Mitä tietoja talteen ennen kuolemaa tai vakavaa sairastumista?
Vanha äitini on sairastunut vakavasti. Nyt kun hän on vielä jotenkuten toimintakunnossa, mitä tietoja hänen kannattaisi kirjoittaa muistiin minulle (ainoalle lapselleen)? Mistä olisi hyötyä kunnon mahdollisesti romahtaessa tai kuoleman edessä?
Ajattelin pyytää kirjaamaan paperille tärkeimpien ystäviensä ja sukulaistensa nimet ja yhteystiedot. Missä pankeissa hänellä on tilejä. Onko jotain säännöllisiä maksuja, joita pitäisi maksaa? Voiko toisen puolesta maksaa laskuja verkkopankista? Jos voi, niin käyttäjätunnukser ja salasanat nettipankkiin.
Edunvalvontavaltuutus on jo valmiina ja tiedän äidin toiveet hautajaisia ajatellen. Testamentti on kunnossa.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa (laillisesti) maksaa yhtään mitään äitisi verkkopankkitunnuksilla. Vainajan nimellä olevia laskuja ja hautaamiseen liittyviä laskuja voi maksaa virkatodistuksien kanssa konttorissa ennen perunkirjoitusta. Mutta jos olet ainoa perijä, tuskin tästä kukaan suuttuu. Pankki tosin sulkee tunnukset, kun tieto sinne kuolemasta menee.
Edunvalvonta sopimuksella saa, että sellaista.
Vainajalla ei ole valtaa valtuuttaa ketään toimimaan kuolemansa jälkeen, siitä eteenpäin omaisuus on kuolinpesän eikä edunvalvontasopimuksella ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kiinnostut vanhana sukututkimuksesta, niin kysy, mitä hän muistaa.
Kysy, mitä suku on sairastanut perinnöllistä Airauksien varalta. Jos sulla on lapsia.
Itse sain perinnöllinen sairauden, josta en ollu tietoinen.
Hänen vanhempiensa ym hautapaikat ja miten pitkään ne on maksettu.
Jos sulla ei oo lapsia, niin kelle toivoo rahojensa menevän sun jälkeen.
Miten haluaa itseään hoidettavan, jos ei pysty kommunikoimaan itse.
Sukuasiaista tiedän sen verran kuin voin tietää. Isän kuollessa sairauskohtaukseen harmitti ihan kamalasti, kun ei tullut kyseltyä. Luulin, että aikaa olisi, eikä nuorena nuo kiinnostaneet.
Tietääkseni ;) tiedän kaikki perinnölliset sairaukset.
Hautapaikkojen sijainnit tiedän, mutta enpä tiedä edes isäni haudan laskutuksesta. Sen muistan, että aika oli lyhempi kuin aiemmilla sukupolvilla. Tämä pitää kysyä.
Testamentissa näkyvät lapsemmekin (puolet heille, puolet minulle). En usko, että äidillä on muita erityisiä toiveita rahan käytöstä. Aina kyllä sanoo, että minun pitää ihan itseeni käyttää esim. lahjarahat, nauttia niistä.
Ap
Miksi ihmeessä annat lapsillesi jopa puolet perinnöstäsi? He eivät ole rintaperillisiä. He perivät aikanaan sinut. Näin on tehty maailman sivu. Katsotko vain tyytyväisenä myhäillen, kun lapsesi hassaavat perinnön minne nyt sattuu huvittamaan. Jos sinä perit kaiken, voit kasvattaa omaisuuttasi, joka on tulossa lapsillesi.
Tietty, jos äitisi testamentissaan näin haluaa niin Ok. Hölmö päätös!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy, mitä suku on sairastanut perinnöllistä Airauksien varalta. Jos sulla on lapsia.
Sukuasiaista tiedän sen verran kuin voin tietää. Isän kuollessa sairauskohtaukseen harmitti ihan kamalasti, kun ei tullut kyseltyä. Luulin, että aikaa olisi, eikä nuorena nuo kiinnostaneet.
Hautapaikkojen sijainnit tiedän, mutta enpä tiedä edes isäni haudan laskutuksesta. Sen muistan, että aika oli lyhempi kuin aiemmilla sukupolvilla. Tämä pitää kysyä.
Testamentissa näkyvät lapsemmekin (puolet heille, puolet minulle). En usko, että äidillä on muita erityisiä toiveita rahan käytöstä. Aina kyllä sanoo, että minun pitää ihan itseeni käyttää esim. lahjarahat, nauttia niistä.
