Työttömien ja osa-aikatyöntekijöiden 300e suojaosuus poistumassa?
Eipä ole ollut paljoa juttua tästä mediassa. Itse olen osa-aikatyössä ja joskus on täydet päivät ja joskus taas muutama hassu tunti, joskus ei yhtään. Pitääpä siis jättäytyä kokonaan työttömäksi ja etsiä pelkästään kokoaikaisia töitä. Toisaalta olen niin tehnytkin, mutta kaikki tarjoavat tätä samaa roskaa.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain älyllisesti heikkolahjainen ihminen suostuu johonkin perskekoretardien päästä keksimiin sääntöihin ja kurjistaa sillä elämänsä.
Se mikä ei ole oikeus ja kohtuus ei voi olla lakikaan.
Tee pimeästi sitä lisätyötä äläkä ilmoita senttiäkään Kelaan. Parasta tietenkin on jos palkanmaksu tapahtuu käteisellä ettei jää yhtään mitään paperijälkeä.
Sen jälkeen kun tuo uudistus astuu voimaan niin ihmiset minun asemassa tekevät työtä käytännössä vain harrastuksen ja huvin vuoksi. Enhän nytkään elätä itseäni vaan työnantaja maksattaa osan palkasta veronmaksajilla.
ap
Näinhän se on. Ja on niin vaikeaa maksaa sitä vähän parempaa palkkaa esim 50 snt tunti lisää liksaa on liikaa
Soviteltua työttömyysetuutta saa edelleen. Työnteko kannattaa. Systeemin hyväksikäyttö vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Soviteltua työttömyysetuutta saa edelleen. Työnteko kannattaa. Systeemin hyväksikäyttö vähenee.
No jippii. Se vaan, että systeemin hyväksikäyttäjä on TYÖNANTAJA, ei työtön/ pienipalkkainen osa-aikatyöntekijä, mutta nämä kaikki uudistukset kohdistuvat jälkimmäiseen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Hlvetin pelottavaa,milläs sitten eletään? Kurjistetaan vaan työttömien ja osa aikatyöläisten oloja,miten tuollaiset perustuslakia rikkovat ehdotukset ovat menneet läpi??
Minuakin pelottaa. Nämä uudistukset köyhdyttävät minua ja samassa veneessä olevia vain entisestään. En ehkä koskaan tule pääsemään omistusasumiseen kiinni jne normaaleihin asioihin.
ap
Jos 300 euron suojaosa poistuu, pienenee soviteltu päivärahasi nettomäärä 120 eurolla/kk.
laskin aivan itse eilen
Soviteltu päiväraha lasketaan nyt kaavalla: täysimääräinen työttömyysetuus - ((palkka - 300)/2) = soviteltu päiväraha.
Jos suojaosa poistuu, lasketaan soviteltu päiväraha kaavalla: täysimääräinen työttömyysetuus - (palkka/2) = soviteltu päiväraha.
Työttömyysetuudesta pidätetään yleensä vähintään 20% vero.
Ei se suojaosakaan ihan hirveän kauan ole ollut. Olisiko n. 10 vuotta.
Olen nähnyt nekin ajat, jolloin työttömyysetuutta ei saanut ollenkaan sellaiselta päivältä, jolloin oli vaikka vain tunninkin töissä. Ja se todellakin katsottiin työtuntien mukaan, ei sen mukaan, mitä tai milloin maksettiin palkkaa.
"Työttömyysetuudesta pidätetään yleensä vähintään 20% vero."
Palkkaverokortilla pidätetään aina vähintään 25 %. Etuuksia varten haetulla verokortilla saa paljon pienemmän prosentin.
Tuo 12 kk työssäoloehto, 7 päivän omavastuuaika, lomakorvauksen jaksotus ja sovittelun suojaosuuden puuttuminen on ollut voimassa aiemminkin. Noin 15 vuotta sitten muistaakseni. Ja silloinkin pärjättiin. Työnteko kannattaa ilman suojaosuuksiakin. Ei sovittelussa vähennetä koko palkkaa. Tai eihän sitä tiedä, jos vaikka sellaistakin suunnittelevat. 😆
Vierailija kirjoitti:
Ei se suojaosakaan ihan hirveän kauan ole ollut. Olisiko n. 10 vuotta.
Olen nähnyt nekin ajat, jolloin työttömyysetuutta ei saanut ollenkaan sellaiselta päivältä, jolloin oli vaikka vain tunninkin töissä. Ja se todellakin katsottiin työtuntien mukaan, ei sen mukaan, mitä tai milloin maksettiin palkkaa.
