Miten tehdä edullinen lomamatka?
Minä ja ehkä pari teiniä. Vähän rahaa, auto käytössä. Lähtö pk-seutu.
Kommentit (450)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä on lapset (esiteinikin) olleet ihan tyytyväisiä esimerkiksi sellaiseen reissuun että ollaan pyöräilty Haagan rhododendronpuistoon kun rhodot ovat kukassa. Sieltä sitten jätskit ostettu. Jok8n yllättävän upea paikka saattaa löytyä aika läheltä ja niitä on helppo netin avulla nykyään etsiä. Aikuisen mielikuvituksen puutetta ja oman jälkeläisen halveksuntaa väittää että niitä kiinnostaa vain huvipuistot ja ulkomaanmatkat. Teinit meillä mieluiten nyt chillailee kotona ja käy ehkä välillä kaverin kanssa frisbeegolfaamassa tms. Päästään halvalla :D
Asun rodopuiston lähellä eikä minua saa sinne sesonkiaikaan. Hirveä ryysis ja hanhenmarssia saa mennä. Välillä pysähdellen kun kaikki ottaa kuvia. Roskia ympäriinsä ja rottia ruoantähteiden perässä.
Pyöräretket ja tavallinen, rento kesäpäivänvietto on erittäin jees. Teinit nyt on vielä sellaisia, että ei ne käskemällä viihdy missään. Minä luontoihmisenä olisin onnesta sykkyrällä jossain korvessa mökkilomalla. No, enää ei lapset sellaiseen suostu. Kaverit on tärkeämpiä.
Ehdotan että vietätte lomaa kotona ja kumpikin lapsi saa päättää yhden päivän ohjelman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä on lapset (esiteinikin) olleet ihan tyytyväisiä esimerkiksi sellaiseen reissuun että ollaan pyöräilty Haagan rhododendronpuistoon kun rhodot ovat kukassa. Sieltä sitten jätskit ostettu. Jok8n yllättävän upea paikka saattaa löytyä aika läheltä ja niitä on helppo netin avulla nykyään etsiä. Aikuisen mielikuvituksen puutetta ja oman jälkeläisen halveksuntaa väittää että niitä kiinnostaa vain huvipuistot ja ulkomaanmatkat. Teinit meillä mieluiten nyt chillailee kotona ja käy ehkä välillä kaverin kanssa frisbeegolfaamassa tms. Päästään halvalla :D
Asun rodopuiston lähellä eikä minua saa sinne sesonkiaikaan. Hirveä ryysis ja hanhenmarssia saa mennä. Välillä pysähdellen kun kaikki ottaa kuvia. Roskia ympäriinsä ja rottia ruoantähteiden perässä.
Pyöräretket ja tavallinen, rento kesäpäivänvietto on erittäin jees. Teinit nyt on vielä sellaisia, että ei ne käskemällä viihdy missään. Minä luontoihmisenä olisin onnesta sykkyrällä jossain korvessa mökkilomalla. No, enää ei lapset sellaiseen suostu. Kaverit on tärkeämpiä.
Ehdotan että vietätte lomaa kotona ja kumpikin lapsi saa päättää yhden päivän ohjelman.
Joo, olisihan se kivempi jos saisi siellä rodopuistossa viettää tunnin ihan omalla porukalla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin teininä toivonut kesälomalta vain pitkään nukkumista, herkkujen syömistä eli ei pahaa ruokaa ja sitä, että ei tarvitse tehdä kotitöitä. Ihan mielelläni olisin ihan kotona koko loman ollut.
Minun teinini lähtevät nykyään pitkin hampain millekään lomamatkalle. Parasta niistä on just nukkua pitkään ja pöljäillä kavereiden kanssa, kaukana vanhempien seurasta.
Muistan vieläkin kun teininä pakotettiin mukaan useammallekin lomamatkalle, jotka oli sitä paitsi varattu salaa. Sitten valitettiin kun käyttäydyin huonosti. Joo, en halunnut noille alunperinkään, oli kuuma, liikaa ihmisiä, matka liian kauas kotoa, mukana liikaa tavaraa, hirveää riitelyä ja jostain syystä isä keksii alkaa syyttämään kaikesta itseäni kesken matkan. Pahimpia olivat tuetut lomat, joita vanhempani hakivat salaa, vaikka olin pyytänyt, että ei kai taas noita. Niissä ei ollut teinille mitään. Sitten lopulta kun olin jo 18-vuotias sain hirveän tappelun jälkeen jäädä kotiin yksin. Lukioiässä toivon sitten myös, että olisin voinut suorittaa lukiokursseja ihan kesälomankin aikana. Sama myöhempienkin opintojen suhteen, mutta ei se oikein onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olisihan se kivempi jos saisi siellä rodopuistossa viettää tunnin ihan omalla porukalla :)
Varhain aamulla se onnistuu, mutta kuka haluaa herätyskelloa laittaa soimaan lomalla? Illat oli ennen ihania Rodopuistossa, mutta nyt siihen viereen on rakennettu kerrostaloja eikä ilta-aurinko pääse enää paistamaan.