Ap
Miksi ihmeessä annat lapsillesi jopa puolet perinnöstäsi? He eivät ole rintaperillisiä. He perivät aikanaan sinut. Näin on tehty maailman sivu. Katsotko vain tyytyväisenä myhäillen, kun lapsesi hassaavat perinnön minne nyt sattuu huvittamaan. Jos sinä perit kaiken, voit kasvattaa omaisuuttasi, joka on tulossa lapsillesi.
Mitä hemmettiä? Ei ole kyse ap:stä vaan hänen äidistään joka saa ihan itse päättää kenelle omaisuutensa jättää. Rintaperillinen voi vaatia lakiosan mutta loppu voi mennä ihan mihin sen haluaa menevän.
Sairaalakierteen alettua laskuja tulee ovista ja ikkunoista. Suomessa on näennäisesti ilmainen terveydenhuolto, mutta käytännössä sairastuminen johtaa konkurssiin.
Kannattaa laittaa kaikki juoksevat laskut suoraveloitukselle.Toisen asioiden hoitaminen verkkopankissa voi olla hyvä, jos on tunnukset sun muut, mutta laskuja voi hoitaa niinkin, että toinen allekirjoittaa ne laskunsa ja sinä viet ne palautuskuoressa pankkiin.
Nimenomaan sairaalalaskuja ja taksilaskuja ja ambulanssilaskuja ja muita alkaa tulla jatkuvalla syötöllä ja niitä ei saa suoraveloitukselle, ja lisäksi niitä tulee useista paikoista yhtenä sarjana, jossa saajat vaihtelee koko ajan. Tai ainakaan minä en löytänyt siihen keinoa, joten ne pitää hoitaa sairaan kanssa yhdessä jollain järjestelyllä.
Edunvalvoja on sinänsä hyvä juttu, että pääset itse siitä ruletista irti, mutta niiden jäljiltä joka ikinen lasku menee perinnän kautta, mikä nostaa laskujen loppusummia. Tai näin kävi ainakin mun molemmilla vanhemmilla.
Jos pääsee kotiin, myös lääkkeiden maksut kannattaa laittaa apteekin kanssa suoraveloitukselle. Jos tulee vakilääkitys niin ne pitää hakea apteekista.
Jos kyseessä on muistisairaus ja pääsee vielä kotiin, kannattaa yrittää saada ne diagnoosit nopeasti, että saat kotihoidolta apua. Ilman niitä lääkärin lausuntoja mikään ei etene ja se johtaa oman elämän sekasortoon yrittäessä auttaa ja elää itsekin.
Mulla oli molemmilla vanhemmilla yhtäaikaa sairaalakierteet ja muistisairaudet ja siitä seurasi täydellinen kaaos, koska se auttamisen määrä paisuu paisumistaan niin kauan kunnes kotihoito tulee avuksi, eikä se lopu vielä silloinkaan, koska kotihoito alkaa juoksuttaa seuraavaksi.
Voin vain toivottaa voimia. Niitä tulet tarvitsemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa (laillisesti) maksaa yhtään mitään äitisi verkkopankkitunnuksilla. Vainajan nimellä olevia laskuja ja hautaamiseen liittyviä laskuja voi maksaa virkatodistuksien kanssa konttorissa ennen perunkirjoitusta. Mutta jos olet ainoa perijä, tuskin tästä kukaan suuttuu. Pankki tosin sulkee tunnukset, kun tieto sinne kuolemasta menee.
Edunvalvonta sopimuksella saa, että sellaista.
Vainajalla ei ole valtaa valtuuttaa ketään toimimaan kuolemansa jälkeen, siitä eteenpäin omaisuus on kuolinpesän eikä edunvalvontasopimuksella ole merkitystä.
Hoh hoijaa. Niin se pitää tehdä ennen kuolemaa ja sillä ei ole mitään tekemistä kuolinpesän jakamisella? Edunvalvonta ei oikeuta mihinkään väärin käytöksiin. Kumma kun kuollut ei voi testamentata kaikkea sinulle? On kyllä paljon neroja kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lähinnä verotukselliaista syistä näin kannattaa toimia. Lapset (aikuisia ovat jo) saavat käyttää perintönsä kuinka haluavat. Ovat jo perineet vaarinsa omaisuudesta osan ja ihan hyvin menee. Itse en tarvitse lisää rahaa. Suurin ongelmani rahan suhteen on sijoituksista huolehtiminen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sairaalakierteen alettua laskuja tulee ovista ja ikkunoista. Suomessa on näennäisesti ilmainen terveydenhuolto, mutta käytännössä sairastuminen johtaa konkurssiin.
