Miten saisin itseni ymmärtämään, että olen lomalla?
Olen ollut uupunut koko kevään ja nyt kun vihdoin saisi levätä en osaa vaan suoritan koko ajan jotain.
Aivot ei meinaa tajuta, että nyt vihdoin saisi hellittää. Tein pienen matkankin loman aluksi mutta ei auttanut.
Tuntuu, että loma valuu hukkaan näin ja alan kohta pelätä sen loppumista.
Kommentit (25)
Sen vielä lisäisin, että tunnistan itsessänikin joskus tuon tunteen, ettei pysty laskemaan kierroksia.. Ylipäätään jos teen tai mietin jotain hyvin intensiivisesti tuntikausia normaalinakin arki-iltana, minun on hyvin vaikeaa päästä rentoutuneeseen tilaan, vaan pähkäilen ja suoritan mielessäni vielä sängyssäkin niin, ettei uni meinaa tulla millään..
Vierailija kirjoitti:
Tee työt valmiiksi ja sen jälkeen lähde kotoa viikonlopuksi.
Syö kesäruokaa, mistä sitten pidätkin (grillimakkara, pihvi, jätski tms).
Käy kauppakeskuksessa tai torilla, missä on muitakin lomalaisia.
Mene rannalle tai uimalaan.
Työt valmiiksi? Ei ne työt tekemällä lopu, ainakaan työnarkomaanilta.
Olen samassa tilanteessa.
Ensinnäkin, kaikki eivät rentoudu olemalla. Itseäni rentouttaa paljon enemmän aivoton puuhastelu, kuten rikkaruohojen kitkeminen ja mattojen tai ikkunoiden peseminen.
Toiseksi. Päätin, että kun olen koko työvuoden vaatinut ja joutunut vaatimaan itseltäni paljon, lomalla en enää vaadi. Jos tuntuu stressaantuneelta, sitten tuntuu. Jos on vaikea rauhoittua, sitten on. En enää yritä kuumeisesti miettiä miten voisin lakata stressaamasta ja rauhoittua, siitä tul vaan entistä pahempi stressi ja paineet. Jos tämä loma ei vaatimatta riitä ja olen uupunut edelleen töiden alkaessa, sitten otan sairaslomaa.
Monelta menee viikko hukkaan tajutessaan että on loma. Kai sitä pitäisi olla valmiina seuraavana aamuna heräämässä jossain ihan muualla kuin kotona niin ainakin joutuu arjesta pois. Ja sitten on jo siellä muualla käyttämässä päiviä.
Itselleni ainakin on vaikeaa olla tekemättä mitään, mutta pyrin tekemään sellaista, mikä on täyttä vastapainoa omalle työlleni. Esimerkiksi, koska joudun työssäni olemaan sosiaalinen ja usein kiireessä, pyrin lomalla tekemään asioita paljon itsekseni. Ja sen minkä teen, teen ihan rauhassa, ilman kiirettä.