Työn hakemisen ja tekemisen pitää olla pakollista eikä siitä saa ottaa nokkiinsa. Näissä Iltiksen kommenteissa näkyy aivan vääristynyt ajattelu.
Suomalaiset todella tarvitsisivat ajattelun muutoksen. Jos pitää hakea 4 työpaikkaa, niin ompa kauheaa. Ei siihen mene kuin puoli päivää kuussa, ja lopun aikaa voi vetää lonkkaa.
Ainut syy, joka oli pätevä, oli osatyökykyisyys.
"En saa 48-vuotiaana töitä." Ai, meinasitko luovuttaa työnhaun ja elellä seuraavat 15 vuotta tuilla, kun tähän mennessä et ole saanut töitä?
"Minulle tarjottiin Tokmannin kassan töitä, vaikka olen korkeammin koulutettu."
No voi kyynel. Työtä sekin on, ei ole olemassa ns.paskaduuneja.
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/537536ee-5570-4b0f-ad91-a8d7190e7823
Kommentit (1351)
Koittakaa elää omaa elämäänne, olette oikeasti todella säälittäviä 🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-alalla tarvitaan työntekijöitä, ja oppisopimuspaikkoja on paljon.
Mikä estää hakeutumasta alalle?
Se estää ettei täällä ole ravintola-alan töitä.
Joka puolella on alalla työvoimapula. Joka puolella on myös ravintoloita. Ymmärrän, jos yli kuusikymppisiä ei kiinnosta. He ovat elämäntyönsä tehneet. Pian pääsee eläkkeelle. Varsinkin saaristo työllistää. Siellä on järkätty asunnotkin valmiiksi. Ihmisiä ei vaan kiinnosta.
No ei täällä ole ravintoloita.
Tilastokeskuksen mukaan majoitus- ja ravitsemustoimintaa harjoittavia yrityksiä on Suomessa 12 258 (Suomi lukuina 2021, s. 33). MaRan (Matkailu- ja ravintolapalvelut ry) mukaan ravintolayritysten toimipaikkoja on ollut yhteensä 13 473 vuoden 2021 tammikuussa.
Niin?
Mun työssäkäyntialueella ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka puolella on alalla työvoimapula. Joka puolella on myös ravintoloita. Ymmärrän, jos yli kuusikymppisiä ei kiinnosta. He ovat elämäntyönsä tehneet. Pian pääsee eläkkeelle. Varsinkin saaristo työllistää. Siellä on järkätty asunnotkin valmiiksi. Ihmisiä ei vaan kiinnosta.
Tilastokeskuksen mukaan majoitus- ja ravitsemustoimintaa harjoittavia yrityksiä on Suomessa 12 258 (Suomi lukuina 2021, s. 33). MaRan (Matkailu- ja ravintolapalvelut ry) mukaan ravintolayritysten toimipaikkoja on ollut yhteensä 13 473 vuoden 2021 tammikuussa.
Niin?
Mun työssäkäyntialueella ei ole.
Vaihda sitten alaa. Henkilökohtainen avustaja, kaupan kassa, wolttilähetti - onhan noita hommia joihin ei koulusta tarvitse ja töitä on hyvin tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei työn tekeminen tai hakeminen pidä milloinkaan olla pakollista, ei todellakaan, vapaassa yhteiskunnassa.
Eri asia on sitten kuka sen elämisen maksaa. Jos hoidat sen itse, omilla varoillasi, ei kelläkään pitäisi olla nokan koputtamista. Mikäli otat vastaan / haet sossusta tukia, asia kuuluu meille veronmaksajille. Mehän sun loikoilun silloin maksamme.
Maksamme yritystukia jättimäärän. Ravirata saa rahaa ja työttömyyskorvauksista poistetaan lapsikorotukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Mun työssäkäyntialueella ei ole.Vaihda sitten alaa. Henkilökohtainen avustaja, kaupan kassa, wolttilähetti - onhan noita hommia joihin ei koulusta tarvitse ja töitä on hyvin tarjolla.
Wolt-lhetille ei ole töitä jos ei ole ravintoloitakaan ja kevytyrittjyyden provikkapalkkioita ei saa jos ei tule kuriirikeikkoja. Sama nykyään puhelinmyyntityössä. Näissä kahdessa on muutenkin tyhmää palkata työntekijä kun sen työn voi ostaa freelanserilta eikä tarvii välittää esim työturvallisuudesta tai vakuutuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työn tekeminen tai hakeminen pidä milloinkaan olla pakollista, ei todellakaan, vapaassa yhteiskunnassa.
Eri asia on sitten kuka sen elämisen maksaa. Jos hoidat sen itse, omilla varoillasi, ei kelläkään pitäisi olla nokan koputtamista. Mikäli otat vastaan / haet sossusta tukia, asia kuuluu meille veronmaksajille. Mehän sun loikoilun silloin maksamme.
Maksamme yritystukia jättimäärän. Ravirata saa rahaa ja työttömyyskorvauksista poistetaan lapsikorotukset.
Vermon ravirata 18 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Mun työssäkäyntialueella ei ole.Vaihda sitten alaa. Henkilökohtainen avustaja, kaupan kassa, wolttilähetti - onhan noita hommia joihin ei koulusta tarvitse ja töitä on hyvin tarjolla.
Täällä on vain 1 henkilökohtaisen avustajan paikka ja pitää osata pistoshoito.
Kauppaan en päässyt.
Wolttilähetti maaseudulla?
Lapsuudesta asti ollut sairaus mikä vaikeuttaa aikuisena työnsaantia ja työntekoa.
