Psykologi kertoo, miksi aikuiset lapset eivät tuo mökille edes omia ruokiaan - Taustalla on inhimillinen mekanismi
Aikuisetkin lapset saattavat odottaa vanhempien maksavan heidän kulunsa kesämökkireissuilla, vaikka lapset tienaisivat nykyisin vanhempiaan enemmän. Psykologi Lotta Heiskanen ei usko, että omien vanhempien laskuun syöminen johtuu lasten itsekkyydestä. Käyttäytymisen taistalla on inhimillinen mekanismi jonka opimme jo pieninä:
Kommentit (36)
En mene enää ollenkaan kun on niin vaikeaa. Pitäisi käydä, mutta yöksi ei voi jäädä, koska he eivät jaksakaan seuraa. Ajeleppa siinä sitten pari tuntia eestaas omana harvana vapaapäivänä. Syödå pitää ja juoda kahvit, mutta juuri sitä ruokaa ja siihen kellonaikaan kun vanhuksille sopii, itse ei saa laittaa mitään. Tarjoudut tiskaamaan niin se menee jotenkin väärin. Nurmikko pitäisi leikata mutta koskaan ei ole oikea hetki. "Ei kai tänään saunaa lämmitetå?" No ei kai sitten, pyyhin kainaloni märällä paperilla sitten vaikka.
Niin ja mökki on puoliksi omani, itse halusivat niin. Maksan ja huollan, mutta koko kesänä ei voi kuin 'käydä kahvilla' kutsuttaessa. Ja leikata sitten sen nurmikon jos planeetat on oikeassa rivissä, sattumoisin.
Olemme aika usein appivanhempien mökillä, viimeksi nyt juhannuksena kolme yötä, ja ei meillä taaskaan ollut mitään ongelmaa jutella ruoka-asioista. Appivanhemmat olivat ostaneet sinne jotain, pakastimessa oli jotain ja me veimme loput tällä kertaa, joskus olemme vieneet sinne kolme ostoskassia täynnä ruokaa ja joskus menneet ilman mitään ruokia, sillä anoppi on sanonut, että sieltä löytyy kyllä.
Emme me muutenkaan mene sinne vain rentoutumaan, vaikka sitäkin ehdimme hyvin, vaan teemme kaikkea mitä tarvitaan ja enemmänkin. Appivanhemmat ovat noin 80 vuotiaita .
Välillä ärsyttää kyllä kun puolison aikuiset (ja hyväpalkkaiset) lapset tulevat kylään vain jos on tarjolla ruokaa. Itse eivät koskaan kutsu kylään eivätkätuo juhliin ym. tilaisuuksiin koskaan mitään. Ovat niin tottuneita siihen että isä ja äiti maksavat kaiken. Itse tarjoan kyllä vanhemmilleni ravintoloissa ja kahviloissa ym. En lokkeile kenenkään luona. Tottakai sitä haluaa tarjota vierailleen mutta tuollainen hyväksikäyttö ärsyttää pidemmän päälle. Ei vanhempien lompakko ole enää mikään aikuisten lasten automaatio.
Vierailija kirjoitti:
Välillä ärsyttää kyllä kun puolison aikuiset (ja hyväpalkkaiset) lapset tulevat kylään vain jos on tarjolla ruokaa. Itse eivät koskaan kutsu kylään eivätkätuo juhliin ym. tilaisuuksiin koskaan mitään. Ovat niin tottuneita siihen että isä ja äiti maksavat kaiken. Itse tarjoan kyllä vanhemmilleni ravintoloissa ja kahviloissa ym. En lokkeile kenenkään luona. Tottakai sitä haluaa tarjota vierailleen mutta tuollainen hyväksikäyttö ärsyttää pidemmän päälle. Ei vanhempien lompakko ole enää mikään aikuisten lasten automaatio.
Ihan se on itsestä kiinni miten asiasta sanot. Jos ärsyttää, niin sitten sanot, että tuovat mukanaan sitä, tätä ja tuota. Jos et sano, niin itsepä olet ongelmasi aiheuttanut ja asiasta on ihan turha valittaa.
OPETELKAA PUHUMAAN.
Tietääköhän psykologi että jotkut voivat ottaa jopa loukkauksena jos vieras vie omat ruoat mukanaan. Meillä menee juuri noin. Vanhuksille on ihan turha yrittää tyrkyttää tai tarjota mitään, vaan melkein suuttuvat ja sanovat että eikun me.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä mökkivierasnillitystä. Mökkivieraan pitäisi tuoda kottikärryllinen ruokaa ja lahjuksia. Kyllä meille kun tulee vieraita kotiin tai mökille, omia aikuisia lapsia tai muita, niin vieraista halutaan huolehtia. Ja tarjota ruuat ja juomat ja lakanat.
Ei kukaan kirjoittanut, että pitäisi tuoda kottikärryllinen. Ei pitäisi suurennella ja kuvitella, että oma tapa elää on paras kaikille.
