Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työn hakemisen ja tekemisen pitää olla pakollista eikä siitä saa ottaa nokkiinsa. Näissä Iltiksen kommenteissa näkyy aivan vääristynyt ajattelu.

Vierailija
28.06.2023 |

Suomalaiset todella tarvitsisivat ajattelun muutoksen. Jos pitää hakea 4 työpaikkaa, niin ompa kauheaa. Ei siihen mene kuin puoli päivää kuussa, ja lopun aikaa voi vetää lonkkaa.
Ainut syy, joka oli pätevä, oli osatyökykyisyys.

"En saa 48-vuotiaana töitä." Ai, meinasitko luovuttaa työnhaun ja elellä seuraavat 15 vuotta tuilla, kun tähän mennessä et ole saanut töitä?

"Minulle tarjottiin Tokmannin kassan töitä, vaikka olen korkeammin koulutettu."
No voi kyynel. Työtä sekin on, ei ole olemassa ns.paskaduuneja.

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/537536ee-5570-4b0f-ad91-a8d7190e7823

Kommentit (1351)

Vierailija
321/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa:

Mä itse olen joutunut muuttamaan puolison perässä alueelle, jossa ei ole oman akateemisen koulutuksen mukaisia paikkoja.

Sit katotaan muita töitä, ja olen kiitollinen, että niitä muita töitä on riittänyt!

Mitäs opiskelin sellaisen harvinaisemman ja ei-työllistävän akateemisen ammatin.

En ala sen takia kuitenkaan kuppaamaan yhteiskuntaa tuilla.

Pitäiskö lähettää palkinto postisssa tuollaisesta uroteosta? Samanlainen sopii varmasti kaikkiin ihmisiin ja elämäntilanteisiin, myös lapsiperheille. Or not.

Vierailija
322/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä juttu hallitusohjelmasta.

Kyllä irtisanomisen heikentäminen koskee myös kunnan ja valtion työntekijöitä.

Paikallinen sopiminen taas koskee vain yrityksiä.

https://yle.fi/a/74-20037325

Turhaan Hönö haaveilet  ;DDDDDDDDDDDDDDDDD

ei koske, eikä tule koskemaan

Uuden hallituksen suunnitelmana on hallitusohjelman mukaan uudistaa työelämän lainsäädäntöä työllistämisen esteiden purkamiseksi ja erityisesti pk-yritysten toimintaedellytysten vahvistamiseksi.

Mihin Tehyn työntekijät sitten kuuluu?

https://www.tehy.fi/fi/tiedote/tehy-hallitusohjelmasta-tyontekijoiden-o…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai mielestäsi ihmisen ei pidä olla mitenkään työhön sopiva? Esim herkät, ujot ja pälyilevät sopisivat mielestäsi esim lähihoitajiksi? Mulle on ainakin työkkärissä monesti sanottu, että työn pitää olla itselleen sopiva. Ei kaikki sovellu kaikille aloille. Sen takia siellä on niitä uravalmennuksiakin.

Vierailija
324/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uuden hallituksen suunnitelmana on hallitusohjelman mukaan uudistaa työelämän lainsäädäntöä työllistämisen esteiden purkamiseksi ja erityisesti pk-yritysten toimintaedellytysten vahvistamiseksi.

Irtisanomisen helpottaminen koskee myös kuntia ja valtion työntekijöitä.

Tässä vielä yksi juttu. Paikallinen sopiminen on ihan oma juttunsa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000009661488.html

Niin ei missään linkittämässäsi sanota  ;DDDDDDDDDDDDDDDDDDD

kertoohan sen jokaisen normaalin järkikin, ettei Suomen pk-yritysten kilpailukyvyn parantamista auta julkisten virkojen/toimien irtisanomisten helpottaminen  ;DDDDDDDDDDDDDD

Joten turhaan linkki-Hönö änkeröit, et tule Ellin työtä saamaan  ;DDDDDDDDDDDDDDDDDD

Vierailija
325/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ajattelu vääristynyttä. Mun nuoruudessa työttömyys oli hirveä häpeä eikä sellaista kukaan halunnut kohdalleen.

