Millainen ihminen näkee korkeakoulututkinnon suorittamisen tulonsiirtona?
Kommentit (17)
Miksi se ei olisi? Esim. Helsingin yliopisto perii lukukausimaksua ensi vuonna ulkomaalaisilta 16.000 per vuosi.
Lukiot perivät kolmen vuoden ajalta n. 6500 per vuosi ulkomaalaisilta.
Se on arvovalintakysymys, että suomalaisille hinta on 0e, jottemme elä yhteiskunnassa joka vain jatkaa nepotistista kierrettä sukupolvesta toiseen.
Oma lapseni on radiologi sairaalassa. Itse en koskaan tehnyt muuta kuin hanttihommia. Ei minulla olisi ollut pienintäkään mahdollisuutta kustantaa tämän opintoja.
Olisiko sitten parempi että hän olisi masentunut ja käyttäisi päihteitä vain siksi ettei rahaa nuorena ollut?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän valtio aika vahvasti tukee opiskelua. Mitä muuta se on kuin tulonsiirtoa? Raha kerätään veroina ja annetaan tukena
Opiskelu on kaikille avointa. Ihan kuten kirjastot tai vaikka puistot. Ovatko nekin tulonsiirtoja häiriintyneiden mielestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän valtio aika vahvasti tukee opiskelua. Mitä muuta se on kuin tulonsiirtoa? Raha kerätään veroina ja annetaan tukena
Opiskelu on kaikille avointa. Ihan kuten kirjastot tai vaikka puistot. Ovatko nekin tulonsiirtoja häiriintyneiden mielestä?
Ei se ole kaikille avoinna.
Opiskelupaikkoja ei ole kaikille.
Tämä on sama argumentti kuin "miksi rikkaiden pitäisi maksaa enemmän veroja, kaikilla on mahdollisuus rikastua".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ovat valion tai kuntien ylläpitämiä. Niissä ei ole kysymys tulonsiirrosta, päinvastoin kuin esimerkiksi opintotuessa. Annetaanko opintotukea kaikille vai pelkästään opiskelijoille?
Jos ne tutkinnot pitäisi maksaa itse, emme eläisi meritokratissa jossa esim. taitavin ja kyvykkäin leikkaa sinun sydämesi vaan maassa jossa rahalla saa paperit.
Tuskin haluaisit itsekään. Tällaista meininki on kehitysmaissa ja jokainen akateeminen ala on täynnä puoskareita, ja älykkäät nuoret joilla käynyt syntymälotossa huono tuuri pyörittävät monimutkaisia huumekartelleja ja hämäräbisneksiä sen sijaan että rakentavat yhteiskuntaa.
On järkyttävää miten paljon jo pelkästään insinöörit saavat näissä maissa tuhoa aikaan, kun tiedot ovat googlesta mutta silti on näennäisesti tutkinto jostain yliopistosta isin rahoilla.
Siltoja, asuintaloja romahtelee tämän tästä. Kyky tehdä esim. betonin lujuuslaskelmia on olematon.
Itse olen ns. self-made-man. Molemmat vanhemmat ammattikoulun käyneitä. Itse opiskelin lainaa ottaen ja opintotuesta "nauttien", vieraalla paikkakunnalla. Vertailun vuoksi kurssikavereita asui myös kotonaan muutaman kilometrin päässä eikä heidän tarvinnut mitään lainaa ottaa, koska asuminen ja osa ruuasta oli ilmaista. Jos opiskeluoikeudesta olisi pitänyt vielä erikseen maksaa joku 10.000 vuodessa niin se olisikin ollut tiukka paikka.
Tutkinto on menettänyt arvonsa työnantajien silmissä.On täysin itsestäänselvyys että sellainen on tai useampi ja jos et ajoissa saa alasi aloituspaikkaa, tutkinto mitätöityy käytännössä vaikka et kaikkea heti unohtaisikaan.
Suurin osa esim. miehistä saa insinöörin tai pomon pestin käymättä kouluja loppuun ja kukaan ei niitä taustoja tarkistele, valitetaan vaan somessa kuinka on raskasta käydä töissä ja narsisti pomo...
Koska koulutuksen järjestäminen maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ne tutkinnot pitäisi maksaa itse, emme eläisi meritokratissa jossa esim. taitavin ja kyvykkäin leikkaa sinun sydämesi vaan maassa jossa rahalla saa paperit.
Tuskin haluaisit itsekään. Tällaista meininki on kehitysmaissa ja jokainen akateeminen ala on täynnä puoskareita, ja älykkäät nuoret joilla käynyt syntymälotossa huono tuuri pyörittävät monimutkaisia huumekartelleja ja hämäräbisneksiä sen sijaan että rakentavat yhteiskuntaa.
On järkyttävää miten paljon jo pelkästään insinöörit saavat näissä maissa tuhoa aikaan, kun tiedot ovat googlesta mutta silti on näennäisesti tutkinto jostain yliopistosta isin rahoilla.