Heitänpä muuten vielä sellaisen vinkin (ei liity varsinaisesti vain kesään) kuin cityspotting. Tuosta linkki tähän harrastukseen, joka voisi olla kiinnostavaa tekemistä teineillekin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin teininä toivonut kesälomalta vain pitkään nukkumista, herkkujen syömistä eli ei pahaa ruokaa ja sitä, että ei tarvitse tehdä kotitöitä. Ihan mielelläni olisin ihan kotona koko loman ollut.
Perheenäitinä sanon, että kotonaolo ei ole minulle lomaa. On ihanaa päästä esim. hotellissa aamiaiselle. Ei siivousta, kaupassakäyntiä tai ruoanlaittoa. Ja on perheessä myös osallistuva isä, mutta molemmat kaipaamme välillä valmista pöytää. Ajatuksetkin saa paremmin irti arjesta, kun vaihtaa maisemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun teinini lähtevät nykyään pitkin hampain millekään lomamatkalle. Parasta niistä on just nukkua pitkään ja pöljäillä kavereiden kanssa, kaukana vanhempien seurasta.
Muistan vieläkin kun teininä pakotettiin mukaan useammallekin lomamatkalle, jotka oli sitä paitsi varattu salaa. Sitten valitettiin kun käyttäydyin huonosti. Joo, en halunnut noille alunperinkään, oli kuuma, liikaa ihmisiä, matka liian kauas kotoa, mukana liikaa tavaraa, hirveää riitelyä ja jostain syystä isä keksii alkaa syyttämään kaikesta itseäni kesken matkan. Pahimpia olivat tuetut lomat, joita vanhempani hakivat salaa, vaikka olin pyytänyt, että ei kai taas noita. Niissä ei ollut teinille mitään. Sitten lopulta kun olin jo 18-vuotias sain hirveän tappelun jälkeen jäädä kotiin yksin. Lukioiässä toivon sitten myös, että olisin voinut suorittaa lukiokursseja ihan kesälomankin aikana. Sama myöhempienkin opintojen suhteen, mutta ei se oikein onnistunut.
Eli vanhempien pitäisi viettää lomansa täysin sen mukaan, mitä lapset haluaa? Minä kyllä kunntelen oman lapseni toiveita, mutta lomamatkan maksan minä ja haluan pienen pätkän ansaitusta lomasta viettää matkoilla. Lopun loman lapsi saa olla kotona kavereiden kanssa. Melko kohtuullista.
Hankoon! Suomen ihanin kesäkaupunki! Kaikkien uimarantojen tutkimisessa menee kauan aikaa. Torstai iltaisin iltatori! Pitsat mukaan ja rantaan kallioille syömään, suuret jätskipallot leikkipuiston viereiseltä kiskalta. Ihanat huvilat. Teltassa voi yöpyä myös uivin alueilla ilmaiseksi. Ja patikka suomen eteläisimpään kärkee tulliniemelle
Käydä vessassa tumputtamassa vasurilla niin kyllä se thaimaan reissun korvaa.
Aja Itikseen ja Puhokseen,niin tunnet olevasi kaukomailla .Edullista on.
Päivä tai yöretki Porkkalanniemeen. Porvoo on myös hyvä. Opastettu käynti esim. Hämeelinnassa, siis linnassa, Tai Turun linnassa jne.Huvipuistot. Tukholma. Autolla ehtii lyhyessäkin ajassa pitkiä matkoja.telttamajoitus ei pajon maksa. Netistä löytyy varmaan suosituksia reitin varrelta. Mitä lapset haluaa!
Risteily Turusta Helsingin sijaan? Olisi ehkä vähän enemmän matkan tuntua, kun ensin ajelisitte Turkuun? Siellä voitte tutustua kaupunkiin, ja käydä vaikka Turun linnassa? Ottakaa huone hese hotellista, on aika halpa, ja lähtekää risteilylle vasta seuaavana päivänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas edullinen, eikö mieluummin ilmainen vai valtion tuella?
Kyllä, ihan mieluiten ilmainen. Mitä ehdotat?
Hypi naapurin mukulalta käännetyllä hyppynarulla
Vierailija kirjoitti:
Hankoon! Suomen ihanin kesäkaupunki! Kaikkien uimarantojen tutkimisessa menee kauan aikaa. Torstai iltaisin iltatori! Pitsat mukaan ja rantaan kallioille syömään, suuret jätskipallot leikkipuiston viereiseltä kiskalta. Ihanat huvilat. Teltassa voi yöpyä myös uivin alueilla ilmaiseksi. Ja patikka suomen eteläisimpään kärkee tulliniemelle
Onko iltatori nykyään torstaisin? Ennen se on aina ollut keskiviikkoisin? Vaikka ei sillä varmaan suurempaa merkitystä ole. Jos ap päätyy lähtemään Hankoon, niin tuskin kuitenkaan iltatorin vuoksi sinne lähtee. Paikalliset kyllä muuten paheksuu jossain random paikassa telttailemista. Ei se telttapaikka Silversandissakaan paljoa maksa, ja siellä on sitten mahdollisuus käydä suihkussakin, ja laittaa ruokaa/ grillata. Vesitornissa kannattaa käväistä masemia ihailemassa, jos on eka kerta Hangossa. Ja kun kerran pk-seudulta on lähtö, niin Fiskarsin ruukki-kylässä voi piipahtaa vaikka menomatkalla, ja Tammisaaressa paluumatkalla. Tai toisin päin.