Ok, saiko niinä aikoina kuitenkin töitä jos oli käynyt lukion ja korkeakoulun? Nyt ei saa. Ja asuminen on kallistunut, ruoka on kallistunut, samoin sähkö ja kaikki muu.
ap
Oho, miten tuo menee, että työttömyysturva laskee 20% 2kk jälkeen ja 25% 8kk jälkeen? Koskee varmaan myös osa-aikaisia? Pitää varmaan muuttaa ulkomaille.
Miksei hallitus tee sellaisia muutoksia, että tulisi lisää työpaikkoja? Miksei näitä nollatuntik u setuksia kielletä?
Yhyy, minua täytyy kohdella kuin kuningasta, tai saan itkupotkuraivarit Aikuiset ihmiset..
Minäkään en tajua miksei suojaosaa ennemmin nosteta. Itse tein korona-aikana osa-aikaisesti hlö.koht avustajan töitä, sain soviteltua ja lapset saivat olla lyhyempää päivää päiväkodissa. Eikö tämä nyt olisi kaikille osapuolille kannattavampaa? Toinen vaihtoehto olisi ollut työttömänä olo ja toimeentulotuki, jota nyt en tarvinnut, enkä hakenut.
Ja ennenkuin joku vinkuu, niin nyt olen kokoaikatyössä, enkä saa muita tukia kuin lapsilisän.
Hävetkää kirjoitti:
Yhyy, minua täytyy kohdella kuin kuningasta, tai saan itkupotkuraivarit Aikuiset ihmiset..
"Yhyy, minun täytyy saada hyväksikäyttää ilmaisia työntekijöitä tai saan itkupotkuraivarin." Aikuinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en tajua miksei suojaosaa ennemmin nosteta. Itse tein korona-aikana osa-aikaisesti hlö.koht avustajan töitä, sain soviteltua ja lapset saivat olla lyhyempää päivää päiväkodissa. Eikö tämä nyt olisi kaikille osapuolille kannattavampaa? Toinen vaihtoehto olisi ollut työttömänä olo ja toimeentulotuki, jota nyt en tarvinnut, enkä hakenut.
Ja ennenkuin joku vinkuu, niin nyt olen kokoaikatyössä, enkä saa muita tukia kuin lapsilisän.
Aivan kuin ihmisiä haluttaisiin ajaa ahdinkoon ihan tarkoituksella.
Siinä taas yksi hyvä huono esimerkki tuon hallituksen ajattelemattomuuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ennenkuin joku vinkuu, niin nyt olen kokoaikatyössä, enkä saa muita tukia kuin lapsilisän.Aivan kuin ihmisiä haluttaisiin ajaa ahdinkoon ihan tarkoituksella.
Siltähän tämä vaikuttaa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Tuo 12 kk työssäoloehto, 7 päivän omavastuuaika, lomakorvauksen jaksotus ja sovittelun suojaosuuden puuttuminen on ollut voimassa aiemminkin. Noin 15 vuotta sitten muistaakseni. Ja silloinkin pärjättiin. Työnteko kannattaa ilman suojaosuuksiakin. Ei sovittelussa vähennetä koko palkkaa. Tai eihän sitä tiedä, jos vaikka sellaistakin suunnittelevat. 😆
Tavallisella palkansaajalla ei ole ollut 12 kuukauden pituista työssäoloehtoa ainakaan 2000-luvun puolella, koska työssäoloehdon kestoa lyhennettiin 43 viikosta 34 viikkoon jo 20 vuotta sitten. Ilman suojaosaa työnteosta tulee pääsääntöisesti kannattamatonta tai vain joitain hiluja tuottavaa, koska verotus vie sekä palkasta että tuesta suhteessa paljon pieni- ja keskituloiseltakin, vaikka kuinka venkslaisi muutosverokorttien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ja kun pitäisi toimia juuri toisin eli nostaa suojaosa esim. 600€. Silloin alkaisivat pienet keikkaluontoiset työt kiinnostamaan paremmin.
Tämä. Hei hei 150 euroa, jonka toimeentulotuen lisäksi sai hankkia. Eipä ole senkään 10 tunnin työn tekijää enää. Sehän kolahti kivasti yrittäjien omaan nilkkaan.
Tienaan sitten sen 300 euroa pimeesti.
Asumistukea leikataan myös. --> lopettaa osa-aikatyö. Ei ilmaiseksi jaksa, enää.