Vieraiden ja myös aikuisten, tienaavien lasten tulisi kohteliaasti kysyä voiko tuoda jotain tai tarjoutua kustantamaan ruokansa, jos muuta ei ole sovittu. Siinä on mahdollisuus mökin omistajilla/ vanhemmilla ilmoittaa kantansa asiaan, ehdottaa mitä tarvitaan tai kieltää tuomasta. Ei jää epäselväksi kenellekään mikä on toive. Omille lapsille voi myös kertoa miksi olisi parempi jakaa kustannukset, esim. eläkkeellä olevien vanhempien tulot voi olla pienet eikä rahaa ole. Nykyinen ruuan hinta on voinut tilannetta muuttaa aiempaan. On kohteliasta kysyä ja sillä osoitetaan, että asiaa on ajateltu ja se otettu huomioon. Ei se mitään nillitystä ole. Lapsille on hyvä opettaa käytöstapoja, niin eivät kuvittele, että jokaisen mökille voi mennä noin vain.
Useista kommentoijista voisi päätellä, että ovat juuri heitä, jotka sinne mökille lähtevät täyshoitoon kyselemättä mitään. Ja te mökin emännät, jotka haluatte kaiken tarjota ja ahdistutte ruuan tuojista, niin kertokaa se tulijoille, pyytäkää listaa ruokararvikkeista, joita vieraat haluavat/ pystyvät syömään ja luvatkaa käydä kaupassa. Helppoa eikä tarvitse tuskailla ruokamääristä.
Sopimalla asioista yleensä ei ongelmia tule.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat vanhukset tietää kaiken, eivät halua kokeilla mitään uutta, bakteerikammo, perinteet. Jos sinne on pakko mennä, hiljaa, tyhjin käsin, mahd nopeasti ulos.
höpöhöpöhöpöpp sun heiluvillesi!
Nykyajan "vanhukset" ovat eri asia kuin ennewwanhaan!
En ole pöpökammoinen enkä pelkää uudistuksia enkä pelkää bakteereita!
JOS et älyä tuoda ruokaa mukanasi, pysy poissa! Jokainen tuo jotakin!
Kaikki osallistuu! Kuka tiskaa, joku vahtii lapsia, joku laittaaa ruokaa, joku lämmittää saunaa! JOS et
halua osallistua, pysy poissa, EI OLE PAKKO TULLA, ihmisellä on vapaa tahto!
Mun mökki, mun säännöt, jos ei kelpaa, ei sitte!
Me maksamme mökillä kaiken aikuisille lapsille, koska meillä on varaa ( olisi lapsillakin toki), mutta me annamme tavallaan perintöä jo näin, eikä tästä tarvitse maksaa perintöveroa .
Tätä tehdään muutenkin kuin mökillä.
Toivon ja kerron jo etukäteen, että he tekisivät kumpikin perhe yhden aterian siellä kokonaan ( hommataan tarvikkeet) , niin meidän ei tarvitse kaikkea kokata kuitenkaan.
Herranjestas ei meillä oleteta että vieraat (kutsutut) tuo ruokia
Eikä meillä käy kuokkavieraita. Toki joskus joku yllätysvieras ja sillekin kyllä voi kahvit keittää
Minä en taasymmäryä että persaukinen mummo tsi pappa ei saa suuta auki ja käske tuoda ruokiaan
Toki tämä lienee enemmän hajonneiden perheiden ongelma? Minun ja sinun lapset jne
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä mökkivierasnillitystä. Mökkivieraan pitäisi tuoda kottikärryllinen ruokaa ja lahjuksia. Kyllä meille kun tulee vieraita kotiin tai mökille, omia aikuisia lapsia tai muita, niin vieraista halutaan huolehtia. Ja tarjota ruuat ja juomat ja lakanat.
Et todellakaan taida ymmärtää, mutta otapa huomioon pari asiaa: Mökillä ei saata olla tarpeeksi kylmäsäilytystilaa eikä mahdollisuutta pestä pyykkiä.
Mökkiä ei aina voi verrata kotioloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et todellakaan taida ymmärtää, mutta otapa huomioon pari asiaa: Mökillä ei saata olla tarpeeksi kylmäsäilytystilaa eikä mahdollisuutta pestä pyykkiä.
Mökkiä ei aina voi verrata kotioloihin.
Minun vanhemmat on keksineet, että kun asun perheineni verrattain lähellä (tunnin matka), niin pyykithän voi aina tuoda mulle pestäväksi. Riippumatta siitä olenko viettänyt mökillä aikaa itse vai en (kesäaikaan en, koska sinne kahden mökin ja yhden aitan kokonaisuuteen ei mahdu kuin kaksi vanhusta).
Käyvät kaupungissa ruokaostoksilla ja kahviloissa, mutta eivät pistäydy samalla kylässä vaan laittavat pian viestiä, että meitä toivottaisi "käymään kahvilla" mökillä.
Kun keli muuttuu sateisemmaksi, menevät he piipahtamaan kotonaan muutaman yön ja silloin meidän toivotaan mökillä hoitavan kukat ja nurmikon. Talvella järkkään auraukset, hoidan lumityöt ja pidän mökin kunnossa, jotta on eläkeläisten mukava keväthangille sitten taas palata.
