Miksiköhän Ruotsissa ei juurikaan käytetä pyöräilykypäriä?
Olin monessa Ruotsin eri kaupungissa (en vain Tukholmassa) ja kiinnitin huomiota siihen, että pyöräilykypäriä ei käytetty. Niin naiset kuin miehet viipottivat täysillä menemään ja ehkäpä yhdellä sadasta oli pyöräilykypärä.
Näin satoja pyöräilijöitä reissuni aikana, mutta näin ehkä viidellä pyöräilykypärän.
Tässä on suuri ero Suomen kypäräkulttuuriin.
Kommentit (35)
Suomalaiset ovat konformisteja. Kun yksi tekee, niin pian kaikki tekee.
Jännä juttu, nimittäin Ruotsihan on ollut Suomea edellä näissä turvallisuusasioissa, ainakin autoilussa.
Esim. Ruotsiin tuli ensimmäisenä etupenkille turvavyöpakko ja suomalaiset kuulemma nauroivat, että mitä lälläreitä, ei vöillä mitään tee.
Katso tarkemmin. Monet ruotsalaiset käyttävät kaulassa / hartioilla pidettävää turvatyynyä, joka laukeaa kaaduttaessa.
Ruotsissa ei myöskään missään vaiheessa pandemiaa käytetty maskeja. Niitä käytti ehkä yksi 10 000:sta.
Kannattaa katsoa tarkasti, Ruotsissa on todella yleinen Hövding-kypärä eli kypärämalli joka näyttää mustalta kaulurilta ja muotoutuu pään ympärille vasta törmättäessä. Kööpenhaminassa myös käyttävät Hövding-kypärää ja katukuva näyttää siltä kun kellään ei olisi kypärää.
Vierailija kirjoitti:
Katso tarkemmin. Monet ruotsalaiset käyttävät kaulassa / hartioilla pidettävää turvatyynyä, joka laukeaa kaaduttaessa.
No en mitään tyynyjä nähnyt.
Naiset viipottivat täysillä menemään kukkamekoissaan ja avoinaisine kauloineen. Mitään tyynyjä ja kypäriä en nähnyt, vain noin viidellä näkyi kypärä niistä sadoista ja ne oikein pisti silmiin, että ohos, tossa on jollakin kypärä, että onpas harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsoa tarkasti, Ruotsissa on todella yleinen Hövding-kypärä eli kypärämalli joka näyttää mustalta kaulurilta ja muotoutuu pään ympärille vasta törmättäessä. Kööpenhaminassa myös käyttävät Hövding-kypärää ja katukuva näyttää siltä kun kellään ei olisi kypärää.
Siis miten se kauluri ehtii tulla pään suojaksi, jos kaadut yksinäsi pyörällä johonkin kanttariin ja ilmalennon jälkeen paiskaudut täysillä maahan pää edellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso tarkemmin. Monet ruotsalaiset käyttävät kaulassa / hartioilla pidettävää turvatyynyä, joka laukeaa kaaduttaessa.
No en mitään tyynyjä nähnyt.
Naiset viipottivat täysillä menemään kukkamekoissaan ja avoinaisine kauloineen. Mitään tyynyjä ja kypäriä en nähnyt, vain noin viidellä näkyi kypärä niistä sadoista ja ne oikein pisti silmiin, että ohos, tossa on jollakin kypärä, että onpas harvinaista.
googlaa Hövding Airbag 3.0. Aika hyvin maastoutuu esim. repun kanssa huomaamattomiin.
Ei kyllä pidä paikkaansa. Pyöräilen Tukholman keskustaan töihin joka päivä ja suurimmalla osalla on joko perinteinen kypärä tai tuo Hövdingin turvatyyny. Tilastojen mukaan Tukholman alueella noin 70% pyöräilijöistä käyttää kypärää.
"I Stockholms län ligger cykelhjälmsanvändningen på cirka 70 procent både för vuxna och barn."
https://via.tt.se/pressmeddelande/okad-cykelhjalmsanvandning-raddar-liv…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso tarkemmin. Monet ruotsalaiset käyttävät kaulassa / hartioilla pidettävää turvatyynyä, joka laukeaa kaaduttaessa.
No en mitään tyynyjä nähnyt.
Naiset viipottivat täysillä menemään kukkamekoissaan ja avoinaisine kauloineen. Mitään tyynyjä ja kypäriä en nähnyt, vain noin viidellä näkyi kypärä niistä sadoista ja ne oikein pisti silmiin, että ohos, tossa on jollakin kypärä, että onpas harvinaista.
googlaa Hövding Airbag 3.0. Aika hyvin maastoutuu esim. repun kanssa huomaamattomiin.
Olette hyvin älykäs, paljonko mensan nettitestistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsoa tarkasti, Ruotsissa on todella yleinen Hövding-kypärä eli kypärämalli joka näyttää mustalta kaulurilta ja muotoutuu pään ympärille vasta törmättäessä. Kööpenhaminassa myös käyttävät Hövding-kypärää ja katukuva näyttää siltä kun kellään ei olisi kypärää.
