Kulutusjuhlasta
Huimaako muita tämä jatkuva kulutusjuhla?
Mm. kaikki nämä (uudet) kauppakeskukset jonne voi mennä " viettämään aikaa" . Ja toinen on kodinkoneliikkeiden mainokset jossa tarjouksessa on huippuhalpa tv: vain 1500¿! Kenellä näihin on varaa ja onko se elämä onnellisempaa kun on tuon hintaisia kodinkoneita?
Meillä on ollut yksi kulutusluotto kun ostimme sohvan. Pelkkiä " tilinhoitokuluja" oli 7¿/kk (ei saisi verrata markkoihin, mutta 50 mk!). Maksoimme vararahoistamme samantien koko lainan pois. Oksetti.
Olenkohan vain kateellinen kun ajamme 10-vuotta vanhalla autolla, asumme 60-luvulla rakennetussa kerrostalossa eikä etelänlomista tarvitse edes haaveilla..? Onnellisia me kyllä olemme: kummallakin työpaikka, olemme kaikki perusterveitä ja aitoa rakkautta riittää.
Kommentit (5)
Vierailija:
Pääasia että itse on onnellinmen
Tuoko se kuluttaminen lisää onnea?
t. ap
Kolmihenkinen perheemme asuu kerrostalokaksiossa. Tiskaamme käsin ja katsomme matkatelevisiosta ne ohjelmat, jotka katsomme. Mieheni on vakitöissä, minä taas olen pätkätyöläinen. Tilanteemme tuntuu ihan mukavalta. En haaveile omakotitaloista tai tämän kummoisemmista kulutusjuhlista. Kauneudesta tykkään ja vaatteista. Vähät rahani tuhlailen sisustukseen, hiustenhoitoon ja vaatteisiin.
En halua lainoja tai kulutusluottoja. Elämme koko perhe omannäköistämme elämää. Se lienee tärkeintä.
On aivan järjetöntä että koko ajan rakennetaan uusia ostoskeskuksia kun vanhat sitten näivettyvät alta pois :( .
Jos meillä nyt jo on Sello, Kamppi, Forum, Iso Omena, Itäkeskus, Jumbo ja muut, niin kyllä nämä riittävät! Vastustan todella paljon uusien Vantaanporttien, Lommilan ostosparatiisin ja muiden rakentamista. Ihan hukkaan menevät ne rakentamiseurot.
Kohta meillä on 15 puolityhjää ostoskeskusta, joissa kukaan ei halua aavemaisen tunnelman vuoksi käydä.
Pitäisi menot suhteuttaa tuloihin ja tyytyä siihen, ettei kaikilla ole varaa ostaa 1500 euron telkkareita ja muita härveleitä. Pienemmilläkin menoilla pystyy tekemään elämästä mukavaa ja onnellista.
Toisaalta ei siinäkään musta ole mitään pahaa, että ne ostavat paljon, joilla on siihen varaa.
Pääasia että itse on onnellinmen