Vierailija
326/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kertoohan sen jokaisen normaalin järkikin, ettei Suomen pk-yritysten kilpailukyvyn parantamista auta julkisten virkojen/toimien irtisanomisten helpottaminen  ;DDDDDDDDDDDDDD

Joten turhaan linkki-Hönö änkeröit, et tule Ellin työtä saamaan  ;DDDDDDDDDDDDDDDDDD

Sä et ymmärrä edes lukemiasi juttuja, taidat olla kännissä😂

Vierailija
327/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa mitä ap:sta?

Ap vastaa:

Olen kesälomaa viettävä pienipalkkaisen alan työntekijä. Olen elämässäni tehnyt keikkaa, keikkaa ja keikkaa. Opiskellut työn ohessa.

Joutunut hylkäämään unelma-ammattini asuinpaikkakuntani takia.

Raatanut ja raatanut.

Työttömyyskorvausta olen vetänyt viimeksi 25 vuotta sitten, koska mun ASENNE on se, että jokainen työ on arvokasta. Voisin tehdä heittämällä jotain näistä: puutarha-ala, hoitoala, lehdenjakaminen, henkilökohtaisen avustajan hommat jne. Ja teen niitä ilolla enkä valittaen.

Ja se asenne EI estä tavoittelemasta itselle mieluisinta työtä, sitä kohti opiskelen. Ja ahkeran tyypin CV ja maine tulee takaamaan, että tulen sellaisen työpaikan saamaan.

Onneksi olkoon, taidat olla aika terve, eikä ole työnteolle muutemkaan mitään rajoitteita.

..Ai niin, mutta asenteestahan tosiaan kaikki onkin kiinni.......

Vierailija
328/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim.henkilökohtaisen avustajan työ on erittäin arvokasta, ja niitä ilmoituksia on paljon. Ei vaadi kummoista koulutusta.

Mutta eipä työttömille kelpaa.

Sitten joku sanoo että "ei ole työnantajalle reilua että joku tulee väkisin töihin, se näkyy flegmaattisuutena".

No kai se näkyy, koska ei ajatella, että työ itsessään on arvokasta!

Ja voihan sitä epämieluisampaa hommaa tehdessä hakea sitä mieluisampaa.

Lähihoitajan koulutuksen käynyt kaverini äiti sanoi meille että älkää hakeko henkilökohtaiseksi avustajaksi, siihen täytyy olla tiukka luonne koska jotkut asiakkaat ovat todella hankalia.

Saman ohjeistuksen olen saanut työkköriltä. Henkilökohtainen avustaja ja lähihoitaja ovat työkkärin mukaan sellaisia töitä että vaativat vahvaa henkistä ja fyysistä kuntoa. Itsellä on taustalla lääkitty masennus, joka te-virkailijan mukaan estää minulta lähäriksi kouluttautumisen ja se tuli siis yllätyksenä kun meinasin hakea. Sen sijaan työkkärissä auttoivat minua laatimaan listan työpaikoista ja töistä joihin olen sopiva ja joita kannattaa ennemmin hakea.

Vierailija
329/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai mielestäsi ihmisen ei pidä olla mitenkään työhön sopiva? Esim herkät, ujot ja pälyilevät sopisivat mielestäsi esim lähihoitajiksi? Mulle on ainakin työkkärissä monesti sanottu, että työn pitää olla itselleen sopiva. Ei kaikki sovellu kaikille aloille. Sen takia siellä on niitä uravalmennuksiakin.

Ei tarvitse olla. Minä rupesin sydänkirurgiksi ja tulen tekemään kokoomuslaisten vanhojen äitien sydänleikkaukset. Olen ollut laitoshuoltajana sairaalassa joten olen mielestäni täysin pätevä. Kyllä jokainen pystyy mihin vaan kun vaan nostaa prseensä sohvalta, ottaa itseään niskasta kiinni ja menee töihin!