Siis miten se kauluri ehtii tulla pään suojaksi, jos kaadut yksinäsi pyörällä johonkin kanttariin ja ilmalennon jälkeen paiskaudut täysillä maahan pää edellä?
Samalla tavalla kuin auton turvatyyny ehtii tulla suojaksi jos ajat vaikka 60 km/h seinää päin.
Ne eivät auta katujengien ammuskelua ja räjäyttelyä vastaan.
Ehkä Grönalundin laitteissa voisi niistä olla vähän jeesiä kyllä.
No eihän niitä kukaan käytä. Sama heijastimissa. En tajua miten suomalaiset voi olla niin huonoja jalankulkijoita: ei osata katsoa ympärille, ei osata arvioida milloin on turvallista ylittää tie, ei ymmärretä että heijastimet eikä yhtään mikään mukaan varmista että autoilijat näkee sut. Muissa maissa ihmiset osaa jopa ylittää tien ja ymmärtää että maailma ei pyöri oman navan ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä pidä paikkaansa. Pyöräilen Tukholman keskustaan töihin joka päivä ja suurimmalla osalla on joko perinteinen kypärä tai tuo Hövdingin turvatyyny. Tilastojen mukaan Tukholman alueella noin 70% pyöräilijöistä käyttää kypärää.
"I Stockholms län ligger cykelhjälmsanvändningen på cirka 70 procent både för vuxna och barn."
https://via.tt.se/pressmeddelande/okad-cykelhjalmsanvandning-raddar-liv…
Tukholmassa en todellakaan nähnyt noin monilla pyöräilykypäriä. Tukholmassa tosin olin vähiten, vietin aikaani enemmän muissa kaupungeissa, missä tuntui siltä, että kenelläkään ei ollut pyöräilykypärää.
Muissa kaupungeissa näin ehkä 1-2 kypärää per kaupunki.
Siis sadoista pyöräilijöistä.
Vierailija kirjoitti:
No eihän niitä kukaan käytä. Sama heijastimissa. En tajua miten suomalaiset voi olla niin huonoja jalankulkijoita: ei osata katsoa ympärille, ei osata arvioida milloin on turvallista ylittää tie, ei ymmärretä että heijastimet eikä yhtään mikään mukaan varmista että autoilijat näkee sut. Muissa maissa ihmiset osaa jopa ylittää tien ja ymmärtää että maailma ei pyöri oman navan ympärillä.
Siis meinaat, että Ruotsissa ei käytetä sillä tavoin heijastimia, niinkuin Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä pidä paikkaansa. Pyöräilen Tukholman keskustaan töihin joka päivä ja suurimmalla osalla on joko perinteinen kypärä tai tuo Hövdingin turvatyyny. Tilastojen mukaan Tukholman alueella noin 70% pyöräilijöistä käyttää kypärää.
"I Stockholms län ligger cykelhjälmsanvändningen på cirka 70 procent både för vuxna och barn."
https://via.tt.se/pressmeddelande/okad-cykelhjalmsanvandning-raddar-liv…
Ja tämä sama pyöräilykypäräprosentti on taatusti luokkaa 5% muissa kaupungeissa.
Kypäränkin käyttöä isompi ongelma on pyöräteillä ajavat henkilöt, jotka eivät piittaa liikennesäännöistä eivätkä muisea pyöräilijöistä.
Esim ei pysytä oikeassa laidassa, ajetaan liian lujaa ja mikä pahinta vedetään mutkat suoriksi kaarteessa.
Lukunsa ovat tietenkin nämä sähköpotkulautailijat..hmm mitään tolkkua ei monellakaan ole. Vaaraksi muille!
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä pidä paikkaansa. Pyöräilen Tukholman keskustaan töihin joka päivä ja suurimmalla osalla on joko perinteinen kypärä tai tuo Hövdingin turvatyyny. Tilastojen mukaan Tukholman alueella noin 70% pyöräilijöistä käyttää kypärää.
"I Stockholms län ligger cykelhjälmsanvändningen på cirka 70 procent både för vuxna och barn."
https://via.tt.se/pressmeddelande/okad-cykelhjalmsanvandning-raddar-liv…
Ja tuon saman artikkelin mukaan todetaan, että pyöräilykypäräkulttuuri on huono Ruotsissa. Alle 30% käyttää pyöräilykypäriä muualla Ruotsissa.
Ja mitä omin silmin näin, en edes usko tuohon 30%:iin. Se on propagandaa, jotta ihmiset saataisiin käyttämään pyöräilykypäriä.
Edes lapset siellä ei käytä kypäriä 100 %, kuten Suomessa.
Ruotsalaiset ei usko kypärän suojaavan. 70-luvullahan he tekivät testin jossa pudotettiin kerrostalon katolta jääkiekkokypärä ja pipo. Kypärä rikkoutui mutta pipo pysyi ehjänä joten pipo suojaa paremmin.