Olenko palstan ainoa uusavuton keittiössä?
Olen erittäin surkea ruoanlaittaja, siis erittäin surkea. En koko aikuisiälläni koskaan tehnyt itselleni mitään muuta muin pastan/kananmunan keittämisen / mikroruoan/ salaatin tai jonkinlaisen sörsselin (= esim raejuustoa ja pakastevihanneksia sekaisin). En ole ikinä kokenut minkäänlaista mielenkiintoa ruoanlaittoon.
Nyt olen 3-vuotiaan lapsen äiti. Olen opetellut valmistamaan hänelle helpot asiat: makaronilaatikon, lohikalan uunissa, paistamaan kanapalat tai perunan ja mifukastikkeen (emme käytä punaista lihaa).
Kaikki muu vaatii reseptejä ja keskittymistä sekä yleensä vielä ensimmäisellä jotenkin epäonnistuneen lopputuloksen.
Kuuntelen aivan hämmästyneenä muita ihmisiä jotka kertovat *koonneensa jääkaapista lounaan* tai *tehneensä lopusta kastiketta* tai *leipasseensa puurosta leivän* tai *suurustaneen kastikkeen kun ei ollutkaan sitä tai tätä*. Minulta ei siis kertakaikkiaan vastaava onnistuisi, ei ikinä. Enkä myöskään kehtaa tätä kenellekään myöntää.
Ja ei, kyse ei ole siitä ettenkö osaisi myöskään imuroida, pyykätä, pestä vessaa, lapsen kakkapyllyä tai hampaita. Olen ihan normaaliälyinen ihminen joka muutoin pitää kodin kunnossa, mutta ruoanlaitto tuntuu työläältä ja aina enemmän tai vähemmän epäonniselta sekä aika paljon hävikkiä tuottavalta.
Mistä ihmeestä te keittiöntaitajat olette saaneet oppinne? Ja mistä intuitiivisesti tiedätte mitä voi vain *kokeillen heittää* milloin minkäkin sekaan tai tehdä yhdestä ruokalajista toisen? Oletteko lukeneet jotain aihetta laaja-alaisemmin käsitteleviä kirjoja tai katsoneet loputtomasti kokkiohjelmia vai mitä?
Löytyykö palstalta ketään toista yhtä avutonta keittiössä joka olisi vuosien varrella päässyt asiassa eteenpäin?
Kommentit (34)
Mä olen 40v nainen ja en osaa tehdä ruokaa ollenkaan. Ei vaan kiinnosta. Olen henk.koht.avustaja ja joka kerta saa jännittää pitääkö tehdä jotain monimutkaisempaa ruokaa töissä, olen kyllä suoraan sanonut etten osaa. Puoliso tekee meillä ruuat.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille myötäelävistä vastauksista! Minäkin ihmettelen sitä ettei kotitaloustunneilta jäänyt mieleen yhtään mitään, ei sitten mitään! Ihmettelen kun jotkut jotain pannukakkujakin tekivät kotitaloustunnilta muistetun muinaisen opin mukaan! Noloa, mutta itse olen joutunut katsomaan jopa sen pannukakun ohjeen netistä sen kerran kun sitäkin tein miehen kehoituksesta kun *oli liikkaa maitoa*. Siis ei minulle olisi tullut liiasta maidosta moinen mieleen.
Minusta opettelelukin tuntuu niin työläältä kun lapsen kanssa reseptin tarkka seuraaminen on välillä yhtä sähläystä. Aina tuntuu unohtuneen joku mauste tms ja hävikkiä ja sotkua syntyy.
Muiden vastauksia lueskellessani oivalsin myös sen, että en ole kotoa oppinut ruoanlaittoa ollenkaan siten kuin monet muut. En ollut itsekään kiinnostunut, mutta varmaan olisi nyt helpompaa mikäli minua vain olisi velvoitettu myös keittiöön.
Yritän katsella jotain helppoa keittokirjaa josko vaikka joku pienikin innostus purisi
Ap
Kannattaa antaa lapsi miehen hoidettavaksi ja kokkaa silloin. Kuulostaa tosi stressaavalta opetella noin rauhattomassa ympäristössä.
Eikä siinä mitään noloa ole että katsot pannukakun ohjeen. Pannukakku on enemmän leivonnainen kuin ruoka ja leipomisessa oikeat määrät ja työvaiheet ovat tärkeämpiä kuin ruuanlaitossa. Kun leivon, mittaan ainekset aina tarkasti, kokkaillessa laitan oman arvion mukaan.
Sellainen vinkki reseptien valintaan että vilkaise aina ainesluettelo. Jos lista on pitkä, jätä suosiolla se resepti myöhemmäksi. Osa resepteistä on tarpeettoman mutkikkaita. Joskus näkee blogeissa sitäkin että on kopioitu joku perusruoka, johon on lisätty vaikka mitä melko tarpeetonta vain että reseptiä voi sanoa omaksi.