Vierailija
330/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelkaa hoito/sosiaali/varhaiskasvatusalaa.

Arvokasta työtä, työttömänä ei tarvitse olla koskaan.

Ei edes tarvita työkkäriä, koska keikkaakin tekemällä voi tienata enemmän, ilman että kukaan kyttää.

Keikkatyö on vapautta! Et ole TE-toimiston höpöhöpö-kursseista riippuvainen, mutta tuloja on.

Kouluun pitää eka päästä ja opiskella ammatti. Ei oo ilmasta sekään

Voi, voi, voi, pyhä yksinkertaisuus!

Kaikki eivät sovellu hoitoalalle.

Juu ja kaikki hakijat ei pääse hoitajakoulutukseen. Ja monet ketkä pääsee, karsiutuu pois alalta jo koulutuksen aikana, kun huomataan että henkilö ei sovi ammattiin ja henkilö myös itse huomaa ettei sovi ammattiin. Ihmiset on erilaisia, sitä nämä "kaikki työttömät hoitajiksi"-ihmiset ei käsitä.

Vierailija
331/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin Tehyn työntekijät sitten kuuluu?

https://www.tehy.fi/fi/tiedote/tehy-hallitusohjelmasta-tyontekijoiden-o…

Et sitten ymmärtänyt lukemaasi ;DDDDDDDDDDDD

tehyläisiä on myös yksityisissä hoito- ja hoivalaitoksissa

Vierailija
332/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläpeukkujen määrästä näkee, että täällä pyörii paljon työtä vieroksuvia. Heillä tietysti eniten aikaa.

Vierailija
333/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arbeit macht frei sanoi joku ja nyt sitten taas?

"Työ on parasta sosiaaliturvaa", kuuluu tämä sanonta nykyään.

Vierailija
334/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim.henkilökohtaisen avustajan työ on erittäin arvokasta, ja niitä ilmoituksia on paljon. Ei vaadi kummoista koulutusta.

Mutta eipä työttömille kelpaa.

Sitten joku sanoo että "ei ole työnantajalle reilua että joku tulee väkisin töihin, se näkyy flegmaattisuutena".

No kai se näkyy, koska ei ajatella, että työ itsessään on arvokasta!

Ja voihan sitä epämieluisampaa hommaa tehdessä hakea sitä mieluisampaa.

Lähihoitajan koulutuksen käynyt kaverini äiti sanoi meille että älkää hakeko henkilökohtaiseksi avustajaksi, siihen täytyy olla tiukka luonne koska jotkut asiakkaat ovat todella hankalia.

Saman ohjeistuksen olen saanut työkköriltä. Henkilökohtainen avustaja ja lähihoitaja ovat työkkärin mukaan sellaisia töitä että vaativat vahvaa henkistä ja fyysistä kuntoa. Itsellä on taustalla lääkitty masennus, joka te-virkailijan mukaan estää minulta lähäriksi kouluttautumisen ja se tuli siis yllätyksenä kun meinasin hakea. Sen sijaan työkkärissä auttoivat minua laatimaan listan työpaikoista ja töistä joihin olen sopiva ja joita kannattaa ennemmin hakea.

Älä tana jaskaa pauhaa. Masennuslääkitys ei takuulla estä lähäriksi kouluttautumista.

Työkkäristä edes tuollaista ammattitaitoa löydy!

Vierailija
335/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla. Minä rupesin sydänkirurgiksi ja tulen tekemään kokoomuslaisten vanhojen äitien sydänleikkaukset. Olen ollut laitoshuoltajana sairaalassa joten olen mielestäni täysin pätevä. Kyllä jokainen pystyy mihin vaan kun vaan nostaa prseensä sohvalta, ottaa itseään niskasta kiinni ja menee töihin!

