Miten tehdä edullinen lomamatka?
Minä ja ehkä pari teiniä. Vähän rahaa, auto käytössä. Lähtö pk-seutu.
Kommentit (450)
Espoon saaristoveneily on kiva. Voi hypätä pois sillä saarella mille mieli tekee. Aikuisilta 14 euroa meno-paluu, lapsilta puolet siitä. https://www.espoo.fi/fi/saaristoliikenne
Mä tein lasteni kanssa aikoinaan reissuja leirintäalueille. Mieleen on jäänyt Yyteri ja Vaasassa Top-camping. Ei olla nukuttu teltassa vaan mökeissä, tavarat kulkee autossa mukavasti. Kivaa oli. Minullakin oli aikuinen ystävä mukana niin oli seuraa itsellekin. Mökit on vaatimattomia, pieniä mutta ihan mukavat sängyt ja sähkö - mökeissä ollut oma jääkaappi, mikro ja kahvinkeitin jne. Alueella on yleensä ruokakauppa, minigolffia ym., ranta, sauna, Muuten on sitten ruokaa laitettu yhteiskeittiössä tai käyty syömässä. Sadepäiviä varten ollut pelikortit mukana.
Halpa lentodiili vaikka momondosta tai bookingista, alkaen menopaluu 15€. Yleensä menee johonkin halpaan maahan. Siellä sitten halpa majoitus luokkaa 25€/huone ja matkaan. Pari sataa voi riittää kahdelle viikon mukavaan lomaan matkoineen ja ravintoloineen. Joillain matkatoimistoilla on halpoja tarjouksia tyyliin viikon reissu hotelleineen ruokailuineen oheisohjelmineen luokkaa 300€/hlö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä pieni budjetti. Minäkin suosittelisin Tallinnan tai Tukholman risteilyä. Kruunulla menee nyt huonosti, niin Ruotsissa on edullisempaa kuin normaalisti.
Meillä on ollut samanlaisia lomabudjetteja kun olimme molemmat puolison kanssa vielä opiskelijoita ja usein käytiin vain sitten ihan vaan kotiseutumuseoissa ja ravintolassa. Ja näistä jäi oikein hyviä muistoja ja kokemuksia. Se varmasti olisi ollut raastavampaa jos ei olisi hyväksynyt tilannetta ja olisi kovasti halunnut jonnekin pidemmälle ulkomaille. Lapsiperhe ollaan jos tällä väliä.
Teillä on se etu että asutte Helsingissä niin siitä pääsee näppärästi edullisesti Tukholmaan ja Tallinnaan. Me asutaan 600km päässä hornan tuutissa jonne ei onnibussikaan kulje niin täältä risteilylle lähtö maksaa tuplat kun pitää huomioida bensat tai törkyhintaset junaliput. Nuuksio on lähellä ja ihana jos tykkäätte eräilystä. Vuokramökin voisi saada myös muutamalla sadalla.
Ymmärrän sen, että haluat vanhempana tarjota lapsillesi kokemuksia ja reissuja, mutta jos nyt juuri et siihen pysty niin lapset kyllä ymmärtävät. Itse olen siivooja yksinhuoltajan kolmas lapsi, eikä meidän lapsuudenkodissa käyty koskaan yhtään missään edes risteilyillä, sekin olisi ollut kuukausibudjetille liikaa. Olen sitten itse käynyt aikuisena ulkomaan matkoilla enkä ole mistään vanhemmalleni vihainen tai katkera, ihana lapsuus oli niinkin 🤗
Joskus on ihan kummallista ajatella omia lapsuuden kesiä nykyodotusten valossa. Osa kesästä mummolassa, muuten kotona ja kavereiden kanssa uiden ja ulkoillen. Jos oli oikein onnekas, saatettiin käydä Ruotsin risteilyllä tai kerran kesässä Linnanmäellä. Spessua oli, jos käytiin huoltoasemalla syömässä. Ihan kivoja ja rentouttavia kesiä. Ei sitä oikein osannut muuta odottaakaan. Ihmiset stressaa ihan liikaa jostain loman vietosta.
