Miksi niin monet toistavat omien vanhempiensa virheet kasvattaessaan lapsiaan?
He itkevät siitä kuinka kaltoin heitä on kohdeltu, ja sitten kohtelevat omia lapsiaan täysin samoin. Samojen kaavojen toistaminen. Jos omat vanhemmat on eronneita, itsekin päädytään siihen. Jos oma vanhempi hylkäsi, itsekin hylätään oma lapsi.
Selvittäkää juurisyyt näihin ongelmiin ja tehkää asiat paremmin. Lopettakaa itkeminen
Kommentit (5)
Tämä on iso ongelma varsinkin suomalaisten kesken, valitetaan kyllä, mutta mitään konkreettista ei kuitenkaan tehdä, esim. mennä terapiaan. Se kun vaatisi oikeasti jo vähän omaltakin puolelta työtä, helpompi vaan syyttää kaikkia muita.
Veikkaisin, että iso osa on häpeä. Vaikeaa alkaa selvittämään ongelmia, kun ei kehdata myöntää edes itselleen, että on ihan samalainen kuin omat vanhempansa, joita halveksitaan.
Omiin kielteisiin kokemuksiin suhtautumisessa on pääsääntöisesti kaksi vaihtoehtoa:
1. Koska olen kokenut niin kovia, päätän etten itse koskaa toimi samoin.
2. Koska olen kokenut niin kovia, on minullakin oikeus toimia niin.
Se että jotkut valitsevat kakkosvaihtoehdon on valitettavaa, mutta kovin yleistä.
Koska vanhemmuuden malli saadaan omilta vanhemmilta. Siinä toistaa samoja maneereita mitä näki omassa lapsuudessaan vaikkei sitä tiedostaisikaan.
Hyvä kysymys.
Kokemuksista, varsinkin huonoista sellaisista, pitäisi oppia ettei toistaisi niitä.
Vanhempien esimerkki ei aina ole hyvä, mutta siinäkin on oppi, joka pitäisi sisäistää.