Vanha vitsi. Mutta eläpä itsesäälissä loppuelämäsi, omasihan on.

Vierailija
336/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mihin OAJ työntekijät kuuluu, kun siellä ainakin tuo irtisanominen helpottuu?

https://www.oaj.fi/ajankohtaista/uutiset-ja-tiedotteet/2023/oaj-hallitu…

Vierailija
337/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niistä uranvalmenmuksista ole mitään hyötyä. Minulle sanoivat sellaisen kurssin lopuksi, että miksi en kirjoittisi kirjaa tai hakisi näyttelijäksi johonkin teatteriin. Toisessa taas kehuttiin että olen älykäs ja pitäisi opiskella lisää. Ja kolmannessa ehdottivat että perustaisin yrityksen sekä jälleen sitä samaa saamarin kirjan kirjoittamista. En ole ikinä ymmärtänyt, että miksi minulle jatkuvasti tuputetaan jotain kirjailijan uraa, niin että teksi mieli oksentaa. Esimerkiksi jo yläasteella opo oli sitä mieltä että minun pitäisi opetella kirjailijaksi ja pettyi kun lukion sijaan hainkin opiskelemaan liiketalouden perustutkintoa, jotta pääsisin töihin edes johonkin kauppaan.

Vierailija
338/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa aktiivimallissa se vääristynyt ajattelu näkyy!

Minua ainakin kiusaa todella paljon, että joku hengittää niskaan ja on neuvomassa sellaisia neuvoja työnhakuun joita en tarvitse tai joista ei ole minulle mitään hyötyä työnhaussa.

Minä haluan tehdä asiat omalla tavalla ja minulla ei ole yhtään energiaa tai mielenkiintoa tanssia minkään työkkärimallin mukaan.

Toivottavasti sulla kuitenkin on energiaa ja mielenkiintoa hakea tiiviisti ja tehdä lähestulkoon mitä tahansa työtä, koska tukien kuppaaminen oman vitkastelun takia on väärin. Osatyökykyisyyden ymmärtää, mutta en hienihelmaisuutta.

Sen takia aktiivimalleja joudutaan tekemään, koska moni lojuisi ansiosidonnaisella ja vielä kehuskelee sillä.

Nuo aktiivimallit eivät muuta sitä tosiasiaa, että palkanmaksajista se pula nyt sattuu olemaan, vaikka kuinka työttömiä koetetaan omasta työttömyydestä syyllistää. Ihan omasta kokemuksesta puhun, kun moneen projektiin pääsee talkoolaiseksi, mutta mistään ei haluta maksaa palkkaa, ei edes osaa palkasta!

Vierailija
339/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu missä asut.  Jos satut asumaan jossain maaseudulla tai korvessa, se 4 työpaikkaa haku voi olla aika mahdotonta.  Miehesi voi olla vaikka metstyöalalla ja siis hän ei voi muuttaa kanssasi johonkin uudellemaalle.  Niitä paikkoja kun ei ehä ole olemassakaan lähimpään 200km.

Hakea turkuun lääkäriksi olisi aika outo ratkaisu entiseltä karjakolta.

No tämä nyt oli turhaa kärjistämistä.Näillä ihmisillä on yleensä maatilat.

Vierailija
340/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa aktiivimallissa se vääristynyt ajattelu näkyy!

Minua ainakin kiusaa todella paljon, että joku hengittää niskaan ja on neuvomassa sellaisia neuvoja työnhakuun joita en tarvitse tai joista ei ole minulle mitään hyötyä työnhaussa.

Minä haluan tehdä asiat omalla tavalla ja minulla ei ole yhtään energiaa tai mielenkiintoa tanssia minkään työkkärimallin mukaan.

Tokkiinsa, tokkiinsa.

Otetaan sinulta tuet pois, niin voit kaikessa rauhassa omalla ajallasi ja omilla rahoillasi hakea töitä omaan rytmiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi