Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkä sairasloma loppumassa. Miten toimin?

Vierailija
29.06.2023 |

Olen ollut pitkällä sairaslomalla. Miten tässä nyt toimitaan? Soitanko esimiehelle, että olen tulossa? Kolmikantaneuvottelua ei pidetty. Pitääkö itse soittaa jonnekin, jos koen tarpeelliseksi keskustella paluustani? Tiedän olevani tyhmä, mutta en ole ollut koskaan näin pitkällä sairaslomalla.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi tehdä muuta kuin mennä töihin jos kerran olet menossa?

Vierailija
2/27 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi tehdä muuta kuin mennä töihin jos kerran olet menossa?

En tiedä. Ajattelin, että useamman kuukauden saikun jälkeen pitää tehdä jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietty voihan sitä fiksuna ihmisenä ilmoittaa pomolle, että on tulossa, jotta tämä tietää tilanteen esim. sijaisen jatkon kannalta.

Vierailija
4/27 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meili esihenkilölle ja HR:lle (voit laittaa jo tänään).

"Hei, Sairauslomani loppuu 12.8.2023 ja olen palaamassa tuolloin töihin. Voitaisiinko tavata aamulla klo 9, niin sovitaan miten saan avaimet, läppärin tms. ja hoidetaan muut käytännön asiat. Terveisin Maija-Matti"

Vierailija
5/27 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se esimiehesi on suhun yhteydessä tarvittaessa. Jos oot saikkutodistuksesi töihin toimittanut, odottavat sun saapuvan töihin saikun loputtua, ellet muuta ilmoita.

Ei siellä torvisoittokunta ja punainen matto oo odottamassa.

Vierailija
6/27 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi työterveyshuollon ja sinun sovittava mahdollisesta palaverista työnantajanja teidän kesken. Riippuu hieman sairaudesta ja siitä, miten se vaikuttaa työntekemiseesi, kuinka paljon tuollaisella palaverilla on merkitystä. Monen kuukauden sairauslomalta palaaminenhan on kyllä aina raskasta, ja se miten asia työssäsi huomioidaan, olisi palaverin aihe. Onko osasairauspäivärahan kautta paluusta puhuttu?

Vierailija
7/27 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi työterveyshuollon ja sinun sovittava mahdollisesta palaverista työnantajanja teidän kesken. Riippuu hieman sairaudesta ja siitä, miten se vaikuttaa työntekemiseesi, kuinka paljon tuollaisella palaverilla on merkitystä. Monen kuukauden sairauslomalta palaaminenhan on kyllä aina raskasta, ja se miten asia työssäsi huomioidaan, olisi palaverin aihe. Onko osasairauspäivärahan kautta paluusta puhuttu?

Riippuu TÄYSIN sairaudesta ja työtehtävistä.

Työterveyden saa jättää sivuun ihan suosiolla jos ei halua heidän kanssaan asioida. Ainakin omalla kohdallani kaikki sujui paljon paremmin kun ei tarvinnut sählätä Mehiläisen kanssa. Myös sairauslomalta palaaminen meni sujuvasti ilman mitään osasairausjärjestelyjä. Työ oli henkisesti paljon helpompaa ja kevyempää kuin sairastaminen (itselläni oli syöpä). Mutta kuten sanottu, riippuu sairaudesta ja työtehtävistä.

Vierailija
8/27 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet lisää saikkua, meillä on työläisiä kurittava hallitus.

Vierailija
9/27 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä 7. Sinun kohdallasi tuo on ollut toimiva tapa, mutta ap kyselee neuvoja - siksi niitä esitellään. Kuten lienet tehdessäsi selkeästi omat johtopäätöksesi kokenut, riippuu paitsi työstä ja sairaudesta, myös persoonasta, mikä on sopivaa kullekin.

Vierailija
10/27 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hei, Sairauslomani loppuu 12.8.2023 ja olen palaamassa tuolloin töihin. Voitaisiinko tavata aamulla klo 9, niin sovitaan miten saan avaimet, läppärin tms. ja hoidetaan muut käytännön asiat. Terveisin Maija-Matti"

Ei niitä avaimia ja läppäreitä yleensä viedä saikun takia.

Vierailija
11/27 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suosittelen ottamaan yhteyttä esimiehen ja työterveyteen. Jos mahdollista, niin osasairausloman mahdollisuus kannattaa selvittää. Itse koin sen todella hyväksi.

Vierailija
12/27 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairausloma

Vierailija
13/27 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikaisuudelle tarvitaan palaveri lääkärin ja työnantajan kanssa. Lääkäri kirjoittaa osasairaspäivärahahakemuksen kelaan, ja kun kela on sen hyväksynyt, voit olla sen määräajan osa-aikaisena. Mutta tälle pitää olla jokin syy, eli diagnoosi. Ja huomaa, että et saa täyttä palkkaa siltä ajalta, vain siltä minkä olet töissä ja loput maksaa kela sairaspäivärahana.

Ja tämä myönnetään niille, jotka sitä tarvitsevat. Ei pelkästään siksi että olet ollut pois työelämästa muutaman kuukauden ja "haluat aikaa sopeutua".

Vierailija
14/27 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pitkällä sairauslomalla ja kun se loppui menin työvuorolistan mukaan töihin ja esimies tais soitella siinä vuoron alussa ja kysyä ystävällisesti kuulumiset. Ei siinä mitään sen erikoista ollut.

Vierailija
15/27 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikaisuudelle tarvitaan palaveri lääkärin ja työnantajan kanssa. Lääkäri kirjoittaa osasairaspäivärahahakemuksen kelaan, ja kun kela on sen hyväksynyt, voit olla sen määräajan osa-aikaisena. Mutta tälle pitää olla jokin syy, eli diagnoosi. Ja huomaa, että et saa täyttä palkkaa siltä ajalta, vain siltä minkä olet töissä ja loput maksaa kela sairaspäivärahana.

Ja tämä myönnetään niille, jotka sitä tarvitsevat. Ei pelkästään siksi että olet ollut pois työelämästa muutaman kuukauden ja "haluat aikaa sopeutua".

Työnantaja voi maksaa osasairauslomalta täyden palkan ja hakee itselleen Kela-korvauksen. Näin toimi oma työnantajani. Osasairausloma on kyllä hyvä, joten sen saadakseen pitää olla yhteydessä työterveyshuoltoon.

Vierailija
16/27 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen myös sairasloman jatkamista.

Vierailija
17/27 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistutin esimiestä, että sairausloma on loppumassa. Hän ehti huolehtia kulkuluvat ja käyttövaltuudet kuntoon ennen paluutani. Olimme toki tavanneet aiemmin työterveydessä, koska aloitin kevennetysti. Hyvä systeemi muuten. Meillä työnantaja maksaa täyden palkan ja hakee sitten Kelalta osasairauspäivärahan.

Vierailija
18/27 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terve,

Jos et edes ensimmäisenä työpäivänä saikun jälkeen viitsi tulla ajoissa, niin älä tule ollenkaan.

Terveisin esihenkilösi

Vierailija
19/27 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistin esimiestä että palaan äitiyslomalla viikon päästä, yritin tiedustella mitä alan tekemään ja miten saan työvälineet yms.

Töihin paluupäivä oli sovittu jo mammalomalle lähtiessäni.

Esimies ei vastannut mitään.

No menin sit töihin, mitään ei ollut järjestetty muuta kuin yyteet joissa sain lopputilin.

Kiitti tosi paljon.

Vierailija
20/27 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä esimerkki nykyajasta. Ei osata edes töihin palata sairaslomalta ilman keskustelua. Sitten vielä ihmetellään kun kustannukset nousee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän