Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kysymys vauvavanhemmille ??

10.12.2006 |

minua kovasti kiinnostaisi tietää milloin te muut

olette lähteneet ekaa kertaa juhlimaan vauvan syntymän jälkeen tai muuten ulos niin että vauva on yökylässä siis hoidossa??

meillä kävi meinaa niin että kun lähdimme nyt kun meidän tyttö oli 3.5kk

(nyt 4kk) ja tyttö hyvässä hoidossa yön yli,

ikävä kyllä tulkinta asiassa menikin nyt sitten niin eräiden tuttavien/ystävien kantilta että miten me nyt jo näin aikaisin..?????

siksi kiinnostaa kovasti miten muut äidit ja iskät on lähtenyt tuulettumaan ihan kaksin..

en minä sitä enää tuota toisten mielipiteiden kantaa ole miettinyt mutta aluksi täytyy kyllä sanoa että se kirpasi :(

tuli alkuun sellanen olo että ei tarttte näköjään mihinkään kotoansa lähtee ja varsinkaan mihinkää viihteelle, mutta sitten taas toinen ääripää olis et jos ei koskaan missään kävis niin puhuttaisi että ei nekään missään koskaan käy..

ja mainittakoon että asutaan aika pienellä paikkakunnalla joten tapa ihmisillä tietty puhua toisista..ja pähkäillä......

mutta olis kiva saada muilta kommentteja, ja raaátkin mielipiteet ihan sallittuja , kaikkihan me erilaisia ollaan ja ajatellaan joskus asioista hyvinki erilailla :)

kirjoitelkaa

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja luulenpa, että tämän toisen (nyt vajaa 2kk) kanssa mennään samaan tapaan.

Itse en halua olla vauvasta yötä erossa, siinäpä syy tuohon.

Kukin tavallaan.

Vierailija
2/45 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei ole oikeaa eikä väärää aikaa laittaa vauvaa ensimmäistä kertaa yöhoitoon. Joillekin sopii jo ihan pienenä - joillekin vasta vanhempana. Tarpeen mukaan ja koko perheen hyvinvointi huomioiden.

Meillä 2 v 6 kk ikäinen poika ja 2 kk tyttö. Olen ollut pojasta yön erossa tytön syntymän aikaan sairaalassa ollessa ja kerran aiemmin, kun itse sairastuin akuutisti ja jouduin leikkauksen takia olemaan sairaalassa (sappikivet). Mutta silloinkin siis pojalla oli isänsä luonaan. Tytöstä en luonnollisesti ole ollut erossa kertaakaan (täysimetys, eikä tyttö ole vielä pulloa edes nähnyt).

Eli yökylässä ilman molempia vanhempia eivät ole olleet vielä kertaakaan. Eivätkä varmaan ole vielä aikoihin - kumpikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaisemmin kyllä ollaan oltu miehen kanssa erikseen viihteellä siten että isi tai äiti hoitaa yön. ja myös siten että ollaan jokunen tunti poissa. esim eilen kävin miehen kanssa pikkujouluissa. tulin itse 4 tunnin sekä saunomisen ja saunaoluen päästä kotiin hoitamaan yön. lapsilla ikää siis 4v,2v ja 2kk.

tuossa jokusessa tunnissakin pääsi jo ihmisten ilmoille ja virkistystä ja oli kuitenkin kiva tulla kotiin.

mun mielestä tärkeää on, että hoitajat on läheisiä lapselle ja on harjoiteltu pienillä poissaoloilla, että ei yhtä-äkkiä tule koko yötä poissa ilman äitiä tai isää.

Vierailija
4/45 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen vaikuttaa niin se, että minkä verran vauva on ollut aiemmin erossa isästä/äidistä, miten läheinen se hoitaja on jonka hoivissa on, onko vauva imetyksellä vai pulloruokinnalla - meillä tuo imetys on se suurin juttu mikä mietityttää jotain illalla tapahtuvaa poissaoloa, kun tyttö roikkuu niin tississä. Hän on nyt 3,5kk ja tuossa joulun tienoilla tulee isovanhemmat kylään, joita vauva on nähnyt heidän ulkomailla asumisensa vuoksi viimeksi vastasyntyneenä, joten en usko että uskaltaudumme lähteä koko illaksi mihinkään mutta varmaan jonkunlaisia kokeiluja tehdään, jos vaikka ollaan päivällä pari tuntia poissa tms.

Helmikuun lopulle ollaan mietitty illan/yön (siis aamuyöhön asti) olevaa poissaoloa, kun olisi yksi hyvä keikka minne mennä, mutta senkin näkee sitten että mikä tilanne on siinä vaiheessa.

Eniten itseäni huolestuttaa se, että vauva olisi hoidossa onneton ja koko ajan itkevä. Tyttö kun ei nykyään enää juurikaan itke, ainakaan sellaisia pitkiä pätkiä, kuten pienempänä kärsiessään mahavaivoista. Mikään muu siis ei huolestuta kuin se, että olisin jossain poissa ja tyttö itkisi lohduttomana. Jos se olisi poissaolon hinta, niin sitten mieluummin olen kotona siihen asti että hän on isompi..

Kertokaas samalla kokemuksia, keneltä niitä löytyy, että miten vauvat ovat suhtautuneet hoidossa olemiseen :) ..kun kyseessä siis ei ole oma isä vaan niin että molemmat vanhemmat ovat poissa.

Vierailija
5/45 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eli siis selvennän omaa kysymystäni ja vastaan samalla itsekin..

meidän tyttö on siis pulloruokinnalla.

ja hoidossa oli sukulaisperheessä jotka näemme siis ihan melkein päivittäin, matkaa hoitopaikkaan on n.15km.

yö meni hyvin ja tyttö nukkui koko yön rauhallisesti ja nukkuu myös kotona, vaihtelevasti joko koko yön tai yhdellä syönnillä..

eli siis niinkun kirjoitin jo niin mielestämme hyvä hoitopaikka.

muutamaa tuntia myös ollut hoidossa iltaisin kummiensa (asuvat melkein naapurissa) luona satunnaisesti esim. kun mies tekee vuorotyötä ja minulla ollut jotain kauppareissua tai harrastustouhua..

mutta kuten tuli jo eräässä viestissä kyllä ksi se niin on että kukin tavallaan.

ja mukava lukea myös mitä muut ajattelee asioista ja miten toimivat,

lisää kaipaillaan kommentteja :)

Vierailija
6/45 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin miehen kanssa leffassa ja oltiin yö pois miehen vanhempien luona, kun vauva oli mummon kanssa kotona.

Imetys loppui 3kk:n ikäisenä ja siitä saakka yöt meni yhdellä syötöllä, niin totesimme että mummo osaa ihan yhtä hyvin antaa pullosta kuin äiti tai isikin...

Saimme nukkua kunnon yöunet ja aamulla tulimme pirteinä (ja kamalan ikävän saattelemana) kotiin. Tyttö ei ollut moksiskaan, tuskin edes huomasi äidin puuttuvan. Tosin mummo vietti paljon aikaa meillä ja mummon ollessa kylässä sain muutenkaan tuskin koskea vauvaan... ;) Et tilanne oli sinänsä helppo, kun tiesi hoitajan pärjäävän.

Seuraavan kanssa aion tehdä samoin oman jaksamiseni takia, tietenkin riippuen miten imetys tällä kerralla sujuu. Jos imetän, niin sit ei tietenkään onnistu. Tissejä kun on paha lainata hoitajalle. ;)

~Murmutti 22+3

Vierailija
7/45 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ikää kohta 11 kk.

On sen verran hankala nukutettava että nukkuja, ettei varmana onnistu muualla ku kotona vanhempien kanssa. Lisäks vielä syö yöllä rintaa joten pikkasen hankala on yöks mihinkään viedä. Toivoissa on että uutenavuotena jonneki pääsis käymään ;)

Kyllähän se ihan vauva kohtanen juttu on. Toiset vaan nukkuu niin hyvin, että se onnistuu :)

Vierailija
8/45 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut kerran hoidossa, vajaa kolme tuntia, kun kävimme miehen kanssa kaupungilla. Tää oli sellainen kokeilu mielessä hoitokerta. Hyvin oli mennyt. Hoitajat olivat oman perheeni jäseniä ja hoitivat vauvaa meillä kotona. Poika oli silloin n. 7 kk. Tämä on eka ja toistaiseksi ainoa kerta kun hän on ollut hoidossa. Pärjäsisi kyllä varmasti hoidossa pidempäänkin ja useamminkin, koska on niin iloinen ja sosiaalinen lapsi, mutta emme halua jättää häntä hoitoon. Varsinkaan yöksi. Eli siihen menee kyllä aikaa ennenkuin yöhoitoon menee... Varmaan useita vuosia.

Tähän vaikuttaa myös se, että poika on edelleen imetyksellä ja herää yölläkin tissille vielä 1- 3 kertaa. Ei huoli pulloa, eikä korvikkeita eikä rintamaitoakaan muussa muodossa kuin tissistä eli ei edes hörpyttämällä. Emmekä ala edes opettamaan enää pulloa ja korvikkeita. Toki pärjäisi varmasti hoidossa pidempäänkin, koska syö kyllä viisi ateriaa päivässä ja hörppii vettä mukista.

Mutta näin siis meillä.:)

Toki silti kukin tavallaan:), ei ole yhtä ainutta tapaa toimia!:)

Pääasia, että koko perhe voi hyvin. Toimi sitten miten tahansa.:)

Vierailija
9/45 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lapset ollut myös pieninä vauvoina yökylässä mummolassa. Poikkeuksena juniori. On roikkunut niin tississä, että ei ole ollut kuin kesällä yhden yön mummolassa, kun yrjötauti iski minuun.

Junioria, nyt 8 kk, on isä onneks hoitanut että olen pari kertaa viihteellä ollut. Nyt on mummo ottamassa yökylään (on vieroitettu tissistä), saadaan nukkua yksi yö rauhassa miehen kanssa. Meillä on lisäksi

hiihtolomamatka etelään, Juniori jää mummon hoidettavaksi. Mennään miehen ja isompien lasten kanssa.

Jokainen menee omaan tahtiin. Se on hyvä jos on luotettava yöpaikka. Ja tekee äidillekkin hyvää rentoutuminen, ei aina tarvii baariin lähteä. Jaksaa sitten arkea pyörittää. Ikävähän vapaalla minullekkin tulee, mutta tiedän että muutkin pärjäävät vauvan kanssa.

Mother

Vierailija
10/45 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaah, mä voisin lähteä missä vaiheessa tahansa (no ei ehkä ihan ekana kuukautena). Esikoisen aikana lähdin miehen kanssa viihteelle, kun vauva oli tuon 3,5kk, tulimme aamuyöllä kotiin. Seuraavan kerran olimme tasan vuorokauden poissa (häissä kauempana), kun vauva oli 6kk.

Vähän veikkaan, ettei tuollainen pieni edes tiedä, onko paikalla äiti vai mummo, eikä osaa äitiä kaivata siinä pienessä ajassa ainakaan. Sanokoot muut mitä lystää :)

Vierailija
11/45 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alia:

Vähän veikkaan, ettei tuollainen pieni edes tiedä, onko paikalla äiti vai mummo, eikä osaa äitiä kaivata siinä pienessä ajassa ainakaan. Sanokoot muut mitä lystää :)

Ei kannata olla niin jyrkkä asian puolesta tai vastaan.:)

Meillä ainakin poika huomaisi, varsinkin silloin pienempänä olisi huomannut, jos äiti on poissa, koska ei sitten saisi maitoa, kun vaikea noita rintoja on irtikään ottaa.

