Onko rautakammo saavuttanut apteekit?
Kävin apteekissa kysymässä lapsille monivitamiinitablettia, joka sisältäisi myös rautaa. Henkilö ryhtyä vakavana selittämään, että kyllä pitää ensin olla rauta-arvot mittautettuna, että voi ryhtyä lapselle antamaan rautaa. Joo, olemme kasvispainotteisesti syövä, erittäin liikunnallinen perhe eli pienestä rautalisästä ei liene haittaa 10 v. kasvuikäiselle? Eli jos puhutaan näistä Multitabseista ja muista perustuotteista?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi saa säännöllisesti maitoa ja maitoruokaa kuten maitoon keitettyä mannapuuroa, olutjuustoa, maitoon leivottuja korppuja maidon, sokerin ja voin kanssa korppumaidoksi keitettynä ja vaikka munamaitoa, niin se saa juuri oikeassa suhteessa ravintoa koko kasvuaikansa.
Maito vähentää raudan imeytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelet, että lapsellasi on huonot rauta-arvot? Mulla on ferritiini 275 ja onneksi en ole itse alkanut ottaa mitään rautatabletteja. Kannattaa ne arvot tsekata kuitenkin ensin.
Noin korkea ferritiini kertoo jo vakavista terveysongelmista.
Muutama vuosi sitten etsin sinkkivalmistetta apteekista flunssan alkamisen hidastamiseen. Olin vuosia syönyt terveyskaupan vastaavaa valmistetta, hyvällä vasteella. No apteekin täti piti kamalan saarnan että sinkki on vaarallista eikä se auta mihinkään, huuhaata koko juttu. Nytpä vaan tänäpäivänä kyseisen apteekin hyllyillä on useampikin sinkkituote, jopa flunssaan :D
Vierailija kirjoitti:
Joo, apteekkareista on tullut ihme "valvojia". Olin lähdössä pitkälle lennolle ja mulla menee nenä tukkoon koneessa. Kävin ostamassa nenäsuihketta, ja sain semmoisen luennon käytöstä, että alkoi ottamaan niin päähän, että jätin tuotteen kassalle ja vein rahani lentokentän apteekkiin. Pistäisi sitten reseptituotteeksi, jos on noin hankalaa.
Et siis tarvinnut tuotetta laisinkaan, kun päätit jättää tiskille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelet, että lapsellasi on huonot rauta-arvot? Mulla on ferritiini 275 ja onneksi en ole itse alkanut ottaa mitään rautatabletteja. Kannattaa ne arvot tsekata kuitenkin ensin.
Miehillä se voi olla jopa 400 µg/l, joten eihän tuo ole edes liian korkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkäri ollut yhtään huolissaan. Sanoin vaan, että älä nyt ihan hirveästi ryystä punaviiniä. En juo laisinkaan punaviiniä, kun en pidä mausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkäri ollut yhtään huolissaan. Sanoin vaan, että älä nyt ihan hirveästi ryystä punaviiniä. En juo laisinkaan punaviiniä, kun en pidä mausta.
Sanoit noin vaan lääkärille. Oikeastihan lipität viiniä joka ilta ja luulet ettei kukaan huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä syödä rautaa purkista jos sitä ei oikeasti tarvitse se on vaarallista pahimmillaan voit saada maksakirroosin kun rauta kertyy maksaan.ei ne turhasta varoittele siellä apteekissa.
Syömällä purkista rautaa annostusohjetta noudattaen ei voi saada liikaa rautaa (jos toisaalta sen varmuuden vuoksi syömisestä mitään hyötyäkään on).
Vierailija kirjoitti:
Miksette mittauttaisi rauta-arvoja, niin sitten tietäisitte onko rautalisä tarpeen?
Työterveydessä eikä julkisella ole suostuttu koska hemoglobiini n 120 kieppeillä
Enpä ole tuollaisesta kuullut. Itse kuulun niihin onnettomiin, joilla on ollut anemiaa lapsesta asti, eikä tuo ole koskaan ollut mitattaessa ollut yli 125 (yleensä 115 luokkaa riippumatta siitä, syönkö rautalisää vai en) ja olen muksusta lähtien popsinut noita rautavalmisteita. Raudanpuute näkyy lähinnä kynsissä.
Mun käsittääkseni noi liiallisesta raudansaannista johtuvat hematologiset sairaudet on aika harvinaisia, mutta toki rautalisä sinällään on "turha" jos veriarvot on muuten ok.
Vierailija kirjoitti:
Joo, apteekkareista on tullut ihme "valvojia". Olin lähdössä pitkälle lennolle ja mulla menee nenä tukkoon koneessa. Kävin ostamassa nenäsuihketta, ja sain semmoisen luennon käytöstä, että alkoi ottamaan niin päähän, että jätin tuotteen kassalle ja vein rahani lentokentän apteekkiin. Pistäisi sitten reseptituotteeksi, jos on noin hankalaa.
Saman huomannut! Kai siihen joku syy on, vastuuasiat tai mikä lie. Mutta kaiken ostaminen on kamalan pitkä prosessi, kun lukevat minulle ne samat ohjeet mitkä kuitenkin jo unohdettuani luen kotona uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette mittauttaisi rauta-arvoja, niin sitten tietäisitte onko rautalisä tarpeen?
Työterveydessä eikä julkisella ole suostuttu koska hemoglobiini n 120 kieppeillä
Minä myös mietin, missä niitä niin vain simppelisti mittautellaan. (Paitsi yksityiseltä ostamalla.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis tarvinnut tuotetta laisinkaan, kun päätit jättää tiskille?
En siihen hetkeen, kun en ollut vielä koneessa. Onko jotain, mitä et vielä ymmärtänyt? Voin kyllä selventää mielelläni.
Sitten ihmetellään ettei kukaan haua mennä apteekkiin kuunteemaan saarnaa vaan ostaisi käsikauppatavarat mieluummin ruokakaupasta :) Sitä saa mitä tilaa.
Apteekit pitäis olla terkkareitten, päivystysten ja lääkäriasemien yhteydessä reseptilääkkeille ja muu voisi olla vapaasti ostettavissa tavallisesta kaupasta. Lisäksi vielä reseptitavaralle toimitus postiin tai kotiin. Eli apteekit alkaa olla aikansa eläneitä.
Ei tietenkään vie. Tämä menee samaan sarjaan, kun kerran joku hoitaja ryhtyi saarnaamaan siitä, että lääkkeiden annostusta pitää aina noudattaa. No joo, kyllä vain, mutta kyse oli siitä, että olin antanut särkylääkettä kuumeeseen vähemmän, kuin olisi voinut ja ajatellut, että tarvittaessa voisi sitten antaa sen toisenkin tabletin. Kuume kun laski sillä pienemmälläkin annoksella.