Kannattaa laittaa kaikki juoksevat laskut suoraveloitukselle.Toisen asioiden hoitaminen verkkopankissa voi olla hyvä, jos on tunnukset sun muut, mutta laskuja voi hoitaa niinkin, että toinen allekirjoittaa ne laskunsa ja sinä viet ne palautuskuoressa pankkiin.
Nimenomaan sairaalalaskuja ja taksilaskuja ja ambulanssilaskuja ja muita alkaa tulla jatkuvalla syötöllä ja niitä ei saa suoraveloitukselle, ja lisäksi niitä tulee useista paikoista yhtenä sarjana, jossa saajat vaihtelee koko ajan. Tai ainakaan minä en löytänyt siihen keinoa, joten ne pitää hoitaa sairaan kanssa yhdessä jollain järjestelyllä.
Edunvalvoja on sinänsä hyvä juttu, että pääset itse siitä ruletista irti, mutta niiden jäljiltä joka ikinen lasku menee perinnän kautta, mikä nostaa laskujen loppusummia. Tai näin kävi ainakin mun molemmilla vanhemmilla.
Jos pääsee kotiin, myös lääkkeiden maksut kannattaa laittaa apteekin kanssa suoraveloitukselle. Jos tulee vakilääkitys niin ne pitää hakea apteekista.
Jos kyseessä on muistisairaus ja pääsee vielä kotiin, kannattaa yrittää saada ne diagnoosit nopeasti, että saat kotihoidolta apua. Ilman niitä lääkärin lausuntoja mikään ei etene ja se johtaa oman elämän sekasortoon yrittäessä auttaa ja elää itsekin.
Mulla oli molemmilla vanhemmilla yhtäaikaa sairaalakierteet ja muistisairaudet ja siitä seurasi täydellinen kaaos, koska se auttamisen määrä paisuu paisumistaan niin kauan kunnes kotihoito tulee avuksi, eikä se lopu vielä silloinkaan, koska kotihoito alkaa juoksuttaa seuraavaksi.
Ihan kuin mun kirjoittama. Olin jo unohtanut tämän ajan kokonaan. Raskasta kyllä oli kaikinpuolin. Tsemppiä kaikille jotka hoitavat vanhempiaan ja heidän asioitaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n aloitus on hiukan ristiriitainen, jos edunvalvontavaltuutus on tehtynä?
Minulla siis on lakimiehen laatima ja allekirjoitettu edunvalvontavaltuutus, joka sitten tarvittaessa toimitetaan maistraattiin, jos se pitää ottaa käyttöön.
Asia on minulle vieras, mutta minun on hankalaa uskoa, että pystyisin esim. seuraavalla viikolla äidin jouduttua huonossa kunnossa sairaalaan maksamaan äidin laskuja tuon avulla. Tai edes tietämään, mitä laskuja minun pitäisi maksaa.
Eikä se valtuutus tuo minulle äidin ystävien yhteystietoja tai sitä tietoa, kenelle pitäisi ilmoittaa asiasta.
Ap
Eli edunvalvontavaltuutus ei ole voimassa ja et tiedä äitisi ystäviä? Kompaan ihmistä jonka mielestä jaat perintöä jo ennen kuolemaa?
Miten sinä sitten toimisit tilanteessa?
Jos on vanhoja valokuva-albumeja täynnä tunnistamattomia sukulaisia ja muita ihmisiä, niin kirjoittaa kuviin, keitä niissä on on ja mahdollisesti heihin liittyviä tarinoita.
Vierailija kirjoitti:
Tällaista pelkään, mutta "onneksi" ainakin tämä äidin sairaus on sellainen, että siitä joko paranee tai sitten siihen kuolee nopeasti.
Asun tuntien päästä äidistä, mikä stressaa. Saa nähdä miten tästä selvitään.
Ap
Eli edunvalvontavaltuutus ei ole voimassa ja et tiedä äitisi ystäviä? Kompaan ihmistä jonka mielestä jaat perintöä jo ennen kuolemaa?