoa työtä.
Tai vaipppoihinsa 😝😝😝🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän hyvinvointialueella ei kenenkään sossun palkka lähentele neljää tonnia. Lähellekään.
Ai lastensuojelussa?? mikä hyvinvointialue? onpa outoa.
Sosionomina pääsee kuitenkin Kelaan suojatöihin, jos ei äly riitä jatkamaan sosiaalitieteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoa työtä.
Huutonaurua tälle. Poliisin perässä kulkeminen on vähän eri luokkaa kuin tilanteen hoitaminen puolituntemattoman työparin kanssa ja poliisin odottaminen. Sosionomi voi tulla kokeilemaan järkkärin hommia ja todeta miten vaarallisemmasta duunista maksetaan vähemmän.
Rankka ala. Ei se sosionomin työ ole pelkkää lasten laulujen rallatusta tai vanhusten kanssa juttelua. Esim. Lastensuojelussa kohdataan todella raskaita asioita ja kohtaloita ja siellä ei millä tahansa persoonana pärjää. Ammattitaitoa, lakien tiedostusta, vuorovaikutustaitoja ja osaamista verkostotyöskentelyyn tulee olla. Osalla lapsista ja nuorilla on mielenterveys ja päihdeongelmia, itsetuhoisuutta yms.
Sosionomi tekee palvelutarpeiden arviointia, asiakassuunnitelmia, niiden toteutusta ja seurantaa. Voi toimia esihenkilönä. Olla vaka sosionomi tai opettaja. Olla mielenterveys ja päihdetyössä, Kelalla, työkkärissä, rikosseuraamusalalla, muun muassa. Ammatti antaa valmiudet laajalle työkentälle. Omasta hyvinvoinnista tulee pitää huolta ongelmien ja rankkojen asioiden keskellä. Palkkaus on huono työn kuormittavuuteen ja työn merkitykseen nähden.
Sosionomi on enemmänkin tutkinto kuin mikään työ. Samaan tapaan kuin esim.filosofian maisteri. Ei voi sanoa, että filosofian maisterilla on hyvä tai huono palkka.
Sosionomin työ on sitä, mitä sattuu saamaan; yksityisellä sektorilla se voi olla vaikka koordinaattorin tai johtajan paikka, ohjaaja, kriisityöntekijä tms. ja kunnallisella esimerkiksi koulukuraattorin työ, sosiaaliohjaajan työ tai jotain muuta; osalla on kirkon pätevyys ja ovat kirkon palveluksessa. Yhden vuoden lisäopinnoilla avoimessa voi tehdä sosiaalityöntekijän sijaisuuksia. Sosionomi voi tehdä samoja hommia kuin vaikka psykologiaa pääaineena yliopistossa opiskellut ja joskus näin onkin.
Sosionomilla on sosiaalihuollon ammatillinen pätevyys ja työharjoitteluista, työhistoriasta, verkostoista, suuntautumisvaihtoehdoista, harrastaneisuudesta, kielitaidosta, fyysisestä kunnosta ja aiemmista opinnoista riippuu se, että mitä työtä milloinkin tekee. Työmarkkinoilla työtä ei hae ilmassa leijuva, puhuva A4-lappunen (tutkintotodistus), vaan ihminen.
Itse sosionomina olen erikoistunut mielenterveys- ja koulutyöhön ja syvennyn nyt osaamistani tutkinto-opiskelijana yliopistolla lähialalla.
Omissa sosionomiharjoitteluissani koulutyössä olen osallistunut tilaisuuksiin erityisopettajien ja oppilashuollon edustajien kanssa ja on tarjottu mm.mahdollisuutta pitää omaa vastaanottoa koululla. Lisäksi olen tehnyt kehittämistöitä vapaaehtoisten ja työyhteisön hyväksi.
Sosionomin mainetta on ehkä tahrannut se, että AMK:hon otetaan ihmisiä myös sosiaalisista syistä esim.vähemmistöstatuksen perusteella, mutta tämä ei ole ammattiylpeiden ja kunnianhimoisten sosionomien vika eikä näitä ihmisiä siis välttämättä yhdistä muu kuin tutkinto. Minkä tahansa ammatin tai työn voi huumorilla saada kuulostamaan naurettavalta; jokainen on varmaan kuullut näitä juttuja lääkäreistä buranan määrääjinä, jotka voisi korvata farmaseuteilla tai muuta vastaavaa.
Tutkinto on vain jatke lähihoitajaopinnoille ja vanhalla sosiaaliohjaajan ammatinimikeelle. Ei musta tuo työnkuva kuulosta haastavalle kun siinä ei ole mitään älyllistä haastetta. Ihan normi arjen taitoja, joita asiakkaiden kanssa hoidetaan. Ei sillä, että haluaisin sitä työkseni tehdä. Perustan tämän myös siihen, että koulutus antaa yleissivistävän kuvan sosiaalipuolen työtehtävistä.
On totta, että yleisesti ottaen sosionomien palkat ovat liian matalat. Mutta hyviä ja mielenkiintoisiakin sosionomin duuneja on, joissa palkat alkavat 3:lla.
Juuri näin. Sosionomin ( ja sossunkin) työstä on kukkahattutäteily kaukana.