Huristelette autolla Turkuun.
Majoittukaa airbnb-huoneistoon. Kysykää majoittajalta jos saisitte alennusta tuomalla omat lakanat ja pyyhkeet sekä siivoamalla asunnon lähtiessänne.
-Viking linella piknik-risteily Maarianhaminaan. Hinta buffetilla n.50€/hlö
-Fölin vesibussilla Ruissaloon bussimaksun hinnalla.
-Fillareilla ympäri kaupunkia. Omat eväät mukaan ja istuskelua joen rannalla. Käsityöläismuseo ja Turun linna. Funikulaarilla Kakolanmäelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vanhempien pitäisi viettää lomansa täysin sen mukaan, mitä lapset haluaa? Minä kyllä kunntelen oman lapseni toiveita, mutta lomamatkan maksan minä ja haluan pienen pätkän ansaitusta lomasta viettää matkoilla. Lopun loman lapsi saa olla kotona kavereiden kanssa. Melko kohtuullista.
Mutta kun muun osan vuodesta koulu kuormitti ja arki kuormitti ja sitä vain toivoi voivansa oikeasti levätä kotona ilman uusia stressiä, ahdistusta ja kuormitusta aiheuttavia tekijöitä niin sitten pakotetaan lomalle. Sanoin kyllä jo teininä, että en pidä matkustamisesta, mutta ei sitä huomioitu. Olisin vain halunnut olla rauhassa. Mitään muuta kuin aikaisemmin kuvaamiani vaatimuksia tai toiveita en noille kesälomille asettanut. Autismikirjon diagnoosin sain vasta aikuisena.
Meinasin ehdottaa Lohjan kylpylää, mutta jos kerran toinen lapsista ei edes pidä uimisesta, niin ehkä ei sitten paras vaihtoehto. Mutta muille loma-reissua miettiville tiedoksi, että hinta-laatusuhde oli positiivinen yllätys kun viime keväänä käytiin. Nätti paikka, ja ruokakin oli hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Huristelette autolla Turkuun.
Majoittukaa airbnb-huoneistoon. Kysykää majoittajalta jos saisitte alennusta tuomalla omat lakanat ja pyyhkeet sekä siivoamalla asunnon lähtiessänne.
-Viking linella piknik-risteily Maarianhaminaan. Hinta buffetilla n.50€/hlö
-Fölin vesibussilla Ruissaloon bussimaksun hinnalla.
-Fillareilla ympäri kaupunkia. Omat eväät mukaan ja istuskelua joen rannalla. Käsityöläismuseo ja Turun linna. Funikulaarilla Kakolanmäelle.
Ei mutta täähän kuulostaa kivalta ohjelmalta! En ole ap, mutta voipi olla että meidän perheessä kokeillaan tätä konseptia! Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun muun osan vuodesta koulu kuormitti ja arki kuormitti ja sitä vain toivoi voivansa oikeasti levätä kotona ilman uusia stressiä, ahdistusta ja kuormitusta aiheuttavia tekijöitä niin sitten pakotetaan lomalle. Sanoin kyllä jo teininä, että en pidä matkustamisesta, mutta ei sitä huomioitu. Olisin vain halunnut olla rauhassa. Mitään muuta kuin aikaisemmin kuvaamiani vaatimuksia tai toiveita en noille kesälomille asettanut. Autismikirjon diagnoosin sain vasta aikuisena.
Matkailu on kallista ja hotellihuoneet pieniä, joten siinä sitten menettää yksityisyytensäkin. Nykyään kun rahat ovat muutenkin monella tiukassa niin varmasti teinikin olisi pakkomatkailun sijaan iloisempi herkuista ja vapautuksesta kotitöistä ja muusta pienestä luksuksesta. Olen itse muuten jo neljäkymppinen, mutta aikuiseeni aikana en ole matkustellut ollenkaan. Viimeisin matkani taisi olla Turkuun vuonna 2000 tai 2001 ja sekin päättyi siihen kun suolistovaivaisena söin jotain sopimatonta ja suurimman osan 2 tunnin kotimatkasta kärsin hirveistä suolistovaivoista ja yritin pidätellä. Tällaiselle suolistovaivaiselle ja ruokarajoitteiselle mitkään valmiit pöydät eivät ole mikään vapaus ja nautinto.
Kiva idea! Täytyypä laittaa muistiin.