Vuosien aikana TE-toimiston virkailija vaihtunut ja jokainen on kehottanut minua avoimesti mainitsemaan sairaudestani työpaikkaa hakiessa kuin työpaikka haastatteluissa. Ensimmäisessä työpaikassani nuorena aikuisena muut työkaverini eivät tienneet, vain esimieheni ja tuon takia jouduin vaikeisiin ja surullisiin tilanteiseen työpaikallani ja tehtävissäni, kun muut ihmettelivät miksi olen tuollainen.
Vuosien kuluessa pääsin siihen unelmieni työpaikkaan missä oli aivan ihana esimies ja työkaverini joille avoimesti kerroin itsestäni ja työtehtävät sujuivat ja nautin olla töissä.
Niin sanoen matto vedettiin alta vuosien jälkeen, kun esimies vaihtui ja tilalle tulikin uusi esimies, joka ei ollut ymmärtäväinen. Ylempi esimies kutsui minut palaveriin, koska tuo työpaikkani uusi esimies oli kysynyt häneltä onko hänen pakko pitää töissä tämänkaltaista työntekijää eli minua.
Muutama kuukausi myöhemmin uusi esimieheni ei uusinut määräaikaista työsopimustani todeten suoraan että ei halua uusia sitä "näistä syistä" ja ajan kuluessa huomasin, että tilalleni oli otettu uusi työntekijä.
Olen hakenut työpaikkoja, mutta sairauteni vuoksi tarvitsen sen työpaikan missä esimiehellä ja työkavereilla riittäisi ymmärrystä ja kärsivällisyyttä. Olen se väliinputoaja, joka menee töihin ihan mille alalle tahansa, mutta työtä hakiessani olen siellä pohjimmaisena niiden parempien jälkeen. Ja vaikka peittäisin sairauteni, ennemmin tai myöhemmin paikan saatuani se tulisi esille ja siitä ongelmat alkaisivatkin, kuten ensimmäisessä työpaikassani sain sen huomata.
Mikäs työpaikka haluaa kouluttamattoman, 35-vuotiaan, tutkimattoman apsergertapauksen reuman kera?
Vaihda sitten alaa. Henkilökohtainen avustaja, kaupan kassa, wolttilähetti - onhan noita hommia joihin ei koulusta tarvitse ja töitä on hyvin tarjolla.
Ei ole yhtään henkilökohtaisen avustajan töitä tarjolla yhtä nollatuntisopimusta lukuunottamtta. Ei sillä, en minä sille alalle sovellu enkä edes pääse sote-alan kouluihin alaa opiskelemaankaan. Kaupat ei täällä hae työntekijöitä, ennemminkin ovat vähentämässä. Wolttia tai Foodoraa tai muutakaan ei ole tässä kylässä. Pitseria kuskaa itse pitsansa.
Mitä siis tekisi? Onneksi ei tarvi hakea kuin 1 paikka syyskuun loppuun mennessä.
Eri
Näihin töihin en lähde eli
Henkilökohtainen avustaja
Kaupan ala
Siivous
Wolt-kuski
Taksi
Minä suostun tekemään vain yhtä ammattia mihin minulla on jo koulutus ja minä olen jo kouluni käynyt. Jos en siihen yhteen työhön pääse niin on muiden velvollisuus maksaa minun elämä ja antaa minulle käyttörahaa
Nyt Ap kerää taas voimia. On muka töissä vaikka koko päivän on ollut täällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtään henkilökohtaisen avustajan töitä tarjolla yhtä nollatuntisopimusta lukuunottamtta. Ei sillä, en minä sille alalle sovellu enkä edes pääse sote-alan kouluihin alaa opiskelemaankaan. Kaupat ei täällä hae työntekijöitä, ennemminkin ovat vähentämässä. Wolttia tai Foodoraa tai muutakaan ei ole tässä kylässä. Pitseria kuskaa itse pitsansa.
Mitä siis tekisi? Onneksi ei tarvi hakea kuin 1 paikka syyskuun loppuun mennessä.
Eri
Miksi ihmeessä meidän veronmaksajien pitää elättää perähikiällä asuvia, joille ei löydy sieltä mitään sopivaa työtä? Muuta kaupunkiin töiden perässä, kuten muutkin. Tai väsää kitisemättä se yksi pakollinen hakemus kerran viikossa ja ole kiitollinen tuestasi.
Vierailija kirjoitti:
Minä suostun tekemään vain yhtä ammattia mihin minulla on jo koulutus ja minä olen jo kouluni käynyt. Jos en siihen yhteen työhön pääse niin on muiden velvollisuus maksaa minun elämä ja antaa minulle käyttörahaa
Eri. Ja jos en kelpaa töihin ikäni vuoksi niin iälle en voi mitään.
Muut saavat maksaa munkin kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Miksi ihmeessä meidän veronmaksajien pitää elättää perähikiällä asuvia, joille ei löydy sieltä mitään sopivaa työtä? Muuta kaupunkiin töiden perässä, kuten muutkin. Tai väsää kitisemättä se yksi pakollinen hakemus kerran viikossa ja ole kiitollinen tuestasi.
Ihminen saa vapaasti asua ihan missä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Työtön saa asua siellä missä haluaa.
Minäkin asun maaseudulla ja mulla on vain 1 hakuvelvoite koska sopivia töitä on niin vähän.
Minäkin olin veronmaksaja ennen kun jouduin työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Sulla on helvetisti kirjoitusvirheitä akateemiseksi valehtelijaksi?
Heti kun sinun kaltaiset lopettavat elämästä meidän rahoilla että verot laskisi. Niin kauan kun elätte muiden rahoilla tuomatta niin sanotusti kortta kekoon saisit edes osoittaa pientä kiitollisuutta veronmaksajille jotka sinun asumisen ja elämisen joutuu maksamaan