No sanopa muuta, nykyään pitää olla koko ajan elämystä elämyksen perään eikä tyydytä enää ihan normaaliin mukaviin asioihin, kesät mummolassa, tivolit, kotieläinpiha ja uimaretket kavereiden kanssa, niistähän se kesä koostuu 😊🌻
Tapiolassa WeeGee-talon näyttelyt. Kino Tapiolan terassilla joskus elävää musaa perjantai-iltaisin (ilmainen). Pyöräily Espoon rantaviivaa pitkin. Villa Elfvikissä lintutornit, luontopolut ja ilmaiset näyttelyt sekä lehmät kesälaitumella. Gallen-Kallelan ateljee ja siellä kiva kesäkahvila. Keilaniemessä on vesiurheilukeskus, josta suppailemaan tai melomaan.
Kutsukaa kaveriporukkaa kylään ja menkää puistoon piknikille ja pelaamaan sulka-, lento- tai jalkapalloa. Tämä on ihan huippua.
Vierailija kirjoitti:
Halpa lentodiili vaikka momondosta tai bookingista, alkaen menopaluu 15€. Yleensä menee johonkin halpaan maahan. Siellä sitten halpa majoitus luokkaa 25€/huone ja matkaan. Pari sataa voi riittää kahdelle viikon mukavaan lomaan matkoineen ja ravintoloineen. Joillain matkatoimistoilla on halpoja tarjouksia tyyliin viikon reissu hotelleineen ruokailuineen oheisohjelmineen luokkaa 300€/hlö.
Ei kai tuollaisia lento- ja majoitushintoja löydä enää juuri mistään, ainakaan kolmelle tai neljälle hengelle.
Leirintäalueilla telttailu on halpaa ja niille mahtuu aina. Vesibussilla saareen telttailemaan, en ala googlaamaan saarten nimiä missä se on sallittua.
Asuntojen vaihto päittäin loman ajaksi jonkun perheen kanssa joka asuu toisella paikkakunnalla.
Entä jos jäisi siitä Tukholman laivasta Maarianhaminassa pois? Sielläkin on kiva leirintäalue ihan kaupungissa meren rannalla (mökkejäkin, voi olla nyt vaan aika varattua).
Lapset kyllä varmaan tykkää telttaillakin vaikkei aikusille niin maistuiskaan, meren rannassakin usein tulee, ei siellä hyttysiä ole riesaksi.
Vierailija kirjoitti:
Leirintäalueilla telttailu on halpaa ja niille mahtuu aina. Vesibussilla saareen telttailemaan, en ala googlaamaan saarten nimiä missä se on sallittua.
Asuntojen vaihto päittäin loman ajaksi jonkun perheen kanssa joka asuu toisella paikkakunnalla.
Asuntojen vaihto vaikka viikoksi tai pitkäksi viikonlopuksi on huippuidea!
Vierailija kirjoitti:
Lennot Riikaan. Siltä 1,50e junalla Jurmalaan rantalomalle pariksi yöksi. Sitten paluu Riikaan ja yksi yö halvassa hotellissa ja kiertelyä kaupungilla. Tälle tulis hintaa 300,00 e hlö. Lisäksi noin 70, 00 euroa menee päivässä ruokaan yms, jos hotellissa on aamiainen. Teineille käy kuitenkin syömiseen hyvin pitsa ja Hesburgerit.
Ymmärsin koko perheen budjetin olevan korkeintaan muutamia satasia.
Kiitos kaikille keskusteluun osallistujille! En ole ap, mutta sain paljon kivoja vinkkejä kesää varten.