Emmekä edes kaipaa toistaiseksi sen kummemmnin viihteelle. Emme kumpikaan edes käytä lainkaan alkoholia, joten melko lailla kaikkea mitä teemme voi tehdä lapsen kanssa. Ja kahdenkeskistä aikaa on kun vauva nukkuu. Ajattelemme niin, että mennään sitte enemmän kun vauva on isompi. :) Ja käymme toki vuorotellen ilman vauvaa menoissa( tosin harvoin ) ja toinen on sitten vauvan kanssa. Viihdymme hyvin kolmestaan. :)

Antaa kaikkien kukkien kukkia!:) Kukin tyylillään!:)

Vierailija
12/45 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... eikä vielä kertaakaan yötä hoidossa. Eikä kyllä juuri muutenkaan kun on ollut aina noiden unien kanssa ongelmia, niin päivä kuin yöunien. Mennään myös tissillä ja haluaa tissille 3-10 kertaa yössä :( Ei siis ennen vieroitusta viihteelle, eipä niin että olis mikään erityinen tarvekaan. Lähinnä haaveilen kunnon yöunista kuin öisistä kekkuloinneista :D

Vierailija
13/45 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pygmi: En todellakaan tarkoittanut tilannetta, jossa lapsi on täysimetetty, eikä ole pulloa nähnytkään. Mutta ainakin ap:n tilanteessa oli pullokin käytössä. Joten jos viihteelle kaipaa, niin tuskin on esteitä. Niin, ja me menimme kuuntelemaan erästä bändiä ja sen jälkeen tanssimaan. Viihteellä käyminen ei siis ole aina sama asia kuin kännääminen.

Vierailija
14/45 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meidän esikko on jäänyt illalla muutaman tunnin hoitoon muistaakseni 2-3kk iässä ekaa kertaa, hoitajina omat vanhempani. Tulivat meille kotiin hoitamaan ja hyvin olivat pärjänneet. Äidinmaitoa pullosta ja paljon sylittelyä - neiti oli tyytyväinen ja isovanhemmat aivan haltioissaan! Taisimme itse käydä leffassa: äkkiä sinne ja vielä nopeemmin takaisin leffan jälkeen...

Nyt neiti on 8kk ja tuollaisia illan hoitokeikkoja on ollut muutama. 6kk paikkeilla neiti pääsi yökylään mummolaan kun järjestimme tuparit - hyvin oli mennyt - ainoastaan minulla oli ihan toivoton ikävä... Menneen viikonlopun neiti oli myös isovanhemmillaan hoidossa, ja oli viihtynyt erinomaisesti. Itse olin taas ihan rikki kun vauva lähti, ja itku meinasi päästä kun hän palasikin (ja oltiin itse siis tapahtumassa jossa vauva olisi varmasti nukkunut ja pärjännyt huonommin kuin mummolassa).

Kaiken kaikkiaan olen tullut siihen tulokseen, että ero on aina minulle suurempi ahdistus kuin tuolle meidän reippaalle ja sosiaaliselle tyttärellemme. Oma mielenterveyteni vaatisi vähän enemmänkin tuota vapaa-aikaa, mutta kun en vaan osaa lähteä vaikka mies mielellään lasta hoitaakin. Myös parisuhteen kannalta olisi selvästi parempi ottaa sitä yhteistä aikaa enemmän... Mutta kun ei millään tohtisi...

Näin meillä. En mene sanomaan muiden toiminnasta yhtään mitään, kukin taaplatkoon tyylillään. :)

Vierailija
15/45 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alia:

Pygmi: En todellakaan tarkoittanut tilannetta, jossa lapsi on täysimetetty, eikä ole pulloa nähnytkään. Mutta ainakin ap:n tilanteessa oli pullokin käytössä. Joten jos viihteelle kaipaa, niin tuskin on esteitä. Niin, ja me menimme kuuntelemaan erästä bändiä ja sen jälkeen tanssimaan. Viihteellä käyminen ei siis ole aina sama asia kuin kännääminen.