Perustaidot kotoa, ruokavalio on toki muotoutunut oman maun mukaiseksi. Ei keittiössä puuhastelu tämän helpommaksi voi mennä, kun on koko maailman reseptit ja ohjeet saatavilla. Inho teollisesti valmistettu ruokaa kohtaan on ollut hyvä motivaattori opetella itse.
Keittokirjojen ohella on loistavia nettisivuja! Löytyisikö niistä?
Olen vege, lähes vegaani, enkä tunne lähimainkaan kaikkia, mutta vegepuolelta tulee mieleen esim. https://chocochili.net/, jonka arkistosta voit etsiä sen mukaan, tahdotko soppaa, salaattia vai muuta.
Olen ollut ihan samanlainen, aina. Teen jotain perusruokia ulkomuistista, muuten luen reseptistä ohjeita. Minkäänlainen hellalla paistaminen on varsinkin karseata pakkopullaa... En tykkää, enkä välitä minkäänlaisesta leipomisestakaan.
N55
Löytyy! Aloitus voisi olla minun. Olen nelikymppinen nainen.
Meillä oli mummu ja äiti molemmat kokkeja. Käsky kuului keittiöön kun ruokaa laitettiin. Veljeni myös aina mukana vaikka vastaan pisti pienempänä. Saimme kuoria porkkanoita ja pottuja ja hakea kasvimaalta sekä kellarista sitä ja tätä. Aluksi olimme siis juoksupoikia ja likkoja noin viisivuotiaina. Myöhemmin sitten opeteltiin taikinat leipiin ja kakkuihin sekä lihapullat ja siitä se jatkui ja innostuttiin. Veljeni on myös ollut maanperusteellisen hyvä kokki, vaimonsa vähemmän. Itse olen ollut kiinnostunut ja käynyt kerran muutaman viikon kestävän kurssin Italiassa jossa oppi valtavasti ravintotietoa ja kokkaamista. Ymmärrän kuitenkin, ettei kaikilla ole kiinnostusta alkuunkaan ja aikuisena on ehkä vaikeampaa oppia jos sitä kiinnostustakaan ei ole omasta takaa. Lykkyä tykö kumminkin ap:lle - ei tavallisten kotiruokien teko ole kovin vaikeaa oppia.
Vierailija kirjoitti:
Tekemällä oppii.
Tulee vaan älyttömän kalliiksi, kun 20 kertaa yrittää yhtä ruokalajia ja lopputulos pitää heittää roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekemällä oppii.
Tulee vaan älyttömän kalliiksi, kun 20 kertaa yrittää yhtä ruokalajia ja lopputulos pitää heittää roskiin.
Sulla taitaa olla vähän omituinen käsitys tekemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekemällä oppii.
Hahhaaa, sä luulet, että ruuanlaiton opettelu on jonkun reseptin kiihkoinen yrittäminen :D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Keittokirjojen ohella on loistavia nettisivuja! Löytyisikö niistä?
Olen vege, lähes vegaani, enkä tunne lähimainkaan kaikkia, mutta vegepuolelta tulee mieleen esim. https://chocochili.net/, jonka arkistosta voit etsiä sen mukaan, tahdotko soppaa, salaattia vai muuta.
Älä sotke uskontoasi tähän. Ap tarvitsee tervettä ravintoa, ei huuhaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekemällä oppii.
No sitten olet kyllä todella huono tekemään ruokaa, jos 20 kertaa pitää heittää ruoka roskiin ennen kuin onnistuu. Pitäydy valmisruuissa.
Kiitos kaikille myötäelävistä vastauksista! Minäkin ihmettelen sitä ettei kotitaloustunneilta jäänyt mieleen yhtään mitään, ei sitten mitään! Ihmettelen kun jotkut jotain pannukakkujakin tekivät kotitaloustunnilta muistetun muinaisen opin mukaan! Noloa, mutta itse olen joutunut katsomaan jopa sen pannukakun ohjeen netistä sen kerran kun sitäkin tein miehen kehoituksesta kun *oli liikkaa maitoa*. Siis ei minulle olisi tullut liiasta maidosta moinen mieleen.
Minusta opettelelukin tuntuu niin työläältä kun lapsen kanssa reseptin tarkka seuraaminen on välillä yhtä sähläystä. Aina tuntuu unohtuneen joku mauste tms ja hävikkiä ja sotkua syntyy.
Muiden vastauksia lueskellessani oivalsin myös sen, että en ole kotoa oppinut ruoanlaittoa ollenkaan siten kuin monet muut. En ollut itsekään kiinnostunut, mutta varmaan olisi nyt helpompaa mikäli minua vain olisi velvoitettu myös keittiöön.
Yritän katsella jotain helppoa keittokirjaa josko vaikka joku pienikin innostus purisi
Ap