Eipä ole jäänyt epäselväksi mikä on mulle kaavailtu rooli koko mökin osalta ja ennakkoperinnöllä varmistivat etten omaa mökkiä hanki kun on kuluja ja velvollisuuksia tuossakin.
Minun inhimillinen syyni on se että molemmat eläkkeellä olevat vanhempani saavat enemmän rahaa kuukausittain mitä minä, ja kun kerran itse kutsuvat käymään mökeilleen, saavat sitten tarjota ruoan sen työleirin takia minkä aina eteeni pistävät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat vanhukset tietää kaiken, eivät halua kokeilla mitään uutta, bakteerikammo, perinteet. Jos sinne on pakko mennä, hiljaa, tyhjin käsin, mahd nopeasti ulos.
höpöhöpöhöpöpp sun heiluvillesi!
Nykyajan "vanhukset" ovat eri asia kuin ennewwanhaan!
En ole pöpökammoinen enkä pelkää uudistuksia enkä pelkää bakteereita!JOS et älyä tuoda ruokaa mukanasi, pysy poissa! Jokainen tuo jotakin!
Kaikki osallistuu! Kuka tiskaa, joku vahtii lapsia, joku laittaaa ruokaa, joku lämmittää saunaa! JOS et
halua osallistua, pysy poissa, EI OLE PAKKO TULLA, ihmisellä on vapaa tahto!
Mun mökki, mun säännöt, jos ei kelpaa, ei sitte!
No tuota. Omat vanhemmat (suurta ikäluokkaa) osaa kyllä laittaa listaa mitä pitää tuoda kun menee 'käymään kahville'. Mutta on aivan totta, että mitään et pysty tekemään omilla ehdoilla. Tiskaaminen menee jotenkin väärin (en laske altaaseen vettä vaan pesen juoksevan veden alla, joka ei maksa mitään vaan tulee järvestä). Nurmikon leikkuuseen ei ole koskaan oikea hetki, paitsi silloin kun eivät ole itse paikalla. Leikkurin ääni ärsyttää ja ruohosilppua tulee sisään.. Monesti käydään heidän poissaollessa illalla töiden jälkeen ajamassa se märkä, kaatunut, parikyt senttinen heinä -joskushan se on saameri ajettava! -ja sitten joutuu haravoimaan perään.
Pitäisi kai grillata, mutta aina ollaan myöhässä ja isä on siellä jo tuohtuneen oloisena touhuamassa.
Tekee mieli siivota, mutta jos rikkaharjan otat esiin niin joku loukkaantuu tai jos pyyhit pöytiä niin se on "aivan turhaa, ne likaantuu kohta taas".
Eli ei sinne omia ruokia tuoda noin vaan, eikä ryhdytä "auttelemaan"
Tänään tästä aiheesta taas vaihteeksi artikkeli iltasanomissa.
https://www.is.fi/asuminen/art-2000009679551.html
Taas kerran eläkeläiset valittavat, kun lapset ei osallistu kustannuksiin ja tuo ruokaa mukanaan. Kommenttikentässä ihmetellään, miksei voi avata suutaan ja sanoa asiasta. Totuus on, että iso osa suurista ikäluokista on emotionaalisesti kehittymättömiä aikuisia, jotka eivät osaa kertoa tunteistaan. Tunnetaidot on lapsen tasolla, joten niitä ovat lähinnä kiukuttelu ja jalan polkeminen. Asiat täytyy mennä juuri niinkuin itse haluaa, mutta niitä toiveitaan ei pystytä sanoittamaan. Lopputulos on marttyyrin itsekkäät lapset, jotka ei välitä.
On se niin vaikeaa, kun mennään puolison vanhemman mökille pakolliselle vierailulle. Pitäisi niitä ruokia viedä, mutta missä niitä säilyttää, kun toista jääkaappia ei voi laittaa päälle, kun sähköäkin kuluu (aikaan, milloin sähkö oli halpaa), sitä siis käytetään aina hetken saunoessa, että he saavat viileät saunajuomat. Toisaalta ei saisi ruokienkaan kanssa hämmentää, kun emäntä omii keittiön itselleen, eikä siellä muut saa häärätä tai laitella, puhumattakaan mitä ruokaa saa ylipäätään tehdä ja syödä.
Hirveä jurputus, kun ei mitään tehdä, ei kelpaa meidän tiskaamisetkaan. Tiskasivat uudestaan pöydälle jätetyt tiskatut kuivat astiat, ei niitä osattu mihinkään laittaa, kun olivat sellaisia kippoja ja kuppeja ja kulhoja, mitä ei päivittäisten astioiden joukossa ole näkynyt. Jos oltaisiin ne jonnekin kaappiin tungettu, niin sitten olisi urputettu siitä kuinka ei olla osattu laittaa niitä oikeille paikoilleen.
Vieläkö voisi käyttää koronaa syynä, ettei tulla? Ei huvittaisi istuskella autossa sellaista matkaa ja sitten nukkua perillä kuumassa pätsissä, kun sitä ilmalämpöpumppuakaan ei voi laittaa yhtään jäähdytykselle. Työleiri siellä odottaa...