Siltoja, asuintaloja romahtelee tämän tästä. Kyky tehdä esim. betonin lujuuslaskelmia on olematon.
Kannattas insinöörien syyttelyä ennen tarkastaa onko valeinsinöörejä kuinka monta palkkalistoilla. Moni mies ei käy kouluja loppuun, korkeintaan aloittaa ja saa siitä huolimatta insinöörinpestin
Vierailija kirjoitti:
Dubaissa ja Saudeissa tilanne on jo tuo. Paikalliset 80 äo arkkitehdit ja inssit joilla on öljysuvun rahoilla ostettu kallis tutkinto ovat oikea riski yleiselle turvallisuudelle.
Jokaiseen isompaan projektiin tuodaan avainhenkilöt Japanista, Saksasta, Iso-Britanniasta jne. suunnittelemaan ja valvomaan.
Rahalla kun ei voi ostaa objektiivisesti mitattavissa olevaa älyä. Se jakaantuu aika tasaisesti ja satunnaisesti eri kansanosiin.
Oikeudenmukainen yhteiskunta mahdollistaa kouluttautumisen sille aidosti älylläälle siitä huolimatta että tämän vanhemmilla ei ole heittää sataa tonnia tai paria opinahjon tilille.
Samalla tällainen yhteiskunta on turvallisempi ja luotettavampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siltoja, asuintaloja romahtelee tämän tästä. Kyky tehdä esim. betonin lujuuslaskelmia on olematon.Dubaissa ja Saudeissa tilanne on jo tuo. Paikalliset 80 äo arkkitehdit ja inssit joilla on öljysuvun rahoilla ostettu kallis tutkinto ovat oikea riski yleiselle turvallisuudelle.
Jokaiseen isompaan projektiin tuodaan avainhenkilöt Japanista, Saksasta, Iso-Britanniasta jne. suunnittelemaan ja valvomaan.
Rahalla kun ei voi ostaa objektiivisesti mitattavissa olevaa älyä. Se jakaantuu aika tasaisesti ja satunnaisesti eri kansanosiin.
Oikeudenmukainen yhteiskunta mahdollistaa kouluttautumisen sille aidosti älylläälle siitä huolimatta että tämän vanhemmilla ei ole heittää sataa tonnia tai paria opinahjon tilille.
Samalla tällainen yhteiskunta on turvallisempi ja luotettavampi.
Aika harva työ vaatii älykkyyttä. Mä oon inssi ja ei tää mun työ mitään älykkyyttä vaadi. Tietokoneohjelmat tekee sen laskennan.
Kolmannen asteen koulutus maksulliseksi. Yhdysvaltojen systeemi on hyvä stipendeineen. Lahjakkaat seulotaan tarpeeksi vaativalla koululla, samalla ratkeaa poikien alisuoriutuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse opiskellut mitään? Sinulla tuntuu olevan käsitteiden käytössä aika paljon haasteita, joten tuskin ainkaan yliopistossa?
Yleensähän tulonsiirroissa puhutaan läinnä tulojen tasauksesta verotuksen ja sosiaaliturhvan kautta. Mutta ei se käsitteellisesti ole kaukana laajentaa se myös palveluihin.
Koulutuksessa ei ole kyse tulonsiirroista. Koulutus on asia, joka on sekä yksilön intresseissä että myös yhteiskunnalle äärimmäisen tärkeä investointi. Suomi tarvitsee koulutettua työvoimaa, se on sen kannalta tärkeimpiä henkiinjäämisen tai kilpailukyvyn edellytyksiä. Koulutukseen panostaminen ei ole tulonsiirto vaan sijoitus tulevaisuuteen. Tulonsiirtoja ovat hyvinvointivaltion elementit, joissa tuetaan yhteiskunnalle hyödyttömiä, työttömiä, sairaita jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse opiskellut mitään? Sinulla tuntuu olevan käsitteiden käytössä aika paljon haasteita, joten tuskin ainkaan yliopistossa?
Yleensähän tulonsiirroissa puhutaan läinnä tulojen tasauksesta verotuksen ja sosiaaliturhvan kautta. Mutta ei se käsitteellisesti ole kaukana laajentaa se myös palveluihin.
Ap on tuplamaisteri.
Suomi on oikeasti todella edelläkävijä koulutuksen tukemisen suhteen. Jokaisella on ainakin teoriassa hyvät mahdollisuudet kouluttautua jopa korkeimmalle tasolle asti riippumatta perheen varallisuus- ja tulotasosta. Tämä varmistaa, että koulutusta vastaavaa työtä tekee motivoituneet osaajat eivätkä ne, joilla on varaa muttei intoa tai älliä. Olen nähnyt näitä jälkimmäisiä pilvin pimein ulkomailla ja melkein sääliksi käy.