Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmettelen työttömille annettua kehotusta luoda verkostoja

Vierailija
28.06.2023 |

Lähipiirissäni on jonkun verran työllistytty verkostojen kautta. Kaikki ne verkostot on hankittu työn kautta. Itse ainakin kokisin kiusallisena, jos joku lyöttäytysi seuraani luodaakseen työelämän verkostoja, varsinkin kun olen pikkufirman toimija ja en tee mitään päätöksiä työllistymisen suhteen. Mulla on työn kauttakaan tosi vähän verkostoja. Toimin vapaaehtoistyössäkin. 90 % toimijoista on töissä hoitoalalla, eläkkeellä (suurin osa), opiskelijoita tai itse työttömiä. Meitä tavallisia työssä käyviä on vain muutama.

Se on helppo sanoa että luokaa verkostoja. Miten itse loisitte verkostoja työttömänä, niin ettei toinen osapuoli tunne itseään ainoastaan hyväksikäytön kohteena? Työkokeilussa on toisen luokan kansalainen. Itse olin 20 vuotta tukitöissä ja kun olen sen jälkeen kouluttautunut, vastaan tullut työkaveri oli ihan ihmeissään että miten niin vaikealle alalle olen mennyt (raksa-alan suunnitteluinssi, ei edes vaikeaa)

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei halua jotain työtön roikkumaan lähelleen, on vielä rahaa pummaamassa . Sitäpaitsi Suomessa ei verkostoiduta, se on noloa kerjäämistä olla selkeästi kärkkymässä huomiota ja etuja. Rikkaat ihmiset verkostoituu, koska heillä on rahaa investoida. He on haluttua seuraa resurssiensa takia, mutta jos ainoa resurssisi tarjota on tuulen huuhtoma perseesi niin sinua varten on OF.

Vierailija
2/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työtön voi verkostoitua koska sillä on jo työttömän leima.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeisto haluaa levittää mielikuvaa että kaikki johtuu työttömästä itsestään- esimerkiksi työnantajan palkkaushalukkudella ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Ja miksi? Koska kiusaaja haluaa tehdä uhrista syyllisen, kuten aina.

Vierailija
4/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle oli työttömänä vaikeutena suosittelijoiden puuttuminen. Ne suosittelijat joita aiemmin olin käyttänyt, olivat jääneet eläkkeelle, enkä voinut olla varma heidän terveydentilastaan tai siitä, muistavatko minua enää.

Tähän tarvittaisiin jokin muu systeemi.

Vierailija
5/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä se työtön edes verkostoituisi? Tällä hetkellähän työtön ei voi tehdä edes vapaaehtoistöitä ilman, että se johtaa tukien katkaisemiseen. 

Vierailija
6/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

haiseva ja mätänevä organisaatio ei luo arvostusta edes investoinneille.

mutta erem. on varmaan tapasi hukata ne killingit lafkan kassasta?

tuollainen vastaus asenne kertoo että lafkan tulee upota kuin titanic.

Vierailija
7/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle oli työttömänä vaikeutena suosittelijoiden puuttuminen. Ne suosittelijat joita aiemmin olin käyttänyt, olivat jääneet eläkkeelle, enkä voinut olla varma heidän terveydentilastaan tai siitä, muistavatko minua enää.

Näin se on. Mm. takavuosina määräaikaisessa työssä sain luvan käyttää lähiesimiestä puoli vuotta. Hän sanoi että sen jälkeen on vaikea enää muistaa, kun täällä noita ihmisiä tulee ja menee niin paljon. Sittemmin hän olikin jäänyt kuulemma äitiyslomalle ja on lähtenyt ko. paikasta poiskin, kyseisessä tehtävässä on netissä ihan muu nimi ollut jo kauan. 

Vierailija
8/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ne suosittelijatkaan voi aina olla luotettavia. Itsellä oli isossa firmassa esimies, joka tykkäsi enemmän ahterinnuolijoista kuin niistä, jotka oikeasti tekivät töitä. No ei varmaan vaikea arvata, että julkishallinnosta kyse. Sieltä norsunluutornista ei paljon kentälle poistuttu. Sekä mistä sen tietää, onko suosittelija joku sisarus, eno, täti tai setä joka haluaa vaan sukulaiselle töitä. Sukunimi kun voi olla ihan eri sisaruksillakin. 

Vierailija
9/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä maassa on vaikeaa saada töitä ilman suhteita – siihenhän tämä "verkostoituminen" viittaa.