Hyviä ideoita ketjussa! Kiitos. Ap
Itse olisin teininä toivonut kesälomalta vain pitkään nukkumista, herkkujen syömistä eli ei pahaa ruokaa ja sitä, että ei tarvitse tehdä kotitöitä. Ihan mielelläni olisin ihan kotona koko loman ollut.
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin teininä toivonut kesälomalta vain pitkään nukkumista, herkkujen syömistä eli ei pahaa ruokaa ja sitä, että ei tarvitse tehdä kotitöitä. Ihan mielelläni olisin ihan kotona koko loman ollut.
Minun teinini lähtevät nykyään pitkin hampain millekään lomamatkalle. Parasta niistä on just nukkua pitkään ja pöljäillä kavereiden kanssa, kaukana vanhempien seurasta.
Kyllä meillä on lapset (esiteinikin) olleet ihan tyytyväisiä esimerkiksi sellaiseen reissuun että ollaan pyöräilty Haagan rhododendronpuistoon kun rhodot ovat kukassa. Sieltä sitten jätskit ostettu. Jok8n yllättävän upea paikka saattaa löytyä aika läheltä ja niitä on helppo netin avulla nykyään etsiä. Aikuisen mielikuvituksen puutetta ja oman jälkeläisen halveksuntaa väittää että niitä kiinnostaa vain huvipuistot ja ulkomaanmatkat. Teinit meillä mieluiten nyt chillailee kotona ja käy ehkä välillä kaverin kanssa frisbeegolfaamassa tms. Päästään halvalla :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä on lapset (esiteinikin) olleet ihan tyytyväisiä esimerkiksi sellaiseen reissuun että ollaan pyöräilty Haagan rhododendronpuistoon kun rhodot ovat kukassa. Sieltä sitten jätskit ostettu. Jok8n yllättävän upea paikka saattaa löytyä aika läheltä ja niitä on helppo netin avulla nykyään etsiä. Aikuisen mielikuvituksen puutetta ja oman jälkeläisen halveksuntaa väittää että niitä kiinnostaa vain huvipuistot ja ulkomaanmatkat. Teinit meillä mieluiten nyt chillailee kotona ja käy ehkä välillä kaverin kanssa frisbeegolfaamassa tms. Päästään halvalla :D
Frisbeegolf on myös hyvä idea. Uusia kenttiä löytyy kokeiltaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Lennot Riikaan. Siltä 1,50e junalla Jurmalaan rantalomalle pariksi yöksi. Sitten paluu Riikaan ja yksi yö halvassa hotellissa ja kiertelyä kaupungilla. Tälle tulis hintaa 300,00 e hlö. Lisäksi noin 70, 00 euroa menee päivässä ruokaan yms, jos hotellissa on aamiainen. Teineille käy kuitenkin syömiseen hyvin pitsa ja Hesburgerit.
Minä olin se, joka hämmästeli pientä matkabudjettia. Oletan, että tämä sinun ehdotuksesi - joka on muutoin aivan loistava esimerkki edullisesta ja helposti toteutettavasta matkasta - on aivan liian kallis ap:lle. Hän sanoi budjetiksi satasia ja että tuhat euroa on liikaa.
Itse ehdottaisin että säästäisivät tämän vuoden lomarahat ja siihen päälle ensi vuoden aikana säästetyt. Saisivat kunnon loman ilman kitkuttelua. Mutta se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle eli kukin perhe tehköön oman mielensä mukaan.
Puotinharjun puhos, vantaan länsimäki ja espoon suvela siinä on eksoottista värinää. Upea kiertomatka ulkomaan puheenporinan keskellä.
Olen tarkan markan ihminen ja tykkään säästää mutta minulle loma ei olisi loma jos täytyisi yöpyä hostelissa tai teltassa, keittää itse omat kaurapuurot tai suunnata Sunny Beachille halvan hintatason takia. Mieluummin sitten vaikka yksi yö hyvässä hotellissa ja illallinen kivassa ravintolassa kuin loma senttejä laskien, niin teen sitten arkena.