Vierailija
16/45 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli meidän poika kun uskaltauduimme pikkujouluihin. " Hiukan" hirvitti jättää poika tädilleen yöksi, koska osasi silloin nukahtaa ainoastaan tissille. Mutta kas, yö oli mennyt hienosti, poika herännyt 2kertaa pullolle ja nukahtanut siihen ja muihin ähinöihin oli kelvannut tutti. Iloisesti kujerteleva kaveri oli aamulla vastassa ja äidiltä putosi kivi sydämeltä.

Meitä ei onneksi kukaan tullut syyllistämään asiasta, jokainen äitihän sen itsensä ruoskimisen osaa muutenkin.Mutta niinhän sitä sanotaan, että vanhemmuus ja syyllisyys syntyvät samalla kertaa...

Vierailija
17/45 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..Eli jos vauva on tosiaan hyvä nukkumaan eikä muutenkaan vielä vierastele ja on tuttu hyvä hoitaja kyseessä, niin ei kai tuolle yöhoidolle estettä ole jos itse raaskii vauvan jättää.

Esikoiseni oli ensimmäisen (ja toistaiseksi ollut ainoa kerta) kerran mummollaan hoidossa kun oli 8kk ikäinen ja me vanhemmat vietimme 30-vuotisjuhliamme kotonamme muutaman ystävän kanssa sillä aikaa. Sen jälkeen ei tarvetta yöhoitajalle ole ollutkaan.

Nyt meillä on toinen lapsi 5kk ikäinen ja mieli kyllä tekisi lähteä vaikka kylpylään, mutta en viitsi kenellekään jättää yhtäaikaa kahta näin pientä lasta, joten odotellaanpa taas ainakin ensikevääseen ennenkuin minnekään kahdestaan lähdetään.

rapuliini ja pojat 2v2kk ja 5kk

Vierailija
18/45 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vain kertonut kuinka meillä toimitaan, eikö tässä ketjussa kysyttykin muiden kokemuksia...

Ei ole yhtä oikeaa tapaa toimia. Paljon riippuu juuri lapsestakin, että onko tissillä vai pullolla ja onko vanhemilla ylipäänsä kiinnostusta jättää lasta hoitoon. Jos ei raaski jättää hoitoon, niin ei varmaankaan ole pakko. :D

:)

Vierailija
19/45 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäi vauva hoitoon melkein yöksi, tultiin siis aamuyöllä kotiin, noin neljän viikon iässä. Ja oikein hienosti meni, taisi olla äidille paljon vaikeampaa olla erossa ;) Eli se on ihan jokaisen oma asia koska vauvansa hoitoon jättää, vauvoja ja ihmisiä on niin erilaisia!

Vierailija
20/45 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli yökylässä ensimmäisen kerran 3,5-kuisena. Vietimme miehen kanssa 5-vuotishääpäivää ja halusimme päästä juhlimaan sitä vähän paremmin. Kävimme syömässä ja teatterissa ja yövyimme hotellissa. Tuskin olisimme vielä tuossa vaiheessa vauvaa yökylään laittaneet, jollei olisi ollut " hyvää syytä" . Esikoinen nimittäin oli yökylässä ekan kerran vasta 1,5-vuotiaana.

Minä en pidä " yökyläilyä" minään mittarina sille, että pääsee kotoa " tuulettumaan" . Sillä vaikka esikoinen tosiaan oli vasta puolitoistavuotiaana ensimmäistä kertaa yötä poissa kotoa, olimme miehen kanssa monet kerrat sitä ennen käyneet yhdessä leffassa, syömässä, konserteissa, teattereissa tms. Olimme vain hoitaneet kuvion siten, että lähdimme " viihteelle" vasta vauvan mentyä nukkumaan ja tulimme kotiin yöksi. Tai sitten kävimme päiväsaikaan jossain ja vauva oli sen aikaa isovanhemmilla hoidossa.