Vierailija
10/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeisto haluaa levittää mielikuvaa että kaikki johtuu työttömästä itsestään- esimerkiksi työnantajan palkkaushalukkudella ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Ja miksi? Koska kiusaaja haluaa tehdä uhrista syyllisen, kuten aina.

no kyllähän sellaiset 99% on työttömän itse aiheuttamaa

Vierailija
11/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein käsitä ja ymmärrä miten tuo susittelija homman kuuluisi toimia. Minulle on kyllä luvattu että voivat suositella, mutta kukaan ei kerro nimiä eikä yhteistoetoja, niin ei voi laittaa suosittelijoita minäkään ylös.

Vierailija
12/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jäi kerran saamatta yksi työpaikka suosittelijan puuttumisen vuoksi. Työkokemusta on. Jankkasi vain sitä. Lisäksi hain ihan eri alan työtä.

Vierailija
13/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no kyllähän sellaiset 99% on työttömän itse aiheuttamaa

Niinkuin konkurssit ja vastaavat? Jos sun työpaikkasi palaa, oletko aiheuttanut sen itse? 99 % yliarvioi omaa osaamistaan ja työllistymistään. Oikeasti varmaa on vain erikoistuneiden huippuosaajien, lääkäreiden ja lakimiesten työllistyminen, ehkä joku muukin yksittäinen ala, mutta näihinkin voi tulla muutoksia. Ei 90-luvun lamassa työttömäksi jääneistä juuri kukaan voinut uskoa, että niin tulee käymään.  

Olen itsekin töissä ja ns. osaaja, mutta en pidä itsestäänselvänä, että töitä löytyy vain sormia napsauttamalla jos firma menee konkkaan. 

Vierailija
14/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla jäi kerran saamatta yksi työpaikka suosittelijan puuttumisen vuoksi. Työkokemusta on. Jankkasi vain sitä. Lisäksi hain ihan eri alan työtä.

Täysin absurdia.

Työmarkkina on kuin kääntynyt päälaelleen sitten 80-luvun.

Itse on luovuttanut. Ei ole suosittelijoita, ei edes ceeveetä.

PItäkää tunkkinne.

Vierailija
15/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luon paskaa pönttöön joka aamu.

Vierailija
16/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työtön voi verkostoitua koska sillä on jo työttömän leima.

Juuri näin. Ihan jo työnhaun suhteen toivo on menetetty, jos olet työtön eli edes työnantajat ei halua palkata työtöntä vaan sellaisen jolla on jo työpaikka.

Vierailija
17/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua halua kukaan palkata, olen liian sosiaalinen ja ekstrovertti. Persoonallisuus tyypiltä ENFP, ja nimen omaan se stereotyyppinen ENFP. Usein saanut kuulla haastatteluissa että etsivät hiljaisempaa, joka tekee työt eikä vain tuhlaa aikaa sosialisoimiseemn, tutustumiseen ja typaikalla verkostoitumiseen. Joskus myös sanovat että etsivät tehokasta ja focusoitunutta työntekijää eikä organisoijaa tai konsulttia. Vuosia ollut pitkaikaistyötön kun ei kukaan huoli, edes siivoojaksi tai puhelinmyyjksi.

Vierailija
18/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma suosittelija kuulema puhu tahalleen täyttä pskaa. Itsehän minä en tästä tiennyt mitään.

Vierailija
19/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minua halua kukaan palkata, olen liian sosiaalinen ja ekstrovertti. Persoonallisuus tyypiltä ENFP, ja nimen omaan se stereotyyppinen ENFP. Usein saanut kuulla haastatteluissa että etsivät hiljaisempaa, joka tekee työt eikä vain tuhlaa aikaa sosialisoimiseemn, tutustumiseen ja typaikalla verkostoitumiseen. Joskus myös sanovat että etsivät tehokasta ja focusoitunutta työntekijää eikä organisoijaa tai konsulttia. Vuosia ollut pitkaikaistyötön kun ei kukaan huoli, edes siivoojaksi tai puhelinmyyjksi.

Juksaatko vai onko totta? Työpaikkailmoituksia kun lukee, niin huomaan niiden aina etsivän reipasta energistä tiimipelaajaa. Musta alkaa tuntua siltä, että työantajat ei itsekään tiedä mitä ne haluaa. Sitä se tekee, kun on liikaa valinnanvaraa.

Vierailija
20/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteilla siis. Pienissä kunnissa tämä on sukulaiskiintiö.